Ny nasjonalsang!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
"Ja vi elsker " er alt for høystemt nasjonalsjåvinistisk, religiøs og royalistisk. Derfor passer den ikke lenger i en moderne, sekulær verden hvor vi har gjennomskuet monarkiets mytiske slør. Australierne fikk for få år siden "Waltzing Mathilda" som ny nasjonalhymne i stedet for "God save the queen", og vi bør følge deres eksempel. Derfor foreslås med dette sangen "Gøy på landet" som ny norsk nasjonalhymne. Sangen passer godt med vår forkjærlighet for hytteliv på fjellet og landsbygda. Den er lett å synge. Senterpartiet vil dessuten utvilsomt støtte forslaget.

L

Lydtekniker

Gjest
Tiltredes med stående applaus og generell jubalong.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ren og skjær idioti (atter igjen) som viser null innsikt i vår nasjonalarv og kulturelle historie.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
"Gøy på landet" er alt for fordomsfull og lite inkluderende, det kan også være gøy på byen. Med dette forslaget legger du opp til psykiske problemer og bølger av selvmord og familietragedier i urbane strøk. Det eneste holdbare alternativet er "Barn av Regnbuen", med ett vers på norsk, ett på samisk og ett på urdu.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Vålerenga fansen synger jo alltid denne på bortekampene, så den også litt belastet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
"Gøy på landet" er alt for fordomsfull og lite inkluderende, det kan også være gøy på byen. Med dette forslaget legger du opp til psykiske problemer og bølger av selvmord og familietragedier i urbane strøk. Det eneste holdbare alternativet er "Barn av Regnbuen", med ett vers på norsk, ett på samisk og ett på urdu.
Hva skal vi med den samiske og norske versjonen?

Like greit å lære seg urdu, først som sist.

Som alternativ kunne man tenke seg "Grisen står og hyler, ....". Nordstogas majestetiske nasjonalepos,
også oversatt til urdu. ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ja, vi elsker har en trist marsjtakt. teksten er lite inkluderende for våre nye landsmenn. Gøy på landet er lett å like, også for muslimer.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.176
Det er dog verdt å bemerke at den godeste Bjørnson var nok vel så mye skandinavist som nasjonalist. I sjette vers av av vår nasjonalsang fant han det følgelig opportunt å rette en aldri så lite dirrende pekefinger mot norsk feighet for ikke å ha kommet våre danske brødre til unnsetning da preusserne stakk avgårde med Schleswig-Holstein på 1860tallet.

De andre versene tyder jo heller ikke på noe sterkt ønske hos Bjørnson for å glorifisere "det norske". For å si det forsiktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
'City of tiny lights' av Zappa!

Nå har det vært nok bonderomantikk og furuplank i stuene våre!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Mellom bakkar og berg utmed havet. ("Nordmannen")
Kan også synges med melodien Red River Valley. Blir mer trøkk og fart da. Trengs enda mer fart og trøkk kan den oppgraderes til Red River Rock. En sikker vinner på enhver vei og broåpning.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt! Slurvete av meg.

Adrian Belew ansettes som fast forsanger på slottsbalkongen hver 17. mai.
Resten av året spiller han gitar på forskjellige utesteder i Oslo..

L

Lydtekniker

Gjest
Hva med "Hode Skulder Kne og Tå" i disse helsefanatikerdager?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.198
Torget vurderinger
0
Sangen om lille hoa.

Det er en rasistisk sang så det går IKKE an !

Hottentott er definert som et rasistisk begrep. Hvordan det oppleves av familien som faktisk har det som etternavn vites ikke ! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er en rasistisk sang så det går IKKE an !

Hottentott er definert som et rasistisk begrep. Hvordan det oppleves av familien som faktisk har det som etternavn vites ikke !  ;D
Jeg likte veldig godt den sangen jeg, den er overhodet ikke rasistisk, den handler jo om en helt, som er hottentott.

Hvorfor har SP1 meldt seg ut, har noen vært stygge mot ham?? :'(

X

X-SP1

Gjest
Neida, bare gått litt lei egentlig :)

Sjallabais!

Mvh Espen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.198
Torget vurderinger
0
Jeg likte veldig godt den sangen jeg, den er overhodet ikke rasistisk, den handler jo om en helt, som er hottentott.
Det er jo det som er greia, det er ikke lov å bruke begrepet "Hottentott" lenger !

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
quote]

Det er jo det som er greia, det er ikke lov å bruke begrepet "Hottentott" lenger !

Man kan ikke kalle noen hottentott eller neger, men indianer og eskimo er greit?
Hvem bestemmer dette, språkrådet?
Dette er et typisk eksempel på ting jeg ikke forstår. Har mest inntrykk av at folk som ikke liker en gruppe mennesker får et dårlig forhold til ordet som beskriver denne grupper, og at det er her rasismen ligger. For meg er neger et nøytralt ord som beskriver et menneske med etnisk bakgrunn fra Afrika, og hottentott trodde jeg bare var en av stammene der nede.

Er det ikke litt tungvint å melde seg ut om man skulle få lyst til å skrive flere innlegg da SP1, eller hvordan klarer man å skrive innlegg når man ikke er medlem?? ???

W

wurst

Gjest
Det dreier seg om dårlig selvbilde - - - -. Er det forresten lovlig å si "hvit" eller "arier" lenger tro?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Man kan ikke kalle noen hottentott eller neger, men indianer og eskimo er greit?
Hvem bestemmer dette, språkrådet?
Dette er et typisk eksempel på ting jeg ikke forstår. Har mest inntrykk av at folk som ikke liker en gruppe mennesker får et dårlig forhold til ordet som beskriver denne grupper, og at det er her rasismen ligger. For meg er neger et nøytralt ord som beskriver et menneske med etnisk bakgrunn fra Afrika, og hottentott trodde jeg bare var en av stammene der nede.

Er det ikke litt tungvint å melde seg ut om man skulle få lyst til å skrive flere innlegg da  SP1, eller hvordan klarer man å skrive innlegg når man ikke er medlem??   ???
Neger er for mange negativt ladet, ikke bare her i Norge. Hvis du noen gang skulle komme deg ut fra bygda di, og reiser til f.eks London, og du da reiser med andre nordmenn og snakker norsk dere imellom, kan du ute blant folk omtale noen du ser som neger. Sjansen for at du får sjelmske blikk er ganske stor. Vi må for all del ikke tilpasse språk og oppførsel og moderere oss i forhold til andre mennesker. Skulle være greit å akseptere det. Afrikaner eller Afro-Amerikaner er jo også forøvrig mye mer presist
Ønsket ditt er vel i dine øyne å kalle en "spade", for en "spade". ;)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ordet "kvinne" bør ikke lenger brukes. Kvinner er mennesker som oss, og jeg ser ingen grunn til å skille ut en undergruppe bare fordi de har XX i stedet for XY. Bruken av ordet "kvinne" brukes i undertrykkende hensikt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.198
Torget vurderinger
0
Ordet "kvinne" bør ikke lenger brukes. Kvinner er mennesker som oss, og jeg ser ingen grunn til å skille ut en undergruppe bare fordi de har XX i stedet for XY. Bruken av ordet "kvinne" brukes i undertrykkende hensikt.

Vel selv er jeg av den mening at: "Kvinnen er menneskets beste venn" ! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om lille Per er adoptert fra Afrika og oppvokst i Norge skal man omtale han som afrikaner eller afro-amerikaner? Dette er bare tullete, jeg lurer bare på hvorfor det er sånn, og ser ingen logikk. Hvorfor er neger et stygt ord, hvordan ble det sånn? Og hvorfor er ikke indianer et like stygt ord, det var vel noen som tok feil og trodde de var havnet i India som innførte dette begrepet. Jeg har etter hvert fått med meg at en del synes at neger er en nedlatende betegnelse, men om man skal beskrive et menneske med etnisk bakgrunn fra Afrika finnes det egentlig ikke et annet ord som er dekkende. Jeg ser ikke ned på verken ”negere” eller indianere, men jeg ser forskjell, og synes at det blir rart om man ikke skal kunne beskrive forskjellen, på enklest mulig måte, uten å legge noe nedlatende i det selvsagt.

Kjekt å få være din beste venn Spiralis.. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det vi snakker om nå er eufemisering av språket. Man tar et ord ut av språket fordi det er forbundet med noe vi finner ubehagelig, og erstatter det med et annet. Snart er det nye ordet blitt fylt med det gamle ordets innhold, og vi må finne en ny eufemisme. Tilbake til start.

En neger er en neger. Algirere og egyptere er en afrikanere, men vanligvis ikke negre. En mann fra Bodø er en nordmann, uavhengig av hvilken genetisk bestemt hudfarge han har. Han kan godt være neger, men afrikaner er han ikke.

Når vi kødder til språket på den måten vi gjør, så ødelegger vi presisjonen. Dermed har vi ikke det sårt tiltrengte verktøyet for å diskutere kompliserte og konfliktfylte temaer.

Jan Guillou sa noe fornuftig om dette en gang: ''Nå må vi ta ordet 'svartskalle' tilbake fra rasistene''. (Fritt etter minnet.)

James Brown sa: ''Say it loud. I'm Black and I'm proud!''

Johan Golden sa: ''Det hadde jo vært litt kult med en neger på tinget.''

Nyord er en uting!

K

kbwh

Gjest
Jeg trodde hottentottene var en folkegruppe, og da skulle det vel ikke være noe problem. Det er jo tillatt å si "bergensere", enda så stigmatiserende det burde være.

Dersom betegnelsen hottentott er oppfunnet av Thorbjørn Egner stiller det seg vel noe annerledes?

P

Parelius

Gjest
Det vi snakker om nå er eufemisering av språket. Man tar et ord ut av språket fordi det er forbundet med noe vi finner ubehagelig, og erstatter det med et annet. Snart er det nye ordet blitt fylt med det gamle ordets innhold, og vi må finne en ny eufemisme. Tilbake til start.

En neger er en neger. Algirere og egyptere er en afrikanere, men vanligvis ikke negre. En mann fra Bodø er en nordmann, uavhengig av hvilken genetisk bestemt hudfarge han har. Han kan godt være neger, men afrikaner er han ikke.

Når vi kødder til språket på den måten vi gjør, så ødelegger vi presisjonen. Dermed har vi ikke det sårt tiltrengte verktøyet for å diskutere kompliserte og konfliktfylte temaer.

Jan Guillou sa noe fornuftig om dette en gang: ''Nå må vi ta ordet 'svartskalle' tilbake fra rasistene''. (Fritt etter minnet.)

James Brown sa: ''Say it loud. I'm Black and I'm proud!''

Johan Golden sa: ''Det hadde jo vært litt kult med en neger på tinget.''

Nyord er en uting!
Uten tvil mye jeg kan si meg enig i her (=fornuftig). Dog fastholder jeg nyordet Burkakabel (lansert i et annet innlegg).

Parelius (minister for tåketale og ny-tale)

K

kbwh

Gjest
Sånn fritt etter hukommelsen sa John Carew en gang at han "bare var en vanlig mulatt fra Lørenskog".

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.176
For meg er neger et nøytralt ord som beskriver et menneske med etnisk bakgrunn fra Afrika, og hottentott trodde jeg bare var en av stammene der nede.
Å bruke ordet "neger" for å refere til en person fra Afrika er som å bruke "guling" for å refere til en person fra Asia: du velger å bruke hudfarge i stedet for territorium som viktigste kjennetegn ved et helt kontinents befolkning.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vi har tross alt en del ord som er neagtivt ladet angående folkegrupper:

Guling
Japse
Degos
Pakkis
Staner
Fritz
Nigger
Jøde* (Her må det tilføyes at ordet i seg selv skal være nøytralt, men det har nå uansett oppnådd å være BÅDE betegnelsen på et folk OG et skjellsord! Tragisk nok.)
Halvkaste
Rødhud (bare fra dårlige westenbøker, muligens?)

Så var det Neger, da... I min barndom trodde jeg i min naivitet at det ordet var en betegnelse på en som var realtivt mørk i huden. Jeg ville nok ikke på det tidspunkt kalt Johan Golden en neger, da synes jeg nok navnet hans er mer beskrivende... Nei ikke Johan! ;)
Men på et eller annet tidspunkt fant noen ut at akkurat "neger" var negativt. Dette til tross for at jeg aldri har hørt noen bruke det nedsettende eller som skjellsord. Puzzeling.

Honkey

W

wurst

Gjest
Og jeg som trodde neger (oversatt:svart) var en fellesbetegnelse på mennesker med svart(mørk) hud . . . Er ikke en australneger et ganske dekkende uttrykk?

Topp Bunn