Ny forsterker!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Noen vil sikkert huske en ung dame som var innom her noen ganger for å få tips til rørforskerker og litteratur om dette temaet.
Nå er forsterkeren hennes ferdig og gir lyd fra seg. Noen detaljer gjenstår, men det aller meste er gjort.
Det ble både flott og originalt:

Og fra en litt annen vinkel:

Det fulgte med litt tekst:

Hei Hans
Nå er den i alle fall bygd ferdig. Og ja, det kom lyd, og ja det trengs
justeringer. Har ikke gjort noen beregninger ennå så det var i
grunn nesten et under at det ble lyd. Det eneste vi har gjort hittil er å
måle spenninger og teste fasesplitteren. Og vi har ikke satt inn tilbakekobling
ennå. I morgen låner jeg dummyload'en til Runar og prøver å fikse litt:)

Mvh
Astri

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sv: Ny forsterker!

Har sett bilder av forsterkeren, og sier meg enig med Hans.
Imponerende flott.
Skal høre med henne om vi kan legge ut et par av bildene.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Jeg har bildene, men får ikke lagt de ut før i ettermiddag en gang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Litt teknisk:
Forsterkeren er bygget i stereo. 2xEL34 i klasse A push pull i hver kanal. Foreløpig ligger effekten litt under 20 Watt. Jeg hørte "søskenbarnet" for litt siden. Den spiller flott. Her er slektningen:

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.720
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

Skal bli spennende å se med litt bedre bilder. Enkel og flott design på den øverste der. Du må jo sørge for å få lånt øret til den også etter hvert ;)
Godt jobba Astri !!

mvh
Lars

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151

Gratulerer Astrid! Hvilket rør brukes i inngang/fasesplitter?

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Hei hei

En ting først: aldri mer stein ! :)

Lars: Har et digitalkamera som ikke helt leverer...men en på gruppa min tok et litt bedre bilde for meg i dag. Denne rørforsterkeren er hovedprosjektet vårt; vi er 3 personer som har valgt å bygge hver vår forsterker. Trekassen tilhører en annen på gruppa, mens denne av stein er min. Vi bruker samme krets, men innpakning er forskjellig:) Bruker også litt forskjellig komponenter og verdier. Prøvde min i audio analyzeren i dag, og det så ikke så alt for ille ut. Nedturen er at jeg på søndag klarte å grille 2 av utgangsrørene fordi jeg bommet på beregninger... Men, 2 nye er på vei i posten:)

Andreas: vi bruker EL34 som fasesplitter. (Svetlana, dvs "C")

Legger ved bilde av forsterker + strømforsyning.

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Bare en liten korrigering:
EL34 sitter som utgangsrør og ECC82/12AU7 som fasesplitter / driver.

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Ja.,,,har ikke skrudd fokus vekk fra de jeg grillet ennå:)

Det er ECC82,,,huff

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151

Jeg drev også på med litt grilling da jeg satte strøm på min for første gang. Var nok heldig som berget utgangsrørene :D

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.180
Sted
'

Astri skrev:
Legger ved bilde av forsterker + strømforsyning.
Separat strømforsyning er ofte en smart vei å gå.
Hva er reflektert primærimpedans (Raa) for utgangstrafoene og kjøres EL34 som pentode/UL eller triode?

Jan E Veiset

PS: Du må ikke slutte som "steinhugger", det var tøft. ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Det var da utrolig vakkert med stein, så det må du jo ikke slutte med :) Har selv lyst til å bruke stein i en grammafon, men det er langt frem tror jeg.

mvh Trond Kjetil

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Andreas: jeg hadde all fokus på multimeteret mens jeg skrudde på pot'en...da jeg kikket på baksiden av steinplaten så jeg noen juletrær av noen rør. I følge beregninger skulle det går bra, men motstanden jeg målte over var 1ohm, ikke 10..ehem. Bommet du og på beregningene?

Jan: Ja, etter å ha lest endel fant jeg ut at det var tryggere å ha separat strømboks. Det ble bedre plass i forsterkerboksen, men det ble endel dyrere. Vi har koblet opp ultralineært. Er ikke helt sikker på hva du mener med reflektert primæreimpedans, men vi har en impedans på primærsiden på 2500ohm. I følge spesifikasjonen til Hammond 1645 står det 5000ct(centertap?) Jeg valgte Mørk Labrador(larvikitt). Den har en fin blåfarge i seg. Ja, den er fin, men du verden så vanskelig, og dyrt, det var å få borret hull i den. Samt det er ganske tricky å lime sokler/messing i hullene.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.180
Sted
'

Astri skrev:
Jan: Ja, etter å ha lest endel fant jeg ut at det var tryggere å ha separat strømboks. Det ble bedre plass i forsterkerboksen, men det ble endel dyrere. Vi har koblet opp ultralineært. Er ikke helt sikker på hva du mener med reflektert primæreimpedans, men vi har en impedans på primærsiden på 2500ohm. I følge spesifikasjonen til Hammond 1645 står det 5000ct(centertap?)
5000ct gir 1250 ohm per primærvikling siden impedansen er kvadratet av antall viklinger (halvparten av viklingene gir en fjerdedel av reflektert impedans). På den annen side vil reflektert impedans øke til omtrent Raa/2 så lenge du holder deg i klasse A og det var egentlig det jeg lurte litt på da jeg leser lenger oppe i tråden at forsterkeren er en 20W klasse A forsterker. For å holde deg i klasse A opp til 20W med en trafo med Raa=5000ct, trenger du rundt regnet 90+90mA hvilestrøm gjennom EL34, det høres rimelig "hot" ut.

En annen ting: blir det ikke litt lite gain i drivertrinnet med kun et ECC82 per kanal? Det som antagelig gir høyest forsterkning er et felles katode-steg og en split load fasevender, selv da er maks gain i området 25dB/17x. Når du trekker fra NFB blir det ikke så veldig mye igjen til å drive utgangsrørene. Men klart, har du en preamp som greier å gi høy nok spenning så er ikke det noe problem.

Jan E Veiset

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Jan: Flott, da lærte jeg noe nytt:) Mener å huske at det ble ca 14W...men godt mulig dette endrer seg. Vi er ikke helt sikre på hvordan det blir med tilbakekobling ennå. Foreløpig kjører vi global tilbakekobling. Hvilestrøm gjennom EL34 er ca 69mA. Vi har vurdert å bytte til et annet fasesplitterrør, men vi har ikke tid til det før prosjektinnlevering.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151

Astri skrev:
Andreas: jeg hadde all fokus på multimeteret mens jeg skrudde på pot'en...da jeg kikket på baksiden av steinplaten så jeg noen juletrær av noen rør. I følge beregninger skulle det går bra, men motstanden jeg målte over var 1ohm, ikke 10..ehem. Bommet du og på beregningene?
Beregningier fikk jeg hjelp til. Det var værre med justeringene. Vanskelig å måle Rut på trimpoten når den er loddet i kretsen. Vi slo på, og så fant vi ut at pot-en ikke var riktig justert 8)

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.927
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4

La meg få gratulere med et flott gjennomført prosjekt. Spenstig å gå løs på en steinblokk på denne måten.det må ha vært mye arbeid med dette.resultatet er imponerende
mvh vegard

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1

vega65 skrev:
La meg få gratulere med et flott gjennomført prosjekt. Spenstig å gå løs på en steinblokk på denne måten.det må ha vært mye arbeid med dette.resultatet er imponerende
mvh vegard
Tiltredes, den var rett og slett vakker!

... hmmm ... lurer på hvordan resultatet hadde blitt med Norwegian rose - fauske marmor fra Ankerske:

Da hadde den stått i stil med racket mitt ): misunnelig som fy ...

mvh
KJ

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Vegard: Tusen takk:) Jeg hadde aldri trodd at det ville være så mye arbeid...Men jeg har lært utrolig mye underveis! Om noen måneder kan jeg sikkert så på den og tenke annet enn pes:) Kan kanskje legge til at jeg fikk en bra deal hos Scan-Granitt i Sandefjord. De var hyggelig og imøtekommende. Traff faktisk på veldig mange hjelpsomme personer/bedrifter, de fleste hadde forståelse for at dette var et studentprosjekt.

KJ: Takker:) Pen marmor..men et lite tips: sjekk hva de skal ha for å borre hull i den...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1

Astri skrev:
...

KJ: Takker:) Pen marmor..men et lite tips: sjekk hva de skal ha for å borre hull i den...
Hmmm ... avkappet jeg har i racket kostet vel omlag 700 kr pr plate for en del år siden ... jeg har vært innom tanken å bruke samme stein i en DIY platespiller, men nettopp kostnadene ved å borre hull (for ikke å si kapping i noe annet enn tre-/firkantet form) har foreløpig vært avskrekkende og holdt planene god forankret i drømmeland ;D

mvh
KJ

EDIT: PS bildet gjør på ingen måte rettferdighet for marmoren i polert utgave, i virkeligheten har denne marmoren glans, glød og dybde som er meget betagende, nesten distraherende ... jeg antar det samme kan være tilfelle for larvikitten ...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

KJ skrev:
Astri skrev:
... jeg har vært innom tanken å bruke samme stein i en DIY platespiller, men nettopp kostnadene ved å borre hull (for ikke å si kapping i noe annet enn tre-/firkantet form) har foreløpig vært avskrekkende og holdt planene god forankret i drømmeland ;D
mvh
KJ
Legg ferieturen til Italia:)
Litt marmor i bagasjerommet kan være like verdifult som litt ekstra tax free. Italienere elsker å bearbeide stein. I hvert fall noen av dem.........

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.721
Torget vurderinger
1

Audiomix skrev:
...
Litt marmor i bagasjerommet kan være like verdifult som litt ekstra tax free. Italienere elsker å bearbeide stein. I hvert fall noen av dem.........
O.t. Jeg tror det kan være litt vanskeilig å finne Norwegian Rose i Italia gitt ... 8)

mvh
KJ

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

KJ skrev:
Audiomix skrev:
...
O.t. Jeg tror det kan være litt vanskeilig å finne Norwegian Rose i Italia gitt ... 8)

mvh
KJ
Nesten all norsk stein blir sendt til bearbeidelse i Italia. Ta en tur på kaia i Larvik å se på de enorme marmor og granittblokkene som ligger til utskiping (Italia)
Som ved mange andre tilfeller har vi råvarene, men leverer utenlands til foredling.

En kompis av meg var i Carrara i nord-Italia og kjøpte marmor-fliser fra norske råvarer til en brøkdel av hva de koster i Norge.

Jeg ser ikke bort fra at Norwegian Rose kan være et unntak, da jeg ikke kjenner logistikken rundt dette produktet spesifikk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

mvh
KJ
[/quote]

Jeg mente å ta med råvarer selv. Dersom italiensk marmor ikke duger ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Om en ikke selv har laget en utmerket forsterker, kan en finne noe av det aller beste ikke så veldig langt fra Carrara. Graaf holder til i Modena :)

K

kbwh

Gjest

De lager jo fine biler også i Modena.

Astri, det er en veldig fin forsterker. Alt slitet med larvikitten glemmer du fort. Jeg har sett noe Electrocompaniet med larvikittfront, og svogers har larvikittramme rundt peisen. Vakker stein, det er sikkert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Valentino skrev:
De lager jo fine biler også i Modena.
Enda finere i Maranello ;) Ikke langt unna.
Skal bli spennende å høre litt om hva de forskjellige synes når alle tre er ferdige med sine forsterkere.
Jeg vet at den ene ble tatt med i en HiFi butikk for å teste den på forskjellioge høyttalere. Betjeningen hadde vistnok ingen kommentar.
Trodde de ikke hva de hørte :)
For godt til å være sant :)

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0

Valentino: takk:) veldig hyggelig med tilbakemelding.

Audiomix: nå er de to nye rørene på plass. Da vi testet den i audioanalyzeren i dag ser vi at det er litt småplukk igjen. Runar satt inn 120ohm 5W mellom gløding og jord, og da forsvant endel av 100Hz'en. Kommer til å gjøre det samme med min i helga. Vi prøvde også med CLC-filter etter Brynjars anbefaling.
For moro skyld har jeg fått lånt et IR-termometer i helga, så jeg kan se hvor varme rørene blir. Btw, max er ca.22W..vi sjekket når den klippet i dag.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

En setter seg noen mål når en starter. Jeg skulle gjerne se 40W på wattmeteret ut fra min forsterker. Ved første forsøk ga den bare 28W. Målet ble nådd etter hvert. Nå sier du at den gir 20W. Greit med runde verdier :)
Jeg fikk høre 17W da jeg var innom dere.
Et IR termometer kan være kjekt, men det måler fort ganske mye feil om det ikke brukes riktig. Rørene blir omtrent så varme de skal så lenge anodetapet er på den sikre siden. Du kan jo "skyte" litt mot andre komponenter også. Mest for å finne ut at ingen ting blir urovekkende varmt.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151

jane skrev:
5000ct gir 1250 ohm per primærvikling siden impedansen er kvadratet av antall viklinger (halvparten av viklingene gir en fjerdedel av reflektert impedans). På den annen side vil reflektert impedans øke til omtrent Raa/2 så lenge du holder deg i klasse A og det var egentlig det jeg lurte litt på da jeg leser lenger oppe i tråden at forsterkeren er en 20W klasse A forsterker. For å holde deg i klasse A opp til 20W med en trafo med Raa=5000ct, trenger du rundt regnet 90+90mA hvilestrøm gjennom EL34, det høres rimelig "hot" ut.
Jan E Veiset
Vil ikke maxDC for klasse A være 100mA om B+ er på 250V. Da blir det 25W (max for EL34) fra anoden ved hvilestrøm, og lavere ved signal på gitteret. Så på et dataark (Svetlana) der max plate current i kl.A var oppgitt til 105mA, men ved Raa noe lavere enn 5000ct. Betyr ikke max.plate dissipation at man kan kjøre røret så hardt uten å forkorte levetiden?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.180
Sted
'

Andreas skrev:
Betyr ikke max.plate dissipation at man kan kjøre røret så hardt uten å forkorte levetiden?
Man forkorter levetiden på røret i det øyeblikk man setter det under spenning... Forventet levetid vil synke omtrent proporsjonalt med omsatt effekt, og går du ut over gitte grenser for Pa, Pg2, Ik etc, vil levetiden ofte synke dramatisk.
Mange konstruksjoner som var ment for å spille 24x7 (jukebox-er o.l) kjørte "den gang da" tilnærmet i klasse B for å holde nede effekttapet i rørene og øke levetiden.

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stolte konstruktører og forsterkerbyggere!
Legg merke til motivet på T-sjortene:)

L

Ludo

Gjest
Artig prosjekt - flott designløsning med larvikitt da! Bra jobba ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.180
Sted
'
Siden dette er en studentoppgave regner jeg med at kandidatene hare skrevet en prosjektrapport. Det hadde jo vært interessant hvis de hadde lagt ut en link til denne.
Nyere norske dokumenter om rørteknologi med akademisk tilsnitt er ikke akkurat hverdagskost. ;)

Jan E Veiset

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0
Hei Jan

Jeg kan snakke med gruppa og høre om det er greit. I så fall kan jeg
sende den til deg per epost?

Mvh
Astri

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Gratulerer med flott gjennomført prosjekt!

Nå kan dere vel gå ut å nyte det fine været med en god følelse i magen?

Fikk dere spilt på forsterkerne under presentasjonen?

Håper du/dere kommer til å følge opp tråden med litt informasjon om forsterkerne etterhvert.
De vil f.eks være veldig interessant å høre hvordan de to konstruksjonsmessig like forsterkerne spiller til sammenligning. Oppfører de seg likt, eller vil kabinettløsningene ha noe å si for lyden?

Evt. om andre forskjeller i løsninger som ble valgt, gjør mye utslag lydmessig.

Håper dere har fått "smaken" på å bygge hifi, og at dere dukker opp med nye spennende prosjekter etter at skolen er slutt......

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0
Erland skrev:
Gratulerer med flott gjennomført prosjekt!

Nå kan dere vel gå ut å nyte det fine været med en god følelse i magen?

Fikk dere spilt på forsterkerne under presentasjonen?

Håper du/dere kommer til å følge opp tråden med litt informasjon om forsterkerne etterhvert.
De vil f.eks være veldig interessant å høre hvordan de to konstruksjonsmessig like forsterkerne spiller til sammenligning. Oppfører de seg likt, eller vil kabinettløsningene ha noe å si for lyden?

Evt. om andre forskjeller i løsninger som ble valgt, gjør mye utslag lydmessig.

Håper dere har fått "smaken" på å bygge hifi, og at dere dukker opp med nye spennende prosjekter etter at skolen er slutt......
Hei Erland

Tusen takk:) Framføringen gikk over alle forventninger. Veileder og sensor var fornøyde, og vi fikk en veldig
bra karakter. Vi spilte 2 sanger på framføringen, men vi brukte kun Runar sin fordi alle målingene i rapporten
er gjort på hans. Sensor ble ganske så ivrig :)
Stian skal bygge en rørforsterker over sommeren tror jeg, mens jeg må fortsette å jobbe litt med min. Vil ha
vekk støyen fra glødespenningen.

Prøvde å ringe på deg her for leden, men regner med du er "ute" på jobb?

Astri

K

kbwh

Gjest
Tør jeg foreslå et par eldre Sonus fabere til den der, Astri. Nydelig bygge bør matches med nydelig bygge.

mitum

Medlem
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
Tør jeg foreslå et par eldre Sonus fabere til den der, Astri. Nydelig bygge bør matches med nydelig bygge.
Så fort jeg får jobb blir det å spare til høyttalere ja:) Sonus Faber har pene høyttalere...litt dyre kanskje?

Astri

Topp Bunn