Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Nytt hverdagsur. Lambretta Avanti, denne gang i sort. Har den i sølv fra før. 8)

Vis vedlegget 402321
    Denne har vist seg å være særs lunefull ift å vise korrekt tid. Jeg valgte derfor å reklamere på kjøpet og fikk beskjed om å sende den til service i Sverige. Som sagt så gjort, og 20/2 ble den sendt til service, da den saknet seg med ca 20 min pr døgn og dette selv ettter batteribytte. Fikk den tilbake i dag og nå fungerer den som en klokke skal, dvs. å vise korrekt tid. Alt dekket på garanti.

IMG_7169.jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Gleden ble desverre kortvarig. Nå subber sekundviseren i glasset ved kl 6, så ny runde til Sverige. Glad jeg har flere klokker i skuffen, men irriterende

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Må ikke kjøpe klokke fra Scooterprodusent vøttø:cool:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ja, jeg skjønner at det å kjøpe billigklokke (ca €500) er risikosport, men jeg hadde allerede en i sølvversjon som jeg liker godt, så da fikk jeg lyst på den i sort også. Er uansett en bruksklokke, som foreløpig er ubrukelig :rolleyes:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.175
    Torget vurderinger
    4
    Railmaster er en nydelig klokke. Retromoderne uten å bli for "tongue in cheek". Sporty og robust nok til uvørnt hverdagsbruk, men samtidig elegant og klassisk nok til pendressen. Dessuten kler den veldig godt andre varianter enn lenken, fx. enkel sort perlon rem.

Fikk klokken tilbake fra service. Ny krone, nye visere, byttet noen tannhjul og noen andre greier.

Vis vedlegget 430712

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg skjønner at det å kjøpe billigklokke (ca €500) er risikosport, men jeg hadde allerede en i sølvversjon som jeg liker godt, så da fikk jeg lyst på den i sort også. Er uansett en bruksklokke, som foreløpig er ubrukelig :rolleyes:
    Nå var det jo slik at hvis du kjørte Lambretta på sekstitallet så var du såpass hard core at du kunne mekke selv. Du måtte nemlig det innimellom. Men det skal ikke være nødvendig for en som kjøper et Lambretta-armbåndsur å være urmaker for å klare å holde tiden. €500 er ikke småpenger, du forlanger kvalitet til slike summer. Men som du skriver så har du en velfungerende sølvversjon, så du har nok vært uheldig og fått et mandagsur her, som i tillegg ikke har blitt skikkelig behandlet under reparasjon. Bare å sende til Sverige igjen, og denne gang bør de gjøre jobben skikkelig.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Har allerede vært i kontakt med urmakeren i Sverige (skandinaviaimportøren) og han la seg flat. Uret er allerede innlevert posten for sending østøver, så får jeg håpe og tro at det tilbakevender innen påske.

Var forresten innom Urverket på nett for å se på Rolex med grønn ring. Det blir med å se på den. Jøye meg for noen priser og han dom viste tallerkenen full av slike Rolex ur litt lenger oppi tråden her, så er de mer verdt enn rent gull. Mao ikke noe for en med almisser fra det offentlige. Da får Lambretta være min "Rolex"

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Var forresten innom Urverket på nett for å se på Rolex med grønn ring. Det blir med å se på den. Jøye meg for noen priser og han dom viste tallerkenen full av slike Rolex ur litt lenger oppi tråden her, så er de mer verdt enn rent gull. Mao ikke noe for en med almisser fra det offentlige. Da får Lambretta være min "Rolex"
    Hele tallerken full har jeg laaaangt fra behovet for (har ikke nok skjorter ;) ), men er fornøyd over at jeg prioriterte å bruke noe penger på én. Og det ble én av kún 2 modeller som for min del i det heletatt har vært interessante i Rolex-kolleksjonen gjennom tidene - 14060(M) og 5513. Det endte opp med førstnevnte.

003 (Small).JPG

Ja, det er stive priser på nye, og bruktmarkedet er på ingen måte noe bedre. Selv de ordinære dusin-modellene (som f.eks min 14060M) har gjennom årene omtrent fulgt prisutviklingen på boliger i Oslo. Jeg fulgte med på bruktmarkedet og annonserte jevnlig etter ø.kjøpt i ca 1 1/2 år før det dukket opp et objekt til det jeg syntes var en "fornuftig" pris.
    Kan ikke fordra lenker, men fant ei litt røff skinnreim i brunt nubuck-lær som jeg synes kler sub´n godt.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hele tallerken full har jeg laaaangt fra behovet for (har ikke nok skjorter ;) ), men er fornøyd over at jeg prioriterte å bruke noe penger på én. Og det ble én av kún 2 modeller som for min del i det heletatt har vært interessante i Rolex-kolleksjonen gjennom tidene - 14060(M) og 5513. Det endte opp med førstnevnte.

Vis vedlegget 431238

Ja, det er stive priser på nye, og bruktmarkedet er på ingen måte noe bedre. Selv de ordinære dusin-modellene (som f.eks min 14060M) har gjennom årene omtrent fulgt prisutviklingen på boliger i Oslo. Jeg fulgte med på bruktmarkedet og annonserte jevnlig etter ø.kjøpt i ca 1 1/2 år før det dukket opp et objekt til det jeg syntes var en "fornuftig" pris.
    Kan ikke fordra lenker, men fant ei litt røff skinnreim i brunt nubuck-lær som jeg synes kler sub´n godt.
    Vakker sak ptb. Er nok kanskje lurt å satse på noe tidløst og klassisk mtp farge og ikke gå for grønn, men akkurat der var det kjærlighet ved første blikk. Jeg får kjøpe meg en sparegris, så er det håp å rekke det før jeg havner i ei urne

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Enig 5513 er fin,men da snakker du om rimelig høy pris for eldre klokke ,ville da gått for en black bay
    Av standard submariner er det vel beste kjøpet og gå for en ny ?

Men hvis jeg skulle klage på noe med Rolex er det att de blir litt små og puslette på voksne armer :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, 5513 ligger stivt i pris, men med service/overhaling/vedlikehold så har du allikevel en ordentlig klassiker av en klokke livet ut.

Om ny sub er det beste kjøpet - tja... Jeg har ikke helt sansen for den "nye" kassa (6-sifret mod.bet. - som sikkert ikke er riktig omtale i de innvidde kretser) som bygger mer m/bredere lugs. Ikke like "smekker" og fremstår som litt for "kantete" synes nå jeg. Men - det er jo smak/behag, og full respekt for at andre har en annen mening.

9d25b0cf2e7012ee5f614690fbb8dad2.jpg
    14060 vs 114060

Vurderte Black Bay når den ble introdusert - og prøvde en slik på armen ved første anledning (dagen etter den ankom Bjerke), men personlig synes jeg kassa er for "massiv" i form at den bygger for mye i høyden - som du ser her:

images-4.jpeg

BB bygger også litt mer (målt over lugs) og den satt ikke godt på min "piperenser-arm":)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vakker sak ptb. Er nok kanskje lurt å satse på noe tidløst og klassisk mtp farge og ikke gå for grønn, men akkurat der var det kjærlighet ved første blikk. Jeg får kjøpe meg en sparegris, så er det håp å rekke det før jeg havner i ei urne
    Fin klokke den @Loevhagen avbildet. Mod.betegnelse på den er vel 16610LV - også omtalt som "Hulk". Er selv ikke like begeistret for Rolex´s date-modeller med bakgrunn i cyclops´n. Derfor måtte det for min del bli en no-date:)

@Loevhagen er jo tidvis innom her, så han kan jo evt fylle på med mer facts. Han har jo tatt den "litt ut" (for å si det forsiktig) mht Sub´s og GMT´s i senere tid (på bekostning av Hi/Head-Fi:rolleyes:) og kan det meste av det som er verd å vite om de ulike modeller og varianter:)

Sist redigert:

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg liker teknikk bedre enn skjorter :)
    Snart vår, tid for å slippe ut toppløs TVR'n!

Klokka er sen 70-talls Vostok Amphibia fra Christopol Watch Factory.
    De 2 Russerene Vera Belova og Michail Novikov gjorde virkelig godt ingeniørarbeid i 1968: Å forenkle og forbedre!
    Oppgaven var å konstruere virkelig robuste og vanntette ur, som kunne masseproduseres billig. Et Folke-dykkerur:)

De skulle bl.a. lage noe bedre enn Sveitserenes "skru og skvise o-ring" system. (Noen benytter flere O-ringer. "Hvis den første lekker, så kanskje ikke den andre eller tredje"..hehe)
    Vel, det gjorde de! En bred egenutviklet, varig myk pakning. Så et konvekst bakdeksel med låsespor som presses fast med gjenget ring. Glasset er i 3 mm tykt "russisk plexi" og også konveks form. Ved 200m dybde "flater" glasset ut med 0,4mm. Begge sider er altså konstruert slik at "trykk tetter"! Samme prinsipp brukes på både 200 og 300 meters ur fra Vostok. Disse billige urene testes ned til 640m uten problem.
    Finnes diverse videoer/tester der de kastes fra høyblokker, kjøres over med bil, fryses ned i isblokker som så knuses -og klokkene går;D

IMG_4664.jpg

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo
    Tenker å kjøpe en Jaeger, m. lærrem & manuelt trekk. Noen forslag:confused:.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.674
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Er litt redd for at Rolex vil fremtre som en "dameklokke" på armen her, da jeg er grovbygd i armer og bein. Aner ikke diameter på hjsene, men når jeg benytter 47mm, så ser det ikke voldsomt ut

C

Cyber

Gjest
    casio_f91w_square.jpg

"My daily driver"

Casio F-91W. Jeg har andre dyre klokker i metall som nok er penere og mer "statement", men Casioen er den jeg bruker. Liten, lett som en fjær, litt barndomsminner over det hele, 7 års batteritid, nesten gratis.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Den har dessuten Autotractor-verk, som er robust og moderne. Det er også noen av Grand Reverso-modellene har manuelt trekk med samme teknologi.

• Liker
    Reaksjoner: oct

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Forsetter min Russiske ur-føljetong, siden en del likte dette:)

Denne helga har jeg brukt min Poljot Sturmanskie SS-18 Cal. 3133 Kronograf. Missil SS-18 titan, 1993 mod. i mint stand.
    Den er stor, røff og robust men lett selvfølgelig. (Klarer ikke å rettferdiggjøre utseende m. mobilfoto.)
    Vel, den har vært min drøm lenge.. Endelig anskaffet for 1 mnd siden!:)
    Sikkert ikke alles smak disse UK-MOD reimene men jeg liker dem. Komfortable og sikre for edle ur, går ikke i bakken om en tapp ryker.
    Det er vel grunnleggende å kjøpe klokke, reimer o.l. som en selv liker. Å kjøpe for at andre skal like er nesten som å få seg dame, for å glede andre.
    Vel, jeg liker Russiske ur. Høy kvalitet på "in house" urverk, produsenter og urtyper med imponerende historie!

En drøm måtte også vært en annen 1993 Poljot Cal.3133 Krono i samme serie:
    Gull / titan versjonen brukt av Valeri V. Polyakov under den lengste romferd i historien, 1994-95.
    Vel, min versjon bærer navnet Sturmanskie som 1. ur i verdensrommet 12. april 1961 ved Yuri Gagarin.
    Det var også Poljot Strela Chronograph Cal.3017 (pre 3133) som ble brukt i historiens første Spacewalk 18. mars 1965 ved Alexei A. Leonov. -Som nevnt tidligere og altså her i litt optimistiske koplinger til min versjon da..hehe
    Disse Russiske kronografene er brukt mange ganger i rommet av kosmonauter fra Russland, Frankrike, Tyskland og Ukraina.

Skuffet over utelatt Sveitsisk? Jeg liker historiske Omega Speedmaster, en god nr. 2:)

Her er min Poljot SS-18 Titan Chrono. (Sorry..amatør med mobilkamera.)
    Poljot Sturmanskie SS-18 Titan 3133. Mitt b.jpg

Her er 2 Mellomdistanse-titanversjoner til. Den til høyre 1 år nyere enn min men nesten lik. (Grønn er erst. m./hvit L.) Venstre versjon fra ~2000.
    Poljot Sturmanskie SS-18, 1993. Sturmanskie Volmax SS-20, 2007.jpg

Her er altså 1993 modellen til Valeri V. Polyakov.
    Må nevne at jeg har også Poljot 3133 Chrono 1993 i Titan/gull. Min er annen dresstype "Admiral case" pyntelig og fine detaljer, men litt femi som enkelte Rolex.
    Poljot Kosmos, MIR 16 and Soyuz TM-19, 1994-1996. Dr. Valeri Polyakov.jpg

Her er et Poljot 3133 Chrono 2014 modell. 3 kosmonauter ble overrakt denne modellen i gave etter 37. og 38. Internasjonale Rom Stasjon ekspedisjon -166 dager, 11.04.2014
    Poljot 3133 -Trading House Poljot, Russian Time 1930. Gift 37'th and 38'th International Space S.jpg

Alle disse Poljot Kronografene har altså dette legendariske "in house" cal.3133 verket. 23 J., 21.600 bph., introdusert i 1976. -Kvalitet!
    Poljot Chronograph 3133 President Basilika. 2000--.d.jpg

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.495
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Blir visst aldri lei av denne, selv om den er ingen unikum. Hoster og harker og trenger en rens. Den er såpass upålitelig at jeg bestilte i dag en Casio F-91W som er tipset over, til reserve.

17409852_10155287027007994_2014320052_n.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Upålitelig - Seamaster:confused:
    Lever den inn til Sutterud, så blir den som ny igjen, til en kost av 15-16 LP´s;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.495
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ptb, alt trenger service før eller senere. Denne er long overdue:p
    Dyrt som f... å ha et ordentlig mekanisk ur. Men en får ta det på sin kappe. Det er tross alt det eneste gangbare mannesmykket i min bok, men er glad jeg ikke har klokkedilla og sitter på flere. Har kun en venstrearm, og der er det bare plass til ett ur. Føler ingen behov for å variere.:)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    417
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål, muligens et dumt et :)

Hva er egentlig greia med tachymeter?
    Jeg skjønner hvordan det fungerer, men det er så mange klokker som har det. Er det virkelig noen som bruker det, i så fall i hvilke settinger? Er veldig nysgjerrig. Kan jo være noe jeg har gått glipp av selvsagt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    17.941
    Torget vurderinger
    2

Jeg skjønner hvordan det fungerer, men det er så mange klokker som har det. Er det virkelig noen som bruker det, i så fall i hvilke settinger? Er veldig nysgjerrig. Kan jo være noe jeg har gått glipp av selvsagt.
    Dette var stort og fint på 1950-1960 tallet, da man drev med amatør og annen racing og målte snitthastigheter over fastlagte distanser. Så det å ha en klokke med tachy var praktisk, og er blitt hengende ved på visse klokketyper.

Selv på Formel-1 baner, der publikum satt i målområdet, kunne det være at det var satt av en "one click" strekning slik at man kunne sjekke snittspeed.

I enkelte utland er det også vanlig å ha kilometersteiner mellom destinasjoner. I Rally var det da enkelt for kartleser å sjekke snitthastighet med sin tachy-klokke.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Det er et godt spørsmål, og som Hardingfele skriver, har det sine røtter i motorsport.

Men tachymeter-skalaen kan brukes til mer dagligdagse formål også.
    Begynn f.eks. å telle hjerteslag idet sekundviseren peker rett opp (f.eks. når du starter stoppeklokken) . Dersom sekundviseren peker på 90 på tachymeter-skalaen etter 60 hjerteslag , ja da har du 90 i puls. (I praksis er det kjappere å telle 15 pulsslag og så dele tachymeter-tallet på 4)

Flere eksempler her:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er litt redd for at Rolex vil fremtre som en "dameklokke" på armen her, da jeg er grovbygd i armer og bein. Aner ikke diameter på hjsene, men når jeg benytter 47mm, så ser det ikke voldsomt ut
    Sea-Dweller Deepsea er da ganske røslig med sine 44mm.

Lykke til med å få den til å gli ubemerket inn under skjorteermet. :D

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    417
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

Takk for svar ang tachymeter.
    Det er litt som jeg trodde, noe man hadde mer nytte av før enn nå.

Er nok mange dagligdagse ting man kan bruke de til og, men føler man må legge godvilje til for å se nytten. Ref det med hjerteslag, man kan jo bare telle slag i 30 sek og gange med 2 og :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn