Ny Hybrid-sykkel

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Samboeren vet ikke enda at hun skal få overta Nakamura Hybrid-sykkelen min fra 2001. Har helt glemt hvilken modell det var, den kostet 5000,- da og har stiv gaffel, og er grønn. Mye brukt, men i ganske god stand enda. Felgbremser. Veier sikkert ikke mer enn rundt 12Kg, tror jeg.

Men, jeg tenker på ny hybrid-sykkel, og den skal koste meg rundt 6-7000, og ha skivebremser siden det er mye bakker her, og jeg skal trekke vogn med en liten kar som til den tid blir året gammel. Jeg kikker litt på hva som finnes, og det er stort sett Intersport, G-sport og MX-sport som er tilgjengelig her.

-summa sumarum så snakker vi vel om følgende merker: Merida, Scott, DBS, Nakamura, Hard Rocx Cross og Diamant man har å velge på. Men den skal altså trekke vogn.


Mvh. Bjørn
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hva med å se etter cyclocross istedenfor?
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.599
Antall liker
364
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Hva med å se etter cyclocross istedenfor?
Dvs racer utveksling, racer felg med litt mer gummi og bukkestyre. Dette er rettet litt mere imot ren trening tror jeg. mulig jeg tar feil?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Kanskje det. Jeg ser etter noe som kan forhandle litt dårlig asfalt og grus også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Hehe. Ja ser jo det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
;)

Men for å være litt realistisk: Cyclocross er en konkurransegren. Det medfølger fordelen av at de fleste syklene i klassen er robuste og skikkelige, samtidig som de er lette. På den annen side starter de litt høyere i pris enn det du antyder. Jeg tipper du må nærme deg 10kkr for å finne noe.

http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10835

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&artgrp=3093&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std20

Begge disse ser fine ut. Ridley'en hakket bedre? Men cyclecomponents selger dem ikke til Norge, ser jeg. Det er Spinn som har agenturet her. Hva Spinn skal ha for den aner jeg ikke.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17


Diamant Alnatt


Kjøpte denne ifjor. Kostet 5995. Denne veier kun 9.8 kg. Det finnes en storebror til denne med hydrauliske skivebremser som jeg mener koster 7999. I stor grad det samme utstyrsnivået ellers på begge 2. Nakamura har tilsvarende modeller til like priser. Disse blir laget på samme fabrikken.
Må si meg meget fornøyd med Alnatten etter å ha syklet på den 1 sesong.

Thomas
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Griffenfeldt skrev:


Diamant Alnatt


Kjøpte denne ifjor. Kostet 5995. Denne veier kun 9.8 kg. Det finnes en storebror til denne med hydrauliske skivebremser som jeg mener koster 7999. I stor grad det samme utstyrsnivået ellers på begge 2. Nakamura har tilsvarende modeller til like priser. Disse blir laget på samme fabrikken.
Må si meg meget fornøyd med Alnatten etter å ha syklet på den 1 sesong.

Thomas
Fuji Raceway er en ganske lik sykkel med bedre utstyr og lavere pris dersom en skal ha en ordinær hybridsykkel.

De har også en Cyclocross som er lett og godt utstyrt til 11k. Focus har en Cyclocross med skivebremser (ikke tillat i konkurranser) til ca samme pris.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
room skrev:
Siden Nakamura var et alternativ.

http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD866
http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD865

Den hvite har stiv gaffel og er uten skivebrems. den andre har dempegaffel med lockout (låse demping fra styret)
+ skivebrems.
Ja, den hvite Nitro Advance veier "bare" 9,7 Kg og det er en veldig grei vekt, mens Nitro Evolution veier 12,8 Kg, og der går grensa synes jeg. kikket i dag på en Merida på 14,6Kg som hadde hydrauliske bremser og ellers lik sistnevnte, men veide 14,6 Kg, i likhet med denne: http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD863 -og det blir et par Kg for mye. Jeg skal trekke vogn med denne, og det er mye bakker her, så da er vekt noe som er svært viktig.

Griffenfeldt skrev:


Diamant Alnatt


Kjøpte denne ifjor. Kostet 5995. Denne veier kun 9.8 kg. Det finnes en storebror til denne med hydrauliske skivebremser som jeg mener koster 7999. I stor grad det samme utstyrsnivået ellers på begge 2. Nakamura har tilsvarende modeller til like priser. Disse blir laget på samme fabrikken.
Må si meg meget fornøyd med Alnatten etter å ha syklet på den 1 sesong.

Thomas
I år så ser jeg ikke den modellen på G-sports sider, men derimot denne: http://www.gsport.no/Produkt/411625(BC_4)/diamant-photon-10-2010/ -vekta er på 9,7 Kg og noe jeg ser på som bra. Om den er bedre enn denne fra Nakamura med identiske spesifikasjoner og pris (6999,-) lokalt tviler jeg for: http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD865

Denne Diamanten: http://www.gsport.no/Produkt/411627(BC_4)/diamant-photon-20-2010/ og denne Nakamuraen: http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD866 har også identiske spesifikasjoner. Så da er det vel egentlig ett fett hvilken av dem man tar.

Men av disse med felgbrems, og de med skiver -hvilken er best med hensyn til girsystemer?

Til slutt er det en outsider med 24 gir i stedet for 27 gir som har fått meg til å bli nysgjerrig: http://www.hardrocx.no/artikkel/les/215/13_C3+Disc+DameHerre/ -den koster normalt 6990,- men er på tilbud til til 5990,-. Den veier 11,9 Kg noe som er bra, har hydrauliske skivebremser og stiv gaffel. Til tross for tre færre gir synes jeg denne virker interessant som kandidat til å trekke vogn.


Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Ser ut til at med mindre man kommer opp i 8-9000,- kr. klassen så er det mest realistiske vekten til en hybrid med skivebrems foran/bak med stiv/dempe-gaffel 12-13 Kg. Som nevnt så er Tromsø en by med bratte bakker og heftig bil- og tungtransporttrafikk og av den grunn vil jeg ha best mulig bremser når man i tillegg dyttes av en vogn med 15-20 Kg. Hadde det ikke vært vogn med barn i bildet så hadde lettest mulig sykkel med felgbrems vært et helt klart alternativ.

Jeg ser det er mange fine sykler her -problemet med noen av disse at de kanskje ikke er tilgjengelig i butikk lokalt. Men, det finnes et par mindre sykkel-reparatører her som også selger sykler, så det kan hende at de har noen av disse inne.

Men to spørsmål:

-jeg har aldri hatt dempegaffel: er det noen nødvendighet, annet enn at den gir litt økt komfort? Den tilfører uansett økt vekt.

-jeg ser at 27 gir virker å være standard, men noen har 24 gir, muligens har det lite å si i forhold til utveksling rent bruksmessig sett. Trenger man egentlig 27 gir?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Vekt er ikke viktig....til du har prøvd en lett sykkel. Skal aldri tilbake til 14 kg sykkel igjen. Nå sier jeg ikke at en 9.7 kg sykkel er en lettvekter, men smell på 5 kg til og kjenn forskjellen.
Dempegafler er surr synes nå jeg. Skivebremser med mindre de er hydrauliske er også tullball.

Det stemmer at årets "alnatt" har skiftet navn Bjørn.
Jeg trekker selv barn i vogn. Har hatt noen mil med vogn bakpå og det går som en drøm med Diamanten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
bjornh skrev:
-jeg har aldri hatt dempegaffel: er det noen nødvendighet, annet enn at den gir litt økt komfort? Den tilfører uansett økt vekt.

-jeg ser at 27 gir virker å være standard, men noen har 24 gir, muligens har det lite å si i forhold til utveksling rent bruksmessig sett. Trenger man egentlig 27 gir?
Prøver meg på to svar:

-Dempegaffel kommer du definitivt ikke til å savne i bytrafikken. Den ikke bare veier ekstra, den koster ekstra også. Hvis mulig, velg bort

-24 eller 27 gir er nok ett fett, bratt er det vel ikke i Tromsø. Tyngste og letteste vil uansett være mer eller mindre likt.
Dog er 27 gir en indikasjon på dyrere og bedre utstyrsgruppe generelt. Bedre funksjon, bedre slitestyrke, lettere å skru på. Dette er valuta for pengene.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Vi kan sammenlikne girene på de ulike syklene. Jeg har ikke så fryktelig peiling på dette, men jeg har lagt merke til at Shimano Acera er det som gir utslaget på 24 gir:

Hard Rocx C3 Disc, 24 gir, Navgir: Shimano Deore Shadow, Krankgir: Shimano Acera http://www.hardrocx.no/artikkel/les/215/13_C3+Disc+DameHerre/

Nakamura Nitro Evolution, 27 gir, Navgir: Shimano XT, Krankgir: Shimano Deore http://www.nakamura.no/Aktiv-26.aspx?ProductID=PROD865

Diamant Photon 20, 27 gir, Navgir: Shimano XT, Krankgir: Shimano Deore http://www.gsport.no/Produkt/411627(BC_4)/diamant-photon-20-2010/
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå er det lenge siden jeg husket hva som er hva av disse gruppene. Det er ingen 'hakk' eller inndelinger i skifterne. Inndelingen sitter i hendlene (og kassetten, naturligvis). Hardrocx oppgir ikke en gang hvilken gruppe de henter krangir og hendler fra, skeptisk! Shimano lager både gull og bæsj. (You cant polish a turd, but you can chrome plate it.)

Begge de andre har XT bakskifter, Deore framskifter, og Deore hendler. Dette vil jeg tro er riktig bra greier. Jeg hadde latt Hardrocx'en være og sett nærmere på de to andre. Se etter 'maljer' der eikene festes i felgen. Dette gir sterkere hjul (alt for ofte en salderingspost).
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.259
Antall liker
3.539
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hva slags girskiftere det er på en sykkel har VELDIG lite å si.

På stisykkelen min (40000,- +) har jeg et Deore bakgir og det fungerer som en drøm. Forskjellen på en Alivio og et XT gir er ikke så stor. Men av en eller annen grunn har "alle uten peiling" hengt seg opp i hva slags gir det er på sykkelen. Blås i det, det er ikke så viktig. Mange produsenter utnytter dette og leverer sykler med for eks XT gir (sjaltere og skiftere), mens krank, kranklager og nav er av Alivio kvalitet. Synd, men det selger.

Sittestilling er derimot viktig.


Blås i dempegaffel på en sykkel du skal bruke mest på asfalt. Det er dyrere, tyngre og det er mer som kan gå i stykker.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
OK. Hva skal man da kjøpe? ???
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.599
Antall liker
364
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
LX system gjennomgående gir mest for pengende. I mine øyne! De fleste frister med en XT bakgirer, det er litt sånn kom her greie. Deore og Alivio er greie ting , men LX har alltid gitt meg "good money value"!!
LX er inngangsporten til godt håndtverk innen Shimano. Kjøp en slik sykkel og oppgrader etterhvert oppover.
Slitedeler er alltid oppgradbart!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Nå er det lenge siden jeg husket hva som er hva av disse gruppene. Det er ingen 'hakk' eller inndelinger i skifterne. Inndelingen sitter i hendlene (og kassetten, naturligvis). Hardrocx oppgir ikke en gang hvilken gruppe de henter krangir og hendler fra, skeptisk! Shimano lager både gull og bæsj. (You cant polish a turd, but you can chrome plate it.)

Begge de andre har XT bakskifter, Deore framskifter, og Deore hendler. Dette vil jeg tro er riktig bra greier. Jeg hadde latt Hardrocx'en være og sett nærmere på de to andre. Se etter 'maljer' der eikene festes i felgen. Dette gir sterkere hjul (alt for ofte en salderingspost).
Men gjør de ikke det da? http://www.hardrocx.no/artikkel/les/215/13_C3+Disc+DameHerre/

Ramme: 1860 gram CROSS 2 lightweight double butted 6061 alu.
Stiv gaffel: Speed by Hard Rocx alu gaffel
Hjulsett: Weinmann XTB-26 m/dobbel bunn
Gir bak: Shimano Deore Shadow
Gir foran: Shimano (Acea i følge katalogen på bordet)
Girhendel: Shimano Rapid Fire
Bremser: Shimano BR-M486 hydraulisk Disc
Krankarmer: Shimano FC-311S
Kranklager: Shimano BB-UN26
Frikrans: Shimano
Kjede: Shimano
Pedaler: Leveres uten
Styre: HRX SL
Styrestem: HRX
Sadelpinne: HRX SL
Antall gir: 24
Utveksling: 11/32 - 28/38/48

Vekt: 11,9 kg
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Rapid Fire er en beskrivelse av girhendlenes funksjonstype. Det vil si at hvor 'knottene' sitter. På Rapid Fire sitter det en tommelknott på bak/undersiden av styret som strammer wiren, og en pekefingerknott foran/under som slakker wire. Det finnes også noe som heter dual control, hvor man har girfunksjon i bremsehendlene ('sidelengs' i stedet for å trekke dem mot styret). Rapid Fire er altså ikke navn på en gruppe, det kan være hva som helst. Acera er forresten ikke noe å skryte av. Jeg prøvde å mekke på Acera for en kollega, det var slett ikke gøy...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan godt hende jeg husker feil (sykkelinteressen er ikke så stor lenger) så er Deore beregnet på offroad, og har en utveksling som passer til det bruket. Og Acera er vel direkte beregnet på hybridsykler, og skal ha en utveksling som passer til by og landevei.

Men jeg tror ikke det har så veldig stor betydning. Jeg har hatt tre sykler med LX, blant annet på den jeg har nå, og det er et system jeg stoler på 100%. Og forskjellen i utveksling kan ikke være så stor, så hvis Acera er vanskelig å mekke så er det tryggest å velge LX føler jeg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
OK. Jeg tar hintet. Shimano LX er det som peker seg ut. Dempegaffel er i utgangspunktet "tull" -og noe jeg overhode ikke prioriterer så slipper man unna med litt vekt der også.

Her er noen Merida modeller jeg også kikker på, med skivebrems:
Dual Disc http://www.merida.no/dual-disc.150200.no.html
Dual Speed http://www.merida.no/dual-speed.150191.no.html

Felgbrems:
Speeder T1 http://www.merida.no/speeder-t1.150201.no.html
Speeder T3 http://www.merida.no/speeder-t3.150192.no.html

Så var det dette med felgbrems/skivebremser og vogntrekking...
 

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Innlegg
22
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei.
Er selv i ferd med å kjøpe ny sykkel. Har en gammel Hard Rocx C4 som jeg er veldig fornøyd med. Har prøvd flere sykler fra Merida, Diamant, Nakamura, Hard Rocx og Giant i den siste tiden. Mitt inntrykk er at det er lurt å strekke budsjettet opp mot 8000/9000 kr hvis man har mulighet for det. Uavhengig av merke synes jeg man får mer kvalitet pr. krone da.
Og så er det absolutt en fordel å kunne prøve syklene før man bestemmer seg. Det er absolutt forskjeller selv om mye av komponentene kommer fra samme fabrikant.
For MEG kommer godfølelsen på Hard Rocx. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg er så fornøyd med den gamle. Og så er det noe som heter smak og behag.
 
T

timc

Gjest
Til vanlig bruk (ikke hard trening, og terrengsykling) så er Cyclecross og Hybrid suverene. Demper er helt unødvendig, så lenge man ikke sykler mye på brostein, og ujevnt underlag.

Tull vil jeg ikke si at det er, fordi en demper gir en mer komfortabel tur, om enn noe mindre effektiv. Giant, Trek, Specialized, Ghost, Cube, Merida ++ leverer alle gode hybridløsniger.

Det viktigste er at du finner en du er komfortabel på. Er ikke sittestillingen skikkelig så hjelper det ikke hvor bra resten av utstyrspakken er.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Men hvis vi holder oss til kr. 7000,- +/- 10,- kr. -hva er det beste hybridsykkel kjøpet?
 

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Innlegg
22
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fryktelig vanskelig å si hva som er det beste kjøpet, men jeg ville i hvert fall tatt turen til Sportshuset Tromsø og prøvd en C3 SL disc(hvis de har den inne).
De har sikkert andre sykler også i rett prisklasse.
MVH
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
timc skrev:
Det viktigste er at du finner en du er komfortabel på. Er ikke sittestillingen skikkelig så hjelper det ikke hvor bra resten av utstyrspakken er.
+1

Finn en sykkel du sitter godt på, og om den ikke har utstyret du har blinket deg ut, kan det hende butikken er behjelpelig med å montere det for en rimelig penge.
Trekkvogn er drepen for navene på bakhjulene, så velg gjerne hjul som tåler litt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Ja.... -det er nesten som å gå å kjøpe en bil for så å spesifisere utstyret som igjen skaper ekstrakostnader. ;D
 
T

timc

Gjest
bjornh skrev:
Men hvis vi holder oss til kr. 7000,- +/- 10,- kr. -hva er det beste hybridsykkel kjøpet?

Umulig å si. Det kommer helt an på sykkelmåten din.

F.eks kan ikke jeg som er over 100kg kjøpe en superlett klatresykkel, da den ikke blir sterk og stiv nok. På samme måte vil en som er 65-70kg synes at mine sykler blir noen unødvendig tunge drog. For meg blir likevel den ekstra vekten oppveid og mer til av at sykkelen er stivere, og mer responsiv i forhold til vekten min.

Det er nesten INGEN sykler til rundt 7k som er dårlige (ser bort fra dempegaffel)


-Tim
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Trek 7.7 FX var i følge selgeren et bedre kjøp enn 7.5 FX.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det kommer vel an på hvor mye du må betale for 7.7 FX.....

Forøvrig har 7.7 FX racergruppe og smale hjul så det er ikke stort mer enn styret som skiller den fra en Cyclocross mens 7.5 FX er mer en typisk hybridsykkel.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Uansett så tror jeg at sirkelen her begynner å nærme seg slutten...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.007
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Sykkel ble det i dag, og der gikk feriebudsjettet. Valget falt på Trek Valencia hybrid sykkel, og Trek Rocket barnehenger. En meget lett kombo, og lettsyklet. Nå har jeg kun syklet opp bakker i dag, men må si meg svært fornøyd med at sykkelen triller utrolig lett, er meget komfortabel å sitte på og ikke minst du har en mer høyreist "amerikansk" sittestilling som passer meg bedre enn den gamle Nakamura Hybrid sykkelen min. Styret kan minne om de mer gammeldagse sykkelstyrene og gir et bredere tak enn det jeg normalt er vant med og bedre vinkel. Meget god sykkel som rett ut av butikken imponerte meg litt. Barnevogna er lett -veier ca. 6,5-7 Kg og følger sykkelen veldig godt og du kan svinge 180 grader uten større problemer.



Vogna fikk jeg med "alt tilbehør" og den kommer til å være med på ferie også. Her påmontert ekstra hjul man bruker når vogna fungerer som trillevogn. Strøkent!



Det finnes sikkert bedre sykler, men etter noen kilometer lokalt må jeg bare gi meg over hvor mye sykkel Trek Valencia egentlig er. Nydelig hybrid. Anbefales.
 

Vedlegg

Topp Bunn