Ny høyttaler -high end

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Kjører Cary rør, og tenker å forlate Proacverden. Er på jakt etter en Ht som er litt mer allsidig enn Proacen. Digger proac på softjazz etc, men orker ikke høre mer på Rock for der faller de så alvorlig av (caryrør hjelper jo ikke heller der da kanskje)

Farging- tja.. ikke farlig det, bare de er gøye, jeg vil ha rockefoten og kunne lene meg godt tilbake med forførerisk softjazz med crispy symbaler, førførersik kvinnevokal i mellomtone..

Ht trenger ikke være pinlig nøyaktige, med jeg ønsker en naturtrogjengivelse men tåler som sagt litt farging dersom jeg får "gøyfaktoren" tilbake.

Det er ikke allverden å velge blant i Bergen så her må ting planlegges med lytting andre byer antakelig

Ikke Klipsh!!

Budsjett: 30.000,- til 60.000,-
Lytterom 4x6 meter (24 kvm) og er litt plaget av stående bølger.

forslag? :D
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.128
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Beste HT jeg har hørt på i den prisklassen er disse:http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=1&merke=4&produkt_id=30

Har hørt de to ganger på Hortens messa og en gang hjemme hos Paul, hos Paul var det uten bassene.
Mye kan sies om lyden, men det letteste er å høre de og la lyden tale for seg selv.
De er forføriske, du blir ikke lyttetrett og de spiller all type musikk. Garantert!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.128
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
I andre enden av din prisklasse ligger SA Explorer!
Den har kanskje litt mer av den gøyfaktoren du søker, er lynhurtige, går faktisk dypt og spiller kjempehøyt!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg vet ikke hvilke ProAc'er du har, men i et 24kvm lytterom er du jo til en viss grad begrenset ift størrelse på høyttalerne.
For høyttalere med det raffinement du er vant til fra ProAc OG moro, dvs upfront rytme, timing og driv som ProAc'ene ofte skorter på, sjekk ut Monitor Audio's serie av toppmodeller. Samme skole lyd, men med langt mer dynamitt.

http://www.monitoraudio.co.uk/products/gold_signature/index.htm

Mvh Vidar P
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Beste HT jeg har hørt på i den prisklassen er disse:


Jeg har mye godt å si om disse jeg også. Elsker dem mer enn noen ting i verden.
Jeg gikk forresten fra Proac selv.

Men på rørforsterkere fra Cary? Don't think so!
Disse må nok ha en transistorforsterker med litt baller.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Skulle jeg handlet i prisklassen opp mot 60.000,- hadde jeg ihvertfall sørget for å høre Linn Akurate 242 selv om denne koster noe mer. Virker som en særdeles spennende høyttaler. Stereophile avsluttet sin test av disse med ordene "Brilliant stuff"

 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
For ikke å snakke om SA7K Master!! Der er det mye fart og spenning!!

I andre enden av din prisklasse ligger SA Explorer!
Den har kanskje litt mer av den gøyfaktoren du søker, er lynhurtige, går faktisk dypt og spiller kjempehøyt!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Her er jeg nok ikke helt objektiv, men det er vel en svenske som prøver å selge et par AP Avanti III som begynner å bli rimelig nå.

Du må gjerne ta deg en tur å lytte på mine hvis du er i Bergen.

Avantiene er veldig allsidige, og spiller like godt på jazz som på rock, og det er sikkert ingen bakdel med rør på de.

Mvh
OMF
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.253
Antall liker
3.529
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand til 38000,- ?






OHFC selger et par T+A TCI 2E transmisjonslinjeHT for 50000,- Nypris er 75000,-




Audioart selger et par Living Voice Auditorium Avatar OBX-R for demohøyttalere for 35000,- Nypris er 58000,-



Audioakt har Wilson Benesch Curve til ca 60000,-






Det var noen tips. God natt. :)
 
H

hobby

Gjest
Vet ikke om du vil like Sonus Faber Cremona eller om det blir for 'soft' for deg. Etter min smak er det veldig gode høyttalere. Det er i hvert fall normalt sett en god kandidat i priskategorien.

Et annet alternativ kan være JM Lab Electra.
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Tja...jeg kan ikke fri meg fra å anbefale slike jeg selv har. Montana EPS2. Her er en allsidig enormt dynamisk høyttaler med naturlig gjengivelse av musikk som du skal laaaangt opp i pris for å matche!   ;D
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/R.H.
http://avforum.no/minhifi/show.php/R.H.
Ser ut til at du må klippe å lime linken...

(......man må kanskje strekke strikken litt lenger kostnadsmessig...men hva gjør man ikke for god lyd  ;))

Ellers ville jeg også bla anbefale Gradient Revolution, Dali MS5, B&W 803D....

Lykke til!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Ettersom jeg forstår er planen å beholde Caryen. Det er jo en fordel å fortelle hvilken Cary det er snakk om. Det er vel knapt noen av forslagene som har kommet som egner seg til en liten rørforsterker uansett.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hadde jeg hatt en moderat rørforsterker jeg skulle hatt høyttalere til, hadde jeg rett og slett tatt sjansen på å bestille et sett Zu-høyttalere. Men det er bare fordi jeg er en eventyrlysten liten jævel med alt for stor tiltro til hifi-anmeldere.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Ettersom jeg forstår er planen å beholde Caryen. Det er jo en fordel å fortelle hvilken Cary det er snakk om. Det er vel knapt noen av forslagene som har kommet som egner seg til en liten rørforsterker uansett.
Selvfølgelig. Sli 80 Push/pull 80 watt integrert. Forøvrig takk for mange gode tips!!
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.589
Antall liker
7.143
Kjører Cary rør, og tenker å forlate Proacverden. Er på jakt etter en Ht som er litt mer allsidig enn Proacen. Digger proac på softjazz etc, men orker ikke høre mer på Rock for der faller de så alvorlig av (caryrør hjelper jo ikke heller der da kanskje)

Farging- tja.. ikke farlig det, bare de er gøye, jeg vil ha rockefoten og kunne lene meg godt tilbake med forførerisk softjazz med  crispy symbaler, førførersik kvinnevokal i mellomtone..

Ht trenger ikke være pinlig nøyaktige, med jeg ønsker en naturtrogjengivelse men tåler som sagt litt farging dersom jeg får "gøyfaktoren" tilbake.

Det er ikke allverden å velge blant i Bergen så her må ting planlegges med lytting andre byer antakelig

Ikke Klipsh!!

Budsjett: 30.000,- til 60.000,-
Lytterom 4x6 meter (24 kvm) og er litt plaget av stående bølger.

forslag? :D
I Bergen ville jeg tatt meg en tur innom til Roald og lagt øret til Von Schweikert VR4Jr.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Du burde uansett hva du gjør teste et par Avantgarde DUO. Dette sier jeg ikke fordi jeg selv har dem, men fordi jeg tror de vil passe etter beskrivelsen din. Og så passer de som hånd i hanske med Cary.

Når det er sagt vil jeg tro Proac'ene dine vil våkne mer til liv og rocke mer med en stor Jeff Rowland, Bryston eller lignende. For rocke kan jo Proac også....
 
K

kbwh

Gjest
Vet ikke om du vil like Sonus Faber Cremona eller om det blir for 'soft' for deg. Etter min smak er det veldig gode høyttalere. Det er i hvert fall normalt sett en god kandidat i priskategorien.

Et annet alternativ kan være JM Lab Electra.
Skal være litt av er rørsluttrinn for å kunne dra en Cremona. Kan fort bli sløv uten litt ordentlig solid state ;)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Enig med Noruego.Når du er i Bergen så ville jeg hørt på VR4Jr og gjerne VR2 også.
Ta med deg forsterkerene dine så kan du også få sammenlignet de med andre ting Roald har inne.Jeg kjenner ikke til forsterkeren din,men jeg har hatt en Cary forsterker med KT88/90 rør,og det var en sjarmerende forsterker men jeg synst ikke den hadde nok grep på mer rocka musikk.Kun min mening :)
Viss du vil beholde Caryen så tror jeg faktisk VR2 vil passe bedre enn 4Jr.

Mvh
Rune
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.076
Antall liker
6.400
Hei!

Her er jeg nok ikke helt objektiv, men det er vel en svenske som prøver å selge et par AP Avanti III som begynner å bli rimelig nå.

Du må gjerne ta deg en tur å lytte på mine hvis du er i Bergen.

Avantiene er veldig allsidige, og spiller like godt på jazz som på rock, og det er sikkert ingen bakdel med rør på de.

Mvh
OMF
Enig med denne. Dette er et godt kjøp, og Avantiene er lettdrevne, med dynamikk, perspektiv og god klang, men kresen på elektronikk og lytterom. Jeg kjenner ikke Cary, så jeg kan ikke bedømme om det er en god match.

Det står vel også annonser med SF Cremona og Usher CP8872 på bruktbørsen. Dette er bra høyttalere, men som sagt, jeg aner ikke hvordan de matcher elektronikken din. Og om de kanskje kan bli litt store for lytterommet.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.128
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14


ting


Men på rørforsterkere fra Cary? Don't think so!
Disse må nok ha en transistorforsterker med litt baller.

Er det en liten rørfosterker du har, da er Avantgarde uno eller helst duo tingen, men da må du opp i pris ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.142
Antall liker
34.213
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hva med JMlab Mezzo Utopia ? Du finner en her på sentralen. Denne burde være bra match , og en god allrounder.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Du burde også teste ut Montana SP3. Det er en 6 ohms høyttaler som burde være en grei last for din Cary. Den kan både klassisk, jazz og rock med bravur, og blåser ikke mer en ca 30.000,- :) .Patos Symphonic II eller III ville også være gode alternativer, men muligens litt for tungdrevne.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7




Men på rørforsterkere fra Cary? Don't think so!
Disse må nok ha en transistorforsterker med litt baller.
Er i utgangspunktet helt uenig. Har hørt gradientene spille guddommelig med 35 transistor watt. Har du muligheten, så stikk innom PMaudio å be om å få høre de sammen med f.eks den lille integrerte fra metaxas, og du vil bli imponert. En kompis bruker en 70 watter integrert på gradient, og det fungerer enormt bra. Jeg ser på høyttaleren som lett å drive. Er ihvertfall min erfaring.
:)
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Martin Logan Vantage. Et par høyttalere som virkelig står på egne ben, og som vil passe musikksmaken (etter din beskrivelse) perfekt.
 

KEN

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
33
Antall liker
1
Akto kom meg i forkjøpet. Jeg har hørt summit med rør, og det var bare helt hinsides bra. Har ikke hørt vantage, men de må jo være i samme retning.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Coincident fra Audioart. Audioart slutter med Living Voice fordi de ikke vil ha to såpass like merker inne. Coincident er også svært lettdrevne.
Men...har jo ikke hørt dem... :-/
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Har selv hatt Cary SLI 80 F1. Dette er en fantastisk forsterker til prisen, men 5u4 rectifierne må skiftes for å få ut det dynamiske potensialet Skiftet selv til RCA 5u4 ( fås hos Motron ), og resultatet var ikke til å tro. Hvis du ikke har skiftet 5u4 rørene bør dette gjøres før du skifter høyttalere, først da vet du hvordan SLI 80 kan spille.
Spillte selv med D25 og SLI 80. Dette var et oppsett som ikke var det beste på pop/rock. Proac er raffinert, men mangler driv, timing etc. på nevnte musikk.
Har lest ( ikke hørt selv )at Eclipse serien fra Coincident skal være fantastiske med SLI 80.

Lykke til !
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.142
Antall liker
34.213
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Du burde også teste ut Montana SP3. Det er en 6 ohms høyttaler som burde være en grei last for din Cary. Den kan både klassisk, jazz og rock med bravur, og blåser ikke mer en ca 30.000,-  :) .Patos Symphonic II eller III ville også være gode alternativer, men muligens litt for tungdrevne.

Skal du kjøpe nytt er jo Montana et selfølgelig alternativ ::) , ellers sparer man jo som vanlig mye på å benytte bruktbørsen.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Coincident fra Audioart. Audioart slutter med Living Voice fordi de ikke vil ha to såpass like merker inne. Coincident er også svært lettdrevne.
Men...har jo ikke hørt dem... :-/
Noen som vet hvordan disse måler nå?
Glemmer aldri den testen i stereophile hvor Coincident fikk totalslakt og konstruktøren avslørte at han tydeligvis ikke hadde begrep om selv de mest basale ting ved høyttalerkonstruksjon.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
http://www.coincidentspeaker.com/reviews.htm

Kan umulig være HELT på trynet ::)

Dette er Super Eclipse modellen:

Specifications: Click to enlarge
Frequency Response: 28hz - 35khz
Impedance: 14 ohms ( never dropping below 10 )
Sensitivity: 92 db @ 1m -1 watt
Power Requirements: 7 watts - 300 watts
Dimensions: 42" H x 8" W x 16" D
Weight: 96 lbs ea.
Driver Compliment:
Tweeter: 1 - 1" Silk Dome
Midrange: 2 - 5" Carbon fiber midrange units.
Woofer: 2 - 8" Paper Treated Woofers

Price: $5,999.00 US pr.
(Includes TRS internal wiring and deluxe all brass spikes)

Options:

* Extreme Internal Wire: $600 US /pr extra
* Extender Feet w/ Oversize Spikes: $280 US extra

Skulle være rimelig lette å drive...
Hvorfor stereophile har vært såpass harsk aner jeg ikke...
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.295
Antall liker
3.389
Torget vurderinger
49
Hva er resten av utstyret ?
Cd spiller-platespiller  og hvilke ProAc er det du har ?

Jeg ble veldig imponert av en demo på Sandnes Hifisenter med de nye Jbl høytalerne Project Array 1400.



Det ble spillt på Hegels nye pre og power til 60k og Teac cd spiller til 100k kablene var de nye Heimdal fra Nordost .
Hvis jeg skulle hatt ett rocke anlegg er jeg ikke i tvil ,det spillte så "morsomt" på HØY rock at hadde jeg hatt pengene hadde jeg kjøpt det som party anlegg der og da.
Hørte rykter om at de ikke hadde fått til disse høytalerne på diverse messer ,men her fungerte det knirkefritt .Iallefall så knirkefritt du får det med 14" bass på ca 15-20 kvadrat  ;)

Disse ligger på 79k ,men det finnes en mindre modell med 10 " bass som sikkert er en del billigere og som sikkert passer bedre i ditt lytterom på 24kvadrat .
Når det er sagt er vel ikke Cary heller kjent som best på rock ,så den bør vel skiftes den og hvis det er mest rock du spiller .
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Manley og Coincident har blant annet hatt felles rom på CES de siste 8 år. De har fått meget god omtale i Stereophile, HI-FI +, TAS, Bound for Sound osv.
Hvis Coincident ikke "hadde begrep om selv de mest basale ting" ville et selskap som Manley neppe hatt noe samarbeid.
Uten å ha begrep om de mest basale ting har Coincident også klart å få Total Victory II inn på HP`s (TAS) Super Component List. Meget godt gjort for et lite firma.

Manley er kjent for, og har SLAM. De har valgt å samarbeide med Coincident. Dette er noe å tenke på Vidarn.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.295
Antall liker
3.389
Torget vurderinger
49
Manley er kjent for, og har SLAM.  De har valgt å samarbeide med Coincident.      
Er dette en tilfeldighet ? neppe  ;D

Sry kunne ikke dy meg.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
http://www.coincidentspeaker.com/reviews.htm

Kan umulig være HELT på trynet ::)

Dette er Super Eclipse modellen:

Specifications:        Click to enlarge
Frequency Response: 28hz - 35khz
Impedance: 14 ohms ( never dropping below 10 )
Sensitivity: 92 db @ 1m -1 watt
Power Requirements: 7 watts - 300 watts
Dimensions: 42" H x 8" W x 16" D
Weight: 96 lbs ea.
Driver Compliment:
Tweeter: 1 - 1" Silk Dome
Midrange: 2 - 5" Carbon fiber midrange units.
Woofer: 2 - 8" Paper Treated Woofers

Price: $5,999.00 US pr.
(Includes TRS internal wiring and deluxe all brass spikes)

Hvorfor stereophile har vært såpass harsk aner jeg ikke...
De var harske fordi den testede modellen hadde et søkk i frekvensgangen rundt delefrekvensen som var uten sidestykke. Videre svarte konstruktøren på en slik måte at det var tydelig at han ikke viste hvordan et delefilter skulle fungere. Jeg søkte stereophiles testarkiv etter denne testen, men fant den ikke.

Jeg fant derimot en test av en annen høyttaler, av nyere dato, hvor man også her kan se at konstruksjonen ikke er helt patent, men betraktelig bedre enn den testen jeg henviser til ovenfor.

Her er frekvensgangen på "Super conquest 2" fra en test i 1999.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Manley og Coincident har blant annet hatt felles rom på CES de siste 8 år.  De har fått meget god omtale i Stereophile, HI-FI +, TAS, Bound for Sound osv.
Hvis Coincident ikke "hadde begrep om selv de mest basale ting" ville et selskap som Manley neppe hatt noe samarbeid.
Uten å ha begrep om de mest basale ting har Coincident også klart å få Total Victory II inn på HP`s (TAS) Super Component List.  Meget godt gjort for et lite firma.
Jeg spør et spørsmål om noen vet hvordan dem måler nå, for jeg vet at dem har hatt store problemer med å lage teknisk holdbare saker før. Jeg sier ikke at dem leverer like dårlige saker nå. Mulig at også Israel Blume har oppdaget måleutstyrets muligheter.
 
Topp Bunn