NY FOTOKONKURRANSE TEMA: TRANSPORTMIDDEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Her er to bilder dere muligens har sett før på HFS i en annen sammenheng.
    Legger de inn likevel. Ingenting å si på at det finnes kontraster i verden ihvertfall :)

    Bilde 30


    Bilde 31
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Og et aller siste fra denne kanten. Ikke så tett på mennesker og ansikter kanskje, men tett nok.
    ;D ;D ;D

    Bilde 34
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Hvor blir det av menneskene i bildene i fotokonkurarransene her på HFS? Glimter stadig med sitt fravær, så jeg får vel prøve å bøte litt på det.

    Hvis jeg fikk i oppgave å gå ut og ta bilder til en illustrasjon til stikkordet "transportmiddel", ville jeg først tenkt ut stikkord til hva jeg assosierer med tema.

    F.eks
    Venting, trengsel, tomhet, mylder, sitteplasser, ståplasser, sjåfør, t-bane, buss, båt, bil, sykkel, fly, holdeplass, billett, varer, mennesker, inne, ute, hest og kjerre, fart, kø osv.

    Som tidligere pendler, var det venting som slo meg først.

    Så hva med f.eks bidrag nummer 28, noen som kjenner seg igjen?

    Bilde 28
    Så enig, så enig.

    Nr.28 er det klasse over, Eros !
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    36

    Bildet er av en gammel avdanket sporveisbuss.

    Her har jeg brutt samtlige regler for hvordan man skal ta et bilde. Men på en måte så liker jeg det litt nettopp av den grunn. :-\

     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Enig i at det er lite mennesker på bildene i denne tråden, og de andre og. Men ikke så rart heller kanskje. Amatørfotografer tar helst bilder av familie og venner, og man har kanskje ikke så lyst til å utlevere private bilder på nettet. En pressefotograf er mer vant til å ta bilder av fremmede mennesker, det føles ofte unaturlig for en amatør, jeg synes det blir rart å stille meg opp å ta bilder av fremmede. I noen sammenhenger er det greit, i andre blir det feil. Så nylig en gammel dame jeg kunne tenkt meg å ta bilde av i en landsby i Spania, men det føltes helt feil å stille seg opp og ta bilde av henne, og å spørre om lov regnet jeg som dødfødt, hun kunne neppe engelsk, og jeg kan ikke spansk, dessuten ville det da lett blitt oppstilt.

    Rare reflekser i bussbildet ditt Deph. Er det et speilbilde av deg eller står det noen inne i bussen og tar bilde og?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Rare reflekser i bussbildet ditt Deph. Er det et speilbilde av deg eller står det noen inne i bussen og tar bilde og?
    Nei, det er ikke meg, det er en annen gubbe inne i bussen ja. Men du ser refleksene av kameraet mitt som jeg holder opp mot vinduet.

    Ellers er jeg også litt forsiktig med å ta bilde av folk. De blir alvorlig skeptisk i blikket når jeg kommer å tar bilder av dem her nede. Kanskje de tror jeg er fra det hemmelige politiet eller skattevesenet .. ?

    Her er et eksempel på hva jeg mener: (skal ikke med i konkurransen)

     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    Nei, det er slett ikke lett, Kompo. Likevel er det et av de vanligste rådene jeg gir venner som feriefotograferer, - få med folk! Noen ganger blir jeg nesten litt oppgitt når jeg fotografer typiske turistmål, bygninger, monumenter, "steder". Jeg passer gjerne på å få med noen av de andre turistene, nærmest som målestokk og ikke minst fordi folk er en del av opplevelsen når man er der. Men, dessverre smyger de fleste vekk og ut av sikte. Ikke fordi de er redd for å få ansiktet på andres bilder, men fordi de er redde for å "være i veien".

    Jeg har funnet ut av de fleste av mine favorittfotografer kan plasseres i en av to grupper, - deltagere og iakttagere. Deltagerne er en del av bildet idet de er en vesentlig del av hendelsen og de tydelig kommuniserer aktivt med "modellene". Iakttagerne er derimot minst mulig deltagende og vil unngå oppmerksomhet for ikke å påvirke hendelsene.

    Eros sitt nr. 29 er et typisk iakttagende bilde hvor menneskene opptrer naturlig og ikke oppstilt. De få som la merke til fotografen hadde nok glemt han før dørene var lukket. Det er ikke viktig hvem de er og han har ikke tatt bilde av de enkelte som sådan, men bildet ville vært dødt og meningsløst om det var folketomt. Nr. 28 blir enda bedre når vår tilskuertilværelse brytes av og understrekes av damens blikk.

    Det handler gjerne om å ikke være "invaderende". Dersom folk føler de får beholde sin anonymitet ved å bli fotografert som "statist" bryr de seg sjelden. Dersom man gjøres til midtpunkt i fremmedes bilder blir det straks mer privat og den stramme skeptiske minen kommer frem umiddelbart.

    En bekjent med uvanlig stort talent for bilder tog i høst steget fra fast jobb til tilværelse som fotostudent. Hun fortalte at den store bøygen (unntatt den skremmende overgangen fra hennes kjære Sony Ericson til Nikon) var det å skulle ta bilder i det offentlige rom...med mennesker. Så nei, det er slett ikke enkelt, men det er likefullt ofte det som skiller et bra bilde fra et lett forglemmelig et.
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Oppvokst på ei øy så det er klart man har et forhold til båter. Tilsutt en helt annen vinkling.

    41. Koffert.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    42 Fort & vakkert...et vil-ha-objekt for vårs gutta.

    Slik så det ut utenfor denne bilsjappa stort sett hele dagen.
     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Trane:

    Jeg er enig i at mennesker kan gjøre enkelte bilder mer spennende, men andre ganger blir de uromomenter. Problemet når man får mennesker med på et bilde er at de ofte ser litt corny ut, noen gjør en grimase, lukker øynene, eller gjør en rar bevegelse som kan ødelegge bildet.
    På bildene til Eros passer de definitivt inn, også på ditt, de forteller en historie, bilen alene er ikke motivet men også hvordan mennesker er opptatt av den.
    Noen fotografer foretrekker mer “ryddige” bilder eller vil ha alt fokus på hovedmotivet,selvsagt litt avhengig av hva bildet skal brukes til også.

    På det siste bildet til Gjestemedlem ser man at to av mennene er veldig anspent og veldig klar over at de blir fotografert, den tredje ser litt mer avslappet ut, men ser til gjengjeld rett i kameraet.

    Er det mange nok mennesker, som i et bymiljø, er det greit å fotografere fremmede mennesker, for da vil de anta at en av de andre er motivet, eller et bygg eller noe.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    Kompo,

    Som sagt, - det er ikke lett. Og ikke minst: Det finnes ingen universal løsning i fotografi. Var det ikke tidligere i denne tråden (eller en annen av konkurransetemaene) det ble sagt at de beste bildene ofte er de som bryter reglene?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nr 46

    Kanskje disse krabatene passer sammen og sørger for at landbruket overlever BT?





    Dette er et bilde tatt ca 30min biltur nord for Reykjavik.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten:

    Ser at det er fem bilder med fra meg.
    Om det er slik at det er MAX FIRE fra hver, så stryker du Nr 19.

    Takk :)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    emotikon skrev:
    Komponenten:

    Ser at det er fem bilder med fra meg.
    Om det er slik at det er MAX FIRE fra hver, så stryker du Nr 19.

    Takk :)

    Det er vel en til som har fem bilder tror jeg, så vi får la det passere for denne gang, om ikke overdommer protesterer da... ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    emotikon skrev:
    Komponenten:

    Ser at det er fem bilder med fra meg.
    Om det er slik at det er MAX FIRE fra hver, så stryker du Nr 19.

    Takk :)
    Det er vel en til som har fem bilder tror jeg, så vi får la det passere for denne gang, om ikke overdommer protesterer da... ;)
    Bør vel protestere litt...... ;)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    ;D

    En liten protest overser jeg... ;)

    Nå hadde det jo vært kjekt om det hadde gått an å legge til avstemning her, men det går visst ikke. Får lage til en avstemning i morgen da om ikke en moderator kan fikse opp i det..

    Kankje like greit med ny tråd også, når jeg får tenkt meg om..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    For de som har 5 bilder strykes det som får flest stemmer. Juks må det alltid slås hardt ned på. ::)
     

    zorry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Nr. 48 Noen transportmidler ville man helst greid seg uten...


    men det er jo morsomt å se på også.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.360
    Antall liker
    11.133
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om noen innlegg skal slettes bare gi beskjed til meg. Den gode fe ordner det ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zorry:
    Bildet ditt kom inn etter at fristen var ute.......og er nok ikke med på avstemningen til Komponenten-
    Se her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22213.0

    Enig med deg ang motiv på bildet ditt, som jeg forøvrig synes var veldig bra.
    Jeg har noen hundre slike hjemme....vår yngste satt i en slik de siste årene hun levde.
    Har noen fine fra bla. EuroDisney :)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Jeg har lagt inn nr 48 som alternativ, man kan ikke være alt for strenge heller... ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Jeg har lagt inn nr 48 som alternativ, man kan ikke være alt for strenge heller... ;)
    :)
    En bra avgjørelse sjef.

    Må bare med det samme få takke deg for jobben du gjør med fotokonkurransene. :)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    emotikon skrev:
    Komponenten skrev:
    Jeg har lagt inn nr 48 som alternativ, man kan ikke være alt for strenge heller... ;)
    :)
    En bra avgjørelse sjef.

    Må bare med det samme få takke deg for jobben du gjør med fotokonkurransene. :)
    Takker for det. :)

    Trist å se at du har mistet en datter, må være en grusom opplevelse, sannsynligvis det verste man kan oppleve. :'(
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjetil999 skrev:
    Vet at fristen er ute, men... ;D
    Om det er bilde av deg oppå der, skjønner jeg godt at bildet kommer først nå....... ;D ;D
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Er det nå man kan stemme?

    #28 er det bildet jeg likte best!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.794
    Antall liker
    21.470
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pardon min uvitenhet:
    er disse bildene noe dere har knipset selv, eller har dere bare gugglet som ville helvete på jakt etter flotte blinkskudd?

    synes det er veldig høyt teknisk og kunstnerisk nivå på enkelte av bildene, og er imponert over hvor mange flinke hobbyfotografer som vanker her på sentralen.

    er dog litt usikker på om disse bildene er noe som bidragsyterne i konkurransen har knipset selv, derav mitt ignorante spørsmål.
    (har sett flere lingende konkurransetråder tidligere, men har ikke lest dem. følger ikke med på ot lengre.)

    ikke meningen å lage kvalme eller noe sånt noe, altså!
    keep up the good work.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn