Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har et par digitale også - en Certina og en Rado (kjøpt i Kuwait ca 1975). De viser riktig tid, men det er liksom ikke så mye stas med dem.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    5.989
    Torget vurderinger
    12
    Har en bunke med quartsverk og analoge visere også. Jeg synes det er stor stas å få vite hva klokken er. Jeg er sikkert kjedelig sånn. Fliegeruhr kan være fine smykker, men jeg foretrekker ur på maks 40mm.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Trondheim
    Vi trenger jo strengt tatt ikke klokker i det hele tatt. Vi går jo rundt met smarttelefoner hele gjengen, og den viser jo alltid korrekt tid.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    5.989
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ofte uten telefon på jobb og trenger klokke. Siden jeg ikke bruker smykker må uret fylle sin funksjon. Tenk om man kom for sent til lunch ;) ?

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.278
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    SARB017-4.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    5.989
    Torget vurderinger
    12
    Min meksikanske klokke går alltid for sakte. Jeg er veldig fascinert av urverk, teknisk sett, men foretrekker klokker som viser tiden. Og som ikke veier en kilo.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.932
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen... osv
    Under forutsetning av at et automat-verk er i god stand og er forholdsvis ny-servet vil en dyktig og tålmodig urmaker kunne justere de til å gå temmelig nøyaktig. Et par av mine (TAG Twin Time og B&M Classima) er i så måte "eksemplariske" med små avvik. Om en klokke er ny, eller nyservet anbefaler de urmakere jeg har benyttet og handlet fra at man stikker innom og får de justert etter litt tid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.078
    Sted
    Bergen
    Klokker er smykker med små fascinerende manneting inni. Sett fra et sånt synspunkt skjønner jeg interessen for klokker. Selv er jeg mer fokusert på å vite klokkeslettet, men det er en helt annen greie. Likevel følger jeg tråden her med interesse.

65finger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.10.2015
    Antall liker
    1.612
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker klokker so er nøyaktige, tåler vann, ikke for store og at jeg kan legge den fra meg noen dager uten stillestyr

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Trondheim
    For meg er det 2 ting som fascinerer meg med klokker - den mekanikken i et urverk og design. Nøyaktig klokkeslett får man jo fra datamaskiner og smartklokker.
    Det er først og fremst det mekaniske som fascinerer. Spesielt synes jeg Perpetual Calendar-klokkene er mest spennende, men de er stort sett i dyreste laget. Derfor synes jeg ikke at quartzklokker er så spennende, selv om det finnes flotte design der også - Grand Seiko quartzklokkene er fine.

Jeg sikler på en slik, men den er for dyr (koster omtrent det samme som en liten el-bil). 100 timer gangreserve, så den kan ligge 3-4 dager uten å stoppe.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss. Jeg kjøpte meg en Seiko i Japan i fjor og den gikk ca. 2 minutter for sakte i uka:eek: Leverte den til Junior Andresen og fikk beskjed om at det er mulig å få slike verk til å gå ganske bra, men at jeg måtte regne med inntil ca. 2 minutter feil i måneden og ikke i uka:). Poenget er å få den til å gå riktig eller litt for raskt, ikke for sakte. De hadde den i 2-3 uker og nå går den utrolig bra. Den går litt for raskt, men vi snakker om under ett minutt i måneden. Hvordan klokkene går avhenger av flere faktorer, bruk, misbruk, og så bortetter.
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.278
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Jeg har kikket litt på den Seiko'en. Men jeg vet ikke helt om grønn skive er en farge jeg vil ha.
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    1
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710
    Det var det som gjorde utslaget for meg, dypgrønn skive i kombinasjonen med tall i gull, rustfri kasse og brun skinnreim, herlig.:) Den er forøvrig ute av produksjon nå, men den kommer vel tilbake. Heter SARB017 Alpinist. Og så er den ikke for stor. Har håndledd som gjør at en 38mm passer bra.
    Ja, det er vel slik at ting ser bra ut i levende live enn på bilder.

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.277
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Her er vidunderet
    Vis vedlegget 573710

Finns i hvit også, på/hos en Svensk side/forhandler ;)

Seiko Prospex Alpinist SPB119J1 (7690,- Sek)

spb119j1.jpg

mvh

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    896
    Sted
    Bygda med en halvdau flyplass
    Jeg har god erfaring med Urmaker B. Andresen i Dronningensgate 8 her i Moss.
    For en del år siden var det spor i gulvet hos Andresen etter gjentakende besøk av undertegnede. Ble masse prat om Omega (jeg er stor fan), og det kulminerte med at Andresen Jr. (Fredrik) måtte ikle seg hvite hansker og "servere" undertegnede en ny Speedmaster.

2 av kompisene har lagt igjen uforskammet mye penger i den butikken... :)

Speedmaster.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.167
    Torget vurderinger
    0
    Det rykket i "må ha" muskelen!!

De som har sansen for animerte filmer husker sikkert en fatastisk film som heter "Porco Rosso".

Nå har Seiko kommet med to klokker inspirert av denne filmen.

En seiko kronograf, automatic og en springdrive.

Seiko-Presage-Studio-Ghibli-Porco-Rosso-SNR047-SRQ033-4.jpg

Ulempen er selvsagt prisen.

Automaten koster utenfor Norge Eur 4.100,- og selv om det er Seikos mest avanserte verk som står i den er det ikke "gi bort pris".

Springdrive som er et veldig artig konsept koster Eur 5.800,- Norsk importør har antydey 65.000NOK, hvis de klarer å få tak i en! Begrenset opplag på begge!

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.467
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Stilige, men for dyre for min del. Jeg har dog et Seiko Sportura quartsur som får duge om jeg vil ha den speedmasterlooken.

_450818980.jpg

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.277
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Hentet ut min Sternglas Zirkel idag, den var så kul att jeg vil gjere den ennu kulere/finere, har lenge hatt lyst på en slik lenke...

Sternglas-Milanaise

SBA00403_Milanaise_20mm_silber_700x.jpg

mvh

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Spring driven var den fineste av de 2. 65000 er kanskje i overkant, men den GO jeg viste til tidligere koster jo 190 000 (i stål), så ...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    1.261
    Klokker er smykker med små fascinerende manneting inni. Sett fra et sånt synspunkt skjønner jeg interessen for klokker. Selv er jeg mer fokusert på å vite klokkeslettet, men det er en helt annen greie. Likevel følger jeg tråden her med interesse.
    Samme her. Hadde samme klokke på armen i tretti år til jeg fikk en Apple Watch i gave. Gamleklokken brukes tidvis som smykke da den har stor affeksjonsverdi (og også en viss samlerverdi sammenliknet med hva den ble kjøpt for). Litt som lommeuret jeg arvet fra min bestefar de gangene jeg for anledningen stiller i dress med vest, for alle andre grunner enn å vite hva klokken er. Ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe andre klokker med det første. Men som du skriver, har både forståelse for og interesse av å lese om dem som gjør.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.167
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes Spring driven var den fineste av de 2. 65000 er kanskje i overkant, men den GO jeg viste til tidligere koster jo 190 000 (i stål), så ...
    Godt at vi har ulike preferanser. Jeg hadde gått for den automaticen. Den likte jeg veldig, men til en pris mellom 45-50K blir det litt i overkant.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes klokkene med den designen (automatic) blir veldig overlesset. Det kan man for så vidt si om den GO-klokken jeg viste til også, men jeg synes den er designet slik at det ikke blir påtrengende. Den virker "renere" (i mine øyne selvfølgelig). Den har jo funksjonalitet som Seiko-klokken mangler, men Seiko-klokken har jo også funksjoner som mangler på GO-klokken.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    3.167
    Torget vurderinger
    0
    Söhnle har jeg hatt flere av i mitt liv!

Et par "opptrekks" vekkeklokker og en eller to "egg timere". Og om jeg husker rett ( slett ikke sikkert at jeg gjør ;) ) var mitt første armbåndsur også av dette merket!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Kommer mye fint fra Seiko for tiden.

En modernisert og mer prisvennlig tolkning av klassikeren 62MAS.

SPB149_a.jpg

Modell: Seiko Prospex Automatic Diver’s 200m – SPB149J1
    Dimensjoner: 40,5 x 13,2 millimeter
    Materiale: Rustfritt stål
    Vannresistens: 200 meter

Urverk: Seiko 6R35
    Type: Mekanisk, selvopptrekkende
    Funksjoner: Timer, minutter, sekunder; dato
    Frekvens: 21.600 vph
    Gangreserve: 70 timer

Rem/lenke: Stållenke med foldespenne og blågrå silikonrem

Veiledende pris: 16.998 norske kroner
    Tilgjengelighet: 5500 eksemplarer. Tilgjengelig fra juni.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.117
    Torget vurderinger
    1

Finns i hvit også, på/hos en Svensk side/forhandler ;)

Seiko Prospex Alpinist SPB119J1 (7690,- Sek)

Vis vedlegget 573863

mvh
    Meget pen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn