Ny nasjonalsang!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.176
Vi har tross alt en del ord som er neagtivt ladet angående folkegrupper:

Guling
Japse
Degos
Pakkis
Staner
Fritz
Nigger
Jøde* (Her må det tilføyes at ordet i seg selv skal være nøytralt, men det har nå uansett oppnådd å være BÅDE betegnelsen på et folk OG et skjellsord! Tragisk nok.)
Halvkaste
Rødhud (bare fra dårlige westenbøker, muligens?)

Så var det Neger, da... I min barndom trodde jeg i min naivitet at det ordet var en betegnelse på en som var realtivt mørk i huden. Jeg ville nok ikke på det tidspunkt kalt Johan Golden en neger, da synes jeg nok navnet hans er mer beskrivende... Nei ikke Johan! ;)
Men på et eller annet tidspunkt fant noen ut at akkurat "neger" var negativt. Dette til tross for at jeg aldri har hørt noen bruke det nedsettende eller som skjellsord. Puzzeling.

Honkey
Spørsmålet er, er hudfarge et mer meningsbærende kjennetegn for en person fra Afrika enn afrikaner?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Spørsmålet er, er hudfarge et mer meningsbærende kjennetegn for en person fra Afrika enn afrikaner?
Neger er akkurat like lite meningsbærende som afrikaner, er min påstand.
"Neger" er i min bok beskrivende i form av at vedkommende er mørk i huden. Punktum.
"Afrikaner" er i min bok en betegnelse som sier noe om hvor vedkommende har sitt opphav. Men ikke mye. Like mye som "Europeer" sier om meg.
Det er faktisk avhengig av hva man ønsker å si. Jeg kan godt si mørkhudet dersom jeg skal beskrive utseende, men det sier for meg ca det samme som neger. Spør noen meg hvordan han så ut og jeg sier "afrikaner", da kan han godt være hvit sørafrikaner, men folk ville nok da tenke "neger" uansett! :)
Men sier jeg at han så ut som en europeer vil folk tenke lyshudet, sier jeg engelsk vil folk tenke blåblek! ;) Men så glemte de at det lever mange flotte negere i London!
Det ska'kke værra lett! :D

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nei det skal ikke være lett. Pakkis er vel en vri på pakistaner som ikke er ment som et komplement, på samme måte oppfatter jeg nigger som en stygg vri på neger, og ment negativt. Nå kan man jo si svart, hvit, farget, er det bedre enn neger? Og kva med mulatt, for meg er det en som har foreldre hvor en er hvit og en er svart/neger. Er det lov å si?
Så lenge man ikke ser på seg selv som mindreverdig kan jeg ikke se at et ord som beskriver hvilken etnisk tilknytning man har skal kunne være nedverdigende, det er vel måten det sies på og sammenhengen det brukes i som er viktigst her.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pakkis er vel en vri på pakistaner som ikke er ment som et komplement,
Like lite som "potet" er ment som en hedersbetegnelse på nordmenn.

K

kbwh

Gjest
Like lite som "potet" er ment som en hedersbetegnelse på nordmenn.
Eller "fjellape" som de gode dansker gjerne kaller oss når vi slår dem i fotball (eller taper) eller når vi ferierer i Løkken.

En ting til: Jeg opplever "pakkis" som negativt ladet, mens "staner" er greit. Risikerer jeg å bli overkjørt av en sort 3erBMW?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Når du heter Basharashidkamid Sultan Jabaal al-Pashkuwaktasalahmadahanabdullahstanpatankahman så må du forvente et økenavn.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Når du heter Basharashidkamid Sultan Jabaal al-Pashkuwaktasalahmadahanabdullahstanpatankahman så må du forvente et økenavn.

du er klar over hvor latterlig norske navn kan høres ut på andre språk?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Norske navn er latterlige. John er ganske universelt, ellers er det tynt. Hva hadde du forventet? Norge er jo pottitlandet.

K

kbwh

Gjest
Jobbet i en multinasjonal bedrift sammen med en som het Åse Hole en gang. Stakkars jente. Engelskmennene, med sin forfinede humor, hadde det dritartig kan man si.

Fornavnet mitt er en tungeøvelse det også. Man venner seg til det meste.
Hvor ofte flirer dere når dere går forbi Odd Fellow-gården i Oslo?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
lol.
kjipt for denne åse.

selv har jeg et bokstavelig talt latterlig navn, iallfall sett med norske øyne.
fornavn: le

jeg har dog ikke hørt morsomheter som "le hehehe" etc. siden barneskolen, så det er kanskje på tide med en liten dacapo.

sendte en mail for et par uker siden der jeg søkte om å få omregistrert nytt navn. jeg har nemlig to mellomnavn som jeg skriver med initialer "l.d.". søkte om å få mellomnavninitialene endret til "el de", slik at jeg kan skrive navnet mitt slik: le (fransk) el (spansk) de (hollandsk) nguyen.
har ikke hørt en dritt fra folkeregisteret ennå. er det de som styrer med sånt, forresten? jeg slengte bare avgårde en mail til en info-adresse.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.176
Jobbet i en multinasjonal bedrift sammen med en som het Åse Hole en gang. Stakkars jente. Engelskmennene, med sin forfinede humor, hadde det dritartig kan man si.

Fornavnet mitt er en tungeøvelse det også. Man venner seg til det meste.
Hvor ofte flirer dere når dere går forbi Odd Fellow-gården i Oslo?
Ikke noe hyggelig å få navnet sitt oppropt på Heathrow om man heter Odd Sørås heller

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
lol.
kjipt for denne åse.

jeg har dog ikke hørt morsomheter som "le hehehe" etc. siden barneskolen, så det er kanskje på tide med en liten dacapo.

sendte en mail for et par uker siden der jeg søkte om å få omregistrert nytt navn. jeg har nemlig to mellomnavn som jeg skriver med initialer "l.d.". søkte om å få mellomnavninitialene endret til "el de", slik at jeg kan skrive navnet mitt slik: le (fransk) el (spansk) de (hollandsk) nguyen.
har ikke hørt en dritt fra folkeregisteret ennå. er det de som styrer med sånt, forresten? jeg slengte bare avgårde en mail til en info-adresse.
http://isi.phoneticom.com/cgi-bin/r...re_dok/veiledninger/012101-100002/dok-bn.html

http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

jeg har dog ikke hørt morsomheter som "le hehehe" etc. siden barneskolen
Skulle bare mange, det kan umulig være morsomt for noen over 8 år.

Noen med norske navn får trøbbel med telefonkatalogen der etternavnet står først, feks. hvis du heter Tor Vibra eller Jon Penetras.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Svaret er 'neppe'.

Jeg er temmelig skeptisk til at 'rase' (trenger vi en eufemisme her?) er spesielt meningsbærende i det hele tatt.

Den uvanlig vakre unge damen hos Narvesen som solgte meg siste nummer av 'Pro Cycling' er 'neger'. Hun er også 'svensk' og 'europeer'.

For meg er 'ung', 'vakker', 'dame' og 'Narvesen-ansatt' mer meningsbærende enn både neger og svenske.

Av og til ser det ut som vi prøver fjerne fordommer ved å bytte ut ordene. Det er nytteløst. I tillegg ødelegger vi på denne måten presisjonen i språket.

Topp Bunn