Høyttalere Ny norm på pris av høyttalere!

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.716
Sted
Sætre
Er du heldig så finner du noen på nimber som frakter dem hjem til deg for en 1000 lapp . Da slipper du moms og toll ;)

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
25
Tror ikke den har samme relevans nå som før. Knapt mulig å overleve på den hvis ikke salgstallene er spesielt store. Nye forskrifter , regler og krav fra myndigheter har økt behovet for inntjening vesentlig siden den tid. Vi snakker fort 2 ganger'n UTEN moms i bildet.
Jeg har et eksempel fra en Norsk kjede som selv dekker alle ledd fra import til utsalg.
Stativhøyttaler med veiledende utsalgspris er rett under 40K. Ansatt pris er 9K. Jeg vet ikke om dette
er inklusiv frakt og mva eller ei. Uansett, det er gode marginer på enkelte produkter. Om det må være slik er en helt annen diskusjon. Rart også med bruktprisene her i Norge, som synes å være en lavere enn lenger nede i Europa.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Klart det er gode marginer, ellers hadde ikke sjefen på OHFS blitt så rik;)
Når Magico S1 MK2 koster oppimot nesten 300k , derav 50k er for en egen finish alene, er jo noe riv ruskende feil..og hva får du: Vel, foruten Magico merkevaren som du sikkert betaler masse for, litt nanotech på mellomtonen; en høytaler som er langt ifra fullrange, som jeg mener bør forlanges fra 50k klassen og oppover. Sikkert mange som er uenig, men det er da min mening

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hvordan definerer du fullrange?

Klart det er gode marginer, ellers hadde ikke sjefen på OHFS blitt så rik;)
Når Magico S1 MK2 koster oppimot nesten 300k , derav 50k er for en egen finish alene, er jo noe riv ruskende feil..og hva får du: Vel, foruten Magico merkevaren som du sikkert betaler masse for, litt nanotech på mellomtonen; en høytaler som er langt ifra fullrange, som jeg mener bør forlanges fra 50k klassen og oppover. Sikkert mange som er uenig, men det er da min mening

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Tja, kunne spille elektronisk dypbass feks ned i 20 Hz området, med drivere som er såpass store nok at de flytter litt luft ijaffal
Jeg har hørt dem og hatt med egne testcd, det var mildt sagt skuffende. Til den pris burde det iallefall fulgt med en egen subwoofer som kunne ta seg av de nederste oktaver
Men ellers låt de jo helt ok

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.775
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
mange tror att 20Hz er ved 100 db på alle ht.
Jeg har 8 stk 15" da begyner vi å snakke om fullrange.
Det er noen fysiske lover som man ikke kommer forbi.
Men de som selger hifi skal tjene penger de også, tror ikke det er den feteste bransjen man kan drive.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har i det siste sett litt på nye høyttaler. de jeg oftest havner tilbake på ligger helt oppunder 30k her på berget.

Dum som jeg er så ser jeg jo rundt på nettet og havner i andre land også. Trenger ikke reise lenger enn til Danmark for å finne disse på tilbud til under 9k danske kroner(ordinærpris 12k). Med dagens kronekurs er de under halv pris. Tviler på at frakten til Norge er så høy at det rettferdiggjør den prisforskjellen...
Danskene pleier å oppgi pris pr stk.
Hvis det er tilfelle på denne prisen så er du ikke førstemann som tråkker i den fellen!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den vanligste definisjonen er vel at de kan spille i hele det hørbare området uten å gå utenfor +/- 3 dB avvik? Altså at de er noenlunde lineære i hele det hørbare området.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2009
Antall liker
110
Har i det siste sett litt på nye høyttaler. de jeg oftest havner tilbake på ligger helt oppunder 30k her på berget.

Dum som jeg er så ser jeg jo rundt på nettet og havner i andre land også. Trenger ikke reise lenger enn til Danmark for å finne disse på tilbud til under 9k danske kroner(ordinærpris 12k). Med dagens kronekurs er de under halv pris. Tviler på at frakten til Norge er så høy at det rettferdiggjør den prisforskjellen...
Vær obs på at feks Hifiklubben i Danmark opererer med stk pris, mens Hifiklubben her i landet legger ut pris pr par. Mulig det er slik andre steder i Danmark også...?

Edit: litt sent ute. ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Den vanligste definisjonen er vel at de kan spille i hele det hørbare området uten å gå utenfor +/- 3 dB avvik? Altså at de er noenlunde lineære i hele det hørbare området.
Stereophile definerer full range som realistisk lydtrykk ned til 20Hz. Så kan man jo diskutere hva "realistisk" vil si. Men +/- 3dB virker som et greit kriterium.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
En slags gladnyhet på denne tråden er kanskje de nye høyttalerne fra Sonus Faber som skal erstatte Amati Futura og Guarneri Evolution. Her fra Sf-tråden:

Da nærmer det seg noen nye saker fra Sf.
Snappet dette opp på nettet i går :)

I spoke with my dealer yesterday and he told me that Sonus Faber instead of current Guarneri and Futura models will release (supposedly In February) new speakers with reduced MSRP:

1. Guarneri Tradition - MSRP $15900

2. Amati Tradition - MSRP $29,900

and most interesting to me it will be new 3 way floor stander between Guarneri and Amati

3. Serafino Tradition - MSRP 21,900.

Tipper vi snart for se bilder av disse på nettet.

Mvh: Espen L
Amati Tradition blir da 7000 USD "billigere" enn dagens Futura.

Topp Bunn