Ny pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjeld Audio Technica, tykkjer eg at 33-serien er det som definitivt gjev mest att for pengane. Har du "normal" arm og ikkje vil bruke for mykje kronasje, er den billegaste god - lett å sette opp, musikalsk allsidig og sporing som held mål i dei fleste armar. Dei to dyraste versjonane er rett nok betre, men då treng du ein veldig god arm til dei.
    Av andre pickupar som skulle passe godt til rimelege armar vil eg trekke fram Dynavector. Dei to rimelegaste modellane gjer seg godt i dei aller fleste oppsett. MC, men med bra output

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.053
    Torget vurderinger
    2
    Både spiller og RIAA er absolutt innafor hva angår muligheten for å bruke en god moving coil (MC). Jeg er litt mer skeptisk til armen, så trådstarter bør være litt oppmerksom på stivheten i opphenget på pickup, disse er ofte stivere på MC enn MM, og vil kreve mer av armen. Derfor ville jeg f.eks. være litt forsiktig med valg av AT33, da disse har et relativt stivt oppheng. Det er også et poeng at de aller fleste rimelige MC RIAA-trinn har en relativt enkel forsterkning for å oppnå brukbar gain, og slike kombinerte trinn låter oftest bedre med MM pickup. Min erfaring med tidligere utgaver av ProJect rør-RIAA'r er nettopp dette; de låter absolutt best med MM pickup. Konklusjonen på dette er at jeg ville valgt moving magnet eller kanskje aller helst moving iron (MI), gitt trådstarters musikksmak.

Min oppgraderingsvei ville vært:

1. ProJect Tube Box II er en overraskende potent RIAA, og den fortjener et par gode New Old Stock rør, disse er enkle å skaffe for noen hundrelapper, sjekk med @Audiomix eller @jbh. Begge disse har gode NOS rør til fornuftige priser.

2. Sett etter Grado, Soundsmith eller Goldring Moving Iron pickup i aktuell prisklasse. Kanskje litt vanskelig å finne på markedet i Norge, så det alternativet som faller meg først inn som godt alternativ er Goldring 1042 (MM). En fordømt kompetent pickup som spiller rocka og levende som f...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.471
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Valentino og Rognlien: VM540ML og Goldring 1042 er to av de aller beste MMene på markedet og VM540 blir enda bedre med nytt hus i metall eller tre.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    100% enig med Rognelien her.
    Kjøp en MM/MI.
    Goldring G-1042 med sin FG-S (Fritz Gyger-S) nåleslipning vil være er kjempe oppgradering fra
    lyden til en 2M.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og... BTW....
    Og her taler jeg erfaring (uansett hva andre måtte ha av mening).
    Bytt ut de 2 billige 12AX7 (ECC83) rørene med et par NOS Sylvania eller Raytheon 12AY7,
    og du vil aldrig se deg tilbake ;)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.501
    Torget vurderinger
    2
    Meget vanskelig å vurdere brukte PU da… men med god nok rabatt blir den som ny med ny stift i alle fall ..

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.955
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ganske stor overvekt av AT her inne :) Har vært en duell mellom AT og Goldring på tuben. Kan vise til denne asiaten som har en brukbar sammenligning. Har en eldre Goldring Electro II mc. Men den er mere frampå og har ikke noe særlig dybde i lydbildet men dynamisk, og så har den en Vdh sliping som gir noe overflatestøy synes jeg. Liker bedre shibata eller micro typene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn