ny Pickup og RIAA

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.843
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg unnet meg en liten bursdagsgave i form av en spiller nummer 2 og er på leting etter en passende pickup og RIAA.
Satt budsjettet til maks 20k.

Spilleren er en Micro Seiki DQ50 med 505 arm. Regner med at noen her kjenner til modellen. 😎

Der finns ja et drøss av brukbare RIAA til rundt 10k.
F.eks. Lindemann Limetree høres interessant ut,
Et lite krav er at den burde kunne drive lengre kabler da jeg mest sannsynlig må sette spilleren litt unna anlegget.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Limetree er super til MC (men pass på gain, det er fast 66 dB, fint til omtrent 0,2 mV. Til MM er det ikke stort annet enn Ortofon den passer (Fast 40 dB/150 pF).

En altmuligphonoforsterker er Musical Fidelity MX-VYNL. Den har også balanserte utganger. MC-pickup? AT-OC9XML/XSL eller om armen ikke er for lett AT33PTG/II. MM? A-T VM640ML

Hvor lange linjenivåkabler snakker vi?
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kjørte 6 m single ended mellom lydkort og diskantforsterker i ganske mange år, støyfritt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lest Milenkos tråd? Han endte opp med en slik MF:

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis det skal lyttes kun til MM så ligger det en Graham Slee Accession M på Torget som bør vurderes.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det eneste jeg har å utsette på Limetree Phono II på MC er at 66 dB er mye gain om man ikke trenger det. Jeg har skrudd ned aux-inngangen på Yamahaen -6 dB for å kompensere. På grunn av lavt gain på MM er den lite egnet til HOMC (eller MI)-pickuper som gjerne ligger nede omkring 1,5-2 mV.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Siden MM ikke er et tema så er sikkert Valentinos Limetree et veldig godt valg. I alle fall om man skal holde seg til 1 pickup og ikke føler for å ha en bråte av dem, med vidt sprikende specs. 66dB kan bli mye, som nevnt over, men også lite, avhengig av gain i systemet ellers og hvilke(n) pickup(er) man har lyst til å hanke inn.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
66 dB var utmerket til Denon DL-304 på 0,18 mV.
Den er stille også. Også fin om du har en Ortofon MM på den andre armen/spilleren, siden den har separate kontakter og inngangstrinn for MM og MC, og man velger inngang fra fronten.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.843
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hm- Ifi Iphono 3 høres også veldig interessant ut.
Særlig mtp. plass som det begynner å bli litt lite av.
Og kanskje en Denon DL-301mk II
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.843
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Da har jeg vært på avtrekkeren og skudd meg en Benz Ruby Z o.a. til denne spilleren.
Mens jeg håper på at både PU og drivverket ikke kommer bort i posten skal jeg tygge på en passende riaa… Som sagt, Iphono3 låter å være meget interessant. MF sin ble nevnt, og Limetree. Lurer på om Limetree ikke har en smule høy gain ?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
iPhono3 er sikkert bra, den har i alle fall fine specs, men jeg ville tenkt at 60dB er i underkant til Ruby Z med 0.35mV ut. Kan gå helt fint, avhengig av anlegget ellers, men....

Ser at iPhono3 ligger på 14K her i landet og til samme pris (eller under, etter sedvanlig HiFi-rabatt) får du en ASR Mini Basis MkV fra Stereofil. Den har max gain på 73dB, masser av last-innstillinger og låter svært godt. Da har du gain nok til å takle hva det skal være.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.843
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hm, gain på Iphono3 er variabel fra 36-72dB, så jeg tror ikke at det byr på noe problemer. :)
Skål få besøk fra Tyskland om noen uker, der koster den under 1000€.
Det burde ja også være mulig å få noen kr. rabatt her i Norge på den også.

Jeg hadde en ASR mini basic til test i et annet oppsett og et annet liv noen år tilbake hvor jeg sammenlignet den med en MI 14 den gangen. Var ikke særlig imponert og MI 14 var en soleklar vinner da. 😉
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Parks Audio Puffin selvsagt siden jeg har den selv.
*Digital RIAA med mulig digital ut( COAX eller optisk)...optisk digital kabel kan være ganske lang om du vil
*Variabel gain 0-72db
*Balansekontroll
*MM ( 47k last) og MC( 200 ohm eller 47k)
*RPM hastighetsjekk
*Azimut sjekk(kanal crosstalk)
*Antiskatingsjekk
*RIAA sjekk om du har testplate med ulike frekvenser
*Avansert tonekontroll, om du vil bruke det
* Rumble filter
*Elliptisk bass mono filter om man vil
*Stereo/mono/reverse
*klipp deteksjon
*


og en slik om man vi variere MM kapasitans, finnes også for ulike MC laster
DB Systems-DB Systems DBP-6 Phono Capacitor Loading Kit-Turntable Accessories|Acoustic Sounds

denne har ogsp vært anbefalt her inne, har "alt" av MC og MM instillinger
Musical Fidelity MX-VYNL phono preamplifier - maPlatine.com

Min PU erfaring er begrenset, men AUdio Technica har gode specer til ikke for høy pris sammanlignet med andre og de er ærlige ang specene.
PTGII med ML nål eller OC9 med ML nål sikrer god sporing og lang levetid.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.843
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Takk- Puffin er meget interessant! Må lese meg litt opp på den. Den må kjøpes direkte?
Kanskje dumt spørsmål for jeg har aldri vært borti noe sånt, men den bevarer den typiske «analoge feelingen» i lyden? Det blir ikke låtende som en digital kilde til slutt selv om den kjøres via DACen?

PU har jeg akkurat kjøpt. 😉
Var kjapt nok til å slå til Benz Rubyen som la ute til 10k en par dager siden.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte Puffin direkte fra Parks Audio. Men den fås nå også direkte fra Amazon. Men hyggelig å betale direkte til Parks og ikke berike Bezos enda mer.

Siden jeg har en preamp med DSP valgte jeg Toslink( optisk) utgang for å ha galvanisk skille for eliminering av jordstøy mellom komponenter. Det er nok ikke nødvendig, jeg har samtidig analog ut til samme preamp så metallisk forbindelde er det åke som. andre har coax. Jording fra RIAA til pre via RCA tror jeg bidrar til lavt støynivå hos meg , eller kan man bruke separat jordjong selvsagt.
Som andre RIAA er det en fordel å ikke plassere den tett inntil en annen trafo.

Kan ikke si at jeg taper noe analog feeling , vinyl låter fortsatt vinyl.
Sammenlignet med Cambridge RIAA forresten. Sjekk parks Audio tråden her og Parks Audio Facebook Og YouTube
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.760
Antall liker
21.638
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ang. digitalisering av grammofonsignalet så brukte jeg i ti års tid mikrofoninngangene på lydkortet mitt (RME Fireface UC) til en AT-OC10 og riia i software. Det har jeg sluttet med fordi det var upraktisk. Jeg har fremdeles fireveisdelefiltere i software, og tro det eller ei: Grammofon hørtes og høres ut som grammofon.

Puffin er fin den, men man skal holde tungen i rett munn mhp. gain. Begrenset headroom i konstruksjonen. Supert verktøy da.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Stemmer at headroom ikke er veldig høy på Puffin, men jeg opplever det ikke som et praktisk problem. Det er en klipp detektor for analog og digitalt nivå. (som sier i fra om det klippes), med 61dB gain og 0.4mV MC kommer jeg ikke opp i noen klipping på mine vinylplater.
Kommer man opp i klipping reduserer man gain med 1db intervall
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.050
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hm, gain på Iphono3 er variabel fra 36-72dB, så jeg tror ikke at det byr på noe problemer. :)

Ah, jeg må ha blingset da, eller sett på en side som oppga feil data. Ingen av delene ville være spesielt uvanlige.

Med 72dB til rådighet har den selvsagt alt du vil behøve og mer til.
 
Sist redigert:
Topp Bunn