Ny platespiller vurderes, ett sprang opp fra Rega Rp1.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Heisann!

For drøyt 4 mnd. siden kjøpte jeg min første platespiller, en Rega RP1 og samtidig mitt første anlegg:

Harman/Kardon HK 3490 forsterker
Harman/Kardon BDP10 BD-spiller for CD og film
JBL Studio 190 høgtalere.

Ikke det store greiene, men tatt i betraktning beliggenhet av leilighet og at dette er mine første steg inn i hi-fi verdenen er jeg meget godt fornøyd med dette oppsettet, det spiller fint og har fått en del skryt fra gjester som har vært innom.
Vinyl entusiasmen tok mere av enn forventet, og jeg ser det at jeg kanskje burde ha gått for en bedre platespiller fra starten av, Rega`en kostet meg knapt 2500,- og har gitt meg mye glede disse månedene og lyden er i mine ører absolutt godkjent. MEN, så er det alltid rom for forbedringer, og derav hungeren etter en ny spiller. Har sett litt på Clearaudio Concept, den ser utrolig lekker ut og virker å fremstå som ett godt valg i sin prisklasse. Men finnes det alternativer verdt å se nærmere på? Jeg ønsker å holde meg opp mot 10k ihvertfall.

Evig takknemlig for innspill her folkens :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg bruker daglig både en Rega P9/RB1000/Apheta og en Denon DP-47F/DL160. Regaen er selvsagt lydmessig og prismessig overlegen, men jeg liker også den fullautomatiske betjeningen som Denon spilleren gir. Jeg skriver dette bare for å minne om at komfort kanskje bør være med i betraktningen. Det kan være greit å duppe av til litt musikk uten å bekymre seg for at nåla står og hakker i midten...

Hva med en helautomatisk Thorens spiller?
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Du har selvsagt ett poeng der, men jeg har til nå ikke blitt "plaget" av å måtte slå av spilleren, heller ikke glemt den av. Men hvilke Thorens spillere kan det være verdt å ta en nærmere kikk på evt. ? Glimrende med kjapp respons forresten :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ha, ha, det er kanskje bare jeg som er paranoid og er redd for å glemme den av. Jeg tenkte på td 240-2 som ligger godt innenfor budsjettet ditt.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Derimot, jeg kan se for meg at det er vanskelig å se seg tilbake med en gang man er blitt vandt med helautomatisk :D Skal ta en nærmere kikk på den spilleren :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det finnes jo flere automatiske armlifter også som passer på mange modeller så å prioritere automatikken er ikke noe jeg ville gjort.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nei altså, jeg må helt ærlig inrømme at jo mere jeg leser om CA Concept, jo mer riktig føles det ihvertfall. Ser Rega RP6 ligger rett under denne i pris også, så har lest så smått om denne i tillegg. Hadde vært gullfint om soundgarden i byen hadde hatt Concept inn, slik at jeg kunne fått snurret noen skiver :)
 

horndjevelen

Fersking
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Oslo
En gang i urtiden, sånn rundt 1980, hadde jeg et "sankyo" anlegg. Kunne sovne til vinyl, og alt slo seg av med stift oppe. Kunne våkne til radio 11.55 ( nyheter på samisk) og stå opp etter 12 nyhetene. Den gang man " lå ved universitetet".
Savner noen av disse egenskapene, men har etterpå kun hatt reimdrift. Har aldri sett meg tilbake, for lydmessig er det overlegent. Sovner av og til i fylla m 10k pu hakkende innerst,men d er d verdt. Se deg om her på brukt markedet. Mye bra til priser rundt 1/2 av nyttt. Og det er en grunn tilat noen firmaer leverer år etter år. SME Thorens Linn Rega VPI Oracle etc
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Ca Concept er en fin spiller og ser lækker ut, men vær oppmerksom på at den er ekstremt kilen på plassering. Den trenger en dedikert platespillerhylle for å låte som den skal, rett og slett.Har du det, er den er kjempekjøp.
Den nye sekser´n til Rega ville jeg definitivt hatt på lista.Har riktignok ikke hørt den selv enda, men har fått rapporter som tyder på at den er et kanonkjøp til prisen, den også.Og den er ikke ETT, men mange steg opp fra den du har i dag, ikke minst.
 
Sist redigert:

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har egen hylle på veggen til min RP1 ja, så det er i boks :)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Har egen hylle på veggen til min RP1 ja, så det er i boks :)
Tenk over om de 10k skal rekke både til spiller (med arm) + en pickup (mm/moving magnet eller mc/moving coil?) + en riaa (for mm eller mc eller begge deler?). Skal du ha pickup og riaa i tillegg bør du da kanskje heller sikte mot en RP3 istedet for RP6, om det er så at du sikter deg inn mot en Rega altså. Er det ikke tak på budsjettet, eller du har ok riaa og/eller pickup fra før, klem i vei med f.eks. en RP6.

PS: Høres ut som du kan/vet en del om dette, men just in case om det skulle være behov for litt info, se vedr nedlastbare utgaver av bladet Fidelity med Gunnar Brekkes vinylartikler som jeg viser til i innlegget jeg lenker til her.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Vel pr. i dag benytter jeg meg av forsterkeren sin integrerte riaa, som har fungerte veldig godt. Av nysgjerrighet bestillte jeg meg en Musical Fidelity V-LPS MKII, etter å ha lest lit i denne tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-god-riia-beha-ver-ikke-og-koste-skjorta.html

Den koster uansett ikke stort, så skal bli morsomt å se om den fungerer bedre. I utgangspunktet har jeg planer om å kun kjøpe en god spiller, ut av boksen. Og her er jo Concept ganska bra i sin klasse har jeg lest, alt er jo (nesten) ferdig innstillt fra fabrikk. Det gjelder kanskje Rega RP6 også? Gode linker du postet, skal ta meg en kikk på disse :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.422
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Her er en "fersk" test med Clearaudio Concept vs. Rega RP6.

Rega RP6 vs. Clearaudio Concept | Lyd & Bilde

Interessant lesning vedr. lydbilde, men det e tross alt opp til det enkelte øre å bedømme kva som er best for en sjølv.
Personlig ville jeg heller hatt en Thorens TD160, om ikke den er bedre på lyd så er den iallfall bedre på utseende og ytelse for prisen.

Men jeg vil anbefale trådstarter en ny og bedre pick-up, kan hende det er det han savner og hvis han fortsatt ønsker å bytte etter å ha prøvd en annen pick-up kan han ta den med seg til neste platespiller.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Vel pr. i dag benytter jeg meg av forsterkeren sin integrerte riaa, som har fungerte veldig godt. Av nysgjerrighet bestillte jeg meg en Musical Fidelity V-LPS MKII, etter å ha lest lit i denne tråden her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-god-riia-beha-ver-ikke-og-koste-skjorta.html

Den koster uansett ikke stort, så skal bli morsomt å se om den fungerer bedre.
Gratulerer. Blir nå opp til deg av høre på de og avgjøre hvilke av de du liker best. (ergo ikke sikkert den ene er klart bedre enn den andre, kanskje de bare høres litt forskjellig ut)

I utgangspunktet har jeg planer om å kun kjøpe en god spiller, ut av boksen. Og her er jo Concept ganska bra i sin klasse har jeg lest, alt er jo (nesten) ferdig innstillt fra fabrikk. Det gjelder kanskje Rega RP6 også? Gode linker du postet, skal ta meg en kikk på disse :)
Rega, ja så godt som. Velger du en Rega pickup (som festes med 3 skruer, mot alle andre bare 2) så er det bare å skru fast i armen samt koble til ledninger, samt sette på plass glassplata og drivreima, juster armvekt og anti-skating riktig, og så spille i vei. Bor du nær butikken du handler fra kan du sikkert får dem til å sette spilleren fix-ferdig opp for deg. Får du spilleren levert i ei flat eske...er det ikke noe hokus pokus å sette den opp selv. Vet ikke om de som selges ferdig med pickup har denne montert ferdig på armen, eller om du må skru på selv. Om du må skru selv krever det en stødig hånd + ei nebbtang og lite skrujern, og at du ikke er fargeblind når syltynne armkabler skal festes bak på pickupen, det vel alt. Litt mer "knoting" (justering) og know-how kreves (jf artiklene jeg viste til) om du velger en annen pickup (mm eller mc) enn Regas egne.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Kjempe respons her folkens! Over på Avforum er det ikke en kjeft som har meldt sin interesse for samme tråd :D

Den testen mellom Concept av RP6 kunne ikke ha vært mere fersk nei :D

Ser Mono.no selger Rega RP6 med ferdig justert Exact pickup til 12k. Må vel fort opp i 3k+ for pickupen om man kjøpe denne separat ?
 
Sist redigert:

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Ser Mono.no selger Rega RP6 med ferdig justert Exact pickup til 12k. Må vel fort opp i 3k+ for pickupen om man kjøpe denne separat ?
Mono er importøren. Der finner du veiledende priser, men forhandlerene avviker sjelden fra disse. Du finner også priser på Rega sine PU der (og alt annet Rega). Se under menyen "Rega", og "Pickup Moving Magnet" der Og ja Exact koster det du sier minus fem kroner. (For alternativer, om du vurderer, se feks nylig tråd her inne om RP3.)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ville bare informere om at det ble en Clearaudio Concept spiller på meg, er veldig fornøyd så langt :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Bikket 140 plater + på knappe 4 mnd. så har en del å høre igjennom enda ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bikket 140 plater + på knappe 4 mnd. så har en del å høre igjennom enda ;)
Har du ikke hørt gjennom alle enda???? ;)

Gratulerer med steget inn i den vidunderlige, men akk til tider litt for "spennende" vinylverden.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nei har ikke fått anledning til det enda, men Regaen min gjorde en hederlig jobb ;) Men nå har den levert stafettpinnen videre til Concepten, som jeg tror vil få mange år på baken! Har en litt krevende jobb som går på skiftordning, så det er ikke alle dager som passer like godt til å ta seg tid og nyte musikken :)
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Mitt inntrykk er at dette er en godt gjennomført spiller ihvertfall. Det oser kvalitet av konstruksjonen, det merket jeg allerede når jeg var innom soundgarden for en demo, den er rett og slett deilig å operere :) At den kommer nærmest ferdig satt opp ut av boksen er heller ikke noe minus. Lydbildet er også mye rikere og mere detaljert enn forrige spiller, skulle jo bare mangle egentlig :p Hvordan denne her låter med en enda bedre pickup kan jeg bare drømme om, foreløpig!
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg bruker daglig både en Rega P9/RB1000/Apheta og en Denon DP-47F/DL160. Regaen er selvsagt lydmessig og prismessig overlegen, men jeg liker også den fullautomatiske betjeningen som Denon spilleren gir. Jeg skriver dette bare for å minne om at komfort kanskje bør være med i betraktningen. Det kan være greit å duppe av til litt musikk uten å bekymre seg for at nåla står og hakker i midten...

Hva med en helautomatisk Thorens spiller?
...og i dag klarte jeg å glemme Regaen, den ble stående og surre i midten av den ei plate. Sikkert ingen fysisk skade skjedd på nåla, men det lager arr i sjelen.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.070
Antall liker
536
Sted
Jæren
Kjenner igjen den følelsen. Hadde en gammel Pioneer spiller som automatikken jukset på. Men etter at jeg kjøpte Consepten har jeg lært meg i ikke forlate rommet mens platespilleren går. Er meget godt fornøyd med den enkle Consepten. Syns den spiller flott nå etter noen timer med innspilling.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.699
Antall liker
3.349
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Tabben min startet med at jeg byttet lydkilde for å spille noe for min kjære mens Regaen fortsatte å spille.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Er det noen som har byttet pickup på Concepten?
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.070
Antall liker
536
Sted
Jæren
Ikke enda, men kan jo tenkes at det kommer en MC om en stund ;)
Kommer et kjent spøkelse på besøk av og til.
 
Topp Bunn