Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Ny klokke.jpg

Fikk ny klokke av junior på fødselsdagen i går. Kjekt når barna vet hva man kan ha lyst på!:rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje litt å overdrive å si at jeg "kjører" SAAB for tiden. Dagligbilen er en Skoda Superb. Gamlebilen min er en SAAB 9000TCS som junior har tatt over. Og så har jeg "noen" ( fruen vil sikkert si alt for mange! ) SAAB 96, 99 og enda en 9000SE som venter på at jeg skal bli pensjonist og få tid til å restaurere noen av dem. SAAB fan utvilsomt!

Urskiven er designet etter turbotrykksmåleren som sto i SAAB 99 Turbo av 1978 års modell.;) Kult?? JA!!!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    27 oktober i fjor la jeg ut dette bildet av en IWC jeg har arvet. Klokken hadde ligget 40 år i et smykkeskrin og hadde sliten skive.

I går fikk jeg klokken tilbake. Skiven har vært i Sveits, hos et firma som spesialiserer seg på skiverens/oppfriskning. Urmakeren har byttet fjær og kjørt full service med vask av klokken. Nye pakniinger og nytt glass. Lenka ble renset og fikk en ny skrue så den ble hel igjen.

Slik så den ut:

Nå har den blitt slik:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.344
    Torget vurderinger
    26
    Nydelig C.Alshus. Har du navn på firmaet? Kjæresten har et par fine ur som kunne trenge en omgang.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk, Alshus. Frekk lenke også.

Selv har jeg lenge kikket etter en diver. Så fort det er varmere i været og det går mot båttid, kommer behovet for en klokke som tåler sjøen osv. Tidligere har både klassiske, eldre divere som feks Scubapro vært innom, men også nyere ting som Orient 300m. Ulempen med feks Orient er ikke bare størrelse og tyngde, men når høsten og hverdagen kommer synes jeg de rett og slett ikke er pene til allround-bruk. Har etterhvert erkjent at det er få divere i min prisklasse som unngår dette.

Derfor fant jeg ut at jeg må ha noe annet, kravet er noe som ikke er for stort til mine smale håndledd, og noe som tåler litt bruk over mange år. En klokke jeg bare kan ha, akkurat som min Stowa flieger feks. Noe som bare er på armen dag etter dag, når som helst på året. Om man treffer riktig, vet man jo ikke før man har hatt klokken en stund.

Så langt er jeg meget fornøyd med det offisielle uret til Jurij Gagarins kosmonautinstitutt, Fortis Cosmonaut day/date. Vurderte chronografen av samme modell, men var redd den ble for stor og den virket litt rotete i uttrykket i forhold. Den jeg valgte er meget lesbar, man ser aldri etter to ganger hva klokken er, og en sterk lume. Akkurat det jeg trenger over og under vann. Passe stor med sine 39mm og ikke for høy som de fleste divere. Grunnet dårlig synergi mellom iPhone og forumet må bilde komme litt senere. Men, den er sølvfarget og har sølvlenke. Kanskje en silikonrem kunne vært vågalt til båtbruk, så kan lenken brukes ellers.

Sist redigert:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt klokken noen dager og den har fått prøvd seg bla. i båt. Svarer til forventningene og vel så det. Skiven er matt sort, men har ett blålig preg utpå vannet. Bildene er hentet fra nettet.

Fantastisk, Alshus. Frekk lenke også.

Selv har jeg lenge kikket etter en diver. Så fort det er varmere i været og det går mot båttid, kommer behovet for en klokke som tåler sjøen osv. Tidligere har både klassiske, eldre divere som feks Scubapro vært innom, men også nyere ting som Orient 300m. Ulempen med feks Orient er ikke bare størrelse og tyngde, men når høsten og hverdagen kommer synes jeg de rett og slett ikke er pene til allround-bruk. Har etterhvert erkjent at det er få divere i min prisklasse som unngår dette.

Derfor fant jeg ut at jeg må ha noe annet, kravet er noe som ikke er for stort til mine smale håndledd, og noe som tåler litt bruk over mange år. En klokke jeg bare kan ha, akkurat som min Stowa flieger feks. Noe som bare er på armen dag etter dag, når som helst på året. Om man treffer riktig, vet man jo ikke før man har hatt klokken en stund.

Så langt er jeg meget fornøyd med det offisielle uret til Jurij Gagarins kosmonautinstitutt, Fortis Cosmonaut day/date. Vurderte chronografen av samme modell, men var redd den ble for stor og den virket litt rotete i uttrykket i forhold. Den jeg valgte er meget lesbar, man ser aldri etter to ganger hva klokken er, og en sterk lume. Akkurat det jeg trenger over og under vann. Passe stor med sine 39mm og ikke for høy som de fleste divere. Grunnet dårlig synergi mellom iPhone og forumet må bilde komme litt senere. Men, den er sølvfarget og har sølvlenke. Kanskje en silikonrem kunne vært vågalt til båtbruk, så kan lenken brukes ellers.

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg Swiss Legend Maverick etter tips fra denne tråden. Jeg har ikke brukt armbåndsur på12-15 år, men fant ut at det nå kan være praktisk ifb jobben.

Så et spørsmål: Siden jeg ikke har stilt en klokke siden forrige årtusen, hva er det som gjelder som korrekt tidsreferanse i disse dager? Jeg vil jo gjerne ha mest mulig korrekt tidsangivelse.

Mvh Jan Egil

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg vært ute etter ett pilotur som bla. omtalt i denne tråden, ville jeg lett her på sentralen akkurat nå ;)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Trenger en ny grei klokke til hverdagsbruk. Blir en quartz tenker jeg. Noen som kjenner til Tissot? Synes de har flere fine modeller.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    174
    Trenger en ny grei klokke til hverdagsbruk. Blir en quartz tenker jeg. Noen som kjenner til Tissot? Synes de har flere fine modeller.
    Har en slik Tissot PRC 200. God kvalitet til grei pris. Klassisk og fin.

prc200mbk1n.jpg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Veldig fin, roesok. Verdt å se nærmere på.

Har bl.a. sett på denne i Tradition-serien

Tissot_Tradition.JPG_2.jpg

Hva tenker dere om lærrem versus lenke, forresten?

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for linkene, roesok. Imidlertid ble fristelsen for stor og jeg har nettopp bestilt Tissot Tradition-modellen. Med lenke.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.772
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    sa en nydelig 70-80 år gammel Omega lommeklokke, ny restaurert og 100% topp innvendig for 3000kr i dag. Er det en grei pris?

jeg fikk denne av kona i sommer, min første klokke siden i hvertfall 25 år...- de lager ikke bare kniver, de ;)

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har noe nytt i boksen. ;) En Cyma fra 19parogtredve. Bilder kommer etterhvert.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Morsom sak Steinar,
    Liker godt det designet som kassen har. Litt "Art Deco" over formen på den der.

For øvrig er jeg litt reservert til de åpne urskivene da det lett blir et noe rotete intrykk. Artig å se verket men det kan ofte gå på bekosning av funksjonen, - det å lese av tiden. Det fineste jeg har sett av dette er på noen moderne ur der man har en, la oss kalle det for rullegardin, som kan dekke urverket men som kan tas bort så verket synes. Har sett litt ulike løsninger men de er meget facinerende, og dyre!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er litt rotete bl.a. er viserne i bredeste laget. Men jeg liker den uansett, og dessuten hadde jeg ikke noe valg. Jeg var "under kommando" av kona og hun forlangte at jeg skulle kjøpe den. For mine penger. :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Steinar du må ta godt vare på den kona, det finnes ikke mange av sorten!:rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Kommer rett fra min nye "fasturmaker". Urmakernes svar på fastlegen.:rolleyes:

Har funnet en "ny" urmaker i Trondheim som også er autorisert Rolex forhandler/reperatør.

Håkon Lian i Nordre gate.

Egentlig et par tre år siden jeg "fant" ham igjen ( et gammelt firma i byen ) og har fått service på flere klokker der. Han virker som en meget entusisatisk og kunnskapsrik mann.

Var innom i dag og hentet Rolexen min etter et fjærbrudd. Og et Certina dame gullur etter mormor som hadde fått service og ny gull lenke. Skal bli konfirmasjonsgave til familens lille prinsesse.

Hadde med et gammelt lommeur etter svigerfar som junior har fått, med tanke på service og smøring. Forberedt på noen tusenlapper ut på den. Dommen var klar, godt ur som tikker og går, bruk den "as is" så lenge det går. Det er alltid en risiko for at noe går i stykker hvis verket åpnes og nye deler kan ikke skaffes. Dette er det som kjennetegner en god fagmann! Han kunne tatt imot sagt at det var på min risiko og så tatt seg betalt et par tusen uansett resultatet. Nå takker han nei til en sikker fortjeneste fordi det er i kundens interesse!! Det fortjener respekt.

Så trøndere med klokkeinteresse, Håkon Lian i Nordre anbefales!

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.345
    Passelig ironisk at tiden går seint når man venter på nytt ur. Stowa Flieger ohne logo. Gleder meg til slutten av november!

Har vært veldig nære på å slå til på en Helson Skindiver som "venteur", men er usikker på om 52mm lug to lug blir for mye for kyllinghåndleddene mine...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.379
    Torget vurderinger
    4
    Veldig Fifty Fathoms over den der, men kul...liker retrolooken....men, sabla lange lugs da.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Stowa flieger er bare lekkert da. Og de har ikke fantasipriser heller. Ha lyst på en, men det er så mangt man har lyst på og man må prioritere.

De siste pengene jeg kan bruke på meg selv på denne siden av jul gikk til til en "Ruger Single Six" for de som vet hva det er for noe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.586
    Torget vurderinger
    23
    Unik mulighet!! Jeg har en slik - Glycine Airman 7 med carbon skive - kjøpt i sommer, brand spanking new med bokser og absolutt alt, ikke brukt, MEN jeg har fått feil utgave, ikke denne jeg skulle ha så nå lar jeg den gå for latterlige 12k dersom noen på HFS er interessert. Har 15-20 andre ur så det er ikke noe poeng i å sitte med denne også...

PGM26236.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Var innom urmakeren i Trondheim i går for å få fikset et problem med en lenke. Der traff jeg på en "selger", dvs en som reiser rundt til utsalgstedene med neste års kolleksjon slik at butikkene kan bestille nye modeller. Rent bortsett fra at dette var en distraherende pen dame, så så jeg jo den åpne kofferten med de nye urene. Da måtte jeg jo ta en titt, så mere på urene enn damen, - helt sant!!

Skulle uansett reise hjem med fly på ettermiddagen, og gift er jeg også, så her måtte man prioritere!:rolleyes:

"Tante" reiste rundt med de kommende modellene fra RADO. Dere vet de klokkene som har kasser og glass i keramisk matriale som ikke kan ripes, uansett hva man prøver med! Dette gjør RADO klokker interessante i mine øyne selv om jeg i utgangspunktet ikke har vært overbegeistret for designet. De har tradisjonellt vært brede arnbånd der urkassen ikke skiller seg nevneverdig ut fra lenken. Stilig javisst men ikke 100% min stil. Det finnes runde RADO ur også, men det er mest dameur.

Her skulle jeg lagt inn et par bilder, men i dag ( igjen! ) fungerer ikke denne funksjonen.

Åkke som, neste års kolleksjon, kommer i butikkene i løpet av november sa "den skjønne", og da kommer det noen aldeles griselekre runde RADO ur. Så når det nærmer seg jul, ta en tur innom urmakeren å se på. Det er sørgelig fristende! Pris mellom 30 og 40K.

Edit:
    Ja da dukket bildet opp, i det jeg postet innlegget, men helt i bunnen av innlegget ??
    Uansett så er da bildet av en "tradisjonell" RADO. Men den som kommer er mere klassisk i utformingen. Rund kasse med en skive som ligner på den avbildete og glinsende svart kasse og lenke med gulldetaljer.

Vedlegg

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Farsdag snart (ikke det at jeg har klart å bli far enda, men likevel....)

Klokke Bugatti 372.jpg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Litt O.T, men jeg håper at noen her inne, kan hjelpe meg med litt klokke-engelsk... Jeg skal sende inn min Sinn UX SDR GsG9 for en garantireparasjon. Det har vært en luftboble inni klokka siden jeg fikk den, jeg har bare vært treg med å få den sendt inn til fabrikk. Har ikke brukt den særlig på flere måneder heller, så nå er det dags.

I et forsøk på å bytte reim, klarte jeg å bøye to av "pinnene" som holder reima fast på klokka. Hva heter disse på engelsk?? Hva heter stållenke på engelsk? Tenkte jeg skulle få fikset disse med det samme, samt kjøpe ei stållenke til klokka. Et anna ankepunkt er lesbarheten i mørke, som ikke er god i det hele tatt etter noen timer uten lys...dumt, i ei beksvart hytte eller ute nattetid. Men den går steike nøyaktig!! Har faktisk aldri vært borti maken - det er ikke målbart avvik på 1,5 år i forhold til Klokka.no!

Sist redigert:
    Y

ymir

Gjest
    Hei
    Har ikke brukt armbåndsur siden 93-94.Bruker sultfølelsen og den mest eksklusive klokka som er å oppdrive.

solprom1_eit_big.jpg

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Litt O.T, men jeg håper at noen her inne, kan hjelpe meg med litt klokke-engelsk... Jeg skal sende inn min Sinn UX SDR GsG9 for en garantireparasjon. Det har vært en luftboble inni klokka siden jeg fikk den, jeg har bare vært treg med å få den sendt inn til fabrikk. Har ikke brukt den særlig på flere måneder heller, så nå er det dags.

I et forsøk på å bytte reim, klarte jeg å bøye to av "pinnene" som holder reima fast på klokka. Hva heter disse på engelsk?? Hva heter stållenke på engelsk? Tenkte jeg skulle få fikset disse med det samme, samt kjøpe ei stållenke til klokka. Et anna ankepunkt er lesbarheten i mørke, som ikke er god i det hele tatt etter noen timer uten lys...dumt, i ei beksvart hytte eller ute nattetid. Men den går steike nøyaktig!! Har faktisk aldri vært borti maken - det er ikke målbart avvik på 1,5 år i forhold til Klokka.no!
    Jeg ser "spring pins" eller "spring watch pins" brukes noen steder. Stållenke: "stainless steel watch band/strap/bracelet". Hva som klinger best i engelske ører vet jeg ikke.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spring bar / spring pin er de pinnene med fjær som holder lenken/reimen til kassen. Kjøpes hos enhver urmaker. Eller på ebay til nesten ingenting. Det du må finne ut er bredden på innfestningen til kassen. (Gjerne 20 eller 22 mm).

Lenke kalles bracelet, eventuelt steel bracelet.

R

Roysen

Gjest
    Har lenge ønsket meg denne. Den ble laget kun i 250 eksemplarer.

Corum_Admirals_Cup_Challenge_44.jpg

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn