Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ny, men historisk

    Ligner litt på noen av de nye anniversary klokkene til Seiko?

    De har vel tatt utgangspunktet i en veldig tidlig modell når man ser designet av huset på de.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Originalen var absolutt nydeleg, men jubileumsutgåva såg litt rotete ut.
    Jeg vet ikke om den "atomklokken" er Seiko altså, bare huset som ga meg assosiasjoner til den Seiko klokken når man ser den fra siden.
    Disse Seiko klokkene i denne jubileums serien er håndlagd av forskjellige "master craftman" med sitt team og forskjellige serier med forskjellige craftmen og er i begrenset opplag med individuell nummerering på baksiden. Jeg synes den er pen og ryddig, en viser for dato og en for hvor mange timer med gangreserve som gjenstår.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Hm.

    Kjende litt desperasjon: har herpa to quartz-klokker frå (dvs: med logoen til) Braun, har ikkje lyst til å gå med klokke som målar puls og må ladast kvar 4. dag og det å kjøpa Hamilton Field Khaki, som eg eigentleg har lyst på, passa ikkje i økonomiplanen nett no. Kjem etter kvart.

    Har bestilt ei superbillig automatikk-klokke med Seiko-urverk, ikkje alt for stor. Skal iallfall vera sprutsikker, og eg hadde lyst til ei mekanisk klokke (såleis utgjekk G-shock).
    1709292632687.png

    Litt usikker på om den metall-lenkja eigentleg er heilt meg (nei, det er ho ikkje, så spørsmålet er om ho er til å leva med), men eg er temmeleg sikker på at ho er for lang til småpike-handledda mine. Er det trivielt å fjerna ledd på slike, eller bør eg heller gå for ei reim i staden?

    PS: Denne kosta nesten ingen ting, så om det dei seier på internet om at ho faktisk har "grei" kvalitet stemmer, er eg fornøgd.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Hei gutter ( og jenter. Det finnes faktisk noen hunnnkjønn som lider av klokkemani!:love: )

    Jeg har en ikke helt ny, men langt fra gammel klokke fra "Prestige de Geneve". Kjøpt på hurtigruta for noen år siden. Fikk den i julegave fra ungene så den har en smule afeksjonsverdi. Da den ble levert for batteribytte sa urmakeren at de ikke fikk den til å starte, og de visste ikke hvor de skulle få deler fra. Hutigruta har ikke disse lenger. De selger Bruvik i dag, dvs "ordentlige ur". Min er nok mere i segmentet "souvernir ur". Fikk en fra samme fabrikk fra Avinor som julegave for flere år siden. Bare det at Avinor kjøpte inn disse sier meg at dette hurtigruteuret ikke er spesiellt "kostbart" selv om prisen i og for seg var mer enn høy nok.

    Mitt spørsmål er så enkelt som dette; er det noen her inne som aner hvordan man kan komme i kontakt med enten importør, fabrikk eller en urmaker som kan fikse dette uret?
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Hm.

    Kjende litt desperasjon: har herpa to quartz-klokker frå (dvs: med logoen til) Braun, har ikkje lyst til å gå med klokke som målar puls og må ladast kvar 4. dag og det å kjøpa Hamilton Field Khaki, som eg eigentleg har lyst på, passa ikkje i økonomiplanen nett no. Kjem etter kvart.

    Har bestilt ei superbillig automatikk-klokke med Seiko-urverk, ikkje alt for stor. Skal iallfall vera sprutsikker, og eg hadde lyst til ei mekanisk klokke (såleis utgjekk G-shock).
    Vis vedlegget 1001717

    Litt usikker på om den metall-lenkja eigentleg er heilt meg (nei, det er ho ikkje, så spørsmålet er om ho er til å leva med), men eg er temmeleg sikker på at ho er for lang til småpike-handledda mine. Er det trivielt å fjerna ledd på slike, eller bør eg heller gå for ei reim i staden?

    PS: Denne kosta nesten ingen ting, så om det dei seier på internet om at ho faktisk har "grei" kvalitet stemmer, er eg fornøgd.
    Kjøpte en finere modell av denne klokka 8508 Pro Diver med Selita SW200 verk istedet for Seiko(1500$ men på tilbud 250$). Det går helt greit å fjerne ledd.
    Problemet med min var at krona datt av (rust). Problem to var at Invicta leverte opp til rykte ved å rote bort klokke etter reparasjon og har ikke tatt ansvar for å rette opp feilen. De bare trenerer.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet med min var at krona datt av (rust). Problem to var at Invicta leverte opp til rykte ved å rote bort klokke etter reparasjon og har ikke tatt ansvar for å rette opp feilen. De bare trenerer.
    Uff. Mi kosta altså NOK 1032, inkl frakt, mva og heile pakka. For min del er det eigentleg eit eksperiment: Korleis er det å ha ei så stor (40mm) klokke, så tung og kva kjem eg til å tenkja om ho etter kvart?

    Førsteinntrykket er at ho verkar fin og ordentleg, gjekk lett å tilpassa kjede. 40mm gjekk overraskande greitt, men ho er større og ikkje minst høgare enn eg hadde ønskt. Datovisinga med linse er mest irriterande, og lume-en trur eg dei har spart på.

    IMG_0782.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Veldig fin, @Gunnar_Brekke

    ho er større og ikkje minst høgare enn eg hadde ønskt. Datovisinga med linse er mest irriterande, og lume-en trur eg dei har spart på.
    Ikkje for å spamma ned tråden med bilete av Europris-klokka mi, Invicta 8926OB, men dette gjev eit inntrykk av høgda (trur det er ca 14mm målt frå botnen av det ugh gjennomsiktige baklokket). Det er i meste laget for meg.

    IMG_0784.jpeg

    Nokre moment til.

    Klokka (Seiko NH35A) er ikkje vidare presis. Etter ca to døgn er avviket -20 sekund. Ikkje sikker på om det er bra eller dårleg, men for meg som er vane med G-sjokk og Quartz er det overraskande mykje. Veit ikkje om eg orkar å måla over særleg lengre tid utan å stilla.

    Eg liker formatet, og den kraftige kassa. Det er jo ein “Submariner-kopi”, og ei klokke kan godt sjå ut som dette. Litt som ein bil kan sjå ut som Volvo V70 og ein kaffitraktar sjå ut som ein Moccamaster.

    Kjenst nesten like trygg/solid ut som G-shock. Hadde ikkje tenkt at stålklokke med lenke var meg, og det er det ikkje, eigentleg, men eg er rett og slett for uvøren til å gå med Braun AW10.

    Det er ein del blankpolert stål. Det irriterer meg litt, for billig-bling.

    Datovisinga er, som sagt, unødvendig og stygg. Eg anar ikkje korleis dette skal vera, men den linsa som er limt på glaset øydelegg verkeleg inntrykket. Skal eg nokon gong ha ein ekte “Submariner” (eg har ærleg tala vanskeleg med å sjå føre meg det) trur eg det må vera no date.

    Edit: Invicta har visst det også, berre 600 kr dyrare. Trur eg står over. Det det er noko litt usjarmerande ved dette merket, sjølv om det sikkert ikkje er heilt drit, heller.

    1710183147921.png

    På mellomlang sikt må eg ha Hamilton Field Khaki eller MWC G10 Titanium. Det er eg sikker på. Men eg kan leva med denne ei stund. Til krona rustar, eller noko.
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Solgte unna en Longines 40mm da jeg følte den ble for stor som "dress watch". Inn er det nå kommet en 34mm Oysterdate fra 1978! :) Kanskje i minste laget, men i denne sjangeren blir det nok aldri noe særlig større enn 38mm på meg.


    rsz_img_4765.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte seriøst denne her, helt til jeg oppdaget at atomur greia ikke fungerer så langt nord. Så da så. Synd. Ikke trenger den batteribytte heller. Penger spart.




    CB5004-59W_Catalog.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Fin klokke, men litt synd og bra for din del.

    Var det tilfeldig at du fant ut av at den ikke fungerer så langt nord?

    Leste manualen. Det er en radiosender i Tyskland den henter data fra.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Urmaker Christiansen har 25% på Grand Seiko for de har mistet agenturet, så nå er det mulig å spare noen kroner :)
    "Jeg og markedsføringsavdelingen til Grand Seiko har ikke alltid vært bestevenner. Ikke liker jeg det konstante fokuset på spesial- og jubileumsmodeller i begrenset opplag – og ikke lar jeg meg fascinere av hvilken japansk potteplante eller dalsøkk som har inspirert fargen på tallskiven. For en enkel nordmann oppleves det fort både påtatt, pompøst og uten noen reell verdi....." :unsure:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Anbefales!
    Urmaker Christiansen har 25% på Grand Seiko for de har mistet agenturet, så nå er det mulig å spare noen kroner :)
    Jeg reiser til Oslo i morgen kveld, og så bare MÅTTE du legge ut dette???!!!!
    Husvaranen kommer til å skjære ørene av meg hvis jeg bruker penger på ny klokke! Har jo bare 20-30 stykk fra før.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg reiser til Oslo i morgen kveld, og så bare MÅTTE du legge ut dette???!!!!
    Husvaranen kommer til å skjære ørene av meg hvis jeg bruker penger på ny klokke! Har jo bare 20-30 stykk fra før.
    Gratulerer med ny GS
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    619
    Antall liker
    744
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Watches and Wonders er en liten uke unna

     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    603
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg og markedsføringsavdelingen til Grand Seiko har ikke alltid vært bestevenner. Ikke liker jeg det konstante fokuset på spesial- og jubileumsmodeller i begrenset opplag – og ikke lar jeg meg fascinere av hvilken japansk potteplante eller dalsøkk som har inspirert fargen på tallskiven. For en enkel nordmann oppleves det fort både påtatt, pompøst og uten noen reell verdi....." :unsure:
    Jeg er litt enig med deg :) Det er nesten så jeg tror det lages mindre av "standard" modellene, de er i allefall ikke så ofte å se til salgs.
    Min model er vell produsert uforandret i 20 år om du ser bort i fra en logo endring på skiven.
    Jeg liker at den er hærlig anonym å kan lett forveksles med en helt vanlig Seiko :)
    20240407_105832.JPG
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    Hm.

    Kjende litt desperasjon: har herpa to quartz-klokker frå (dvs: med logoen til) Braun, har ikkje lyst til å gå med klokke som målar puls og må ladast kvar 4. dag og det å kjøpa Hamilton Field Khaki, som eg eigentleg har lyst på, passa ikkje i økonomiplanen nett no. Kjem etter kvart.

    Har bestilt ei superbillig automatikk-klokke med Seiko-urverk, ikkje alt for stor. Skal iallfall vera sprutsikker, og eg hadde lyst til ei mekanisk klokke (såleis utgjekk G-shock).
    Vis vedlegget 1001717

    Litt usikker på om den metall-lenkja eigentleg er heilt meg (nei, det er ho ikkje, så spørsmålet er om ho er til å leva med), men eg er temmeleg sikker på at ho er for lang til småpike-handledda mine. Er det trivielt å fjerna ledd på slike, eller bør eg heller gå for ei reim i staden?

    PS: Denne kosta nesten ingen ting, så om det dei seier på internet om at ho faktisk har "grei" kvalitet stemmer, er eg fornøgd.
    Fin klokke, fjerne ledd er ikke noe problem.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Fin klokke, fjerne ledd er ikke noe problem.
    Takk. Ja, eg er sånn passe nøgd, og lenkja lot seg tilpassa fint med verktøy eg hadde for handa.

    Heilt grei form, mindre enorm enn eg frykta. Det mest irriterande er avviket, ca + 20s/døgn. Det er jo inga krise, men eg er såpass tidsnerd at eg korrigerer (nesten) kvar dag. Då forsvinn litt av poenget med automatikk. Sånne ekte, sertifiserte kronometer er diverre heilt hinsides mi rekkjevidde.

    Det sjølvlysande belegget er også ein vits, forresten.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Ja, eg er sånn passe nøgd, og lenkja lot seg tilpassa fint med verktøy eg hadde for handa.

    Heilt grei form, mindre enorm enn eg frykta. Det mest irriterande er avviket, ca + 20s/døgn. Det er jo inga krise, men eg er såpass tidsnerd at eg korrigerer (nesten) kvar dag. Då forsvinn litt av poenget med automatikk. Sånne ekte, sertifiserte kronometer er diverre heilt hinsides mi rekkjevidde.

    Det sjølvlysande belegget er også ein vits, forresten.
    Jeg har en Tissot PRX Powermatic 80. Den går ca 1,3-1,6 sekunder for fort pr. dag (i snitt pr. mnd). Den er riktig nok ikke sertifisert av noen uavhengige.


    mvh
    KJ
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har en Tissot PRX Powermatic 80. Den går ca 1,3-1,6 sekunder for fort pr. dag (i snitt pr. mnd). Den er riktig nok ikke sertifisert av noen uavhengige.
    Det er innanfor. På lista! Såg fin ut også.

    Invecta er på oppgjeve spec, så det er ikkje ein kritikk i seg sjølv. Det var vel eg som hadde vona på litt mindre avvik i snitt.

    Det er ikkje sertifisering i seg sjølv som er greia for meg, men faktisk yting; det å heile tida frykta å vera eit halvt minutt skeivt ute utan å vita det. Eg liker å forhalda meg til tid som noko objektivt, utanfor meg sjølv og mi eiga klokke.

    Dersom dette høyrest ut som lett OCD eller ein annan diagnose, skal eg ikkje protestera, men det er altså mest prinsipielt. Eg er ganske slurvete i praksis.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn