Snickers-is
Bransjeaktør
Skal jeg foreslå at vi forsøker å sirkle oss inn på temaet igjen?
Smak og behag kanskje? Jeg har helt klart andre preferanser enn DRM.KindOfBlue skrev:Sitat fra Moulton:
DRM: I'd like to redefine what we mean by a sound. The conventional definition is that sound is something that emits from a musical instrument. Psychologically speaking, that's not quite true. It's the energy emitting from a musical instrument plus its volley of early reflections that actually goes into our perception of what a sound really is.
So I don't see any difference between a loudspeaker and any other musical instrument, except for one specific and important quirk. We have a long history of knowing that we prefer to hear musical instruments in reverberant spaces with reflections; there's no reason we shouldn't hear loudspeakers the same way.
Hmmm. Hvem skal en uvitende kar som meg høre på. Winer/firmaer som selger akustikk produkter eller Bx som selger DSP? Jeg vet svaret! Jeg kjøper fra begge. ;DBx skrev:@Omholt,
Jeg har lest hele artikkelen til Ethan Winther før og den er full av faktafeil. Pkt 1 og 3 er skivebom. Pkt 2 er heller ikke blinkskudd. Det er riktig at man med rom EQ ikke kan gjøre så mye med ringing. Og det er riktig at ringing er ikke bra. Men det er ikke ringingen som er mest sjenerende. Det som er mest sjenerende er at de frekvensene som ringer har altfor høyt utgangsnivå. Det skorter ikke bare forståelse av bølgeteori og DSP men også på psykoakustikk.
Jeg synes det er altfor generøst av deg å fire på kravene bare fordi han skrev dette for noen år siden.
Stol på Omholt. Han er visst en fornuftig karomholt skrev:Hmmm. Hvem skal en uvitende kar som meg høre på. Winer/firmaer som selger akustikk produkter eller Bx som selger DSP?
Nettopp!Jeg vet svaret! Jeg kjøper fra begge. ;D
Kommer an på hjemmekinoen...omholt skrev:Nærfeltslytting er ikke noe å trakte etter for min del heller. Fryktelig upraktisk når man skal ha kombinere stereon med hjemmekino også.
Jeg har fablet om DVD-spiller, prosjektor og nedtrekkslerret allerede jeg. Det er ikke ubehagelig å se på Netrebko når hun synger, men kona er ikke like hekta.roffe skrev:Kommer an på hjemmekinoen...omholt skrev:Nærfeltslytting er ikke noe å trakte etter for min del heller. Fryktelig upraktisk når man skal ha kombinere stereon med hjemmekino også.
Der har du utvilsomt en fordel i forhold til meg. Min kjøkkendør er jo ikke den helt store musikalske inspirasjonskilde.. ;DValentino skrev:Dette er OT, men det er nå engang slik at jo nærmere jeg sitter frontveggen, jo mer ser jeg av den formidable utsikten. ;D
I en bransje der nytenking blir oppfattet mer som en trussel enn hjelp, er det ikke så lett.Valentino skrev:"Effektforsterker til salgs."
På tide for noen og enhver å tenke nytt.
Hvor langt er du kommet på veien fra teori til praktisk implementering?Snickers-is skrev:Jeg tror jeg kan ha funnet en løsning som er kompakt og ekstremt homogen. Den krever digital prosessering og flere elementer men tilsynelatende klarer den nesten total kardioidspredning.
Jeg jobber med et element som skal være spesielt tilpasset slik bruk.Karma skrev:Hvor langt er du kommet på veien fra teori til praktisk implementering?
Jeg tror det kan funke i store konstruksjoner, men det er en del ting som skal testes før jeg får endelig svar på hvor mye SPL man kan få ut av det, hvor god spredningskontrollen kan bli i praksis, hvordan overgangen til beaming blir osv. Det er helt klart at man kan erstatte midbassystemet i Gaia med en slik løsning, men med den kapasiteten Gaia har så er jeg ikke like sikker på om det vil bli noe mindre for det må ganske mange elementer til. Imidlertid er kapasiteten til 8-tommerne i Gaia veldig mye mer enn hva mange over hodet har behov for. Det gir jo også lav forvrengning, så skal man oppnå så lav forvrengning på for eksempel 120-125dB SPL så må man ha en del flere elementer om de ikke skal hornlades.Karma skrev:Er dette interessant i forhold til store konstruksjoner som Gaia også, eller er det et hjelpemiddel for å oppnå kontroll i mindre konstruksjoner?
Det kommer an på hvor mange andre parametre som i stor grad gir høyttaleren signatur. Har den veldig høy forvrengning vil det skinne gjennom. Om det bare er frekvensgang og spredningsmønster som er feil så er det jo kun frekvensgang av de to som kan korrigeres elektronisk. Ellers er jo frekvensgang den klart mest hørbare parameteren, mens en klar nr 2 er spredning.Karma skrev:"Poenget med å kontrollere spredningen er derfor i stor grad å forsøke å fjerne noen av de tydeligste og mest avslørende signaturene høyttalere har av natur."
Hvor stor grad av en høyttalers totale signatur mener du kommer fra selve spredningsmønsteret?
Med elektronisk korreksjon eller på annen måte ved å ha oppnådd jevn frekvensgang så vil det være briste eller bære.Karma skrev:Eller sagt på en annen måte: Hvor stor del av en høyttalers kvalitet knytter du opp til dette?
Definitivt, men elementvalg er også ganske avgjørende for spredningen.Karma skrev:Vil denne signaturen normalt overskygge signatur som skyldes forsterkeri og elementvalg, over et visst nivå?
Takk ,det ble langt på vei forståelig. Jeg tolker det da slik at i en konstruksjon som f.eks. Gaia, er det ikke sikkert at det vil være bryet verdt.Snickers-is skrev:Ble det forståelig?
Jeg tror at "revolusjonen" i hifi vil skje nedenfra og opp.Karma skrev:Dette har også jeg ofte fundert på. At så mange kostbare anlegg krever store akustiske tiltak i rommet eller nærfeltslytting for å yte sitt beste. Det er jo ikke bare på messer at man opplever svært kostbare anlegg, der man ikke evner å få ut mer enn en mindre del av potensialet.
Når man ser hvor mye enkelte er villig til å bruke på f.eks. kabler for å forsøke å tweake i riktig retning, blir det et paradoks. En mulig forklaring kan være at produsenter har forstått at en viktig del av grunnlaget for hobbyen, og dermed markedet, er selve tweakingen? Dermed er mer skreddersydde løsninger mindre interessant..
Jeg ble litt tilfeldig klar over dette selv. Det startet med at jeg oppdaget at en del B&W-høyttalere hadde en signatur som jeg fant igjen på andre høyttalere med toppmontert diskant. Jeg fikk mer vann på mølla da jeg begynnte å se på hvordan bånddiskanter låt i ulike rom, samt hvordan store bass/mellomtoneelementer påvirket mellomtonen i ulike rom. Etter å ha testet en del antakelser med hornhøyttalere, dipoler, elektrostater og rundstrålere begynnte brikkene å falle på plass. Jeg testet mange ulike waveguider og horn på relativt små elementer, og det var omtrent der jeg var da Karma kontaktet meg i 2006.omholt skrev:Hva er årsaken til at dette med kontrollert spredning ikke har vært mer priotert?
Mulig jeg er litt inhabil, men jeg tror kanskje både forhandlere og forbrukere er blitt mer klar over rommets bidrag og at vi oppfatter lyd "fra alle kanter" etter at surroundlyd med flere høyttalere har begynt å få fotfeste. Før surroundlyden gikk det mye i perfekt direktelyd og minst mulig rombidrag gjennom demping av førsterefleksjoner. Det sistnevnte er fortsatt noe jeg har tro på for opplevelsen av knivskarp presisjon i lydbildet, men rombidraget må også være med for å gi størrelse og luft til lydbildet.Snickers-is skrev:Men jeg vet sannelig ikke hvorfor den har startet akkurat nå på global basis.