Knutinh, du er så full av kvasipåstander og ukorrekt synsing noen ganger....
Hvis du kommer med slike påstander regner jeg med at du kan henvise til det?
For det første: når det gjelder broadcast hdtv er det 2 standarder: 720p og 1080i. 1080p50/60 har nok mulighet til å bli en standard i fremtiden, men dette er i høyeste grad ren gjetting på det nåværende tidspunkt.
Selvsagt. Leste du hva du selv sa før du kritiserte meg? Du spekulerte i at 1080p som oppløsning ikke kommer til å bli erstattet med det første. Jeg sa meg helt enig, men speuklerte i at 50p/60p kanskje var nærmere horisonten...
Er du opptatt av muligheten til å gjøre opptak av 1080p50/60 så sitter du ikke på en Mac Mini likevel, og det er litt urettferdig å forvente at en billig Mac Mini skal kunne avspille all verdens fremtidige formater. 1080p60 vil jo knapt en toppspesifisert x6800 kunne avspille. Dette blir for dumt. Hadde en Mac Mini taklet 1080p hadde du sikkert sagt: Men den støtter ikke 4320p, postprosessering etc etc. Du skal alltid ta ting ut av kontekst.
Jeg står da fritt til å kreve akkurat hva jeg vil av en datamaskin uten at det er frekt av meg???
Mac mini er en kul liten sak, og hvis apple hadde vært litt mer på hugget hadde det nok blitt en slik sak på meg i stedetfor HTPC.
Det som irriterer meg er mac-folk sin evne til alltid å definere spesifikasjonen som til enhver tid mac-maskiner har som "perfekt for alle". Verden er ikke slik, og med mindre vi havner i en kommunist-stat så vil det heldigvis finnes et stort register av forskjellige konfigurasjoner som kjemper om kjøpernes gunst, hvor apple tydeligvis har vært flinke til å definere segmenter.
En annen ting er at jeg og helt sikkert de fleste andre (inkludert deg selv) hopper bukk over 1080i problematikken. De 1080p som er aktuelle å avspille over min egen HTPC er enten 24 eller 25fps.
...
Det som var poenget her var om Mac Mini kunne avspille 720p24 og eventuelt 1080p24 som er og blir den nye standarden på BluRay og HD-DVD.
Hvor mange titler har blitt sluppet med 720p så langt?
Og der er foreløpig svaret et ja og tja-men mest sannsynlig ja.
I følge anandtech så må man sannsynligvis ha en Core2 X6800 eller en E6300 kombinert med Nvidia 8800GTS skjermkort for avspilling av 1080@24p h264 41mbps peak.
Teksten du refererer gir veldig lite bakgrunnsinformasjon. Hva var peak bitrate, og hvilken metodikk brukte de for å sjekke om det ble droppet frames? Var det inklulsive dekoding av 7.1 lossless audio?
Jeg åpner for at ny software kan bli mer optimalisert, og ting skjer når fortere enn de fleste av oss greier å få med oss mhp HD.
-k