Australsk Cobberdog, mer lettlærte familievennlige hunder skal du lete lenge etter.
Sikkert litt inhabil da jeg har 2 stk
Gå på sidene til Drøbak hundehotell på fb.
Fantastisk måte de driver med oppdrett, der kun helse og gemytt står i fokus.
En kan markedsføre Australian Cobberdog som hva som helst, men det er egentlig det nye ordet for Labra-Doodle.
Labradoodle er som kjent en blandingshund. Krysning av Labrador og Puddel. Eneste forskjellen fra andre blandingshunder er at krysningen er planlagt av mennesker, og altså ikke en "gatemix".
Å betale 20-30.000 for en blandingshund er drøyt. Det er det ikke bare jeg som mener. Tvilsom markedsføring og profittiver ved Drøbak Hundehotell er et kjent tema for alle som frekventerer ulike hundefora.
Det blir opplyst at Cobberdog er godkjent av MDBA (Master Dog Breeders Association)
Det har liten betydning. Norsk Kennelkubb som organiserer stort sett alt av avl og hundesport i Norge forholder seg ikke til MDBA.
Norsk Kennelklubb er tilknyttet og forholder seg til FCI,- Fédération cynologique internationale som organiserer omlag 80% av all raseavl,og godkjenner raser med standarder i verden. Dette bidrar til planmessig helsearbeid og kvalitetsikring for norske hunder og eiernes interesser i samfunnet.
Jeg sier ikke at Cobberdog er dårlige hunder eller et dårlig valg i kraft av deres egenskaper. Man skal imidlertid være klar over at en del sider ved disse hundene er omdiskutert. Dette er en såkalt designerhund i likhet med mange andre varianter. Man må gjerne betale hva man vil for en hund for min del, raseren eller ei, men man skal være klar over hva man kjøper.
Mer info her:
I serien «Hun om hund setter fokus på uetisk hundeavl» har vi kommet til såkalte designerhunder.Desi ...
blogg.forskning.no
Før i tiden pleide blandingshunder å gis bort gratis, nå står folk i kø i opptil et år for å betale rundt 30.000 kroner for en viss blanding. Det har blitt millionbusiness for Drøbak hundehotell, som dro inn 3 mill. kr på valpesalg av den nye “it”-hund i fjor.
kapital.no