Ny platespiller til rundt 20k m stift/arm ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ou812rh skrev:
    Fjærmadrasser ;D Nå skal det sies at alle spillere med "fjærmadrass" oppheng ikke trenger veldig mye skruing og mekking. Kanskje man må jobbe litt ekstra for å justere fjærene opptimalt når man setter den opp, men etter det så er det ganske vedlikeholdsfritt. Stødig underlag fortjener alle platespillere!

    OU812
    Blir heilt O.T, men jeg ventet på den ;D... Og fortjente den sikkert også. Men jeg har et bestemt inntrykk av at "alle" Linn sondek-eiere mekker og skrur, oppgaderer og endrer, bytter armer og færer og strømforsyninger osv..osv. ikke mye igjen av den opprinnelige, etterhvert. Den kunne vært solgt som byggesett - og det er kanskje nettopp det den er? Men sondek'ene spiller fortreffelig - så lenge de er "in tune". Og står skikkelig stødig, gjerne i en sandkasse eller på ei vegghylle. Linn Sondek er en livsstil, kke en vinylspiller - sa en eier til meg en gang. Og ferdig utbygd, er de rådyre også.

    Spørsmålet man kan stille seg, er om ikke en like dyr Vpi eller Avid, spiller minst like bra? Personlig har jeg ikke vinylsamling nok til å rettfrdiggjøre såpass dyre spillere. ikke har jeg råd, heller!

    mvh. VilhelmW
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Må korrigere litt her, Vilhelm. En LP12 skal holdes langt unna sandkasser. De spiller best på en vegghylle hvor hylleplata er avkoblet (spikes) eller på et lett stivt underlag på et stødig gulv.

    Ellers har jeg nok vært av arten som har byttet ut stort sett rubbel og bitt i den opprinnelige Sondek'en gjennom mange år. Det har vært lærerikt og spilleren har gradvis blitt bedre og bedre. Har tilgang på alt nødvendig verktøy som trengs for å plukke spilleren fra hverandre og sette den sammen igjen og kjenner spilleren ut og inn. Nå har jeg 3 stykker og den beste har alle oppgraderinger. Spiller forrykende, men kan ikke påstå at den spiller bedre enn de du nevner siden jeg ikke har hørt dem selv.

    Men andre har gjort det, som f.eks. Joe De Silva fra Naim forum som byttet ut sin Rockport Sirius 3 til mange ganger prisen med en fullspekka LP12..............

    Men oppsettet er alfa og omega på en LP12 og det finnes mange rundt om som ikke er spesielt godt oppsatt...........
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.769
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    Men andre har gjort det, som f.eks. Joe De Silva fra Naim forum som byttet ut sin Rockport Sirius 3 til mange ganger prisen med en fullspekka LP12..............
    Kan det tenkes at han trengte penger eller plass? ;D

    Forøvrig tror jeg også at mange har rett i at LP12 er en "menighetspiller" og vinylens livsstilsplatespiller fremfor alle andre. De LP12-eiere som jeg kjenner gir uttrykk for at vinylkosen er todelt og at spilleren er en hobby i hobbyen - akkurat som for mange av rør-entusiastene. Kanskje ikke rart, sålenge som Linn har har vært i markedet og har opparbeidet seg en trofast skare av tilhengere, mens andre produsenter ikke var på banen når markedet falt sammen engang på tidlig åttitall. Det synes jeg er en enestående bragd av Linn. -Eller har min oppfatning ikke rot i virkeligheten?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Grumpy skrev:
    Kan det tenkes at han trengte penger eller plass? ;D
    Han trenger hverken penger eller plass, det har han nok av ;)

    Her er hva han svarte meg da jeg stilte ham følgende spørsmål (Peter som han referer til er Peter Swain, innehaver av Cymbiosis. Han har forøvrig besøkt meg to ganger og satt opp mine spillere):

    Q:
    How will you describe the sound of the Rockport vs. the LP12 you use now, Joe?
    And which of them are the best in your opinion (not considering the cost)?


    A:
    The Rockport reminded me of a high quality Studer tapedeck with high-quality vinyl sounding like Master Tape. The Linn, IMHO sounds comparatively coloured, but in a nice sort of way. I may be shot for saying this, but I think of the Rockport as portraying a picture of a beautiful woman the way she is, freckles and all. The LP-12 (especially in its latest guise) applies ever so little make up to play down her freckles and enhance her best features.

    I've had several audiophile friends who have heard the Rockport, and then the LP-12 after Peter's first trip to Hong Kong. Of the two who commented, they both preferred the LP-12. I have to agree. If I had to live with just one, I'd take the LP-12, regardless of cost or the fact that LP-12 parts will be easily available for the next 100 years even if the factory is no longer around. I like the LP-12 more because it is better at conveying the soul of the performance.

    Friends who own Kuzma Stabi XL or Avid Acutus decks have marvelled at the quality of reproduction from my LP-12. They think I am crazy for spending this kind of money for what appears to be very simple engineering, whereas you can get much more impressive looking decks for the same cost as a full-spec'ed LP-12.

    Joe
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    16.769
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var oppklarende FZ. Da velger vi bort Rockport i denne omgang ..hehe.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Grumpy skrev:
    FZ skrev:
    Men andre har gjort det, som f.eks. Joe De Silva fra Naim forum som byttet ut sin Rockport Sirius 3 til mange ganger prisen med en fullspekka LP12..............
    Kan det tenkes at han trengte penger eller plass? ;D

    Forøvrig tror jeg også at mange har rett i at LP12 er en "menighetspiller" og vinylens livsstilsplatespiller fremfor alle andre. De LP12-eiere som jeg kjenner gir uttrykk for at vinylkosen er todelt og at spilleren er en hobby i hobbyen - akkurat som for mange av rør-entusiastene. Kanskje ikke rart, sålenge som Linn har har vært i markedet og har opparbeidet seg en trofast skare av tilhengere, mens andre produsenter ikke var på banen når markedet falt sammen engang på tidlig åttitall. Det synes jeg er en enestående bragd av Linn. -Eller har min oppfatning ikke rot i virkeligheten?

    Er nok riktig det du skriver. Men nå er vi heilt O.T. i forhold til det trådstarter spurte om. beklager at jeg medvirka til en ( ny ) Linn sondek-debatt. Det var liksom ikke meininga...

    mvh. VilhelmW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt min nåværende LP12 i 15 år (kjøpt ny) og aldri følt behov for å mekke. Når jeg har byttet psu eller subchassis så har det vært fordi Linn faktisk er blant de få produsentene som tilbyr oppdateringer og oppgraderinger for de som ønsker det. Oppdateringene har vært en fryd hver gang, og har hele tiden gitt meg en platespiller som er helt up-to-date. Jeg hadde mye heller valgt en produsent som tilbyr aftermarket oppfølging enn en som ikke gjør det.

    Ut ifra det jeg leser her så er jeg sikker kun på en ting; jeg ville iallefall ikke hørt på Wilhelm når det gjelder LP12, han har tydeligvis aldri satt sine bein i en. Jeg oppfatter "informasjonen" derfra som meget villedende i beste fall.

    Om man kjøper en Majik LP12 så har man ferdig satt opp og tilpasset platespiller som ikke behøver noe mer vedlikehold enn noen annen platespiller. Om Wilhelm insisterer på å kalle LP12 for fjærmadrasser så vil jeg respondere med at på det språket vil i så fall jeg kalle hans VPI for en gammel treig rusten traktor i forhold. Linn er teknologisk i forkant på mange områder, også på platespillere; selv om deres grunndesign er snart 40 år gammelt så har Linn fulgt opp og tilbydt retrograde oppdateringer basert på det fremste av vinylavspillerteknologi på markedet. Linn har attpåtil lengre garanti enn noen annen, og en historikk av snart 40 år med oppfølging og valgfrie oppdateringer fra produsent. Det bildet av LP12 og dens muligheter jeg har som LP12-eier gjennom 15 år er dermed et helt annet enn det Wilhelm gir.

    Jeg hadde ikke vært i tvil om at dersom jeg hadde en Linn digital kilde som jeg likte godt og som jeg gjerne ville beholde så hadde jeg vurdert en Linn platespiller også, blant mange andre. Men som sagt så hadde jeg neppe engang vurdert en spiller som er så langt unna Linn SC.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Grumpy skrev:
    Det var oppklarende FZ. Da velger vi bort Rockport i denne omgang ..hehe.
    Tja, si ikke det. Sikkert mange som synes fregnete jenter er sjarmerende ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Beklager litt avsporing, men har muligens en liten relevans uansett :)
    Tviler ikke et sekund på at Majik er en suverene start for en ny LP12 eierskap og den spiller sikkert flott, men hvorfor valgte Linn denne (heller skrale) Pro-Ject armen? Har hatt denne karbon armen på en Pro-ject RPM9 i noen år og synes det ikke er en god arm til forlangende pris. Selv en mye rimeligere fabrikkstandard RB300 er bedre imho.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål. Men man får jo LP12 drivverk/psu og originalt armbord til Rega da, så det er jo fritt frem å bare kjøpe det. Svaret kan jo være så enkelt som noe slikt at Rega og Linn ikke ble enige… det er en drøss utenomhifi muligheter.

    Men hvorfor er du så sikker på at denne ProJect-arma låter dårligere på denne spilleren enn en RB300? Jeg aner ikke for egen del, men har en viss tiltro til at Linn er veldig god på dette med systemtenking og totalytelse. De har pleid å være det i snart 40 år, så man har visse holdepunkter for å anta at de ikke er helt på jordet med dette valget i denne spilleren.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Godt spørsmål. Men man får jo LP12 drivverk/psu og originalt armbord til Rega da, så det er jo fritt frem å bare kjøpe det. Svaret kan jo være så enkelt som noe slikt at Rega og Linn ikke ble enige… det er en drøss utenomhifi muligheter.

    Men hvorfor er du så sikker på at denne ProJect-arma låter dårligere på denne spilleren enn en RB300? Jeg aner ikke for egen del, men har en viss tiltro til at Linn er veldig god på dette med systemtenking og totalytelse. De har pleid å være det i snart 40 år, så man har visse holdepunkter for å anta at de ikke er helt på jordet med dette valget i denne spilleren.
    Har ingen grunnlag til å si at den låter bedre eller dårligere, men min erfaring med armen var at den ikke var godt skrudd sammen, litt slarkete og elendig kabling som røk om du så stygt på den.
    Men som du sier Vidar P det er nok en grunn til at Linn valgte denne armen og det er meget mulig at den spiller utmerket og bedre en f.eks RB300 på LP12. Har stor respekt for Linn som veldig seriøs produsent.

    En erfaring jeg hadde med Pro-Ject armen er at den pga dens lave vekt og masse var glad i mykere PU. Så synes nok generelt at MM gjorde en bedre tjeneste på den. Sett bort ifra Orotfon Rondo Blue, som fungerte ganske så bra :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Beklager litt avsporing, men har muligens en liten relevans uansett :)
    Tviler ikke et sekund på at Majik er en suverene start for en ny LP12 eierskap og den spiller sikkert flott, men hvorfor valgte Linn denne (heller skrale) Pro-Ject armen? Har hatt denne karbon armen på en Pro-ject RPM9 i noen år og synes det ikke er en god arm til forlangende pris. Selv en mye rimeligere fabrikkstandard RB300 er bedre imho.
    Linn valgte vel denne armen fordi Majik skulle være en entry-level LP12 med en inngangsbillett som flere ville ta seg råd til. Jeg kjenner ikke til ProJect armen, men RB300 passer vel heller dårlig til LP12. Tror at hjørneavstivninga på plinthet i armhjørnet må modifiseres. Dessuten er det upraktisk med fast armkabel i en LP12. Når PU byttes bør armen helt av for å dra til skruene skikkelig. Det er ikke spesielt heldig for lagrene i armen hvis armen er montert på spiller. Ved fast armkabel må armkabelen ut og alle som har satt opp en LP12 vet at plasseringen av armkabelen er kritisk og tar tid. Det er ikke uten grunn at armkabelen kalles den fjerde fjæren i en LP12.
    Når det er sagt synes jeg det finnes bedre løsninger enn Majik. F.eks. en ny Sondek LP12 parret med en brukt Lingo2 og en brukt Akito2 i god stand. Dette blir en del dyrere, men er også en helt annen spiller. Dessuten er vel hverken ProJect armen eller Majik strømforsyninga verdt særlig mye på bruktmarkedet hvis eieren senere ønsker å oppgradere spilleren.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ProJect armer har heller aldri imponert meg for deres kjipe byggekvalitet dog med fancyvancy maerialer, men jeg tror allikevel at Linn aldri hadde vært det de er idag dersom de hadde gått for inferiore løsninger systemmessig. RB300 har heller aldri vært noen ideell arm til LP12.

    I Norge er en sak, det er så lite marked at det betyr lite for deres turnover, men internasjonalt… neppe. Jeg er ikke i tvil om at RBxxx er vel så lurt valg i mange sammenhenger, men her så er det så mange faktorer med i bildet at det er umulig å mene noe før man har prøvd, og jeg tipper at Linn har gjort det.

    En annen fin ting med denne spilleren er jo at man på sikt kan oppgradere til verdens mest vellydende tonearm da, og få støtte med Keel og det hele :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    En annen fin ting med denne spilleren er jo at man på sikt kan oppgradere til verdens mest vellydende tonearm da, og få støtte med Keel og det hele :)
    Da må det i tilfelle bli en brukt en siden den ikke produseres lenger ;)

    Men nå er vi vel litt vel OT..........
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    En annen fin ting med denne spilleren er jo at man på sikt kan oppgradere til verdens mest vellydende tonearm da, og få støtte med Keel og det hele :)
    Da må det i tilfelle bli en brukt en siden den ikke produseres lenger ;)
    Nå, har de sluttet allerede? Etter bare snaut 25 år? Hørte rykter om at det spøkte, men ikke at produksjonen var avsluttet.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.829
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    ARO er historie. Peter har en ny igjen, men vet ikke om han vil selge.........i følge rykter er dagene også snart talte for Armageddon........en del foretrakk jo den foran Lingo2, men etter Radikal kom er nok salget temmelig minimalt av nye 'geddon'er.........eneste jeg vet om er Kuma som endelig fikk ut finger'n og monterte Cirkus. Samtidig byttet hun Lingo2 med Armageddon. Syntes den spiller bedre enn Radikal. Snodig dame......

    Beklager OT, igjen....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synd for menneskeheten, iallefall den audiofile del av den. Glad jeg har en allerede.

    Kuma er sprø forresten. Det at hun skriver en masse, og har en kontroversiell mening om alt, gjør henne iallefall ikke mindre sprø. Akkurat som meg :) Beklager OT :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.659
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Virgolate skrev:
    Skink_123 skrev:
    Hvilken lyd er du ute etter?
    Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på føler jeg...men det heller mot en nøytral lyd, som hverken prøver å legge til for mye eller trekke ifra. Et åpent og detaljert lydområde m/stort rom og holografi, samtidig som diskant, mellomtone og bass fungerer noenlunde sømløst sammen. Et godt fundament hvor bass høres kjapt og kontant der den skal være, men som ikke overskygger diskant og mellomtone. En type lyd som gjør at du egentlig ikke tenker at du hører på den eller den spilleren, men der musikken nærmest framstår som en naturlig del i rommet, usynlig fra komponentene...fysisk realistisk og nærværende gjengivelse

    hmm, finnes dette:)?


    ( Det er mange ting som klart spiller inn mht lyden. Pu, Riaa trinn, intern kabling, hvordan spilleren fungerer med øvrig utstyr, samt rommet den selvfølgelig skal plasseres i )
    Hei,

    det høres ut som du er ute etter et drivverk som lar seg minst mulig påvirke av omgivelsene og der armen og PU får mest mulig ro til å gjøre jobben.

    En vil da helst ha en spiller med minst mulig fotavtrykk og deler som kan vibrere. Viktig å se på materialvalg i spilleren.

    mvh
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.659
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    He, he....jeg holdt på å skrive "been there, done that"... ;D

    Det er et helvete, et morsomt OG lærerikt helvete, men dog et helvete, å gå rundt og spekulere sånn som du sikkert gjør nå. Det tok nattesøvnen fr ameg, og til slutt bestemte jeg meg og kjøpte en svært fin og velspillende Vpi Scout her på "brukten". Jeg fikk også en skikkelig god p.u., en skikkelig god RIAA, støvdeksel og ca. 100 vinylskiver med i handelen. Alt for under 20K. Jeg har ikke angra et sekund!!!

    Til det Skink sier ang. Avid, er også dette veldig bra vinylspillere, men han snakker om et prisnivå som er ca. 3 ganger det du nevner. Alternativet i ditt ( og mitt ) prisnivå, er Avid Diva. Den er IKKE bedre enn Vpi Scout.

    Jeg ville helle rikke valgt Linn eller noen andre "fjærmadrasser", med mindre du a) liker å skru, mekke, justere, oppgradere..og b) har et steinstødig underlag å sette disse på.

    Ingen har nevnt Clearaudio Black Pearl. Det er en kjempegod spiller til prisen. Sjekk med Soundgarden i Trondheim, og spør etter vinyl"guruen" der, jeg har mista lappen med navnet hans - men han har peil på Clearaudio.

    Og husk nå på at du må ha en skikkelig god RIAA og skikkelig gode ic-kabler. Skink anbefalte en NordOst Frey dedikert vinylspillerkabel. Den anbefalingen kan jeg trygt la gå videre, for den kabelen gjorde sitt til for måten Vpi'en spiller.

    mvh. VilhelmW
    VilhelmW er inne på noe med Frey kabelen, det blir ikke bedre en det som kommer fram til RIAAen og den første kabelen i en kjede er viktigst. Det vil faktisk si at strømmen til platespilleren er mer viktig enn det man intuitivt tenker først.

    Så kommer det at lyden er ikke noe bedre enn det svakeste ledd. Drivverket setter begrensninger for armen som igjen setter begrensninger for PUen og det vil si at et godt drivverk kommer du ikke unna uansett.

    Husk at det er små signaler som leses i rillen og en hver ytre påkjenning som går inn i platespilleren vil komme ut av høyttalerne med mindre det filtreres bort, men da filtreres også noe av musikksignalet så det er jo ikke bra.

    Uansett om en lytter på lavt eller høyt volum vil der ved dårlig plassering av platespiller gå ut over lyden når bassen slår inn. Med mindre en tar forbehold enten på plassering eller utformelse.

    Når det gjelder Diva II vs VPI Scout er jeg rimelig sikkker på hva som er best i mine ører når det gjelder luftighet i topp og lekenhet. Jeg referer ikke til de dyrere spillerne fra Avid.

    Ingen tvil om at VilhelmW har gjort et kupp på spiller og oppsett!

    Men jeg vil påstå at er underlaget dårlig så er flytende oppheng best.

    Mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.303
    Antall liker
    28.977
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    RoDa skrev:
    Andreas skrev:
    http://www.thefunkfirm.co.uk/turntables/funk_vector_3.html
    Synes denne her er utrolig kul! Foreligger nå i ny versjon. Har ingen erfaring med hvordan den låter, men det budre være midt i blinken sånn prismessig mtp pris med arm og en ok pickup.
    Jævli kul den der!
    Ka e cluet med det "håndtaket" på ene sida der? Vatring eller nokka sånn?

    R
    Velge hastighet. ang Funk spillerer så har jag vært interesert selv tidl, Walrus hifi (London) som selger disse, og Les som driver butikken, fortalte meg dette ang Funk, Fantastiskt bra spillere når de Funka!!, men han ville ikke solgt til noen som bodde før langt unna butikken ::) pga div problm bla disse kulene (bein) som lossna. Han pleier og ironisera over Brittisk kvalitet mildt sagt.
     

    KP-AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2010
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Jeg har vel muligens lov til å ha noen synspunkter her da jeg ser det blir litt unyansert kritikk mot
    armene til Pro-Ject... For det første faner jeg dette merket i mitt sortiment ..
    Dermed kan jeg uttale meg litt.. ingen overaskelse at jeg er enig med Vidar P i at Linn neppe hadde valgt
    denne armen hvis de ikke fant den som en tilstrekkelig match til sin spiller.. Alle armer har forøvrig behov
    for tilpassning til pick-up.. Kinderegg varianter av tone-armer er det vel ingen som har der man kan bruke hvilken som helst Pick-Up... arm-massen er forskjellig også på Pro-Ject sine armer. Mõrch f.eks har 4 vektklasser , der X-heavy er den eneste som har effektiv masse over 8 gr.. Pro-Ject sin 9cc har 8,5 gram.. og så har Pro-Ject evo serien med 9", 10" og 12" sistnevnte med effektiv masse på 10 gram.. Jeg nevner i farten Benz micro, VDH og Ortofon som har modeller som passer på Pro-ject sine armer..

    mvh
    KP-AUDIO
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.276
    Antall liker
    11.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Ang. ProJect og Linn: Jeg vil tro VidarP og KP-Audio har et poeng, Linn velger ikke den armen på Majik hvis det ikke er en bra match. Men den er klart forskjellig fra dyrere Linn-armer, og det må bare tas hensyn til i valg av PU.
    Jeg har erfaring med en liknende lett ProJect arm på min tidligere Music Hall MMF5.1, den spilte veldig fint med en myk Denon DL304, en PU som er dårlig match til f.eks. Linn Ittok (som jeg har) og Akito armene. VidarP og andre har bekreftet dette tidligere.Det samme gjaldt en myk Fidelity Research MC, mens med mine Ortofon og Dynavector MC-modeller har det vært omvendt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.243
    Antall liker
    9.106
    Torget vurderinger
    1
    KP-AUDIO skrev:
    Jeg har vel muligens lov til å ha noen synspunkter her da jeg ser det blir litt unyansert kritikk mot
    armene til Pro-Ject... For det første faner jeg dette merket i mitt sortiment ..
    Dermed kan jeg uttale meg litt.. ingen overaskelse at jeg er enig med Vidar P i at Linn neppe hadde valgt
    denne armen hvis de ikke fant den som en tilstrekkelig match til sin spiller.. Alle armer har forøvrig behov
    for tilpassning til pick-up.. Kinderegg varianter av tone-armer er det vel ingen som har der man kan bruke hvilken som helst Pick-Up... arm-massen er forskjellig også på Pro-Ject sine armer. Mõrch f.eks har 4 vektklasser , der X-heavy er den eneste som har effektiv masse over 8 gr.. Pro-Ject sin 9cc har 8,5 gram.. og så har Pro-Ject evo serien med 9", 10" og 12" sistnevnte med effektiv masse på 10 gram.. Jeg nevner i farten Benz micro, VDH og Ortofon som har modeller som passer på Pro-ject sine armer..

    mvh
    KP-AUDIO
    Dette innlegget er i "grenseland" til Hifisentralens regelverk. Hifisentralens regel 9) sier at:

    9) Dersom du tilhører hifibransjen har du lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men det er ikke tillatt å reklamere for egen person/virksomhet eller produkter som du har tilknytning til eller er fabrikant av. Med reklamering menes anbefalinger, skryting, lydbeskrivelser, enten direkte eller indirekte måter, som er ment å påvirke eller manipulere brukere til å bli interessert i din person/virksomhet eller det aktuelle produktet. Regelen gjelder ikke for reklamering for hifimagasiner.

    Men siden innlegget fungerer som "et svar på..." eller å avklare et forhold, så henviser jeg til Hifisentralens regel 10) som sier at:

    10) Det er heller ikke tillatt for folk med tilknytning til bransjen å starte diskusjoner som dreier seg om egne produkter, men du har lov til å svare på direkte spørsmål fra private brukere angående pris, teknisk oppbygging og produktets tilgjengelighet på markedet.[/ ]

    Innlegget er ment å avklare forholdet som KP-AUDIO beskriver, og sett i forhold til Hifisentralens regel 10 er innlegget i grenseland, men strengt tatt innenfor regelverket.


    bjornh, moderator
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vidar P skrev:
    Ut ifra det jeg leser her så er jeg sikker kun på en ting; jeg ville iallefall ikke hørt på Wilhelm når det gjelder LP12, han har tydeligvis aldri satt sine bein i en. Jeg oppfatter "informasjonen" derfra som meget villedende i beste fall.
    Jeg bøyer meg i støvet... du har så rett, så rett, Vidar. Jeg har riktignok hørt en LP12 - så vidt. Og jeg har ingenting mot denne spilleren. Jeg har hørt uttalt, og også lest, at LP12 blandt andre, er noe følsomme for rystelser, og dermed trives best på solid underlag - som de fleste andre spillere bogså bør ha. som andre heilt riktig har påpekt. Betegnelsen "fjærmadrass" var meir humoristisk enn ironisk meint. Har jeg tråkket på noen ømme Linn-tær her, så var ikke det meiningen min.

    Jeg hadde stort hell med mitt valg av Vpi Scout. Om det er en gammel traktor, så funker den i så fall svært godt her hos meg. Den er enkel, har en knakende god arm, står fjellstøtt og spiller godt nok for meg. En duell mellom en blodtrimma, fullt utbygd LP12 og scout'en, veit vi begge at LP12 ville vinne - men så snakker vi mange, mange ganger prisen av en Scout også. en sammenligning med HR-X ville kanskje være meir riktig, og da tror jeg kanskje det blir meir snakk om at "noen liker dattera, og noen liker mora"..
    For egen del, er spillere i den kategorien bare drømmerier. Det er far off det jeg anser som fornuftig å legge i det å lytte til vinyl.

    Jeg vil fortsatt anbeale trådstarter å se nærmere på Vpi classic - som nå kommer i en Mk. III utgave!! Eller Clearaudio "Black Pearl".

    mvh. VilhelmW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja Wilhelm, jeg ser i retrospekt at jeg var for eksplisitt og drøy i min kritikk av dine uttalelser, og det beklager jeg og håper du tilgir. Det var vennlig og velment fra din side.

    Det er bare det at jeg er uenig i vurderingene av det bruksmessige aspektet, fordi det rimer ikke med de opplevelser jeg har hatt i de mer enn tilsammen 20 årene jeg har hørt på, lystet etter og eid LP12. Det egentlige poenget mitt var dette med at kilder som skal brukes parallelt bør ha sine styrker og svakheter på nogenlunde samme områder. Det gjør alt så mye lettere.

    Det er ikke noe galt med VPI, men lydkvaliteten som kjennetegner de (iallefall såvidt jeg vet) er omtrent så langt unna en Linn Unidisc SC som man kan komme, og da er det kanskje verdt å veie inn dette med kildebalanse i sine anbefalinger.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jepp, fortsatt enig i det du skriver. Hva med Clearaudio? den fulle betegnelsen er vel Clearaudio Performance "Black Pearl". Den finnes også i en hvit utgave som seff kalles..."White Pearl". Mener den ligger på rundt 20K inkl. en veldig bra p.u.

    mvh. VilhelmW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wilhelm, du er en generøs herre, og det verdsettes i takknemlighet. Clearaudio har iallefall evig nok av tørr, klar lyd, eller hva?

    Når Naim-folk (som f.eks meg) kritiserer Linn-apparater så er det gjerne for at de kan synes noen av de er litt i overkant tørre, matter-of-fact og påholdne ift hva "vi" er vant til.
    Når jeg tenker meg godt om så er det vel omtrent noe slikt jeg sitter igjen med av inntrykk av de få Clearaudio-spillere jeg har hørt også. Kanskje med et unntak av at Linn-apparater er mer "direkte" kommuniserende mens Clearaudio generelt synes å gi mer avstand.

    Jeg liker ikke pu'ene, synes de er klirrete og clashy, men spillerne har jeg kun denne begrensede oppfatningen av. Kjenner de dessverre ikke godt nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn