Synes det blir litt meningsløst å føre nok en debatt om hvorvidt trådstarter bør bruke mest på kilde, forsterker eller høyttalere all den tid vi ikke vet særlig mye om hvordan den viktigste "konstant", rommet, er, bortsett fra at det "i første omgang" er relativt lite, på rundt 12m2.
Hadde jeg vært i samme situasjon som trådstarter med å sette opp et helt nytt system fra grunnen, og det er det forsåvidt ikke så lenge siden jeg var, så ville jeg ha avklart, for meg selv, følgende spørsmål lenge før jeg en gang hadde begynte å titte på ulike CD spillere:
Rom:
Hvilke begrensninger har rommet med hensyn til fysiske dimensjoner og utforming for plassering av høyttalerne?
Står man fritt til å innrede som man vil, eller er der andre begrensninger som WAF?
Hva er tidsperspektivet? Å finne den mest optimale løsning for et rom på 12m2 gir ikke mye mening hvis man allerede om et halvt år planlegger å flytte til helt andre betingelser.
Høyttalere:
Har man først gått litt grundig til verks på disse spørsmålene, så blir det mye lettere å identifisere hvilke høyttaleralternativer som er mest relevante i forhold til rom, musikksmak, estetikk og budsjett.
Forsterkeri:
Tilsvarende, etter å ha identifisert alternative høyttalerløsninger, så er det jo mye enklere å identifisere hvilke forsterkerløsninger som best kan drive de respevtive høyttalerløsninger.
Kilde(er):
Når det kommer til elektronikken, så er jeg enig med flere her at det ofte er mye god synergi i å velge komponenter fra samme produsent. Disse er jo naturligvis matchet, i alle fall ment/konstruert for å være lydmessig matchet, i utgangspunktet, i tillegg til det rent estetiske, naturligvis.
Personlig hadde jeg nok, om jeg var i trådstarters situasjon, droppet CD-spiller i denne omgang. Jeg hadde heller gått for en god DAC, som Benchmark DAC1 PRE. Da står man relativt fritt til å velge en eller flere digitale kilder på både kort og lang sikt. Dessuten gir den også mulighet til teste effekttrinn ved å bruke Benchmarken som forforsterker. Gitt at man allerede har kilder som kan brukes, så vil en ny DAC1 PRE si at budsjettet til forsterker/høyttalere da er 22-28K, og ved å følge gangen skissert tidligere, så skulle det ikke være å komme ut med et særdeles vellydende oppsett til slutt.
mvh
noruego