Alt til hus og bolig ny overflate på eksisterende badegulv

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg har et badegulv som jeg liker dårlig. disse stenene gjør ikke bare renhold vanskeligere, men gulvet er ikke 100% rett med riktig hellning (ikke stort avvik, men nok). det er lagt membrand under det hele, og det er varmekabler av et slag.

jeg har tilgang til undersiden av badegulvet/avløp, og det virker helt tett der; ingen avvik i fuktighetsmålinger jeg gjør.

frage; er det grei skuring å legge ny overflate over steinene, og hva er da å anbefale? (vil helst unngå å legge fliser.)

3F45A5FD-2BFC-4E7B-A775-5FB82F6B320B_1_105_c.jpeg

BACE28A8-C40C-4513-A92C-988667367905_1_105_c.jpeg

Vedlegg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.923
Sted
Ytterst i havgapet...
Primer først, og så helsparkle med flytmasse eller annet egnet gulvsparkel, så kan du gjøre hva vil....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
jeg har et badegulv som jeg liker dårlig. disse stenene gjør ikke bare renhold vanskeligere, men gulvet er ikke 100% rett med riktig hellning (ikke stort avvik, men nok). det er lagt membrand under det hele, og det er varmekabler av et slag.

jeg har tilgang til undersiden av badegulvet/avløp, og det virker helt tett der; ingen avvik i fuktighetsmålinger jeg gjør.

frage; er det grei skuring å legge ny overflate over steinene, og hva er da å anbefale? (vil helst unngå å legge fliser.)

Vis vedlegget 872102

Vis vedlegget 872104
Eneste fordel med et slikt badegulv, hadde noe tilsvarende i en leilighet jeg leide for noen år siden, er at man sparer litt på strømmen til varmtvannet. Gulvet var såpass ukomfortabelt å stå på at dusjene aldri ble lengre enn høyst nødvendig.

Ellers støtte til Cash 63 sitt forslag om mikrosement. Brukte det i nåværende hus for å modernisere tre bad fra barokk søttitallskamerat-stil, med gulbrune blomsterfliser og det hele.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.378
Har et bad på ca 7m2 som skal renoveres. På gulvet er det terracotta fliser med varmekabler under, gjort i 2008.

Siden gulvet var skikkelig gjort i 2008, tenker jeg at mikrosement må være perfekt for en fresh fornyelse. Terracotta flisene er litt ru på overflaten, så det skulle gi god heft.

Er det noen som har lagt mikrosement selv? Jeg har lest meg opp på det, skulle være overkommelig hvis man har teknikken på plass.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.262
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Det er overkommelig, men helsikkes mange arbeidsoperasjoner. Først grundig vask/avfetting, så priming, armeringsduk, ny priming, 2-3 lag base m sliping/pussing av hvert lag, så 2-3 lag finere sement m pussing av hvert lag, så porefyller og til sist topping/coating. Du skal være svært glad i sparkling og ha en nennsom hånd. Men resultatet kan bli riktig så fint.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
Har et bad på ca 7m2 som skal renoveres. På gulvet er det terracotta fliser med varmekabler under, gjort i 2008.

Siden gulvet var skikkelig gjort i 2008, tenker jeg at mikrosement må være perfekt for en fresh fornyelse. Terracotta flisene er litt ru på overflaten, så det skulle gi god heft.

Er det noen som har lagt mikrosement selv? Jeg har lest meg opp på det, skulle være overkommelig hvis man har teknikken på plass.
Mikrosement fester seg til mer eller mindre alt, men man må legge en (mikrosement) netting om man skal legge det over fliser for å unngå at mikrosementen følger fugene. Den skal legges i svært tynne lag og tørke imellom hvert lag, legger man for tykt så blir den porøs istedet for hard. Mikrosementen blir også helt tett om flisene og membranen er på siste verset da man legger sealer på mikrosementen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.378
Mikrosement fester seg til mer eller mindre alt, men man må legge en (mikrosement) netting om man skal legge det over fliser for å unngå at mikrosementen følger fugene. Den skal legges i svært tynne lag og tørke imellom hvert lag, legger man for tykt så blir den porøs istedet for hard. Mikrosementen blir også helt tett om flisene og membranen er på siste verset da man legger sealer på mikrosementen.
Denne nettingen, den er det samme som @BurntIsland nevner som armeringsduk?

Flisene mine er lagt noen cm opp på vegg, det er brukt ei stripe elastisk fugemasse på flisene i skjøten mellom gulv og vegg. Kan man legge mikrosement på denne elastiske fugemassen?

Jeg skjønner at hvert lag med priming/base og mikrosement skal legges svært tynt. Den totale tykkelsen til slutt skal være 4-5mm, er det riktig?

Takk for gode svar!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.378
Takk. Jeg blir å prøve meg på det. Renoveringen av badet skjer i april/mai måned. Skal bruke viteren til å planlegge alle løsninger som fargevalg, innredning etc.

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.166
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Med eksisterende membran vil det ved valg av mikrosement være en fordel å velge en diffusjonsåpen. Mikrosementen er vel heller ikke helt tett, men bli 99,9% tett etter lakkering.

Topp Bunn