Forsterkere Ny NAD Masters serie i salg fra september 2014

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94

Nå lurer jeg på om NAD har gjort en grov feil. M 22 er en klasse-A forsterker....... Etter et døgn har den blitt skikkelig god og varm. Neida, ikke som klasse a, men varmere enn flere tradisjonelle forsterkere.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14

Nå lurer jeg på om NAD har gjort en grov feil. M 22 er en klasse-A forsterker....... Etter et døgn har den blitt skikkelig god og varm. Neida, ikke som klasse a, men varmere enn flere tradisjonelle forsterkere.
Nad M2 blei også veldig varm til å være klasse D, ca like varm som mange klasse A/B forsterkere. Er det kjøleribber på M22 eller går luften kun opp?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94

Nå lurer jeg på om NAD har gjort en grov feil. M 22 er en klasse-A forsterker....... Etter et døgn har den blitt skikkelig god og varm. Neida, ikke som klasse a, men varmere enn flere tradisjonelle forsterkere.
Nad M2 blei også veldig varm til å være klasse D, ca like varm som mange klasse A/B forsterkere. Er det kjøleribber på M22 eller går luften kun opp?

Ingen kjøleribber, men 8 stk luftehull på toppen (med gitter)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2
Tipper den blir varmest når du spiller på tomgang :)
Er det bra ellers da ?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Tipper den blir varmest når du spiller på tomgang :)
Er det bra ellers da ?

Det har gått litt tid siden forrige gang jeg hadde godlyd, har ikke mine tidligere forsterkere å sammenligne med, samt nytt hus & lytterom + ny høyttaler (hadde tidligere oppgradert MG 3.6), slik at jeg ikke har noe godt sammenligningsgrunnlag. Skulle gjerne tatt a/b test av effektforsterkere, men nå vet jeg ikke om jeg gidder å teste flere forsterkere på en god stund fordi;
med M 22 i anlegget så er oppløsning veldig bra, 3d er topp, stort lydbilde, bra kontroll og kan spille så høyt jeg vil (orker) til tross for tungdreven høyttaler i stue på 50+ m2, forsterkern låter veldig nøytralt, ingen ting som stikker seg ut, lite egenlyd. Virker ikke som jeg har noen effektforsterker i anlegget som har noen lydsignatur, det er bare masse lyd, ikke lyst, ikke mørkt. Kan være at M22 passer veldig godt med MG 3.6 (i mitt rom) slik at ingen ting stikker seg ut.
Størrelse og pris er jo også et pluss.

Om det kan være noe negativt å si så må det være at det ikke ble noen wow-effekt da jeg fikk den i anlegget. Det skjedde ikke noe spesielt som tilførte noe spesielt ekstra, annet enn at alt er som det skal på alle områder, kanskje litt kjedelig for enkelte som vil ha en klang eller tilføre anlegget en effekt (lydmessig) av noe slag?!

Akkurat nå så begynner det å klø etter å finne forforsterker som er like god som effektforsterkern så jeg får ut potensialet av den (så får jeg se seinere om jeg vil ta "jobben" med å teste M 22 mot andre ting).

Er veldig spent på å høre om andres erfaringer med denne forsterkern som kanskje kan sammenligne direkte med andre gode forsterkere.
 
Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Akkurat det du skriver over her er min erfaring med D-amper. Låter bra, spiller høyt med trøkk, men mangler noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. Skjel kanskje?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Akkurat det du skriver over her er min erfaring med D-amper. Låter bra, spiller høyt med trøkk, men mangler noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. Skjel kanskje?

Rør har sjel:) Men for min del blir det alt for dyrt om jeg skal ha noe som klarer å drive Magnepan. Rørforsterkere har jo også lav dempefaktor, så må da ha noen digre beist
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Akkurat det du skriver over her er min erfaring med D-amper. Låter bra, spiller høyt med trøkk, men mangler noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. Skjel kanskje?

Rør har sjel:) Men for min del blir det alt for dyrt om jeg skal ha noe som klarer å drive Magnepan. Rørforsterkere har jo også lav dempefaktor, så må da ha noen digre beist

Hva med å bruke en Rørpre på den nye NAD? Da kan man være på god vei til rørmagi og samtidig tyngde og kraft.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Akkurat det du skriver over her er min erfaring med D-amper. Låter bra, spiller høyt med trøkk, men mangler noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. Skjel kanskje?

Rør har sjel:) Men for min del blir det alt for dyrt om jeg skal ha noe som klarer å drive Magnepan. Rørforsterkere har jo også lav dempefaktor, så må da ha noen digre beist

Hva med å bruke en Rørpre på den nye NAD? Da kan man være på god vei til rørmagi og samtidig tyngde og kraft.

Har tenkt på dette. Ettersom dette er et stueanlegg med div kilder som må kobles til så er jeg avhengig av hdmi inn og ut, kunne da evt benyttet Nad m 51 i tillegg til annen (rør)pre
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2
Tipper den blir varmest når du spiller på tomgang :)
Er det bra ellers da ?

Det har gått litt tid siden forrige gang jeg hadde godlyd, har ikke mine tidligere forsterkere å sammenligne med, samt nytt hus & lytterom + ny høyttaler (hadde tidligere oppgradert MG 3.6), slik at jeg ikke har noe godt sammenligningsgrunnlag. Skulle gjerne tatt a/b test av effektforsterkere, men nå vet jeg ikke om jeg gidder å teste flere forsterkere på en god stund fordi;
med M 22 i anlegget så er oppløsning veldig bra, 3d er topp, stort lydbilde, bra kontroll og kan spille så høyt jeg vil (orker) til tross for tungdreven høyttaler i stue på 50+ m2, forsterkern låter veldig nøytralt, ingen ting som stikker seg ut, lite egenlyd. Virker ikke som jeg har noen effektforsterker i anlegget som har noen lydsignatur, det er bare masse lyd, ikke lyst, ikke mørkt. Kan være at M22 passer veldig godt med MG 3.6 (i mitt rom) slik at ingen ting stikker seg ut.
Størrelse og pris er jo også et pluss.

Om det kan være noe negativt å si så må det være at det ikke ble noen wow-effekt da jeg fikk den i anlegget. Det skjedde ikke noe spesielt som tilførte noe spesielt ekstra, annet enn at alt er som det skal på alle områder, kanskje litt kjedelig for enkelte som vil ha en klang eller tilføre anlegget en effekt (lydmessig) av noe slag?!

Akkurat nå så begynner det å klø etter å finne forforsterker som er like god som effektforsterkern så jeg får ut potensialet av den (så får jeg se seinere om jeg vil ta "jobben" med å teste M 22 mot andre ting).

Er veldig spent på å høre om andres erfaringer med denne forsterkern som kanskje kan sammenligne direkte med andre gode forsterkere.
Høres jo egentlig veldig bra ut dette , men det passer sikkert ikke for alle....
Du har ikke vurdert den nye pre'en til NAD også da ?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Tipper den blir varmest når du spiller på tomgang :)
Er det bra ellers da ?

Det har gått litt tid siden forrige gang jeg hadde godlyd, har ikke mine tidligere forsterkere å sammenligne med, samt nytt hus & lytterom + ny høyttaler (hadde tidligere oppgradert MG 3.6), slik at jeg ikke har noe godt sammenligningsgrunnlag. Skulle gjerne tatt a/b test av effektforsterkere, men nå vet jeg ikke om jeg gidder å teste flere forsterkere på en god stund fordi;
med M 22 i anlegget så er oppløsning veldig bra, 3d er topp, stort lydbilde, bra kontroll og kan spille så høyt jeg vil (orker) til tross for tungdreven høyttaler i stue på 50+ m2, forsterkern låter veldig nøytralt, ingen ting som stikker seg ut, lite egenlyd. Virker ikke som jeg har noen effektforsterker i anlegget som har noen lydsignatur, det er bare masse lyd, ikke lyst, ikke mørkt. Kan være at M22 passer veldig godt med MG 3.6 (i mitt rom) slik at ingen ting stikker seg ut.
Størrelse og pris er jo også et pluss.

Om det kan være noe negativt å si så må det være at det ikke ble noen wow-effekt da jeg fikk den i anlegget. Det skjedde ikke noe spesielt som tilførte noe spesielt ekstra, annet enn at alt er som det skal på alle områder, kanskje litt kjedelig for enkelte som vil ha en klang eller tilføre anlegget en effekt (lydmessig) av noe slag?!

Akkurat nå så begynner det å klø etter å finne forforsterker som er like god som effektforsterkern så jeg får ut potensialet av den (så får jeg se seinere om jeg vil ta "jobben" med å teste M 22 mot andre ting).

Er veldig spent på å høre om andres erfaringer med denne forsterkern som kanskje kan sammenligne direkte med andre gode forsterkere.
Høres jo egentlig veldig bra ut dette , men det passer sikkert ikke for alle....
Du har ikke vurdert den nye pre'en til NAD også da ?

Som skrevet lenger opp så trenger jeg hdmi inn og utganger, da er det kun NAD og Lyngdorf som er aktuelle. Godt mulig jeg tester NAD M12 ganske snart for å høre hvordan dette blir, ellers så kunne det vært spennende å benyttet NAD M51 sammen med en annen forforsterker for å få en annen klang/lydsignatur. NAD C510 er jo også en mulighet, regner med at dette produktet er ganske likt M51 med enklere kabinett og volumkontroll på kabinettet.

NAD M12 er jo egentlig helt unik med alle mulighetene den har, det eneste den mangler er romkorreksjon eller evt manuell innstilling av en del frekvenser for å tilpasse rommet. Da hadde den vært perfekt. Et alternativ blir jo M17, men da betaler man mye ekstra bare for å få romkorreksjon for to-kanals. Vet heller ikke om den har samme lydkvalitet som M12.

NAD C 510: http://nadelectronics.com/products/dac/C-510-Direct-Digital-Preamp-DAC
 
Sist redigert:

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Akkurat når jeg trodde NAD M22 var uovervinnelig...
Så kommer Merrill med en NC1200-basert forsterker til $2500
Merrill's Taranis is another attainable Hypex NCore amplifier | Digital Audio Review by John Darko

Blir vel samme lydkavlitet med flere watt? Så spørs det om det merkes...... Ingen spec på 2 ohm for denne forsterkern, men det har monoblokkene med samme moduler og en helt annen pris merrill Audio Hypex Ncore NC1200 based VERITAS Power Amp Mono Blocks
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.331
Antall liker
2.862
Var inne på "Klubben" på Jekta shopping i Tromsø i dag. Fikk en 20 minutters lytt på M22 + matchende pre-amp.

WoW!

Ikke WoW! fordi det låt fett stereonalegg, men fordi stereoanlegget praktisk talt var borte! Tilbake var kun musikken….
Noen vil sikker føle seg snytt når det ikke låter HiFi og stereoanlegg, men nøyaktig sånn er mitt drømmeanlegg; ingen HiFi lyd, men kun musikken på en beksort bakgrunn.

Husker dere 10 år tilbake i tid her på sentralen? Da "ice-mafiaen" anført av @Snickers, @Valentino og andre bare målte (og hørte) perfeksjon fra disse B&O Ice modulene? Jeg hørte noe bra og mye som ikke var bra fra Ice, bl annet en transientgjengivelse som var far out det en hører IRL. Vel, mange år er gått og mye vann er rent i havet siden den gang på D-amp fronten.
Det som var mest bemerkelsesverdig under denne lytteseansen med kjent musikk, var at jeg bare hadde lyst å lytte mer. Var vanskelig å skippe til neste spor på plata fordi jeg opplevde en sånn inderlighet i fremførelsen.

Denne må jeg ha inn i stua snart. Begynner med M22, tenker jeg.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
La vel dette inn i feil tråd først:

Tenkte å klargjøre litt rundt de forskjellige Ncore versjonene.


Det er litt forskjell på Ncore og Ncore.

NC400 og NC1200 er de "originale" Ncore modulene fra Hypex. Disse har innebygde bufre fra Hypex og er lagd for å måle og låte mest mulig transparent med de kunnskapene Bruno besitter.

I tillegg til disse har noen selskaper (som NAD) fått laget sine egne OEM-versjoner av Ncore med egne spesifikasjoner av bufre, effekt, etc.
NAD M22 er basert på NC400, men kan låte litt annerledes, da de har et "ikke standard" buffer og strømforsyning.

I tillegg til det igjen finnes det også en litt mer "standard" OEM-versjon med noe av de samme egenskapene som NC1200, men redusert effekt i 2 Ohm. Disse kommer helt uten buffer, hvor fabrikant må lage egne bufre, overganger, etc.
Disse benyttes i Merrills lavere prisede forsterkere, og er altså ikke NC1200. Her lager Merrill egne bufre og jeg ser ikke bort ifra at de kan låte litt annerledes enn NC400 eller NC1200 "originaler".
 

J.P

Medlem
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
40
Antall liker
5




NAD M22 er basert på NC400, men kan låte litt annerledes, da de har et "ikke standard" buffer og strømforsyning.
Du vet ikke tilfeldigvis om NAD sin M27 (7x180Watt- 8 Ohm) også er basert på Ncore ? Eller er dette modifiserte UcD forsterkere ?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3




NAD M22 er basert på NC400, men kan låte litt annerledes, da de har et "ikke standard" buffer og strømforsyning.
Du vet ikke tilfeldigvis om NAD sin M27 (7x180Watt- 8 Ohm) også er basert på Ncore ? Eller er dette modifiserte UcD forsterkere ?
De er basert på Ncore forsterkere, men vanskelig å se fra videoene fra Crutchfield: Car Stereo, Speakers, Home Theater, Pro Audio, 4k TV
Ikke de samme modulene som sitter i M22, men de deler samme strømforsyning (SMPS1200) som på M22.
 

J.P

Medlem
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
40
Antall liker
5




NAD M22 er basert på NC400, men kan låte litt annerledes, da de har et "ikke standard" buffer og strømforsyning.
Du vet ikke tilfeldigvis om NAD sin M27 (7x180Watt- 8 Ohm) også er basert på Ncore ? Eller er dette modifiserte UcD forsterkere ?
De er basert på Ncore forsterkere, men vanskelig å se fra videoene fra Crutchfield: Car Stereo, Speakers, Home Theater, Pro Audio, 4k TV
Ikke de samme modulene som sitter i M22, men de deler samme strømforsyning (SMPS1200) som på M22.
Ok, blir spennende å se hva folk sier om disse forsterkerne etterhvert som de får litt "fartstid" Så forøvrig at Stereophile virket fornøyde med M27 etter en testrunde. Virker ikke som de gjør så mye "galt" ihvertfall.
Har selv 3 stk Ncore400 og er meget fornøyd med disse.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er rart med det, men når det kommet et kjent merkenavn på banen så blir plutselig noe som har vært på markedet en god stund langt mer populært og aktuelt for folk. Vel vel, det handler vel gjerne om trygghet.
Ønsker man mest mulig transparent gjengivelse er dog i grunnen DIY modulene er tryggere valg.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.371
Antall liker
5.103
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er rart med det, men når det kommet et kjent merkenavn på banen så blir plutselig noe som har vært på markedet en god stund langt mer populært og aktuelt for folk. Vel vel, det handler vel gjerne om trygghet.
Ønsker man mest mulig transparent gjengivelse er dog i grunnen DIY modulene er tryggere valg.
Hva er den siste setningen begrunnet i? Finnes det omtaler eller målinger som sammenligner NADs implementasjon med Hypex sin DIY-versjon?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.750
Antall liker
5.240
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har hørt M27 effekten? Finner lite tester av den på norske fora eller blader.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er rart med det, men når det kommet et kjent merkenavn på banen så blir plutselig noe som har vært på markedet en god stund langt mer populært og aktuelt for folk. Vel vel, det handler vel gjerne om trygghet.
Ønsker man mest mulig transparent gjengivelse er dog i grunnen DIY modulene er tryggere valg.
Hva er den siste setningen begrunnet i? Finnes det omtaler eller målinger som sammenligner NADs implementasjon med Hypex sin DIY-versjon?
THD+N vs. power målingene til NC400 ser ut til å være noe bedre enn NAD. Noe annet har ikke NAD publisert, og de deler heller ikke noe mer på forespørsmål. Skulle jeg tippe på noe, så har forvrengningen økt litt når de har økt effekten. Om det er hørbart eller ikke er en annen sak.
NAD Upgrade Software and Documentation -- License Agreement/Disclaimer - NAD Electronics

http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
 
Topp Bunn