Ny på platespiller, får ikke lyd

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Jeg har nettopp satt min ProJect RPM1 Genie med Rega Elys 2 stift 8 (mm) i racket
Den er koblet med rca kabler til en Clearaudio Nano Phono, som slik jeg forstår den står innstill på mm. Videre går det rca kabler til aux 1 inngangen på min Onkyo 875.

Jeg får imidlertid ingen lyd. Platespilleren er ikke satt opp av meg personlig, men av fagkyndig butikkpersonale, så den burde i alle fall være i orden. Er det noen som vet hva som kan være galt?

MVH Bjørn-Ivar
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.833
Antall liker
8.616
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Dobbel sjekk at du har koblet inn/ut på riaa riktig og evt hvis det er en knapp/velger mellom MC/MM.
 

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Det er gjort :) jeg har imidlertid ikke festet de to mostandene som kan stå der det står load under. -men det er vel heller ikke nødvendig. Det er ingen lyd.

Under riaaen står det "tapper" på, på sidene på hver side, mens den midterste er ledig. Jeg antar det betyr mm og subsonic off. tar jeg feil her?
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Koble spilleren direkte til forsterkeren, f. eks. cd inng. Er det lyd nå så ligger årsaken i RIAA trinnet,
Ingen lyd; Platespilleren.

Mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest


Er den koblet som på bildet minus motstandene?. Edit: Og med de ytterste koblingene helt ytterst slik at det er et ledig hull mellom dem og den til subsonisk filter.

Kablene fra spilleren sitter ytterst på hver side, tror jeg (antar at det er en Regaarm på dette bildet).

Motstandene trenger/bør sannsynligvis ikke brukes til MM, som din Rega. Jeg antar at den har en inngangsimpedans på 47 kOhm i utgangspunktet, og at eventuelle motstander festet som på bildet kommer i paralell med lasten og reduserer den. Det er i så fall for tilpasning til MC-pickuper, og ikke aktuelt for deg nå.
 

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Jeg har fått litt forskjellige tilbakemeldinger på hva som faktisk er mm. Han jeg kjøpte den av sier motsatt av hva du skriver zombie woof. Er du sikker på at du har rett? (han hadde riktignok ikke hatt den så lenge, og kjente ikke produktet så bra.

33/1,3 Er det rett og slett bare å koble det inn i receiveren, så vil det gi en viss lyd? den er ikke skadelig om den ikke går gjennom riaa?
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Nei, det går helt fint. Er spilleren iorden vil du få svak lyd med lite bass men økt diskant. Grei fremgangsmåte for å lokalisere feilkilden.

Mvh
Jan E
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
frustrerende. ...har skjedd meg flere ganger. som regel er det at jeg har oversett noe. Satt inngang i utgang, mute på , tape monitor valg etc..
Dobbeltsjekk alle forbindelser fra pickup og videre..

Hadde det vare vært i en kanal kunne det vært kabelbrudd
 

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Takk for hjelp folkens!

Jeg prøvde litt frem og tilbake. Først satte jeg platespilleren rett inn i cd inngangen, hvorpå resultatet ble den svake lyden som ble beskrevet om platespilleren var i orden.
Videre koblet jeg til riaa forsterkeren og satte også den i CD inngangen. Voila! det virket, men dog med noe knitring. De tidligere inngangene på onkyo receiveren som ble forsøkt var aux 1 og dvd, men lyden kom først når den stod i cd inngangen. Jeg får vel ta en kikk på innstillingene på receieveren.

Er det noen som vet hva som kan forårsake knitringen? Jeg antar jeg ikke bør spille noe særlig, (det var ikke mye knitring, men noe var der) fordi det kan ødelegge stiften.. ?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Vinyl knitrer. Gå til innkjøp av en platebørste og/eller vasker og kos deg med album i "rett" format så lenge.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Få noen kyndige til å sette den opp. RPM-1 være rett innstilt og det er ikke lett med det loddet på armen. Min var ubrukelig (knitret mye, så ødela jeg den og deretter leverte jeg den til Big Dipper). Nå spiller den knallfint. Kan selvsagt være at RIIA'en støyer, men det har jeg ikke erfaring med. Litt knitring vil det (nesten) alltid være.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Duckand skrev:
Jeg har fått litt forskjellige tilbakemeldinger på hva som faktisk er mm. Han jeg kjøpte den av sier motsatt av hva du skriver zombie woof. Er du sikker på at du har rett?
Nei. Jeg er på ingen måte sikker. Burde helt klart nevnt det i forige innlegg. Bildet fant jeg på Google image search.

Jeg har aldri sett en Nano Phono annet enn på bilde. Men når det er sagt, klarer jeg ikke å lese merkingen under RIAA'en på noen annen måte. Uansett er det bare å prøve begge deler. Du har en MM, det er jeg sikker på. Du skal velge den koblingen som gir høyest lyd.

Det er godt at du fant ut hvor feilen ligger, selv om det ene antageligvis er like vrient å fikse som det andre..

Ellers ser det ut som om du har oppdaget en av vinylens særegenheter. Det knitrer. Ikke noe å blø neseblod for. Vask, rens, og uskadde plater er eneste medisin. Hvis det derimot knitrer når du ikke spiller plater, da har du et problem...
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.472
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:


Er den koblet som på bildet minus motstandene?.      Edit: Og med de ytterste koblingene helt ytterst slik at det er et ledig hull mellom dem og den til subsonisk filter.

Kablene fra spilleren sitter ytterst på hver side, tror jeg (antar at det er en Regaarm på dette bildet).

Motstandene trenger/bør sannsynligvis ikke brukes til MM, som din Rega. Jeg antar at den har en inngangsimpedans på 47 kOhm i utgangspunktet, og at eventuelle motstander festet som på bildet kommer i paralell med lasten og reduserer den. Det er i så fall for tilpasning til MC-pickuper, og ikke aktuelt for deg nå.
Dette er helt korrekt ZombyWoof  :) RIIA`n har 47Kohm uten ekstra motstander tilkoblet,dvs det MM skal ha! Hvis det knitrer e det vel støv og/eller dårlig justert PU,se her http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm men noe peiskos høre med  ;D Har hatt denne før,bra sak :D EDIT: Så du skrev at du skal bruke det som gir høyest lyd,det blir MC og det blir feil.Selv om MC er 47K det og! Men denne har gain i massevis og det justeres med rattet oppå enheten! EDIT2 54-67dB i MC-modus,huske ikkje MM men det ligger ca 20dB lavere...

mvh Filip
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
F.E. skrev:
Så du skrev at du skal bruke det som gir høyest lyd,det blir MC og det blir feil.
ARRRGGHHH!

Jeg mente selvsagt motsatt! Slutte å drikke, nå! Eller begynne å skrive i off topic, vi får se....
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.702
Antall liker
1.480
Zomby_Woof skrev:
Slutte å drikke, nå!
Fy skamme seg, snakke sånt vås på en lørdagskveld !

Duckand, er det en ny eller brukt skive du spiller som knitrer ? Dersom du har en rykende fersk lp, prøv denne for å se om det blir bedre, som det har blitt poengtert her, litt knitring blir det fort av støvete skiver.
 

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Takk igjen for respons og hjelp. Det er ikke mye knitring, men jeg har alltid trodd at en korrekt innstilt platespiller ikke skal knitre. Jeg merker imidlertid at plater jeg har kjøpt brukt, knitrer MYE mer enn plater som er kjøpt nye, selv om jeg har børstet dem. Kan det være skadelig på stiften med gamle plater?

Neil Young & Crazy Horse live in San Fransisco er KOS på vinyl! Jeg løper og finner godvinen, så tar jeg meg av innstillingene i morgen. Jeg liker lyden av vinyl! :D

Skål folkens!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.472
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Duckand skrev:
Takk igjen for respons og hjelp. Det er ikke mye knitring, men jeg har alltid trodd at en korrekt innstilt platespiller ikke skal knitre. Jeg merker imidlertid at plater jeg har kjøpt brukt, knitrer MYE mer enn plater som er kjøpt nye, selv om jeg har børstet dem. Kan det være skadelig på stiften med gamle plater?

Neil Young & Crazy Horse live in San Fransisco er KOS på vinyl! Jeg løper og finner godvinen, så tar jeg meg av innstillingene i morgen. Jeg liker lyden av vinyl! :D

Skål folkens!
Skål og lykke til i vinylens verden :D Litt knitter vil vel alltid forekomme,du vil overse det etterhvert ;) Kjempebra RIIA du har skaffet deg og veldig annvendelig spes med MC-PU i og med at du kan velge hvilken som helst last under 47Kohm..

mvh Filip
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Knitring (i større eller mindre grad) må du nok leve med. Det er helt klart at innstilling kan ha betydning for hvor mye. Det samme har pickupens nåleslipning og, ikke minst, frekvensrespons.

Dynavector er helt rå på å undertrykke knitring, men de er nok litt prismessig i overkant til spilleren. For en RPM 1,3 Genie vil jeg tro at det stopper rundt 2M Bronze.

Hvis interessen for vinyl tar av noe mer enn dette ville jeg nok anbefale å bytte ut hele schmæla.

Platevasker er selvfølgelig også en mulighet. Spesielt hvis du er loppemarkedsjäger som jeg.
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Har en del dårlig erfaring med å kjøpe brukte LP`er. Selger har vasket de med noe lurium der ikke all væske fordamper. (Sikkert gjort i beste mening) Dette medfører at platene knitrer noe aldeles forferdelig, og i mange tilfeller vanskelig å fjerne.
Skål her også!

Mvh
Jan E
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.472
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Heimert og solbærsaft; solbærtoddy ala`nordlenning ;D

mvh Filip
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
33 skrev:
Har en del dårlig erfaring med å kjøpe brukte LP`er. Selger har vasket de med noe lurium der ikke all væske fordamper. (Sikkert gjort i beste mening) Dette medfører at platene knitrer noe aldeles forferdelig, og i mange tilfeller vanskelig å fjerne.
Skål her også!

Mvh
Jan E
Du treng ei platereinsemaskin. Okki Nokki, VPI, Nitty Gritty, Keith Monk, eller aller helst ein heimelaga ultralydsak.
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Hmmm
Har selv ingen problemer ang. vask av plater. (Kjøpte min første platespiller i 1971, og har lært litt underveis...)
Innlegget var ment som et svar til trådstarter som nevnte knitring på plater kjøpt brukt.

Mvh
Jan E
 

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Takk for innspill :) -Jeg kommer nok til å kjøpe nye heretter. absolutt trivelig med vinyl!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Knitring (i større eller mindre grad) må du nok leve med. Det er helt klart at innstilling kan ha betydning for hvor mye. Det samme har pickupens nåleslipning og, ikke minst, frekvensrespons.

Dynavector er helt rå på å undertrykke knitring, men de er nok litt prismessig i overkant til spilleren. For en RPM 1,3 Genie vil jeg tro at det stopper rundt 2M Bronze.

Hvis interessen for vinyl tar av noe mer enn dette ville jeg nok anbefale å bytte ut hele schmæla.

Platevasker er selvfølgelig også en mulighet. Spesielt hvis du er loppemarkedsjäger som jeg.
Tiltredes! Det knitrer svært, svært lite hos meg, og mye av æra for det, har nok Dynavectoren. Jeg har ikke tatt løftet med å anskaffe vasker enda, men jeg har et kjøp på gang nå, sammen med et par andre vinylfrelste. Hvis det er tilløp til knitring, bruker jeg platebørste, som tar det meste.

Uansett, lykke til med vinylen! Du vil helt sikkert bli veldig fornøyd..du også!

;Dmvh. VilhelmW
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Knitringen det refereres til kan også være statisk elektrisitet.. Jeg byttet platespiller, pickup og RAGGSOKKER har for første gang på mange år opplevd statisk elektrisitet som et problem. Skikkelig knitring og utladning når plate settes på. Varierer med plater, støvtørking og månefase..Gå bedre hvis jeg utlader meg ved på ta på anlegg først,men før fikk den nye spilleren hadde jeg ALDRI dette problemet.. må jeg få meg antistatic pistol mon tro...

Etter at det har knitret seg ferdig de først 5-10 sek, er det helt stille...

Platevasker har jeg aldri hatt behov for siden jeg ikke spiser frokost på platene, eller lar dem ligge på gulvet ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Knitring i de ytterste rillene på plata kan også være produksjonsrelatert. Vinylen varmes opp under pressingen. Hvis vinylen er for kald under presseprosessen, kan det gi bittesmå 'lommer' mellom stamperen og vinylen. Trykket i pressa er nok lavest mot ytterkant. (Slik jeg har forstått det) I tillegg er nok ytterkantene mer slitasjeutsatt under håndtering. Uansett er det som regel ytterst det knitrer.

Men, men. Det er bare å puste gjennom nesa, glemme anlegget, lene seg tilbake, og nyte musikken.
 
Topp Bunn