Ny pickup til SME 309...

ariston

Medlem
Ble medlem
13.10.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Har hatt AT OC9 på denne armen fra -96 på en Oracle Alexandria koblet til en Accuphace E-206. Epos høytalere. Har vært fornøyd med lyden i alle år.

I det siste har jeg prøvd en rekke forskjellige platespillere, eldre sådanne (Linn, Thorens, Lenco, Dual) med MM pickuper. Lydsignaturen er tydeligvis og naturlig nok varmere. Har funnet ut at jeg liker dette.
Hva vil dere anbefale av pickuper, til en levelig pris (1000-2000), nytt eller brukt som kan gi en varmere klang, UTEN å miste klarheten og analysekompetansen til AT OC9?
Accuphasen er vel å anse som en analytisk forsterker i seg sjøl på toppen av dette.

Rune
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.360
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hva med en Benz Micro? Kanskje en pent brukt ACE.

OU812
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
ariston skrev:
UTEN å miste klarheten og analysekompetansen til AT OC9?
Tror du skal få slite med å finne en pickup til maks 2000 som er i nærheten av å klare det kravet der. Original AT OC9 er IMHO fryktelig god på akkurat det området, dog kan det bli litt for mye av det gode.

Kanskje en Ortofon 2M bronze kan være en mulighet...

eller en AT150MLX, den har jeg riktignok ikke hørt.
http://www.audiocubes2.com/category...nica_AT-150MLX__VM_Type_Stereo_Cartridge.html
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
ariston skrev:
Har hatt AT OC9 på denne armen fra -96 på en Oracle Alexandria koblet til en Accuphace E-206. Epos høytalere. Har vært fornøyd med lyden i alle år.

I det siste har jeg prøvd en rekke forskjellige platespillere, eldre sådanne (Linn, Thorens, Lenco, Dual) med MM pickuper. Lydsignaturen er tydeligvis og naturlig nok varmere. Har funnet ut at jeg liker dette.
Hva vil dere anbefale av pickuper, til en levelig pris (1000-2000), nytt eller brukt som kan gi en varmere klang, UTEN å miste klarheten og analysekompetansen til AT OC9?
Accuphasen er vel å anse som en analytisk forsterker i seg sjøl på toppen av dette.

Rune
Oi oi....samme kombo her i masse år,gikk via sumico blue point,så til S B special osv til vdh mc1. Meen da e jo budsjettet ditt litt over estimert... :p
Så no e den spilleren i ei eske og spiller no på benz ebony H ,alt som jeg har nevnt e kjøpt brukt til fine priser. Så du får nok en fin sak om du sjanser bruktbørsen,sumiko har i allefall fin klang i den armen. vDH blir for detaljert, benz passer meget bra!!!
 

Vedlegg

ariston

Medlem
Ble medlem
13.10.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Takker for svar!
Får se hva jeg finner på børsen!
Frister både med Benz og Summiko. Grace også, hvis den ikke blir for myk, det vil si passer best i en lett arm?
Kjøpte en pickup av Cobra som jeg likte godt, Empire. Men den er vel beregnet på en lettere arm enn 309, skulle jeg tro. Korriger meg hvis jeg tar feil! Bruker den på en Thorens 321 med SME Improved, som er lett.
Er det ikke slektskap mellom Empire og Benz pickupene historisk sett? kanskje også lydmessig?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
ariston skrev:
Har hatt AT OC9 på denne armen fra -96 på en Oracle Alexandria koblet til en Accuphace E-206.
Epos høytalere. Har vært fornøyd med lyden i alle år.
I det siste har jeg prøvd en rekke forskjellige platespillere, eldre sådanne (Linn, Thorens, Lenco,
Dual)med MM pickuper. Lydsignaturen er tydeligvis og naturlig nok varmere. Har funnet ut at jeg
liker dette.
Hva vil dere anbefale av pickuper, til en levelig pris (1000-2000), nytt eller brukt som kan gi en
varmere klang, UTEN å miste klarheten og analysekompetansen til AT OC9?
Accuphasen er vel å anse som en analytisk forsterker i seg sjøl på toppen av dette.

Rune
Hei.

Litt snodig spørsmål dette her. Det blir nesten som å spørre om hvilke billige regummierte dekk som
passer best på Ferrarien din. En såpass god arm som SME 309 - på en brukbar god platespiller som
Oracle Alexandria - fortjener normalt sett noe bedre enn en pickup til to tusen kroner. Når man i
tillegg legger til at både spiller og arm er svært nøkterne både tonalt og dynamisk bør du sette på et
fyrverkeri av en pickup. Min anbefaling, om det ikke hadde vært for prisrammen, ville vært Ortofon
Cadenza Black til 17.000,- (se test i siste Fidelity) men det blir vel ikke aktuelt...
Heldigvis finnes det noen rimeligere alternativer som er verdt å vurdere. Hva med Audio Technica
AT-33EV. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31598.0.html Dette er en pickup som
gir deg mye av det samme som din AT-OC9, men med mer varme (særlig om du har en AT-OC9 (Mk.I).
Kjenner du noen i statene som kan sende deg pickupen kan du handle helt med til prisen du selv antyder.
OBS. Jeg har ikke hørt denne selv...
Et annet alternativ kan være Denon DL-103 som vil gi deg masse fyrverkeri.
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/denon_dl-103_pickup.htm
Denne må sannsynligvis brukes sammen med silekontrauet om montert i en 309-arm for at det ikke skal
bli for livlig.
Ellers kan det være nyttig å se på denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61287.0.html

Lykke til :)
Gunnar Brekke
 

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Innlegg
41
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hei!
Kjøpte i dag en SME 309 på ebay for kr 5000, med en gul Cardas kabel (vet ikke om denne er av sølv).
Rudi sier at det lønner seg å bytte den interne kabelen til sølvkabelen som er i SME 5.
Noen som vet hvor man klan få tak i denne?
Har fra før en Mørch DP6 Gold. Noen som har testet/sammenlignet disse to armene?
Mvh
Olav
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.594
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Nå finnes det minst 3 forskjellige SME serie V sølv internkabler + i allfall 2 hybrider, det er en ting, en annen ting er at jeg anbefaler ikke uten videre og bytte orginalkablen i 309 armen, men har man en svindyr pickup man ønsker og dra det aller siste ut av og man er for kjip til ikke og koste på seg en serie V så "kan" et kabelbytte hjelpe på 309 armen, men det er ikke gjort på 2 minutter hvis noen trodde det. Sølv er heller ikke alltid veien og gå. Cardas lager vel de fleste kablene i kobber om jeg ikke tar feil. En 309 med Cardas kabel burde vel holde i lange baner hvis du ikke forviller deg for langt inn i high-end land, men desto lenger du kommer desto klarere kommer 309 armens begrensninger frem være seg det er gull eller sølv eller kobber i kablingen.
 

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Innlegg
41
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Takk for svaret Rudi!
Har skiftet internkabling i en SME 3012 tidligere.
Jeg har mange pickuper. men de jeg har som er dyrest er Ortofon Rohmann og Ortofon MC70.
Har du prøvd Mørch DP6 Gold? Har denne på en Kenwood KD500 med Clearaudio Maestro Wood pickup.
Jeg har også en Denon DP67L.
Tenkte å bruke SME 309 armen på en nyinnkjøpt Garrard 401.
Burde nok ha kvittet meg med noen spillere!!
Mvh
Olav
 

olav

Medlem
Ble medlem
12.05.2003
Innlegg
41
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Er det noen som har erfaring med SME 309 med og uten silikondempekaret?
 
Topp Bunn