Ny platespiller -det ble Wilson Benesch The Circle!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Ny platespiller -valget er tatt!

ch skrev:
Cundis skrev:
EDIT: Var i kontakt med Audioaktøren nå, og han kunne anbefale følgende av de han har prøvd: Benz (spesielt H02), og han mente de ikke hadde noen spesielle minus hvis man fikk riktig last på de i riaa trinnet. Lyra Titan og han var heller ikke fremmed for at de mindre Lyra vil passe godt. Og han berømte faktisk Ortofon Kontrapunkt C, og enda mere Jubilee, og mente at de ikke var noe spesielt analytiske i denne armen. Dynavector 17D3 hadde han ikke prøvd, men så ikke bort i fra at den ville være god match. Han sa klart og tydelig at jeg måtte holde meg borte fra de stiveste, og at Koetsu var en meget dårlig match..
hei,
om det er noen hjelp; jeg gikk fra Benz Glider til Jubilee for 5 år siden - det blir da forrige modell Glider om jeg ikke tar feil - og opplevde et betydelig løft i kvalitet. Har en mistanke om at en del kanskje undervurderer hvor gode Ortofonene er? Jeg spiller all slags musikk og Jubilee'en er god på alt.

mvh
Det er til veldig god hjelp! Fikk faktisk noe av det samme inntrykket av Terje hos Audioaktøren. Og når du da bekrefter hans påstand er det til god hjelp..! Jubilee blir nok for dyr, men Terje mente en Ortofon Kontrapunkt B også ville gjøre en kjempejobb her. :)
 
K

kbwh

Gjest
Hvordan er nivået på disse Kontrapunktene? Er det i stigende orden B, A, C og H?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis jeg ikke husker feil er det BHAC... Er det logisk, dere som kan litt musikkteori?

Uansett er H og C nyere. De har fått kortslutningsringer rundt magnetpolene a la Seas Excel. De fikk mye skryt av High Fidelity da de kom, spesielt C. En av de to nye fikk også hyggelig omtale i siste TAS, jeg husker ikke hvilken av dem.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Valentino skrev:
Hvordan er nivået på disse Kontrapunktene? Er det i stigende orden B, A, C og H?
;D Nope, A H B C. Kanskje han som hadde ansvaret for betegnelsene har dysleksi.. ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Hvis jeg ikke husker feil er det BHAC... Er det logisk, dere som kan litt musikkteori?

Uansett er H og C nyere. De har fått kortslutningsringer rundt magnetpolene a la Seas Excel. De fikk mye skryt av High Fidelity da de kom, spesielt C. En av de to nye fikk også hyggelig omtale i siste TAS, jeg husker ikke hvilken av dem.
Håper B også er et like godt kjøp som C, da prisklassen er litt mere passende mitt budsjett.. ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Verd å merke seg hvis man vurderer Kontrapunktene er uansett; at High Fidelity mente at H og C var betydelig bedre kjøp enn A og B.

Jeg har en H som jeg er godt fornøyd med uten å ha noe voldsomt sammenligningsgrunnlag (ATOC-9 og MC-20 Supreme).

Edit:

Cundis skrev:
Håper B også er et like godt kjøp som C, da prisklassen er litt mere passende mitt budsjett.. ;D
Det kan nok være lurt å strekke seg til en H, vil jeg tro.... ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
ch skrev:
hei,
her finner du en sammenligning mellomA, B og Jubilee;
http://www.10audio.com/ortofon_jubilee_kontA-B.htm
Det var C som fikk god omtale i siste TAS.
Har du skjekket vinyl asylet?
Jeg opplever ikke Jubilee'en i det hele tatt som analytisk eller kald, varm eller noe, bare musikalsk og naturlig.

mvh
Takk for link ch! Skal sette igang etterforskningen..! Har vært mest konsentrert om å finne ut hvordan Benz gjør seg i WB hittil. Du samstemmer igjen med Terje hos Audioaktøren som stiller seg uforstående til at C, eller noen av de andre er kalde og analytiske.. :) Godt å få frem erfaringer!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Verd å merke seg hvis man vurderer Kontrapunktene er uansett; at High Fidelity mente at H og C var betydelig bedre kjøp enn A og B.

Jeg har en H som jeg er godt fornøyd med uten å ha noe voldsomt sammenligningsgrunnlag (ATOC-9 og MC-20 Supreme).

Edit:

Cundis skrev:
Håper B også er et like godt kjøp som C, da prisklassen er litt mere passende mitt budsjett.. ;D
Det kan nok være lurt å strekke seg til en H, vil jeg tro.... ;)
Er faktisk godt kjent med AT OC-9, hvordan vil du karakterisere H i forhold til denne? Spesielt med tanke på bassen? Er enig; hvis forskjellen i lydkvalitet er stor, er det lurt å spare litt ekstra ja.. ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sammenligningen ble ikke helt direkte her. Det ble noen runder med pendling og platespilleren sto litt her, litt der, og litt på loftet hos min mor. Også er det en stund siden.

Men, Ortofonen har etter mine ører vesentlig mer 'baller'. Den er tightere, mer kontant og dynamisk. AT'en opplevde jeg som litt soft og snill. Ikke at jeg opplever Orto'en som 'analytisk', men den kommer tettere på CD der CD er best hvis du skjønner. Etter at jeg oppgraderte Regaen min med Express Machining motvekt har jeg riktig tilfredsstillende bassgjengivelse. Det hadde jeg ikke trodd jeg skulle få med en Rega P-25.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Sammenligningen ble ikke helt direkte her. Det ble noen runder med pendling og platespilleren sto litt her, litt der, og litt på loftet hos min mor. Også er det en stund siden.

Men, Ortofonen har etter mine ører vesentlig mer 'baller'. Den er tightere, mer kontant og dynamisk. AT'en opplevde jeg som litt soft og snill. Ikke at jeg opplever Orto'en som 'analytisk', men den kommer tettere på CD der CD er best hvis du skjønner. Etter at jeg oppgraderte Regaen min med Express Machining motvekt har jeg riktig tilfredsstillende bassgjengivelse. Det hadde jeg ikke trodd jeg skulle få med en Rega P-25.
Jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener, og etter det jeg har lest på nettet om Jubilee, blir det nok enten den eller H, ettersom jeg fikk inntrykk av at de ikke hadde vært like heldige med B, som med A sett i forhold til Jubilee. Da blir det atter sparing.. ;). Og Valentino, kuruketull kan være veldig artig for en bygutt på ferie på landet her jeg finni ut.. ;D Blikket ned... ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt at du forstår hva jeg mener Cundis.

Det der med kuruketull kan også være noe ordentlig griseri. I hvert fall når man prøver seg med terrengsykling på Jæren...

:-\
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Godt at du forstår hva jeg mener Cundis.

Det der med kuruketull kan også være noe ordentlig griseri. I hvert fall når man prøver seg med terrengsykling på Jæren...

:-\
Hihi.. Og er man så heldig å først treffe en, må man jo selvfølgelig treffe skikkelig.... ;D ;D. Hihi.. Sånt er varige minner...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det holder i lange baner å kjøre over en. Plutselig er det lysebrune fregner til oppunder armene.
Man blir tørst når flaskene ikke lenger frister..........
;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Det holder i lange baner å kjøre over en. Plutselig er det lysebrune fregner til oppunder armene.
Man blir tørst når flaskene ikke lenger frister..........
;D
;D ;D ;D
 
A

aair

Gjest
Sakset fra Ortofons sider:


MC Jubilee

The top of the line in Ortofon’s new reference series features entirely new exterior design and interior construction based on numerous technological advances in the service of your listening experience.

Interior redesign has resulted in a substantially increased output voltage of
340 ?V.

The acclaimed, finely polished Nude Shibata diamond is mounted on a boron cantilever. MC Jubilee also incorporates Ortofon’s patented WRD (Wide Range Damping) system to ensure outstanding tracking ability.

Our listening panel’s notes: Amazing tonal neutrality, dynamics and purity of sound which set new standards for potency, detail, consistency and soundstaging.

A high performance MC transformer or MC preamplifier is required to take full advantage of these qualities.

MC Jubilee is fitted with 2.5 mm screw threads in the mounting base.

Recommended load: 100 Ohms or much higher, unless the ancillary system has bright tendencies.


MC Kontrapunkt b

The exterior design of the matt stainless steel body signals close kinship with MC Jubilee.

Featuring a slim-line nude FG 80 diamond mounted on a ruby cantilever, Kontrapunkt b delivers a lively, airy upper frequency range with richly etched detail to bring out the subtlest overtones. The bass has weight with resolution and authority that make the cartridge suitable for large-scale works of all genres.
One contributing factor is the much higher 470 ?V output.

Kontrapunkt b is fitted with 2.5 mm screw threads in the mounting base.

Recommended load: 50 - 100 Ohms.


MC Kontrapunkt a

This cartridge features Ortofon’s Nude Fine Line elliptical diamond mounted on an aluminium cantilever.

The listening panel recommends this model as the ideal choice for the afficionado who loves classical music, choral arrangements and acoustic jazz that require perfect balance and consistency from the deepest bass, across the crucial midrange and up through the highest high’s.
The same high output as Kontrapunkt b ensures an outstanding signal-to-noise ratio even with MC inputs with lower gain.

Recommended load: 50 - 500 Ohms.


MC Kontrapunkt c and h

General:

These two cartridges round out the Kontrapunkt line with the final two letters of Bach’s surname.

Both incorporate Ortofon’s newly developed FSE (Field Stabilizing Element) to achieve optimal frequency response linearity by stabilizing the magnetic field – especially during complex crescendo passages – and to ensure consistently fine channel separation across the frequency band.

An output of 470 ?V ensures an extremely high signal-to-noise ratio with any MC input.


Kontrapunkt c

The conical aluminium cantilever is fitted with a Nude FG 80 diamond stylus.

Our listening panel concludes: Kontrapunkt c is a true high end reference cartridge, conveying music with supreme precision, impact and dynamics. Its stereo imaging capabilities illuminate the furthest corners of the soundstage in all three dimensions.

A high-resolution audio system is required to fully realize the information retrieval potential of this cartridge.

Recommended load: 50 – 100 Ohms. For enhanced openness – as high as 1,000 Ohms.


Kontrapunkt h

This model features the same Nude Fine Line elliptical diamond stylus mounted on an aluminium cantilever as Kontrapunkt a.

This cartridge employs Ortofon’s innovative FSE (Field Stabilizing Element) for exceptionally open bass and midrange with smooth, natural overtones. Recommended to enthusiasts who value tonally neutral reproduction of high-quality recordings over the more expressive handling of dynamic high-frequency detail of the Kontrapunkt c.

Recommended load: 100 Ohms or higher, depending on the desired degree of openness.
 
A

aair

Gjest
Bare hyggelig ;D Tenkte det var greit å gå til kilden.

Forøvrig, gratulerer med ny spiller. Må si jeg har sansen for designet til WB og synes spesielt karbonarmen er utrolig flott å se på. Du legger vel ut bilder og lytteerfaringer etterhvert??
 
O

om.s

Gjest
aair skrev:
Bare hyggelig ;D Tenkte det var greit å gå til kilden.

Forøvrig, gratulerer med ny spiller. Må si jeg har sansen for designet til WB og synes spesielt karbonarmen er utrolig flott å se på. Du legger vel ut bilder og lytteerfaringer etterhvert??
Enig! nydelig arm, du skulle sett karbonen på høyttalerene deres (WB) ;)....

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
aair skrev:
Bare hyggelig ;D Tenkte det var greit å gå til kilden.

Forøvrig, gratulerer med ny spiller. Må si jeg har sansen for designet til WB og synes spesielt karbonarmen er utrolig flott å se på. Du legger vel ut bilder og lytteerfaringer etterhvert??
Takker og bukker aair! Har hatt skikkelig sansen for denne spilleren selv siden jeg først så den i 98..! Så endelig går drømmen i oppfyllelse... ;D. Jeg har faktisk ikke kamera selv, det er broren min som blir nødt til å ta bilder, og han har ikke mulighet enda.. Men det kommer, vær du sikker! ;D
 
A

aair

Gjest
om.s skrev:
aair skrev:
Bare hyggelig ;D Tenkte det var greit å gå til kilden.

Forøvrig, gratulerer med ny spiller. Må si jeg har sansen for designet til WB og synes spesielt karbonarmen er utrolig flott å se på. Du legger vel ut bilder og lytteerfaringer etterhvert??
Enig! nydelig arm, du skulle sett karbonen på høyttalerene deres (WB) ;)....

mvh
Høres ut som en invitasjon til å se på dine ht?? ;D
 
K

kbwh

Gjest


Jeg synes bakgrunnsfargen på bildet her er et slikt fint komplement til den foretrukne musikken din, Cundis. ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Valentino skrev:


Jeg synes bakgrunnsfargen på bildet her er et slikt fint komplement til den foretrukne musikken din, Cundis. ;D
Hehe, jeg husker en viss reklame på tv for noen år siden... ;D. Heavy på 80 tallet var vel heller ikke helt borte når jeg tenker etter.. ;D


EDIT: Fikk forresten 6000 mer inn på konto nå, så da blir det pu også.. ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det er en utrolig flott spiller, Cundis. Legg merke til at den er avbildet uten matte. Bruk den sånn også, men med platestrammer..... ;)

Vi venter både på bilder og lytteinntrykk!

For ikke å glemme hvaslags element du ender opp med...... ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
impulse skrev:
Det er en utrolig flott spiller, Cundis. Legg merke til at den er avbildet uten matte. Bruk den sånn også, men med platestrammer..... ;)

Vi venter både på bilder og lytteinntrykk!

For ikke å glemme hvaslags element du ender opp med...... ;D
Takk for gode ord igjen Impulse! Kommer til å prøve både med og uten matte, så da får jeg håpe den lyder best uten, for å si det sånn.. ;). Og lytterapport med bilder kommer.. ;D.

Her en liste med foreløpige pu kandidater:

Ortofon Kontrapunkt H
Dynavector Karat 17 D3
Lyra Dorian
Benz Glider

Skulle det være noen som har noen lite og pent brukte av disse, eller andre med samme compliance er det bare å si fra.. ;)
 
O

om.s

Gjest
aair skrev:
om.s skrev:
aair skrev:
Bare hyggelig ;D Tenkte det var greit å gå til kilden.

Forøvrig, gratulerer med ny spiller. Må si jeg har sansen for designet til WB og synes spesielt karbonarmen er utrolig flott å se på. Du legger vel ut bilder og lytteerfaringer etterhvert??
Enig! nydelig arm, du skulle sett karbonen på høyttalerene deres (WB) ;)....

mvh
Høres ut som en invitasjon til å se på dine ht?? ;D
Er du forbi her sør er det bare å slå en signa,l så kan det være seg det byr seg en mulighet til både å se og lytte på de ;) :)
Ellers er Audionet tråden her på hfs ett lite tips i så måte, om man vil se mener jeg ;)....

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Jepp eksperter, noen som vil ha noen ord med i laget før jeg kjøper pu?

Lista ser slik ut:

Ortofon Kontrapunkt H
Lyra Dorian
Dynavector Karat 17 D3
Benz Glider

Jeg tror jeg holder en knapp på en av de tre øverste, men er egentlig veldig usikker på hvem. Litt usikker på hvor god Lyra Dorian er i WB armen spesielt. Noen siste ord..? ;)
 
K

kbwh

Gjest
Den danske er s'gu en dejlig avtaster.
Som vanlig bare de beste og mest velfunderte råd herfra...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Det er akkurat den som også egentlig faller hjertet mitt nærmest utifra hva jeg har lest om de Valentino.. Så takk for ekspertråd fra Hedmarken. ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har aldri hørt en eneste Kontrapunkt... (men jeg hører mye musikk med kontrapunkt, som Ahcb - unnskyld - Bach)

Du spiller knallhard musikk, og Ortofonen er jo "knallhard" i det at den ikke tilfører søtsaker (har jeg i likhet med deg forstått). Tenk deg et rosa Glider-skjær over tidlig Metallica...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
;D ;D Det skal være rått, brutalt og ikke minst FETT Valentino. Litt usikker på om H er god i kategorien FETT, men den skal være varmere enn C har jeg lest. Kanskje en Dynavector vil være litt feitere, men sikkert ikke så presis. ...og noe som er søtt, trenger ikke å tilføre mer søtt, sier alle damene rundt meg... ;D. Ehh, fikk den litt i vrange sjøl her nå..! ;D
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hvorfor kjøpte du ikke ruby 3 som fulgte med spilleren ???....den vil jeg mene er atskillig bedre enn de du nevner, men passer kanskje ikke den musikkgenren du lytter mest til.....

mvh
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
SOA skrev:
Hvorfor kjøpte du ikke ruby 3 som fulgte med spilleren ???....den vil jeg mene er atskillig bedre enn de du nevner, men passer kanskje ikke den musikkgenren du lytter mest til.....

mvh
Da jeg kjøpte spilleren trodde jeg at jeg ikke hadde råd til pu med en gang, men plutselig ble det litt mer på kontoen enn jeg først trodde.. Så derfor ble det sånn, og i og med at han har solgt Ruby'en separat måtte jeg finne noe annet. Har forøvrig bestilt en Ortofon Kontrapunkt H nå, til en bra pris. Den skal være en del varmere enn C, pluss at den har bra drag i bassen.. ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Jeg fortsetter pickup jakten med et litt høyere pristak, ca 8 store har jeg strekt meg til. Så forslag til pu som har tyngde i bassen, samt en litt stor varm mellomtone og smooth topp? Effektiv armmasse er 9 gram. ;)

Edit: Kan nevne at jeg får en god pris på Ortofon Kontrapunkt C, B eller H
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.312
Antall liker
31.018
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
The Circle er en nydelig spiller Cundis. Men det vet du jo..... ;)
Av de pickupene du har nevnt, ville jeg nok valgt Dynavectoren uten å blunke.
Det har sin bakgrunn i at den originale 17D var min foretrukne avtaster i hine hårde dager, den forløste store mengder tungrock på gutterommet, med presisjon og masse detaljer.

Utrolig at moderen og faderen holdt ut egentlig......

Prøvde mye rart i pickuper, men hvor relevante disse erfaringene er i dag, er nok diskutabelt. ::)

Uansett, det jeg har hørt i "moderne tid", forteller meg at Dynavector stadig har en lydsignatur jeg er glad i.

Hmmmm, dette var kanskje dagens mest subjektive råd..... ;D

Mvh

Lagga
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Tusen takk for gode ord og råd Lagga! Etter å ha vært på tlf med Terje hos Audioaktøren, kan han varmt anbefale Ortofon Jubilee, Kontrapunkt C, Benz, eller en Dynavector 17 D3 hvis pris har betydning. Men sterkest anbefalte han Jubilee eller Kontrapunkt C både pga bass, men også sporingsegenskaper og oppløsning, hvis jeg kunne strekke meg til de (Benz er ute av bilde pga litt dårlig egenskaper i bassen). Og da jeg klarte å få en bra pris på C hos Best Hifi i Drammen, klarte jeg ikke å la være.. ;). Er det en som har greie på denne spilleren, så er det Terje..! :). Nå står den og spiller med en Audiotechnica OC-9, og sammenligning mot min gamle Planar 3 lar seg ikke gjøre. En helt annen verden.. ;D. Og ja forresten, Nigel Glockler sparker tyngre i basstromma nå ja.. ;D. C kommer hit på mandag eller tirsdag..! :)

Edit: Ortofon's påståtte kjølige eller nøytrale klangbalanse er jeg ikke veldig redd for, da Wilson spilleren ikke er av det mest analytiske slik jeg oppfatter den, Planar 3 er faktisk mindre varm i klangen..!
 

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
2.261
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Gratulerer med spiller. Hadde napp på den samme men valgte heller å kjøpe en full circle 10 mnd gammel av en kamerat.
Sitter bare og gliser og koser meg med nye skiver fra " Garden" i Tønsbeg.
Samme kveld som spiller kom i huset tok jeg litt hardt i på oppgraderingen og byttet ut 803D`ene med 802D. Skal si det låt bra når vi fikk rydda bort jekke tralla fra hifi klubben.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.775
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Takk for det Clash, og i like måte! Nydelig platespiller.. Må si det er herlig kunne slå på stortromma innimellom, og skal det først gjøres, må det jo gjøres skikkelig, ikke sant..? ;). Er det ikke deilig å nyte sommeren i lyttestolen..? ;D. Må forresten få meg nye o-ringer til anti-skate'n, har bare en, og den er snart delt i to.. På sikt kommer jeg forresten kanskje til å investere i en real strømstyringsboks, noe alà den VPI har til den. :p
 
Topp Bunn