Bil, båt og motorsykkel Ny konebil - hva kan være verdt å sjekke ut?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sitter og tygger på å bytte ut madamens Auris i noe liiitt mindre.
I første omgang har jeg hatt Yaris og Hyundai i20 i tankene. Madamen er kanskje mest keen på Yaris, mens jeg heller mer mot i20....
Tips til andre biler/modeller som kan være verdt å sjekke ut?
Hva er evt pros&cons mht bil/modell?

mvh
Proffen

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det viktigste for damene er vel fargen....ellers er jo BMW i3 en fin konebil - vet det er mange damer som faller for den. Mulig jeg er litt feminin selv :p

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Skader neppe å ta med kona på råd her (heller). :)

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.172
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Du sier ingenting om budsjett eller om det er ny eller brukt dere skal ha?

Kjøpte nylig en -16 Audi A3 (quattro) til Henne, det er en utrolig god bil men selvsagt en del dyrere en de andre du nevner. Etter min mening så får du igjen for å betale mer, men dere må nesten bare prøvekjøre for å se.

Bil er som skikkelig lyd, noen syns det er verdt å betale mer for å få noe bedre, mens mange kjører Peugeot :D

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.172
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så forresten at dere skulle ha mindre bil nå, da faller A3 ut, men kanskje en A1?
Forrige generasjon var en ok bil, har ikke kjørt den nye.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.563
Jeg er ganske sikker på at kona til trådstarter gjerne vil ha Fiesta 1.5 200 eller lignende.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det kommer veldig mye an på hvordan bilen skal brukes. Jeg ville gått for en elbil, for min del. Men jeg er jo litt opptatt av miljøet og slikt.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
"Konebil" er vel litt 1900-tallet?
"Bil nr 2" er mer PK.

Og da er vel el.bil det klart foretrukne?

Denne er nok midt i blinken:
https://kampanje.renault.no/nye-zoe/ (evt. en brukt en)
Her i huset blir det aldri brukt en krone på Renault! Ferdig diskutert! :cool:
Må det være fransk, må det bli en Peugeot 208....men den er for "lav"......(les; sporty)

mvh
Proffen

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
"Bil nr 2" er mer PK.

Må det være fransk, må det bli en Peugeot 208....men den er for "lav"......(les; sporty)

mvh
Proffen
Hva med 2008 ? en litt høyere og litt SUV-aktig utgave av 208 ?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fiesta og Fabia har jeg sett på, Honda Jazz og Nissan Note er alle på min radar, men faller ikke helt i smak hos frøkna.
Leaf blir "for stor" i hennes øyne, og Seol liker hun ikke formen på....

Mazda 2 kunne vært et alternativ, men er skeptisk til Mazda, ut fra andres erfaringer og opplevelser med merket.....

Ho vil ellers ha en bil med kombi-fasong, dvs at sedan er utelukket - det skal jo lukeparkeres....
Polo og Up bør vurderes, og hadde MB A-klasse vært "like stor" som før modellskiftet, hadde det vært en kandidat.

Hva tenkes ellers om f eks Opel Corsa? Plastic fantastic, eller kurante biler?

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
"Bil nr 2" er mer PK.

mvh
Proffen
Hva med 2008 ? en litt høyere og litt SUV-aktig utgave av 208 ?
Mistenker at ho vil mene den er "for stor" - selv om argumentene dine er gode!

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.962
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kommer nok til å se på elbiler og.
Blir mest en bil ho kommer til å bruke til og fra jobb, samt når ho skal trene, handle og farte litt rundt forbi.
Langturer bruker vi en større bil til.

Fint hvis det kommer innspill på problemer man skal være obs på ifht de ulike modellene.....

mvh
Proffen

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Fiesta og Fabia har jeg sett på, Honda Jazz og Nissan Note er alle på min radar, men faller ikke helt i smak hos frøkna.

Mazda 2 kunne vært et alternativ, men er skeptisk til Mazda, ut fra andres erfaringer og opplevelser med merket.....

Ho vil ellers ha en bil med kombi-fasong, dvs at sedan er utelukket - det skal jo lukeparkeres....
Polo og Up bør vurderes, og hadde MB A-klasse vært "like stor" som før modellskiftet, hadde det vært en kandidat.

mvh
Proffen
Opel Corsa f.o.m 2014 mener eg er en kurant bil, og har god kvalitet (lite feil) iflg tyske Dekra

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.705
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Som bil nummer 2 så kan jo denne være et alternativ. Etter hva jeg har hørt er det jo bomstasjoner i alle retninger i Bergen og billigere bil finner du ikke. 150.000,- med alt utstyr ferdig på gata. Jeg har hatt den som lånebil, behagelig, oversiktlig og med en rekkevidde på 8-10 mil. Hvis den dekker behovet så er det vel bare å velge riktig farge:)
images.jpeg

C

Cyber

Gjest
Som bil nummer 2 så kan jo denne være et alternativ. Etter hva jeg har hørt er det jo bomstasjoner i alle retninger i Bergen og billigere bil finner du ikke. 150.000,- med alt utstyr ferdig på gata. Jeg har hatt den som lånebil, behagelig, oversiktlig og med en rekkevidde på 8-10 mil. Hvis den dekker behovet så er det vel bare å velge riktig farge:)
Vis vedlegget 545365
Hadde aldri kjøpt en slik ny i dag. Brukt, ellers ville jeg sett på en E-up i det sjiktet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg ville sett på en i3 i det sjiktet. De starter jo på like over 100k brukt

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.398
Torget vurderinger
2
Min far kjøpte denne som konebil, og mor og jeg hadde mange fine turer i den.
FEAC90EB-474F-40D5-9CAC-A65330B29217.jpg
Nabogutten kom innom så lekte vi Rally i den på gårdsplassen
Mine foreldre kjørte nemlig rally de også

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Kona kjøpte BMW i3 etter 5 år i en liten Yaris.

En solid oppgradering... og en av de morsomste bilene jeg har kjørt!

God oversikt i trafikken.
Enkel å parkere i trange parkeringshus.
Raskere enn 99% av bilene på veien ut av lyskryss og rundkjøringer.
Overraskede god plass til handleposer og andre varer i et bagasjerom i perfekt høyde.

Skulle jeg hatt en ren pendlerbil, så hadde i3´en vært førstevalget mitt!
Dessverre trenger jeg tilhengerfeste av og til..

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Overraskede god plass til handleposer og andre varer i et bagasjerom i perfekt høyde.

;);)

C

Cyber

Gjest

i3 føltes meget spesiell å kjøre. Et must med keyless på den, men da er det så nydelig å helt glemme nøkkel, sette seg inn - start - vippe girvelger foran - og så glir man forover som i en boble. Meget god sikt bakover ved rygging.

Hvis Tesla klarer å skru kvaliteten opp så er TM3 spennenede fra 370 tusen synes jeg.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

i3 føltes meget spesiell å kjøre. Et must med keyless på den, men da er det så nydelig å helt glemme nøkkel, sette seg inn - start - vippe girvelger foran - og så glir man forover som i en boble. Meget god sikt bakover ved rygging.

Hvis Tesla klarer å skru kvaliteten opp så er TM3 spennenede fra 370 tusen synes jeg.
Glem det. Da må de gå konk og flytte produksjonen til et annet land pluss en masse mer... Men, har litt tro på Kina modellen, som skal produseres i Kina.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vis vedlegget 545365
Det der er den styggeste bilen som noensinne er laget (Suzuki Wagon på en andreplass). Ta bussen heller eller kjør rulleskøyter, spar menneskeheten for flere slike. Kjøper du noe slikt til kona så er det skilsmissegrunn mer enn horeri, rusmisbruk og voldelighet. Dette er omtrent den fysisk utviklingshemmede lillebroren til en i3.

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

Glem det. Da må de gå konk og flytte produksjonen til et annet land pluss en masse mer... Men, har litt tro på Kina modellen, som skal produseres i Kina.
Hvorfor fortsetter du ikke bare på repeat på elbilforum?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.824
Sted
Trondheim
Jeg vilkle definitivt gått for en i3 hvis den ikke er utenfor budsjettet.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Hvorfor fortsetter du ikke bare på repeat på elbilforum?
Fordi det er sant og folk som kjøper M3 begynner å innse at Tesla ikke er premium bil. Mange fler vil innse det etter er par år i norsk saltsuppe. Noen må snakke de religiøse i mot slik at folk får et mer balansert syn på denne produsenten. Monroe som lever av skru fra hverandre biler konkludert med at M3 har det beste batteriet, den beste teknologien men en elendig bil produksjonsmessig. De vil aldri klare å produsere bilen med overskudd og de prøver derfor å skjære inn over alt noe som synes, inklusive dopapir til de ansatte og det gjør vel neppe bilene mer premium.

Har fulgt Tesla i mange år, men det er stort sett det samme og ikke blitt bedre. De skulle gjort som Jaguar og satt bort produksjonen til noe som kan produsere bil og konsentrert seg om det de kan, teknologien. Hadde aldri kjøpt Jaguar om den var produsert i England og ikke i Østerriker. Så får jeg heller slite med at softwaren er laget i England. Lettere å fiske enn en dårlig bil.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Selv Bob Lutz har skiftet mening angående fit og finish men han vet nok ikke så mye om bil.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.414
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Mini og boble er veldig populært innefor den kvinnelige delen i vårt hushold, men også EL Golf.......spesielt etter at de fant ut av at de nyeste utgavene er litt sånn halvveis selvkjørende. De nyeste boblene er veldig fine og kjøre og man får de jo med veldig drivstoffgjerrige motorer og DSG (som jentene setter pris på)...... er jo litt viktig og velge en bil som de får et forhold til slik at de tar vare på den, har sett noen eksempler på det....... dattera til en kompis fikk en vanlig Golf 1.6 som var helt grei, men kjedelig som fy og hun vasket den 2 ganger i året og bilen så stort sett ut som en dass........ men så fikk hun en Mini Cooper S tror jeg den het som er rød med hvite striper og kule felger........ og du verden for en forandring..... for nå vasker hun og steller med den opptil flere ganger i uka og kaller den for "nusse-klompen min"....... så kjøp noe kona synes er litt "stæsjen"....... liver er for kort til og ha det kjedelig hele tiden.

S

svk

Gjest

mvh
Proffen
nye mazda 3

Topp Bunn