Ny musikk.

F

FMG

Gjest
Høstens aller mest spennende nyutgivelse for min del er Loreena McKennitts første studioplate siden "The book of secrets" (1997):
[ftp]http://www.quinlanroad.com/ecard/ecard-eng.html[/ftp]

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Den siste til Dylan ;)

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Gammelt nytt, men kan aldri nevnes for mye: BLOCK PARTY

K

kbwh

Gjest
Jeg driver og forsker selv, toref. Hørte senest i går på Boulez' Sur Incises/Messagesquisse/Anthémes 2-plate. Den er riktig kjekk og variert med 3 svært forskjellige verker både i klang, lengde, og uttrykk.

Boulez er såvidt jeg har forstått det kanskje den viktigste nålevende komponisten (og han er ikke ung lenger). Er jo en besnærende tanke å kjøpe musikk i denne genren (altså musikk ment for å bli spilt av folk som kan lese noter på ordentlig) som ikke er laget av noen som er død forlengst.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg driver og forsker selv, toref. Hørte senest i går på Boulez' Sur Incises/Messagesquisse/Anthémes 2-plate. Den er riktig kjekk og variert med 3 svært forskjellige verker både i klang, lengde, og uttrykk.

Boulez er såvidt jeg har forstått det kanskje den viktigste nålevende komponisten (og han er ikke ung lenger). Er jo en besnærende tanke å kjøpe musikk i denne genren (altså musikk ment for å bli spilt av folk som kan lese noter på ordentlig) som ikke er laget av noen som er død forlengst.
Boulez har jeg aldri fått skikkelig tak på. Får gi ham en sjanse til. Men det minner meg på noe: I fjor var jeg på konsert på Cité de la musique i Paris og hørte en konsert med musikk av bl.a. Gérard Grisey. Det var virkelig flott! Som Boulez, var også Grisey assosiert med Ircam - og der skjer det mye spennende!

O

om.s

Gjest
Hadde vært spennende om så mange som mulig ville legge ut en link til et lydklipp med et band de unner flere gleden ved å oppdage. Helst noe på utsiden av det konvensjonelle.  
Har under noen år nå lyttet til Esbjørn Svenson Trio (E.S.T), og deres siste skive "tuesday wondeland" kan være noe å bite i, om man har litt sansen for samtids jazz vel og merke, dessverre dårlig med lydspor, men det gir en "ikke typisk" jazz opplevelse å lytte til E.S.T

mvh

K

kbwh

Gjest
Som Boulez, var også Grisey assosiert med Ircam - og der skjer det mye spennende!
Hva IRCAM er vet kanskje ikke alle musikkinterresserte. Fullt navn er L'Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique. Instituttet holder til i et av Paris' arkitektoniske landemerker:

Centre Pompidou, tegnet av Renzo Piano.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hva IRCAM er vet kanskje ikke alle musikkinterresserte. Fullt navn er L'Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique. Instituttet holder til i et av Paris' arkitektoniske landemerker:

Centre Pompidou, tegnet av Renzo Piano.
Flisespikking, men... Det er mulig at de har noen kontorer inne på senteret også, men når jeg var der sto skiltet til Ircam på bygget på den andre siden av plassen. Flott bygg det også, bare 50-60 meter fra senteret. Jeg hadde tenkt å bli med på guidet tur - men kom en halvtime for sent. Sukk! Må legge inn en Paris-tur i kalenderen snart. En metropol for musikk-interesserte!

Tok forøvrig sjansen og bestilte «Répons et dialogue de l'ombre double» med Boulez, «Quatre chants pour franchir le seuil» av "Gérard Grisey og «Gondwana; Desintegrations; Time and Again» av Tristan Murail forleden. Lang leveringstid riktignok, men forhåpentligvis verd å vente på. :)

K

kbwh

Gjest
Der ser du. Det er for lenge siden jeg var der (måtte bare se det rare huset en gang for leeenge siden). De holder iallefall nå for tiden til med inngang på andre siden av plassen ja, i noe nygammelt, mekka av RP det også:

Må sjekke Grisey og Mureil. Takk for tips.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Der ser du. Det er for lenge siden jeg var der (måtte bare se det rare huset en gang for leeenge siden). De holder iallefall nå for tiden til med inngang på andre siden av plassen ja, i noe nygammelt, mekka av RP det også:

Må sjekke Grisey og Mureil. Takk for tips.
Og når man har vennet seg til dem kan man begynne på guruen sjøl: Karlheinz Stockhausen. :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det jeg reagerer på med Boulez er hvordan han har feiget totalt ut i forhold til det han stod for tidligere, og nå inkluderer den mest outrerte senromantikk i sitt dirigentrepertoar. Har han oppdaget pengerusen?

Jeg venter i spennign på hva han skal gjøre når Mahler-syklusen er ferdig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Boulez andre pianosonate, i Pollini sin innspilling, er faktisk noe av det jeg gjerne spiller når jeg er oppørt over noe. Ja, nå tror jeg at jeg må teste hvordan den unge anarkisten Boulez kan dempe forargelsen over denne 80-åringen som har blitt selve symbolet på det etablerte.

K

kbwh

Gjest
Der bumpet du akkurat den oppover på ønskelisten min, Bach_Man. Takker!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Bare for å presisere er det DG Originals-platen med Stravinsky, Webern og Prokofiev jeg snakker om. Anbefales ja!

K

kbwh

Gjest
Kan det være at vår eldre herre Pierre har funnet ut at det kan være noe i senromanikken han kan vise oss i et nytt lys (Jeg kar ikke kontroll på alt i gammelt lys forøvrig)?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kanskje han har funnet ut at siden beistet ikke vil forsvinne, så får han gjøre det beste ut av det. I alle fall kan tolkningene hans beskrives som kjølige. I Mahler fungerer det ikke alltid, i Debussy og Ravel er han superb når han arbeider med Cleveland Orchestra.

A

Akle

Gjest
Linker til klipp? Det var liksom poenget med denne tråden, ikke meningen å være gledesdreper.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kjekke saker, Bach_Man!
Youtube er en gullgruve for å se musikkoppterdener. Mange legendariske fremførelser som er postet der i det siste. Anbefaler pianofile å ta en kikk på Martha Argerich som spiller Rach 3 (samme versjon som på plate såvidt jeg kan forstå) og alle å sjekke ut Fürtwangler sine konserter fra 2. verdenskrig.

K

kbwh

Gjest
Alt dette på-kanten-av-topic-styret har fått meg til å bestille litt:

Og så er det på tide å kople pcen til tv og stereo skjønner jeg. Har ikke vært den ivrigste YouYube-brukeren inntil nå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Siden vi er inne på Boulez bør kanskje også hans mentor, som han siden tok avstand fra, få litt ære:

En enorm energi i denne bemerkelsesverdige musikken, symfoni i navnet, men egentlig like mye en konsert for klaver og ondes martenot.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
427
Torget vurderinger
14
Hei. Sjekk ut Riverside og The Watch.
Ny progrock med gode innspillinger og trøkk.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
En plate jeg har spilt mye i det siste:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//ODE1072-5.htm

Dette kan vel nesten kalles et konseptalbum. Konseptet er i så fall lidelsene som annen verdenskrig medførte for de som enten opplevde holocaust eller ble drevet i eksil. En av komponistene her ble selv et offer for holocaust: Gideon Klein skrev sitt Partita for Strings i tre satser mens han var internert i Terezin (Theresienstadt) i Prag, tyskernes "venteleir" for dem som skulle deporteres videre til konsentrasjonsleire. Tyskerne ville gjerne skape et inntrykk av at dette var et trivelig sted, og tillot et rikt kulturliv i leiren. Et fremragende produkt av dette kan altså høres på platen. Dessverre gikk det ikke bra med komponisten. Gideon Klein døde i Auschwitz i en alder av 25 år.

Bohuslav Martinu unnslapp til amerika. Memorial to Lidice er skrevet etter at byen Lidice ble jevnet med jorden i 1942 som en tysk gjengjeldelse av et attentat mot Reichsprotektor Reinhardt Heydrich, tyskernes leder på stedet. Det er en fantastisk komposisjon. På dystert vis klatrer den langsomt, med flere hvilestopp underveis, mot et klimaks hvor et velkjent motiv plutselig dukker opp. Hva det er kan jo være en overraskelse...

Bartoks tragiske skjebne burde være velkjent for de fleste som er i markedet for denne platen, og hans Concerto for Orchestra kan nok ikke kalles ny musikk etter denne trådens definisjon. Så la det bare være sagt at dette er en god og velspilt tolkning. I tråd med programmets tema er det naturlig nok en dyster versjon vi blir presentert.

Produksjonen er fremragende, lyden er god (hybrid SACD, innspilt i 2005), orkesteret et av de beste i verden. Det 20. århundres musikk på sitt beste.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Flott! Innspillingen har fått førsteplass på innkjøpslista. Jeg er forøvrig veldig glad i denne (som jeg også tar sjansen på å anbefale): Bartok - Piano Music: Peter Frankl [ASV]

Topp Bunn