Ny innmat i Copland pre (noen bilder)

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei alle
For et par uker siden gikk jeg til anskaffelse av en gammel Copland CTA301Mk2 forforsterker, grei lyd, men heller ikke mer. Fant noe info om anbefalte oppgraderinger på nettet som virket fristende.
Som sagt så gjort
Her er et bilde av hvordan det såg ut før oppgraderingen, temmelig tomt og trist:

Slik ser det ut nå etter oppgraderingen:

De lydmessige forandringene er minst like store som de estetiske, WOW sier jeg bare.

Videre stakk en meget hyggelig kar innom med en liten overraskelse, hva kan dette være?:

Mmmm goodies:

Etter at CCa røret ble satt inn måtte jeg bare si WOW igjen.
Dette lille prosjektet har vært morsomt og vellykket.
Takk for oppmerksomheten.

Mvh
Jubb

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ser kult ut dette, men kunne vel kansje vært ryddigere? Eller ble dette en total umulighet pga plass?

PK

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei Pks
For å få på igjen lokket måtte kondensatorene plasseres litt hulter til bulter.
Så slik ble det. :)

Mvh
Jubb

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Akkurat ;) Ser i hvert fall gøy ut (som det så fint sies i pondus).

PK

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nydelig, og så et cca med pakke i de "rette" fargene da..
Det er godsaker det.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
WOW, heftig.!!
Selv om det ser "rotete" ut der, så spiller det mindre rolle for lyden, trøst deg med det ;)
Selv så er jeg ganske rotete av meg og derfor fikk jeg den nettadressen av kjerringa til bursdag, så da vet dere det ;)

Senere i dag så kommer det en hyggelig herremann med maken pre til meg, den skal også være kraftig modifisert av forrige eier, så jeg gleder meg sinnsykt til han kommer ;D
Hvis det er av interesse, så kan jeg slenge opp noen bilder her..

Er det Edicron som står linet opp der eller ser jeg feil.?
Jeg kastet ut de Edicron som sto i CTA-501 og satte inn noen billige rør bare for å teste hva som bor i dem, det var litt av en forskjell.!
Ikke sikkert at alle vil ha samme nytte av et rørbytte, men her så var det som natt og dag..

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
647
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dette var fett!! Fint å høre att modifiseringen er velykket!! Ikke noe problemer med støy? Tenkte bla på de lange tilkoblingene på kondisene??

Mvh...

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei,

Det var jeg som utførte modifiseringen av Politiland forforsterkeren. Støynivået på forforsterkeren ligger på ca 0,5mV. Jeg var selv litt beskymret i starten for økt støy, jeg passet på å ikke legge kondensatorene(Som forsåvidt har skjermhylse) over noen baner som inneholder noe form for støy.De store tubecap, var det egentlig ikke så kritisk med hvor man plasserte.

Den har i alle fall Nos ecc88 rør og jeg mener også at Jubb byttet ut noen av ecc83 røra også.

Lyden er meget god. Meget god dynamikk og stram bass. Ble mest overasket over at bassen ble så god. Før modifisering var bassen såpass løs at Jubb vuderte romkor.

Mvh
Magnus

Edit: Bedre nå Jubb?

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei alle

Takk for all positiv tilbakemelding.
Jeg synest det er merkelig at alle tråder som omhandler rør og horn har en slik vennlig, hyggelig og lun tone. I andre tråder er det nok å nevne is eller en slags iskrem så flyr alle i strupen på hverandre.

Mvh

Jubb

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei igjen
Da jeg kjøpte forforsterkeren følgte det med Edicron rør,
jeg har nå skiftet ut de to ECC88 røra til et Mullard E188cc og et Siemens CCa. Ecc83 røra i phonodelen er en cocktail av Telefunken, Mullard, General Electric og fortsatt et Edicron (som blir skiftet ut når jeg får noe bedre.)

Cocktail ( hehe fint ord, smak på det! ):D

Magnus!
Jeg er veldig godt fornøyd med jobben du gjorde ;D

Mvh
Jubb

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Artig med tweaking.
Hva slags internkabel har blitt montert til ut- og inngangene?

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei
Internkabelen som er brukt er innerdelen av Belden coax kabel, solid copper.

Mvh
Jubb

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
961
Nydelig, og så et cca med pakke i de "rette" fargene da..
Det er godsaker det.
Godt å se at flere har skjønt hva som gjelder ja!

Fikk ellers litt anfall av tweakesyke selv av disse bildene.

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei Bambadoo
Vi bestilte Tubecapsene fra diyparadise.com
Greie folk å ha med å gjøre.

Mvh
Jubb

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok, jeg har bestilt fra Dynabel (eltek) - har ventet i over 2 mnd nå. Ikke kommet enda.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Lurer på en liten ting..
Er det to stk ECC88 som står i midten og så er det 4 stk ECC83 på rekke og rad som står på siden.?
Hva slags betegnelse står det på print ved hvert av røra.?

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei Rotekroken
Ja, det er to stk ECC88 i midten og fire stk ECC83 som står til venstre, sistnevnte for RIAA-trinnet.

Hvis det er noe mer du lurer på så må du bare spørre, jeg hjelper gjerne andre hifi-entusiaster jeg vet du...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Takker for det ;)
Fikk den levert uten de 4 ECC83 så jeg var litt skeptisk til om jeg skulle tørre å prøve den, men jeg angrer ikke et sekund.!
Byttet til JAN Philips ECG 6922 og koblet den opp..
De som påstår at passiv pot er bedre enn aktiv pre, de kan ikke være ved sine fulle fem vel.?
Dette er en kraftig modda CTA-301 MK-II dette også, har ikke studert innholdet men har tatt noen bilder..

Før jeg fikk pre i hus så var jeg ganske fornøyd med lyden, men etter at den kom i hus så har alt falt på plass, alt låter slik jeg ønsker det skal låte, rett å slett et anlegg jeg har drømt om å ha i lang tid og som jeg ikke trodde var mulig å få til i denna stua.!
Jeg er en meget lykkelig mann som endelig har funnet det jeg har lett etter i veldig mange år, å være i mål lydmessig er en deilig følelse 8)
Om din CTA-301 MK-II spiller like bra, så bør du være en meget lykkelig mann 8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Så hyggelig å høre at det funka, Kjell! Ikke bare låter det flott, en komplett Copland-rigg er jo lekrere å se på enn 90% av konkurrentene også... ;-)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
961
Takker for det ;)
Før jeg fikk pre i hus så var jeg ganske fornøyd med lyden, men etter at den kom i hus så har alt falt på plass, alt låter slik jeg ønsker det skal låte, rett å slett et anlegg jeg har drømt om å ha i lang tid og som jeg ikke trodde var mulig å få til i denna stua.!
Jeg er en meget lykkelig mann som endelig har funnet det jeg har lett etter i veldig mange år, å være i mål lydmessig er en deilig følelse 8)
Om din CTA-301 MK-II spiller like bra, så bør du være en meget lykkelig mann 8)
Gratulerer og nyt følelsen, den har nemmelig en tendens til "fade" ut og erstattes av oppgraderingsønske.
mvh.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Gratulerer og nyt følelsen, den har nemmelig en tendens til "fade" ut og erstattes av oppgraderingsønske.
mvh.
Takk for det..
Men jeg tror nok ikke oppgraderings spøkelse kommer på en god stund, dette er etter mine ører referanse klasse og slikt må man ta vare på.!
Sist gang jeg hadde noe i nærheten varte fra 1997 til 2000, da flyttet jeg til et hus som var supervanskelig på det oppsettet og siden har jeg kjempet for å få noe i nærheten, nå har jeg overgått min tidligere referanse og spøkelse kan bare gå å gjemme seg.! ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Så hyggelig å høre at det funka, Kjell! Ikke bare låter det flott, en komplett Copland-rigg er jo lekrere å se på enn 90% av konkurrentene også... ;-)
Takk for varme ord Trond.!
Og takk for mye hjelp og veiledning.!
Uten deg så hadde jeg fremdeles vært "Lost in Space" :-[
Og takk til Juballong får lån av tråd ;)

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Antall liker
2
Rent teknisk, hva er det bedre/større kondensatorer gjør med en forsterker/pre? Hvilke forskjeller kan en vente seg? :)

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei Plast,

Her er litt å lese: http://members.aol.com/sbench102/caps.html

Hvordan dette vil påvirke lyden vil variere fra kondensator til kondensator, men har man en veldig god og linjær kondensator så skal lyden(I teorien) bli bedre.

I feks Copland forforsterkeren så ble bassen bedre, da vil jeg si at det var de orginale kondensatorene som var ekstra dårlige i bassen.

Det jeg egentlig prøver å si (Jeg har ikke fått meg kaffe ennå...) er at det kan være litt vrient å forutsi hva som blir bedre når man oppgraderer, som regel så vil de punktene som er svake på akkurat det produktet man oppgraderer bli bedre. Kommer selvfølgelig helt ann på hvor god kondensator man bruker.

Har noen flere punkter å nevne, men ikke tid, du skal ikke se bort fra et nytt innlegg senere.

Mvh
Mags

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.044
Torget vurderinger
2
Nå begyner jeg hvist å angre på at jeg solgte 301 en min

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Nå begyner jeg hvist å angre på at jeg solgte 301 en  min
Fikk du ikke jævlig godt betalt for den, så bør du angre..
Jeg har 301 MK-II som er modda en god del, men jeg tviler sterkt på at jeg har hørt bedre pre, sett i forhold til ny pris og uansett alder..
Det er nok også få pre som kan hamle opp med denna "godisen" slik mine ører hører det ;)

En ting er hvertfall sikkert, uansett hvor mye du angrer på at du solgte din, du får ikke kjøpt min ;D

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
155
Hei Alle
Mer morro, gikk til det skritt å kjøpe nok en Copland CTA301 MkII.

Dette er en litt senere utgave med fjernkontroll. (som ikke virker). Ellers er de ganske like oppbygningsmessig.

Mvh

Jubb

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei,

Rotekroken: Kan du ikke låne tråden litt for å legge ut et par bilder av din forforsterker?
Er ganske nysgerrig på hva som er gjort i din.

Forøvrig fungerer fjernkontrollen til Coplanden nå, det var en veldig slem kondensator som ikke ville være med.

Mvh
Mags

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Nå kjøpte jeg denne ferdig modda, så jeg aner ikke åssen denne spiller originalt og ikke har jeg satt meg inn i alt som er gjort med den, men det spiller musikk og det er viktigst for meg ;)

Som du ser så mangler det 4 stk ECC83 som er til RIAA, uten platespiller så trenger jeg ikke de rørene..

Etter å ha prøvd en del forskjellige ECC88/6922 varianter, så er det liten (ingen) tvil om at det er JAN Philips ECG 6922 som låter best i mitt oppsett..

Sikkert mer som kan oppgraderes/moddes med tiden, men pr i dag så har jeg ingen planer om å gjøre noe som helst med den..

Roar Malmin har ettermontert remote til volum, stort mer har jeg egentlig ikke bruk for 8)
Volum pot er byttet til en type jeg ikke husker navnet på, men skal være mye bedre enn den originale..

Takk for lånet av tråden..
Håper andre blir inspirert til å oppgradere/modifisere sine komponenter..

Topp Bunn