Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    1, 2, 3, 5 og 7 tok jeg vel uten å måtte sjekke verkene (gjorde det for sikkerhets skyld etterpå). Egentlig 6 også - det eneste navnet som passet - men her har det nok vært noe arrangementer ute å gå. Jeg burde jo tatt nr. 4 også, men det var lett å fokusere på en annen komponist. Det var jo bare 2 som passet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    The usual suspects idag, som forventet på juledagen.
    Tror jeg har vært med og spilt de fleste av verkene, med sikkert unntak i oppgave 5.
    Trivelig julemorgen likevel, med ny Macbook og ny julepysjamas.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i Praha og har bare hørt programmet på telefonen, men det hørtes relativt greit ut.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, gikk greit. Utfordring? Kanskje nr 4, helt til han ga hintet; lett å ty til en annen komponist med de samme siste fire bokstavene, 5-ern var jo i kjent tonespråk, dog ikke den mest kjente satsen fra det mest kjente verket, så kanskje litt leting for mange.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Var det noen utfordringer i dag? Kanskje. Ikke når det gjaldt komponistene, de satt umiddelbart, selv om jeg såvidt var innom en annen i 4-ern først. Disse messene til 3-ern... Kommer an på hvilken innspilling man hører. I 6-ern er det jo en del å høre seg igjennom dersom man ikke har detaljkjennskap. Jeg ble vel litt lurt av at stykket lot til å ta "mer plass" på nettsida enn hva som er typisk for delene av dette verket :) , og gikk derfor først på litt større ting, men den satt. Jeg burde nok kjent bedre til stykket, han var jo en av de mest originale og utmerkede komponistene gamlelandet har frembragt, og dette var fra hans best kjente verk (trur eg). Det sagt, han er umiddelbart gjenkjennelig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Det gikk rimelig greit. Måtte lete litt for å finne tittelen på nr 6. Det var jo noen gjengangere, men de har jo holdt på en stund så det er vanskelig å unngå.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Det gikk rimelig greit. Måtte lete litt for å finne tittelen på nr 6. Det var jo noen gjengangere, men de har jo holdt på en stund så det er vanskelig å unngå.
    Godt nytt (musikk)år til alle her!

Ja, det gikk rimelig greit. Oppgave 6 var vel også en gjenganger. Mulig de brukte samme innspilling i går som de brukte i 2020.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Kjente ting igjen. Den første oppgaven hørte jeg på nyttårskonsert i Praha for en uke siden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg måtte jobbe litt idag.
    Oppgave 2 var kjent musikk for meg, men det tok tid før jeg fant komponisten. Det må vel være en debutant i Rebus?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Kanskje. Musikken er jo veldig kjent i en annen bearbeidelse. Men jeg tror han har vært brukt en gang før? Det var vel Lislevand som spilte. Skal høre ham på barokkfest i Trondheim i februar.
    Jeg tok løsningsordet etter 3 oppgaver, men de 3 siste var egentlig ikke veldig vanskelige så det hjalp ikke så mye.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var vel egentlig en grei en i dag. Oppgave 2, der kom jeg på tittelen mens jeg laget en kopp kaffe; jeg har jo hørt uhorvelig mye på Lislevand, og denne er en av de virkelig flotte tingene. Han (komponisten) er slett ikke den eneste som har brukt melodien. Ellers var jo diksjonen i 3-ern god nok (Terfel?), og selv om oppgaven i 4-ern ikke er den mest kjente "satsen" gikk det greit. Samme med 5; han har jo et par av slagsens, men de er såpass ulike at den var lett å identifisere.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt ugreie idag.
    Hva i allverden er den kortreiste pianokonserten i oppgave 2? Temaet er kjent fra en annen komponist, men der stopper det.
    Resten var ganske greit.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Konserten er innspilt på Hyperion. Komponisten er mer kjent for en annen sjanger. Tror ikke jeg skal si så mye mer.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klaverkonserten kom fort, men jeg sleit virkelig med 3-ern. Komponisten ble raskt klar, etter at løsningsordet kom, men jeg fikk IKKE tak i teksten før etter flere gjennomlyttinger, og da var det bare en linje jeg fikk tak i; heldigvis var det en linje som definerer verket, så den satt til slutt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Med komponisten klar i oppgave 3 var det bare å gå på en streamingtjeneste ( i mitt tilfelle Apple Music ) og finne en plate med kormusikk av vedkommende og lytte seg gjennom den.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg gikk på Presto og hørte gjennom plata til OD :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    En oppgave skapte litt problemer i dag. Jeg kan ikke se at verket er innspilt på plate, så dette må være hentet fra en konsert på NRK?
    Uansett - jeg fant det til slutt på et portrettprogram av komponiste på NRK TV. Komponisten var klar ganske fort - det var jo i realiteten bare 2 alternativer. Det ene forsvant da bokstav 2 ble klar.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg står fortsatt fast på verket, men mener å ha komponisten klar; som du sier er det ikke mange alternativer som passer med bokstaven. Vi får se hvorvidt jeg gidder å lete like grundig som du har gjort.
    Edit: Der var'n. Takk for tipset om profilprogrammet! Det hadde jeg aldri tenkt på selv!
    Må vel medgi at det bare var 3 og 5 som satt direkte, men de andre var jo fhv greie.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Frustrerende å bruke så mye tid. Som sagt tror jeg ikke dette er spilt inn noe sted, så man leter forgjeves på streamingtjenester, youtube og plateselskapers hjemmesider. Verklisten hans på nettet er også svært mangelfull så man kan ikke søke på teksten hvis man skulle oppfatte den. Så ender man med å måtte lete hos NRK - jeg fant et portrettprogram av komponisten gjort av Eivind Solås på 80-tallet der denne sangen ble sunget (med klaverakkompagnement).

Hvis jeg har rett synes jeg det i utgangspunktet er litt slemt av dem å bruke ting som ikke er utgitt på plate. Hadde det vært gode søkefunksjoner på NRKs sider hadde det vært litt annerledes. Jeg har jo etterlyst vanskeligere oppgaver, men synes ikke dette er måten å gjøre det på.

Men kanskje det dermed blir mulig å vinne et kaffekrus. :)

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du, jeg fant en innspilling på Discogs, på Aurora, sammen med en symfoni eller 2. Sangen står ikke på forsida. Men duverden, det var ikke helt enkelt. Nini Ritzau. Jeg hadde egentlig gitt opp å finne en innspilling, men jeg gjorde et siste forsøk ved å søke på Discogs.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Ja, den platen så jeg også, men sangen var ikke nevnt på coveret. Uten mulighet til å høre (deler av) innholdet er det jo også vanskelig å oppdage at det faktisk er den sangen. Solisten i Solaas' program hadde veldig tydelig tekstuttale, og etter å ha hørt den skjønte jeg hva de sang i oppgaven.

Men du har jo rett - sangen er spilt inn på plate. Jeg fant den faktisk på amazon.com, men ikke på amazon.co.uk , men uten den vanlige muligheten til å høre noen sekunder av hvert spor.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Samme for den som ligger hos Presto, ingen forhåndslytt.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Platekompaniet har utgivelsen i sortimentet, men ikke på lager. Der er også sporliste med verktittel og det hele :)
    Og notene har jeg funnet på det store internettet............

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag tippet min kone løsningsordet før de begynte å spllle musikk, og jeg hadde forslag til alle komponistene før oppgave 1 var ferdig spilt.
    Skal ikke røpe for mye, men jeg tror jeg traff bra med skudd fra hofta.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Komponistene tror jeg satt med en gang. Har såvidt begynt letingen i verklistene deres, og det kan fortsatt ta sin tid utover kvelden/ natta.
    EDIT: Tok meg 19 minutter, og der satt de (vel, de jeg måtte lete etter, da, noen satt jo uten leting).

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjente de fleste verkene idag, måtte sjekke eksakt hvilken sang fra syklusen som ble brukt i nr.3.
    Tipper at nr.1 er fra den komplette samlingen av pianoverk på CD fra et norsk selskap, men må lete litt for å finne stykket.
    Resten kjenner jeg godt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg strevde idag, med oppgave 6. Resten var plankekjøring.
    Jeg var kjepphøy og fant et svar på 6 fort, men når tipset om at komponisten var sjelden gjest i Rebus ramlet korthuset. Langt borte, ja, akkurat.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Han har brukt komponisten før, og han er vel den mest kjente komponisten fra det landet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Må visst moderere meg litt - det er vel en til som nok er mer kjent for de fleste, men kanskje i en litt annen sjanger.
    Ballettmusikk ja.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Han har brukt komponisten før, og han er vel den mest kjente komponisten fra det landet.
    Etter det kan se er komponisten brukt to ganger tidligere og èn av gangene med samme verk og sats som i går :)
    Mye gøyere om han hadde brukt en viss sats fra en viss konsert for tangentinstrument og som mange kjenner i en "fornyet " versjon fra 1973 av 3 briter.
    Og nr 3 og 5 har vi jo også hatt flere ganger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Ja, de gjentar seg etter hvert, men de har jo holdt på en stund, og de er jo redde for å miste lyttere. 1, 2, 4 og 7 er jo gjengangere. Med 9 bokstaver og bel canto opera i oppgave 7 kan det vel ikke være andre enn den åpenbare.

Alternativer for komponister med T som 7. bokstav:

Tippett (for ukjent?)
    Clementi (brukt før - 1 gang?)
    Sarasate (brukt før)
    Scarlatti (brukt mange ganger før)
    Henselt (gi evt. hint omkring Fanny Mendelssohn)
    Scheidt (finnes tross alt noe innspilt - jeg har 8 CDer med Scheidt)
    Schnittke
    Nystedt
    Jolivet
    (de kunne jo brukt hans konsert for ondes martenot - den er faktisk veldig fin og instrumentet er så spesielt at det burde være relativt greit å identifisere - det er ikke mange som har skrevet en slik konsert. Entrement har spilt inn klaverkonserten, Isabelle Faust fiolinkonserten og Rostropovich og Navarra cellokonsertene. Og Maurice André har spilt inn trompetkonsertene, så han er relativt godt representert i platekatalogebne. Jeg finner 4 innspillinger (2 forskjellige) av Ondes Martenod-konserten på Apple Music.)
    Machaut (kanskje brukt en gang?)
    Pizzetti (for ukjent)
    Schmitt (Florent Schmitt er relativt godt kjent, så det burde være mulig, men kanskje for obskurt)
    Sgambati
    Takemitsu
    (hint - skal veldig langt bort...)
    ...

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    ...og så har vi f.eks Anton RubinsTein som vi aldri har hatt i Rebus..............

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Ja. Og når det skal være en E i 5. posisjon, må det alltid være Mahler, Wagner, Händel eller Barber?

Tippett
    Poulenc (brukt noen ganger)
    Gossec
    Clementi
    Mendelssohn
    Porter (Cole)
    Dussek
    Couperin
    Ysaye
    Schrecker (hint om "entartet" komponist)
    Lanner (hint om "konkurrent" til Strauss)
    Alfven (brukt noen ganger)
    Fauré
    Monteverdi
    Satie
    Chavez (hint om mellomamerika)
    Pleyel
    Eisler (DDR-hint)
    Salieri
    Pachelbel
    Diepenbrock
    Boyce
    Crusell
    Howells
    Hiller
    Hummel
    Hensel
    Hindemith
    Ponce
    osv...

Ikke alle av disse er aktuelle (for ukjente for de fleste), og noen er brukt før, men navn som Ysaye, Diepenbrock, Couperin, Schrecker, Porter og Pachelbel er jo såpass kjente at de burde kunne dukke opp i rebus. (Cole Porter er kanskje brukt en gang?)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens var vel grei nok. Kanskje litt leting i oppgave 2, men det finnes jo en innspilling, og navnet var vel klart da løsningsordet manifesterte seg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Språk, "hans mest kjente verk" - hvem andre (og hva annet) kan det være?
    Og hint som må bety at et av navnene har en bindestrek.

Og fornavnet på en dikter (av Grieg kanskje mest kjente sang) med hans sikkert mest kjente dikt.
    Jeg sendte inn dette med svaret mitt:

"
    Noen reagerer sikkert på at man bruker fornavnet til en dikter i en konkurranse der man skal identifisere komponister og verk. Det gjorde i hvert fall jeg, spesielt når det finnes mange komponister man kunne brukt.

Forslag til komponister med U som 5. bokstav i etternavnet:
    Josquin (des Prèz)
    En Strauss (selvfølgelig)
    Delius
    Kjerulf
    Lassus
    Cherubini
    Glazunov
    + noen som kanskje er for perifere:
    Martucci
    Lekeu
    Englund

Og man har jo komponistfornavn man kunne brukt. Som
    Jacques (Offenbach, Ibert)
    Arthur (Honegger, Sullivan)
    Darius (Milhaud)
    Joaquin (Rodrigo, Turina)

Og sikkert mange fler
    "

Håper jeg ikke avslører noe for noen når jeg sier at bokstav nr. 5 skal være en U, men det tror jeg virkelig ikke.
    Josquin, Lassus, Cherubini og Glazunov er vel knapt brukt før?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det er greit nok at de noen ganger har enkle oppgaver for å holde på lytterne, men hittil i år har det vel vært litt i greieste laget. Etter jul har det vel bare vært Søderlind og Hovland som har ytt noen særlig utfordring...
    Edit: De må jo ha et par virkelig lette oppgaver for at ukas løsningsord skal være skikkelig enkelt å resonnere seg fram til for de fleste lytterne, men med de hjelpemidlene vi i dag har er det nok kanskje for lett å slå opp i on-line kryssordbøker o l for å "bakoverresonnere" når dette ordet blir klart. Jeg bruker jo gjerne https://kryssordhjelp.no/synonym/komponister som hjelp, selv om de staver feil en gang i blant. F eks bruker de en R og ikke en N i 2-erkomponisten i dag, og utelater/ feilstaver Martinu som Martino.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn