Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh. Hvilken oppgave skulle inneholde løsningsordet på et vis? Jeg kommer ikke på at noen av oppgavene refererer til det? Ellers er vel 4 debutant? Nr 2 grudde jeg for; komponisten var vel klar, men dærsken hvor mye han skrev - det gikk heldigvis greit, da hun sa mange instrumenter, og det er vel en sidetittel på komponistens språk.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo være at stedet har skiftet navn?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Men hva mente hun med "en søt nær slektning" i oppgave 5?
    Fant verket, men finner fremdeles ikke noen forbindelse til løsningsordet i noen av oppgavene.
    Nok et eksempel på et villedende hint?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Söta bror! Kom plutselig på det...
    Og stedet har jo skifta navn flere ganger, de prøvde seg jo på 20-tallet også...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Joda, det var egentlig ingen andre alternativer til komponisten i oppgave 5 gitt antall bokstaver og bokstaven som måtte være i posisjon 5. Men har noen en ide om i hvilken oppgave løsningsordet dukker opp i "på et vis"?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nope.... Hvis ikke det er en finurlig måte å henvise til det som foregår der for tiden, ved å (mis)bruke tittelen i 1 og 7....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Ja, hintene hennes er vanskeligere å forstå enn et er å løse oppgavene ;)
    Hun sa tross alt "Ordet dukker på et vis opp i en av oppgavene"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er nærliggende, men ser ikke helt sammenhengen. Hverken tekstforfatter eller komponist (eller navnet på teksten) har noe med oppgaven å gjøre så vidt jeg har funnet ut. Ikke verket der melodien er tatt fra heller.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag måtte det jobbes. Jeg tok feil på nr1 og da står man fast lenge. Velkjent musikk som har vært brukt før. Nå har jeg tatt teksten i 3, så den er grei, og den triste sangen googler jeg meg til, dagens debutant i 4. 5 tror jeg ikke er debutant, men er ikke blant de mest kjente, så den satt langt inne her.
    Obokonserten er grei, og siste oppgave var også vekjent men jeg tråkket feil til å begynne med der også.
    Jeg må også melde pass på å finne løsningsordet i en av oppgavene. Prøvde først 1 og 7, som har mye felles, men nei. Så 3, men teksten nevner ikke noe som likner, bare en by i et fremmed land. 2 eller 6 kan det ikke være, kan heller ikke finne noe ved verket i 5. Da gjenstår den franske teksten i 4, og jeg gir opp.
    Men alle verkene og komponistene falt på plass til slutt.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    I oppgave 3 ble det bare spurt etter navnet på han som hadde komponert melodien. Jeg sendte også inn hvor melodien kom fra, regner med at det ikke er diskvalifiserende. Det er jo en annen dansk komponist som har skrevet "originalmelodien" til den salmen.

    PS: Oppgave 4 kan jeg kanskje ta æren for. Jeg har flere ganger i svarene mine klaget over at mange komponister aldri blir spilt, og gitt lister over komponister jeg mener burde kunne brukes. Han i oppgave 4 er en av dem jeg har nevnt.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jasså, var det Nidarosdomens Guttekor som sang... Hehe.
    Gode oppgaver denne gangen.
    2-ern, der har vi jo hørt Jr flere ganger, men ikke Pére tidligere?
    3-ern, der kom jo hestehoven fram et stykke uti, så den var grei.
    4-ern, kanskje han har vært med før, men da kan jeg ikke erindre hva det evt var.
    Resten skulle være plankekjøring, mer eller mindre, selv om jeg stusset litt på 4-ern; jeg har jo ikke kjøpt DG TOS-utgaven..., og akkurat denne satsen er nok ikke favoritten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Fin vanskegrad i dag. Relativt enkelt å finne komponistene. Man måtte lete litt for verkene i oppgave 2, 3 og 4, men det gikk ganske greit. Det er ikke innspilt mange av verkene med den besetningen av han i oppgave 4. Fant det fort på Apple Music. Komponisten i oppgave 2 ble jo klar etter hintene som ble gitt, og via Wikipedia til youtube fant man verket. Oppgave 3 fant jeg også på Apple Music. Det finnes ikke mange plater av den komponisten med den besetningen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes oppgavene har fått fin vanskelighetsgrad. Trekker tidvis frem ukjent og fin norsk musikk. Feks Brustad, sami gårsdagens oppgave. Liker også at det er mer enn 6 oppgaver.

    Dere som sender inn: skryt gjerne litt!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Det er 2 typer oppgaver jeg ikke liker:

    1: Arrangementer, som om ikke komponistene har skrevet nok som kan brukes i originalversjoner. Dessuten blir ofte arrangementene svært utypiske for komponisten

    2: Oppgaver som krever at man leter i lange verklister for å identifisere verket. Som fiolinkonserter av Vivaldi, klaversonater av Scarlatti, klavermusikk av Grieg etc...

    En sang av Schubert, Schumann, Brahms eller Strauss, eller en opera av Verdi, Puccini, Bellini, Donizetti eller Strauss, får man tross alt hjelp til å identifisere hvis tekstuttalen er tydelig så det går greit.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mnja, bedre med 7 oppgaver; det blir litt trangt på den A5-blokka jeg gjør notater på underveis... Forresten, jeg ser nå at det er 7 ledige linjer der jeg ikke har krotet ned kråketær, så ok, da...;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker DM. Fra forrige gang:

    1708950368490.png

    Da kan jeg skalere så mye jeg vil.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tsk; papir og blyant er tingen... Hadde jeg nå enda forstått min egen håndskrift mer enn en times tid etter nedtegnelsen...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    9 oppgaver i morgen. Flott at hun har gått bort fra standarden med 6 oppgaver,
    Skjema:
    1709419421604.png
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Vanligvis liker heller ikke jeg arrangementer, men Loussiers i nr 9 er jo steinbra!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flotte oppgaver betyr vel vanskelig. Litt for vanskelig til at jeg tar alle på direkten.
    Jeg har 1-5 og 9 på plass men løsninsordet er mystisk. Av og til er jeg skråsikker og tar feil, det kan tenkes at 4 og 5 ikke var det jeg trodde.
    To norske slektninger og en ukjent østerriker med pen pianokonsert gjenstår. Synd at været er så fint idag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Flotte oppgaver betyr vel vanskelig. Litt for vanskelig til at jeg tar alle på direkten.
    Jeg har 1-5 og 9 på plass men løsninsordet er mystisk. Av og til er jeg skråsikker og tar feil, det kan tenkes at 4 og 5 ikke var det jeg trodde.
    To norske slektninger og en ukjent østerriker med pen pianokonsert gjenstår. Synd at været er så fint idag.
    Ikke norske. Litt lenger øst. Det hun spilte av den kjente er ikke av det vanligste. Og østerrikeren er vel mer assosiert med Liszt. Veldig kjent i sin samtid.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nr 7 var jo erketypisk og da gir nr 6 seg selv. Det var faktisk bare nr 5 jeg sånn umiddelbart gikk feil i, men løsningsordwt falt tidlig på plass og da var det ikke mye å velge i.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Hadde det ikke vært for den ene bokstaven ville det blitt litt kjølig her. Tror heller jeg tar meg en flytur.😉
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at noen steder blir 6-ern skrevet med en annen, forsåvidt samme lyd, men stemt, konsonant i stedet for den frikativen som bør være der... som løsningsbokstav.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aha. Østerrikeren måtte googles grundig. Jeg som har spilt piano og nerdet på Czerny, Hummel, Clementi og sånt i ungdommen, kjente ikke til denne karrieren. Morsomt å lese om.
    Løsningsordet kom da jeg innså at jeg tok feil i oppgave 5, jeg ble misledet av den italienske teksten der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor i samtiden. Representert i Hyperions pianokonsertserie.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg pleier spole forbi innledningen, men kan det ha vært berxter som var prisvinner i trekningen idag?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer @berxter
    De nordiske slektningene var ikke så nærme hjemme som jeg trodde. Litt avhengig av hvor du bor, selvfølgelig.
    Da er jo oppgavene plutselig ikke så vanskelige likevel. Jeg har spilt komposisjoner av 6eren som jeg oppfatter som mer kjent enn det vi hørte idag.
    Villedende tips for en vestlending førte til en grundig opplisting av nabolandets komponister, mye interessant der også, og ikke helt bortkastet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Aha. Østerrikeren måtte googles grundig. Jeg som har spilt piano og nerdet på Czerny, Hummel, Clementi og sånt i ungdommen, kjente ikke til denne karrieren. Morsomt å lese om.
    Løsningsordet kom da jeg innså at jeg tok feil i oppgave 5, jeg ble misledet av den italienske teksten der.
    Jeg trodde også først at det var Verdi, men stilen stemte liksom ikke helt. Og en I passet ikke inn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine oppgaver sist, morsomt blant annet å bli kjent med Sigismond Thalberg.
    Idag var jeg tidlig oppe og fikk med meg alt på direkten. Skal ikke dvele ved det, men jeg er drittlei av å høre Joshua Bell spille arrangementer.
    Løsningsordet er klart, og alle oppgavene, bortsett fra 2. Har vi en debutant her, eller er det en luring som har lekt med stilarter?
    Høres fransk barokk ut for meg, men finner ingen på 5 bokstaver som passer med bokstaven i løsningsordet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.107
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Det er nok en debutant. Ikke så veldig kjent, men akkurat det verket er innspilt flere ganger. Fransk barokk er nok ikke så helt galt tenkt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fransk barokk er med, men det må være et nyere verk, tenker jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn