Ny klokke til gammel Rotel?

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Et lite og relativt konkret spørsmål fra en nybegynner på sentralen; har en ca 6 år gammel Rotel RCD-971, og lurer på om oppgradering er et alternativ til skroting? Drivverket er vel relativt bra alderen tatt i betraktning, slik at spørsmålet er ny spiller (da muligens en Hegel) eller ny klokke og DAC til Rotel'en. Noen forslag?
Har noen her på sentralen erfaringer med Altmann's batteridrevne DAC?

Hansern
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Denne spilleren ville jeg IKKE ha kvitta meg med. Den er helt rå, og har veldig bra modifiseringspotensiale. Dacen er en PCM63, som er en av de best låtende dacene opp igjennom tidene. Sammen med den deilige PMD100 HDCD-dekoderen. Ja takk!

Anbefaler først og fremt bytte av op-amper, og koblingskondiser. Dette er billig og ekstremt effektivt. Deretter er klokke et alternativ. Er flere som har modifisert slike spillere. Prøv å gjør et søk på Google.

Hvis du bestemmer deg for å kvitte deg med den tar jeg den gjerne imot som et prosjekt. ;D
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg vet ikke så mye om tweaking av denne spilleren, det jeg derimot vet er at den, som DIY_dude sier, er en knallgod spiller. En spiller som er engasjerende i mine ører.
Klart det finnes bedre, men til prisen er den et meget godt objekt.

Uansett hva du velger å gjøre, så kast den i hvert fall ikke. K
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Spilleren er veldig god som den er. Det er lenge siden Rotel har laget en så god spiller. Den ser kanskje ikke like pen ut som en Hegel, men den har potensiale til å overgå på lyd. Modifiser den... eller selg den til meg.  ;)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Javel dude. Den låter bra det vet jeg, men jeg har ikke muligheter til å raske med meg spillere hjem for sammenligning slik at dette var et lite skud i mørket. Garantien er forlengst over så modifisering er ok. Har lyst til å prøve meg på noe slikt, spørsmålet er bare hvordan jeg gjør det og hvor store sjanser det er for uopprettelig skade. Hva var det med den sykkelslangen under skuffen?
Takk for rådene.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Tja... Da jeg begynte å modifisere spillere selv så var jeg ganske så blank. Alt i alt må jeg inrømme at jeg er overrasket over hvor mye krøll man kan lage uten at det er uopprettelig. Men du bør være venn med loddebolten, og vite forskjell på + og - på kondiser. :)

Hvis du ikke vil gå igang med det selv tror jeg de gjør en del modifikasjoner på Norsk Audioteknikk i Oslo, men disse er, i mine øyne, ikke gode nok i forhold til prisen. Jeg er heller ikke imponert over håndverket der.

Hvis jeg skulle anbefale noe direkte ville jeg byttet OPA2604 operasjonsforsterkerne til et par av disse: http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html. Det er de to svarte klossene på bildet her: http://www.geocities.com/eur1gys/dsc02789-01.jpg. Kondensatorene du ser er Black Gate's, og de har forholdsvis kort levetid. Bytt disse med Rubycon ZL 100uF 35V fra referenceaudiomods.com. De to kondensatorene øverst og nederst på dette bildet http://www.geocities.com/eur1gys/DSC02796-01.jpg er sannsynligvis koblingskondisene. Her kan du putte inn for eksempel 4,7uF Polyetylensulfid fra Elfa, eller en hvilkensomhelst 4,7uF Polypropylenkondesator.
Da skal du nok se det blir nytt liv i spilleren din!

Men nå er vi vel strengt tatt over på DIY. :)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
http://www.geocities.com/eur1gys/whole99.jpg

Her var forresten et oversiktsbilde over innholdet i spilleren. Det ser flott ut. Eneste problemet er at alle Black Gate kondensatorene har en spesifisert levetid på 1000 timer, altså burde de vært byttet ut alle sammen. De har sannsynligvis tørka inn og har ikke lenger de opprinnelige spesifikasjonene.
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Jeg har også en 971, men den har litt vansker med å lese plater om dagen. Er det noe jeg kan gjøre for å bøte på problemet?
Hvor kan man kjøpe to opa? Og hvor skaffer man evt de andre foreslåtte komponentene? Kikket på siden med OPA LM4562, med det så ut til at det var flere forskjellige versjoner, hvordan vet jeg hvilken som passer, og hvor kan man kjøpe en?

mvh
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Forresten, hva er forskjellen på Rubycon ZL og ZA. Ser at ZL ikke kommer i 100/35V, men 50V i stedet. Kan man bruke dem, eller vil det medføre problemer?
Bør de mindre, 47/35 også byttes? Det blir i så fall litt av en jobb, ser det ut til.. Mange av dem i spilleren. Antar at den korte levetiden gjelder for begge typer. Er det forøvrig noe å hente på å bytte de to store kondisene også, eller har de bedre levetid.
Min spiller er garantert brukt vesentlig lengre enn 1000 timer..
Fikk også renset linsen på laseren, med en tørr glass mikrofiberklut, og det fungerer nå upåklagelig! Det var moro!

mvh
 

lux

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
49
Antall liker
0
Angående bytte av Black Gate:
LC Audio:
In ZAPpulse 2.1 and 2.2SE we used Black Gate NX Hi-Q capacitors for decoupling in the modulator stage. Now with Black Gate supplies problematic, we were forced to go out and find alternatives that could meet the renowned qualities of the Black Gate caps. Much to our surprise we found a new type that not only is built partly the same way a Black Gate cap is but also has better technical and sonic qualities. Enter the 128 SAL-RPM from BC-Vishay.

This series like Black Gate caps has an isolator that is chemically bonded to the conductor plate and a solid conductive compound to hold the plates together in a close proximity to give a high capacitance. In a Black Gate capacitor the isolator was alumina dioxide, also known as common anodisation. The 123 SAL-RPM from Vishay has the exact same isolator. In the Black Gate's the plates are connected with a paper impregnated with conductive graphite, to give a close connection. In the 123 SAL-RPM caps a conductive compound is potted between the isolated plates and this will not fall out, or dry up. The lifespan of a SAL cap is an impressive 30,000 hours at load. With a maximum temperature of 175 degrees C, it shows we are dealing with a radically different type of capacitor. A normal electrolytic cap would dry out in hours at this high temperature! What makes the SAL caps sound better is the fact that the plates are held in place with a solid potting compound that prevents any kind of microvibration when currents run through the capacitor. 123 SAL-RPM capacitors are also great for DC blocking caps in small signal applications like CD players, preamps etc.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
http://www.digikey.com/scripts/dksearch/dksus.dll?KeywordSearch?Keywords=LM4562NA. Her får du kjøpt opampene. Det er dip-versjonen du skal ha. Den som har betegnelsen NA. Bytte er forresten ikke helt trivielt, ettersom op ampene ikke sitter i sockets. Du må lodde de av. Da er det lettest å klippe alle beina og lodde av ett og ett. Da unngår du å varme opp printet for mye.

Jeg har ikke denne spilleren selv, så det er litt vanskelig å si hvilke komponenter som bør byttes og ikke. De store kondisene ser ganske overkill ut, så de trenger du sikkert ikke bytte. ZA og ZL går om hverandre. Du kan bruke alle volt-ratinger som er høyere enn de som sitter der fra før, men alt over 35V er i alle fall godt nok. Plass er som regel ikke noe problem med Rubycon ZL/ZA fordi de er ganske små i størrelsen. Pass bare på å sette dem rette veien, ellers smeller de ganske fort. ;)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Gode råd her, men vi er definitivt i DIY-land, kan man flytte hele tråden? Takk for bilde-linkene, men bytting ser knotete ut, ok - kommer vel til på andre siden av brettet :), og er det 30 Black Gate'r å skifte? :eek: Ingenting blir gjort før utpå høsten, så jeg har heldigvis god tid på meg. Hva med strømforsyningen? oppgradering i eget kabinett, ny never-connected (au)? Kan sjefen flytte tråden til rett forum?  
mvh Hansern
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Tusen takk for svar!
Har en stund lurt på å bytte CD-spiller, og har hatt tanker om et DIY-prosjekt. Men, uten særlig loddeerfaring blir man litt skremt. Så da er kanskje modding av den jeg har ganske greit. Får litt erfaring, og kan se om jeg synes det er moro. Så dette kan bli bra, tror jeg!

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Meget interessant ja. Jeg har en aldrende rotel selv. Dette må vi se nermere på!
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Det hadde vært moro om en mer erfaren tweaker, som TweakMan, ville forsøke seg på modifisering! Kanksje med en bildetråd på DIY-seksjonen, slik at vi som er helt grønne kan se og lære!
Har kjøpt et kit på CO, men en blinkende diode som mål, bare for å få litt øvelse i å lodde.. Lisser og annet er egentlig bare kjent i teorien for undertegnede. Så dette kan jo bli moro!

mvh
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Takk igjen for gode råd, artig at andre hadde samme spørsmål. Men har jeg fått svar, - nei.

Får vi bedre lyd ved å oppgradere Rotelen (for 4-5 Kkr?) enn å selge den til en diy-entusiast og legg til litt av sparekontoen slik at vi kan kjøpe oss en fabrikkny Vincent, Hegel, Marantz eller lignende?

Arbeidet med oppgraderingen er vel greit, nøyaktighet (og øvelse) er hemmeligheten, men er kostnadene nærmere 10 enn 2 så begynner det å bli et tvilsomt nybegynnerprosjekt!

Så var det Altmann DAC'en, noen erfaringer eller synspunkter?

Artig samfunn dette gitt :))
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Takk igjen for gode råd, artig at andre hadde samme spørsmål. Men har jeg fått svar, - nei.

Får vi bedre lyd ved å oppgradere Rotelen (for 4-5 Kkr?) enn å selge den til en diy-entusiast og legg til litt av sparekontoen slik at vi kan kjøpe oss en fabrikkny Vincent, Hegel, Marantz eller lignende?
Det er vel begrenset hvor mye du får for spilleren. Er budsjettet 4-5k + salg av Rotel?

Da tror jeg du får bedre lyd av å oppgradere Rotel'en enn å kjøpe en ny til denne prisen.
Kan du derimot øke budsjettet ved kjøp av ny spiller eller feks gå på bruktmarkedet tror jeg det lydmessig vil lønne seg.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Har ikke tenkt å bytte spiller før jeg kan legge 10 - 11 k på bordet. Men hvis en oppgradering til 6 k gir like godt resultat går jeg nok for det. Og om en oppgradering / ombygging til 10 K gir mye bedre lyd så må det vurderes, sjøl om man er nybegynner...

Regner ikke med mer enn 1,5 k om jeg selger.

mvh
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Hvis du legger 5 tusen i oppgradering, og i tillegg gjør det riktig så får du en spiller som kan konkurrere med alle nye spillere uansett pris. Sånn er det bare. Jeg ville heller hatt en oppgradert Rotel enn en hvilkensomhelst annen cd-spiller til 50 tusen.

...men da må du nesten lage et helt nytt analogtrinn. Da holder det ikke bare å bytte noen kondensatorer altså. Men du skal ikke legge mer enn et par tusen i oppgradering før Rotel'n knuser alle spillere i prisklassen opp til 20 tusen.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hvis du legger 5 tusen i oppgradering, og i tillegg gjør det riktig så får du en spiller som kan konkurrere med alle nye spillere uansett pris. Sånn er det bare. Jeg ville heller hatt en oppgradert Rotel enn en hvilkensomhelst annen cd-spiller til 50 tusen.
Tvilsomt.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Ehh....dude?
Et jungelord sier at om noe ser ut til å være for godt til å være sant - så er dette riktig.
50 store? Du må virkelig like lyden fra Rotel?
Men 2K er grei oppgradering, og låter den da ca 12 så er jeg storveis fornøyd. :) Gjør den ikke det så har jeg ihvertfall lært en masse på veien så de pengene er vel anvendt uansett. ;)

Om Holmium tviler (!) på 50K sammenligningen så er det jo definivt noe å prøve; 20% sjanse for at 5k oppgradering skal låte 50? Det må bare prøves.

mvh.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ehh....dude?
Et jungelord sier at om noe ser ut til å være for godt til å være sant - så er dette riktig.
Jepp.

50 store? Du må virkelig like lyden fra Rotel?
Tydeligvis en forkjærlighet ja.
Men 2K er grei oppgradering, og låter den da ca 12 så er jeg storveis fornøyd. :)  Gjør den ikke det så har jeg ihvertfall lært en masse på veien så de pengene er vel anvendt uansett. ;)
Helt enig. Spilleren blir nok enda litt bedre (en antagelse basert på modifisering av andre spillere), og du lærer en hel del til en overkommelig pris.

Om Holmium tviler (!) på 50K sammenligningen så er det jo definivt noe å prøve; 20% sjanse for at 5k oppgradering skal låte 50? Det må bare prøves.

mvh.
Jeg har ikke modifisert denne spilleren, men jeg har veldig vondt for å tro at 5k gjør denne spilleren til en 50k spiller. Skal den bli det må nok alt byttes og dermed er det en annen (og mye dyrere) spiller. :)
Det er ikke slik at 50k spillere har den prisen kun pga et merkenavn. De dyre spillerene har en mer solid oppbygning, bedre layout og bedre komponenter.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Takk for den Holmium :)
I den forbindelse blir det et spørsmålet om hvilken betydning en ekstern strømforsyningen og et helt nytt kabinett vil ha for en cd spiller?
Transformatorer brummer. Og metallplater synger ikke med en behagelig tone. Og metall synger.
Kan man drifte en slik maskin med batteridrift?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Det er ikke alltid at dyrere spillere har bedre løsninger... menmen.... uansett... Det var kanskje en litt drøy påstand fra min siden. Det var mest for å poengtere et viktig faktum.

Den største svakheten til en cd-spiller ligger i analogdelen. Her gjør 99% av produsentene på markedet store bomskudd. Hvis du bruker 5000,- på å lage et nytt analogtrinn og litt annet småsnacks så kan du få en sinnsykt god cd-spiller nesten uansett utgangspunkt. Andre fancy gimmiker er underordnet. Det er mye ræl som finnes på hifi-markedet. Av frykt for å såre noen så skal jeg ikke nevne merker. ;)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.923
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Hei _dude.

Jeg flytter tråden til diy-hjørnet, og oppfølgingsspørsmålet blir selvsagt: Har dere noen forslag til nytt analogtrinn, gjerne med tegninger og forklaringer. Og er dette arbeid for nybegynnere ?
- vel alle må vel starte en plass, og som alternativ til skroting (eller 1500,- på bruktmarkedet) er det helt greit.

Tusen takk for responsen :)
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Helt klart att ny klokke funker. Kjenner ikke Rotel har aldri rotet inni de men har gjort det du tenker på med en Cayin CD-A6.
Jeg satte inn XO clock3 og Zappfilter fra Lc Audio.Spilleren er nå over 7 år og holder fremdeles stand. Så oppgradering nytter, ingen tvil om det. Har faktisk ikke hørt noen enda som jeg har råd til som spiller bedre men har hørt flere som spiller bedre som jeg ikke har råd til feks Gryphon Mikado.
Den lyden glemmer jeg aldri.
 
Topp Bunn