Ny kabel fra sikringskapet til anlegget hvilken type skjermet kabel ???

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
Ny kabel fra sikringskapet til annleget hvilken type skjermet kabel ???

noen med gode erfaringer på type kabel ?
har skjult anlegg til anlegget nå men skal legge opp en egen kabel me litt større kvadrat. 4 mm/2 på alle lederne tenkte jeg.

evt er det nødvendig med noe annet enn vanlig pr kabel ? .

kom gjerne med erfaringer å + - med type kabel .
 
Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Da skal du holde deg unna.

Tror ellers du begynner i feil ende. Jeg har hatt dårlige anlegg som har spilt dårlig, og bra anlegg som har spilt himmelsk, begge med strøm fra samme stikk-kontakt.

Er man idiot nok til å fikle med det elektriske selv sett deg for guds-sjyld inn i NEK:400

Jeg hadde vært mer bekymret for jordings-støy en dimensjon på tilførselen.
 
Sist redigert:

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
har en elektriker jeg kjenner godt som skal legge opp kabelen for meg. :D
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Tror det har lite for seg med mindre du ønsker en egen separat kurs kun til anlegget.

Hvilket anlegg er tilkoblet ?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Er tanken å trekke ut eksisterende PN 1,5 / 2,5mm og trekke PR 4mm ?
 

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
tenkte å legge opp en stikkontakt i tillegg til det som allerede er der.
 

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
Swans F1.1f høyttalere dp1000 forsterker pioneer sc-lx87 reciver bluesound node me tidal. er stereo oppsettet mitt.

blir muligens byttet dp 1000 i en dp a1s ebw etterhvert samt strømrens.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Tror det har lite til ingenting for seg med egen kabel / kurs til anlegget.

Bruker du reciever som pre har du allerde der et oppgraderingspotensiale om du ønsker bedre lyd mener jeg.
 

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Innlegg
48
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Utvalget begrenser seg selv, er ikke mye å velge i blant godkjent installasjons kabel(trenger heller ikke). bruker du noe annet, sitter du i saksa hvis det skjer noe...
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Vanlig kabel er svaret mitt.VanDenHul har en el.kabel men den er kostbar.
Jeg har en 16A kurs til mitt anlegg og dette fungerer bra.Denne er lagt opp med vanlig kabel for 16A.
Jeg anbefaler egen kurs om du først skal gjøre dette.Da har du også muligheten til å slå av kursen uten at det påvirker andre ting i huset.
Mvh Kenneth
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.306
Antall liker
92.762
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
VdHul er neppe godkjent for fastinstallasjon i Norge - da er det kun PR eller grå PFSP, PN i røranlegg.......
Ølflex er også godkjent og den er skjermet
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.306
Antall liker
92.762
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Ja det har den sikkert, jeg ville bare ha den med som godkjent kabel
 

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
han elektrikeren jeg kjenner anbefalte ølflex 100cy en kabel som bruke på el motorer med frekvens omformer på i industrien . men om den skjermer for at rf emc etc skal komme inn i kabelen eller ikke vet jeg ikke. vet bare den er en godt skjermet kabel med tinnet kobber samt egen skjerming på hver leder.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.530
Antall liker
12.136
Sted
Ytterst i havgapet...
Ølflex 100cu har ikke separat skjermede ledere. Vi har noen kilometer i drift på jobb.....
Vanlig PR har hel alu-skjerm som faktisk er bedre enn hvilken som helst flettet skjerm.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Er elektrikker og har lagt opp egen kurs 13A med PR 2x2,5 (limt skjerm) for Skjult/ åpen forlegning i bolig. Ølflex er godkjennt kabel, men er ikke egnet for åpen forlegning. Kan legges i plastkanal uten at det ser penere ut. Vil svekke noe av strømføringsevnen på denne forlegningsmåten sammen med kabel i rør. mvh Guit
 

x dj

Medlem
Ble medlem
10.03.2014
Innlegg
20
Antall liker
1
han var ærlig å sa han ikke hadde så my erfaring med kabler til bruk i stereoanlegg sammenheng.
så han sjekket litt å fant bare en kabel som er godt skjermet.
hvor mye bedre er evt lyden i skjultanlegg vs pr kabel da ?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.530
Antall liker
12.136
Sted
Ytterst i havgapet...
Svekke noe av strømføringsevnen???? Den må du forklare..... jeg er gammelingeniør, både el og elnikk, og bl.a. seksjonsleder for et rimelig stort anlegg.....
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
VdHul er neppe godkjent for fastinstallasjon i Norge - da er det kun PR eller grå PFSP, PN i røranlegg.......
Ja dette er best å sjekke ut.Det finnes flere som har dedikerte kabler for stereo men er de godkjente i Norske el-installasjoner?
Mvh Kenneth
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.530
Antall liker
12.136
Sted
Ytterst i havgapet...
Egen kurs til anlegget er ikke så dumt, da det gir litt bedre immunitet mot støy som genereres i huset, som termostater som slår inn og ut.....
Utover det er denne tanken med ekstra skjerming mest en fix ide. Hva med den kilometeren med kabel fra trafostasjonen og inn til huset? Luftspenn, som det fortsatt er mye av i Norge? I forhold til støy, dersom det er et problem ( bør ikke være det for de fleste, med mindre en er nabo til et større industrianlegg), er kanskje et godt filter eller en skilletrafo mer aktuelt...
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har ikke supra en som er godkjent for installasjon også? PR 2,5 må da være mer enn godt nok, også på egen kurs uten husholdningsapparater blir det jo bare luksus.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Svekke noe av strømføringsevnen???? Den må du forklare..... jeg er gammelingeniør, både el og elnikk, og bl.a. seksjonsleder for et rimelig stort anlegg.....
I dette tilfellet så vil det det ikke ha noen betydning, da effekten /belastningen ikke er stor. Men der det kabel i rør og isolasjon, så vil det merkes.mvh.Guit
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Men blir ikke en egen kurs, uansett hvor god dimensjon man har og godt sjermet kabel man bruker smør på flesk når det ikke står et millionanlegg i andre enden ?

For meg blir det alt for mange variabler ute i selve stereoanlegget til at jeg hadde gidda å kaste et blikk på strømtilførselen til stikket om bedre lyd var målet.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har ikke supra en som er godkjent for installasjon også? PR 2,5 må da være mer enn godt nok, også på egen kurs uten husholdningsapparater blir det jo bare luksus.
Var det denne du tenkte på: http://njal.no/ProAudio-og-AV/Kabel...-Rull-50m-Skjermet-nettkabel35405-p0000002254
Dette er vel bare strømkabel på rull og ikke installasjonskabel... (?)
Husker ikke hvor jeg leste om det en gang i tiden, men så en referanse til bruk fra fuse box nederst her, ikke ta mitt ord for fakta :) Supra cables - HDMI cables for 4k, Digital Video and Audio, USB, Cat7+ Ethernet, Fibre Optic, Quadrax, LoRad power cables, Sword Analogue and Speaker cables
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Utvalget begrenser seg selv, er ikke mye å velge i blant godkjent installasjons kabel(trenger heller ikke). bruker du noe annet, sitter du i saksa hvis det skjer noe...

utvalget er alt annet en begrenset.......

disse er garantert bedre en pr som ikke er godkjent som emc skjermet da jordleder ikke er i kontakt med skjermen på pr

ifsi-emc = skjermet halgoenfri med limt fulldekkende kappe. brukes i opptakstudioer og av feks den norske opera/NRK/tv2 og ved installasjon i labratorier
rheyflex =skjermet kappe og flettet nett for dobbel skjerming, brukes typisk offshore som fullskjermet kabling men er ditto jævlig å jobbe med

det er et utall andre som finnes, Ølflex er godkjent (så lenge trikkeren kan reglene og følger dem) men spørsmålet er om det er hf eller lf støy som du ønsker å skjerme for inntrengning eller utstråling av eller begge deler

priser løst og ledig fra hukommelsen kjøpt i mindre kvanta en full trommel

ifsi 2x2,5/2,5=75kr/m+-
rheyflex =ca 130kr/m
ølflex 100 yzych(type med flettet kappe med fortinnet kappe) = 60kr/m
pr 2x2,5/2,5= rundt 15kr/m
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Har ikke supra en som er godkjent for installasjon også? PR 2,5 må da være mer enn godt nok, også på egen kurs uten husholdningsapparater blir det jo bare luksus.
Var det denne du tenkte på: http://njal.no/ProAudio-og-AV/Kabel...-Rull-50m-Skjermet-nettkabel35405-p0000002254
Dette er vel bare strømkabel på rull og ikke installasjonskabel... (?)
denne kablen er nok mangetrådet og vil dermed kreve koblingstykker som er godkjent for dette eller ende hylser men bortsett ifra det så er den helt ok er ikke et krav om at en kable skal være sånn eller slik i utsendet, kravet går på ledertykkelse og ledningsevne samt forbud mot visse former for isolasjon i bebyggelse som er beregnet på opphold av mennesker og dyr (pex og visse former for silikon)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.739
Antall liker
107.313
Torget vurderinger
23
En egen kurs med 2,5 kv. vanlig PR er helt ok - med mindre du har et usedvanlig langt strekk og svææære sluttforsterkere som trekker voldsomt i påslaget.

Mvh
Sluket
Gammel elektriker med både egen 16A kurs og sikkerhetskurs :D
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.530
Antall liker
12.136
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er en av grunnene til at jeg stort sett ikke gidder å lese så mye her på sentralen. Diskusjonene går helt av hengslene , i stor grad basert på synsing og kvasiteori som de færreste ikke forstår noe av, eller har bakgrunn for å forstå. Selvsagt finnes det massevis av spesialkabler til ymse formål og med forskjellige egenskaper mhp skjerming. En av hovedforutsetningene for at skjermingen skal fungere, er kvaliteten på det jordpunktet det tilkobles. Her er ikke vanlige bolighus i nærheten av å ha et jordingspunkt av god nok kvalitet, med sitt enkle jordspyd og / eller ringjord under grunnmuren. Dette er godt nok i forhold til statisk sikkerhetsjording, men ligner ikke på halve rumpen på det som er nødvendig for å få et jordingspunkt som tilstrekkelig for HF. I tillegg blir det fortsatt temmelig ulogisk å gå til absurde ytterligheter for de siste 5-10 metrene, uten å ha full kontroll på den kilometeren som ligger foran. Når man prosjekterer et sykehus, laboratoriebygg, osv.osv har man full kontroll på alle ytterligheter fra starten av, og det er en helt annen verden. Som Sluket sier - vanlig PR er evig godt nok, - men bevares - alle bestemmer over sin egen lommebok og gjør som man vil...... logisk og fornuftig anvendt kronasje er det ikke. Bruk heller penga på høyttalerne, som er det svakeste punktet i kjeden....
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.739
Antall liker
107.313
Torget vurderinger
23
I'll let you in on a Secret, Aurora... kontaktene i Slukoteket er ikke engang jordet :cool:
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
924
Antall liker
740
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
PR 2x2.5,,trekkes i flexirør,,,mye jobb hvis det er lange strekk,,,har gjort det selv,ute på veien,mye gåing,elektrikkeren min bare lo,,,,Dyr løsning sa han men jeg fikk jo bedere skjerming mente han...Og egen kurs,jordfeil-automat 16A,Sneider.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
Dette er en av grunnene til at jeg stort sett ikke gidder å lese så mye her på sentralen. Diskusjonene går helt av hengslene , i stor grad basert på synsing og kvasiteori som de færreste ikke forstår noe av, eller har bakgrunn for å forstå. Selvsagt finnes det massevis av spesialkabler til ymse formål og med forskjellige egenskaper mhp skjerming. En av hovedforutsetningene for at skjermingen skal fungere, er kvaliteten på det jordpunktet det tilkobles. Her er ikke vanlige bolighus i nærheten av å ha et jordingspunkt av god nok kvalitet, med sitt enkle jordspyd og / eller ringjord under grunnmuren. Dette er godt nok i forhold til statisk sikkerhetsjording, men ligner ikke på halve rumpen på det som er nødvendig for å få et jordingspunkt som tilstrekkelig for HF. I tillegg blir det fortsatt temmelig ulogisk å gå til absurde ytterligheter for de siste 5-10 metrene, uten å ha full kontroll på den kilometeren som ligger foran. Når man prosjekterer et sykehus, laboratoriebygg, osv.osv har man full kontroll på alle ytterligheter fra starten av, og det er en helt annen verden. Som Sluket sier - vanlig PR er evig godt nok, - men bevares - alle bestemmer over sin egen lommebok og gjør som man vil...... logisk og fornuftig anvendt kronasje er det ikke. Bruk heller penga på høyttalerne, som er det svakeste punktet i kjeden....
skjerming er ikke bortkastet men det er ikke det punktet som utgjør størt forskjell for de fleste, men det er mere å hente på dette en div "hifi" kabling mellom signal/forsterker.

som en bi setning her, å anta at jordingen ikke er egnet for audio hf er relativt ubegrunnet med mindre det har kommet noen revolusjoner innenfor ledningsevne og frekvensgang
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.503
Antall liker
37.558
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Glem "spesielle" ledninger, men en egen 16 A kurs med 2,5 mm2 fra sikringsboksen er ikke så dumt. Som Sluket sier er det en fordel å ikke ha PC'er, dimmere og andre støykilder på samme kurs. Men du får kanskje bedre oppgradering for de samme pengene ved å gjøre noe annet.
 
Topp Bunn