Ny Linn topp modell pickup.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Fra Linn lekker det info om en ny toppmodell pickup, enda mer Linnifisert enn tidligere..... dvs at den er laget for og passe i Ekos SE armen og sammen med Linn Urika riaa'en, that's it.

Hvorfor i alleste dager bytter de ut toppmodellen så lenge Klyde pickupen i åresvis har vært på overtid og moden for utskifting ??..... er vel bare og resignere og godta at skottene gjør ting på sin måte og hva kundene og resten av verden mener intreserer dem midt ned på kneet :p

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Vel, nå kom vel Akiva i 2002 så ingen skal beskylde Linn for å bytte modell i tide og utide. Dessuten feirer Linn 40 år i år og vil vel komme med noen nye top-of-the-line produkter. (Er forøvrig litt forvirrende all den til LP12 kom i '72)
Vi får se om det dukker opp en ny topplate også..........

Har aldri hørt Klyde, men den er vel den minst likte av alle PU'er Linn har produsert. Mange ønsker en Troika igjen på markedet istedet, men den blir nok i tilfelle en god del dyrere enn Klyde.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Vell. Ang Klyde, er jeg klar over at den er ett noe lunkent rykte. Fikk en ved slump og satt den på uten de helt store forventningene. Sammen med Linto, kan jeg ikke skjønne annet at den er fortsatt er en god konkurent i prisklassen ilag med LP12. Om Linn har forbedret Klyde gjennom årenes løp uten å si noe om det, skulle ikke forundre meg.

Den har jo blant annet vert kritisert for dårlige sporingsegenskaper, men her i huset er den blant de bedre jeg har hatt. At33ev som jo sies å være ett kupp til prisen ble i hvert fall regelrett parkert og det samme ble Adikt. Jeg har selv prøvd en Troika på nåværende rigg og må nok vedkjenne meg at den var noe mer lekker i lyden, men vi snakker sers marginale forskjeller. Har man en LP12 og vil ha en mc til under 10k har i hvert fall Klyde min varmeste anbefaling. (og ja, jeg har prøvd Ortofon)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ja er det en ting som er sikkert så er det at vi mennesker har forskjellig oppfattelse av bra lyd, jeg for min del har aldri vært begeistret for Klyde, ei heller egentlig for Akiva. Den nye Kandid blir det dog svært vanskelig for meg og ikke like :)

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
17
Diskusjonene går allerede om Lyra, eh, Linn Kandid på Linn, Naim og PFM. De burde kanskje døpt den Naked :p

Vedlegg

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Ja er det en ting som er sikkert så er det at vi mennesker har forskjellig oppfattelse av bra lyd, jeg for min del har aldri vært begeistret for Klyde, ei heller egentlig for Akiva. Den nye Kandid blir det dog svært vanskelig for meg og ikke like :)
Nei, at vi folk er forskjellige er nå helt sikkert. Skal sies at mange som liker Klyde også bruker Linto, så mulig det er noe magisk over akurat denne komboen.
Har du forøvrig noe formening om Troika og Arkiv? Troika syntes jeg nok var noe mer musikalsk enn Klyde, men Arkiv har jeg ikke hørt. Har dog en Arkiv på handa som det kunne vert artig å prøve da jeg innbiller meg at den er noe i retning Troika.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Beklager, men jeg tror aldri jeg har hørt hverken Troika eller Arkiv.
Skulle man være intresert i en "ny" Troika kan man ta en titt her: Linn Troika Cartridge
Både Troika og Arkiv er produsert (så vidt jeg vet) av Lyra (IKKE ScanTech som opphørte i 2002), så byggekvaliteten skulle det ikke være noe galt med. Linn pickuper på Linn spillere burde jo være det eneste riktige, min erfaring med Linn tilsier at ikke mye annet passer inn.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Skulle man være intresert i en "ny" Troika kan man ta en titt her: Linn Troika Cartridge
Både Troika og Arkiv er produsert (så vidt jeg vet) av Lyra (IKKE ScanTech som opphørte i 2002), så byggekvaliteten skulle det ikke være noe galt med. Linn pickuper på Linn spillere burde jo være det eneste riktige, min erfaring med Linn tilsier at ikke mye annet passer inn.
Så vidt jeg vet er Troika ikke produsert av ScanTech, men av Goldring. Mulig Arkiv ble produsert av ScanTech og den gang het det i tilfelle ScanTech og ikke Lyra. På den tiden var Lyra et varemerke for PU'er produsert av ScanTech.

Er forøvrig ikke enig i at ikke mange andre PU'er passer til Linn. Det finnes det mange eksempler på. Vil nok anta at det er flere Linn spillere der ute som har PU'er produsert av andre enn Linn enn det motsatte.

Det er f.eks. mange fullspec'a Linn'er med Lyra, Dynavector, Benz osv. som spiller vel så bra som Linns egne PU'er. Kandid har jeg ikke hørt så den kan jo for alt jeg vet spille bedre enn alle de andre.....men det gjorde ikke Akiva.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har ikke facit på noe av dette, men trodde at ScanTech -2002 og Lyra 2002- hadde produsert Linn's toppmodeller i ca 20 år....... det skulle i teorien bli fra 1993 frem til i dag........ men som sagt har ikke jeg noen facit på dette.

En av grunnene jeg sier at Linn passer best med Linn pickuper er pga den utrolig dårlige plassen i pickuphusene på Linn armene, er veldig mange pickuper som enkelt og greit ikke lar seg justere korrekt pga manglende plass. Tar man f.eks og kjøper Ekos SE pickuphus ledninger (som er litt lenger) til Akito 2b (2012) ..... (noe man trenger og sette inn for og få lange nok ledninger når pickupen skal justeres korrekt) så sitter festene så langt fremme og kontaktene er så lange at det butter overallt........ og ikke er det stort bedre til Ekos SE (2009), på Ekos SE 2012 er problemet endelig mer eller mindre løst........ men det tok lang tid før Linn klarte og tilpasse seg resten av verden på dette punktet synes jeg. Men jeg regner med at FZ sin Benz Lp passet smakk rett inn uten noen som helst tilpassning ??........ det gjorde den definitivt ikke hos meg eller første gang Kontrapunkt forsøkte og montere en sådan pickup i Ekos SE når den var ny.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Dro på meg en Troika, jeg. Fikk ett tilbud jeg ikke kunne si nei til ;)
Synes det er itt artig å bli kjent med disse klassikerne en etter en, og da spesielt Linn som jo har blitt ett nogså kjært barn her i huset.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Nei, jeg fikk ett privat tilbud. Man får sikkert mye får penga om man kjøper den til 750 pund, men jeg er litt skeptisk til re-tipping. Mulig det er unødig skepsis, men får liksom ikke helt ro i sjela med mindre jeg vet at det jeg hører er slik den er ment å låte.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Nei, jeg fikk ett privat tilbud. Man får sikkert mye får penga om man kjøper den til 750 pund, men jeg er litt skeptisk til re-tipping. Mulig det er unødig skepsis, men får liksom ikke helt ro i sjela med mindre jeg vet at det jeg hører er slik den er ment å låte.

Er 100% enig med deg i skepsisen til re-tipping............. men pickupene jeg siktet til i linken er IKKE re-tippede.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Tja. Det er nå det som står.

[h=3]Product Description[/h] We have managed to acquire a small number of Linn Troika cartridges. They are fully re-cantilevered, re-tipped and generally re-engineered to full original spec (They come with a full guarantee), by Len Gregory, the Cartridge man.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Selv om de følger orginal specs, så er jeg alikevel noe skeptisk til hvorvidt de låter som de gjorde i orginal stand . Mener du at dette er helt unødig?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kommer jo an på hvem som gjør arbeidet da, i dette tilfelle har jeg full tiltro til at arbeidet på pickupen blir utført på en ordentlig måte og det var også derfor jeg i utgangspunktet la ut linken. Hvordan skulle det tatt seg ut at jeg la ut en link til en u-seriøs aktør........ ikke veldig bra spør du meg.
Vedr hvordan den låter kontra den orginale er det jo umulig og si noe om....... kan godt hende at den ny-renoverte låter bedre enn den orginale, likeså vel kan den låte annerledes, men neppe dårligere. Tar man en orginal Troika som har ligget i u-åpnet boks siden den var ny vil også den lyde annerledes enn slik var tiltenkt dengangen den var ny, antagligvis ikke veldig forskjellig, men garantert annerledes, gummi, oppheng, dempemateriale setter seg etterhvert og da blir det forskjeller, så problemematikken hvorvidt det låter eksakt likt eller ikke er vanskelig (om ikke umulig) og ha noen endelig konklusjon eller facit på.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Men jeg regner med at FZ sin Benz Lp passet smakk rett inn uten noen som helst tilpassning ??........ det gjorde den definitivt ikke hos meg eller første gang Kontrapunkt forsøkte og montere en sådan pickup i Ekos SE når den var ny.
Som jeg har beskrevet tidligere må kontaktene på ledningene mellom PU og arm bøyes. No big deal, hvis man vet hvordan man skal gjøre det. Peter får t.o.m. plass til de store DV'ene i huset på Ekos armen før huset ble modifisert.

Er selvfølgelig enig i at huset på Ekos burde vært større fra begynnelsen og har også tatt det opp med Linn. I følge dem var grunnen at stivheten på hodet ville bli dårligere hvis hodet skulle forstørres. Nå har de alikevel gjort det, etter press fra flere, og Ekos SE/1 har fått større hode. Har snakket med Peter Swain om det og han kan ikke høre forskjell på Ekos SE og SE/1.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg hører heller ingen forskjell på de to Ekos SE armene, eneste forskjellen er pickuphusets utforming og fargen, ellers ser det likt ut for meg.
Den nyeste Ekosen min er forresten i skrivende stund på vei til Skottland da bunnen på armen ikke er frest ut nok til at pluggen fra Urika passer helt, sånn er det å kjøpe det aller nyeste hele tiden, er ikke allt som er helt perfekt på tidlige modeller.
Hovedelen av kritkken min når det gjelder Linn armer er ang Akito 2b, selv ikke etter den seneste "oppgraderingen" så har pickuphuset blitt moddet opp til hva jeg vil kalle normal standard, jeg liker IKKE at man på helt nye armer skal drive og måtte "snekkre" og bøye og bende for og få på plass en pickup korrekt.
Vedr Benz Lp i Ekos SE så blir det hele stående i spenn (det gjør det på alle spillere jeg har sett montert med Lp/Ekso SE inkl mine egne ) og eller allt må bøyes på en måte som konstruksjonen i utgangspunktet ikke var ment for. Når kablingen blir liggende inntil pickuphuset i spenn forandrer det hele resonanse mønsteret i pickuphuset og det vil ikke låte optimalt, slikt liker jeg ikke.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Vedr Benz Lp i Ekos SE så blir det hele stående i spenn (det gjør det på alle spillere jeg har sett montert med Lp/Ekso SE inkl mine egne ) og eller allt må bøyes på en måte som konstruksjonen i utgangspunktet ikke var ment for. Når kablingen blir liggende inntil pickuphuset i spenn forandrer det hele resonanse mønsteret i pickuphuset og det vil ikke låte optimalt, slikt liker jeg ikke.
Hvis du bøyer kontaktene på ledningene mellom PU og arm riktig blir ingenting stående i "spenn". La ut et bilde i LP12 tråden en gang som viser hvordan dette kan gjøres. Det var forøvrig Peter som bøyde disse for meg første gangen da jeg skulle ha en Ruby2 i en Ekos2 arm. PÅ Ekos SE bøyde jeg dem selv på samme måten da jeg skulle montere LP PU'en.
Det originale motvektsloddet blir også litt for lett for Benz LP. Bruker derfor sKale med 3 ringer. Dette veier det samme som det tunge motvektsloddet som Linn kan levere til Ekos SE.

Ellers er jeg helt enig i at Linn var litt sære når de utformet husene på Ittok LVIII/2, Ekos og Ekos SE. Akito kjenner jeg ikke, men på Ittok LVII og III er husene større og det er grei plass til de fleste PU'er.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hadde engang Troika i FR66fx på Cotter B1
en musikalsk og morsom pu så vidt jeg husker
mvh
Leif

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Kommer jo an på hvem som gjør arbeidet da, i dette tilfelle har jeg full tiltro til at arbeidet på pickupen blir utført på en ordentlig måte og det var også derfor jeg i utgangspunktet la ut linken. Hvordan skulle det tatt seg ut at jeg la ut en link til en u-seriøs aktør........ ikke veldig bra spør du meg.
Vedr hvordan den låter kontra den orginale er det jo umulig og si noe om....... kan godt hende at den ny-renoverte låter bedre enn den orginale, likeså vel kan den låte annerledes, men neppe dårligere. Tar man en orginal Troika som har ligget i u-åpnet boks siden den var ny vil også den lyde annerledes enn slik var tiltenkt dengangen den var ny, antagligvis ikke veldig forskjellig, men garantert annerledes, gummi, oppheng, dempemateriale setter seg etterhvert og da blir det forskjeller, så problemematikken hvorvidt det låter eksakt likt eller ikke er vanskelig (om ikke umulig) og ha noen endelig konklusjon eller facit på.

Ja, jeg er ikke ikke skeptisk til at du linker til kvalitet. Men så er jeg vel litt sær når det kommer til det å bli kjent med en pu og da vil jeg helst bli kjent med en som er oginal fremfor en som er "forbedret". Du har helt sikkert rett i at alder i seg selv gjør sitt, så det helt som ny blir det vel aldri. En orginal Troika, med få timer er i hvert fall på vei.

Hadde forøvrig spilleren på gratis sjekk og service hos kontrapunkt i dag. Greit å vite for de som måtte ha lyst på en sjekk. På sin plass synes jeg det også er å neven at den sjappa leverer serdeles god service og folka er til Hi-fi selgere å være meget hyggelige ;)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.092
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Siden tråden handler om Kandid, den kommer vel inn til test, og på pu-lista, Rudi?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hadde forøvrig spilleren på gratis sjekk og service hos kontrapunkt i dag. Greit å vite for de som måtte ha lyst på en sjekk. På sin plass synes jeg det også er å neven at den sjappa leverer serdeles god service og folka er til Hi-fi selgere å være meget hyggelige ;)

Der er vi så enige...... så enige, gutta på Kontrapunkt burde være et forbilde for hvordan selgere i hifisjapper burde oppføre seg, deilig og komme inn i en hifi butikk hvor man ikke blir overrøst med svada om hvor dårlig allt annet er.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.907
Sted
Kongsberg
Så vidt jeg vet er Troika ikke produsert av ScanTech, men av Goldring. Mulig Arkiv ble produsert av ScanTech og den gang het det i tilfelle ScanTech og ikke Lyra. På den tiden var Lyra et varemerke for PU'er produsert av ScanTech.

Er forøvrig ikke enig i at ikke mange andre PU'er passer til Linn. Det finnes det mange eksempler på. Vil nok anta at det er flere Linn spillere der ute som har PU'er produsert av andre enn Linn enn det motsatte.

Det er f.eks. mange fullspec'a Linn'er med Lyra, Dynavector, Benz osv. som spiller vel så bra som Linns egne PU'er. Kandid har jeg ikke hørt så den kan jo for alt jeg vet spille bedre enn alle de andre.....men det gjorde ikke Akiva.
Hei.

Troikaen var den siste modellen som ble produsert av japanske Supex
- liksom de tidligere MC-pickuper fra Linn (Asak, Asaka, Karma).
Det går et rykte om at Karma og Troika ble produsert av Goldring, men
dette får jeg ikke til å stemme, da alle versjonene jeg har sett av disse
pickupene betegnes som "Made in Japan".

mvh
Gunnar Brekke

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4

Hei.

mvh
Gunnar Brekke
Hei!

Dette kan nok stemme det, Gunnar. Jeg trodde også opprinnelig de kom fra Supex, men leser stadig rundt på nettet at Goldring produserte Troika.

Troika er forøvrig fremdeles svært populær blandt en del Linnies, men flere av dem er ikke så fornøyd med retippingen til ESCo.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Mange som vil ha Kandid for tiden, men det produseres kun 30 ex pr måned......... så det kan ta litt tid før man kan erverve en sådan ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.789
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

Hei.

mvh
Gunnar Brekke

En mail til en likesinnet i Japan ga følgende svar:
Sitat: Troika ble laget i samarbeid med Supex OG Koetsu.
Flere som jobbet hos Supex gikk visst over til Koetsu også på slutten av 80 tallet.
Så da vet man det ;)

Topp Bunn