Ny PU til RB900. ATOC9, AT33EV, DL103R eller 2M Black??

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Jeg har investert i en brukt rega p9, gamle utgaven m rb900 arm.

I denne sammenheng lurer jeg på PU valg....

Må kjøpe innenfor fornuftige prisrammer denne gangen, så får drømmepickupen komme neste gang....

Pr idag bruker jeg RIAA i en audiolab 8000c pre. Denne har både mm/mc inngang, men ingen justeringsmuligheter.

Av de nevnte Pu heller jeg mest mot AT33EV eller ortofon 2m black...

Noen som faktisk har testet disse noen av disse pickupenen i rb900 arm??

Hadde for noen år siden en oracle alexandria med atoc9, var kjempefornøyd med den pickupen. Etter hva jeg leser, kan det virke som om at33ev har likhetstrekk men er jevnt over bedre på hele linja...
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.333
Antall liker
3.128
Torget vurderinger
4
Jeg vurderte de samme (-DL103R) til min P9(RB1000) + DV-20L som jeg ente opp med. Har ikke sammenlignings grunnla men DV'en fungerer bra for meg. Har nå også kjøpt en AT33DV som jeg skal ha på en annen spiller.

Edit: Har også blitt brukt sammen med Audiolab riaa.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har investert i en brukt rega p9, gamle utgaven m rb900 arm.

I denne sammenheng lurer jeg på PU valg....

Må kjøpe innenfor fornuftige prisrammer denne gangen, så får drømmepickupen komme neste gang....

Pr idag bruker jeg RIAA i en audiolab 8000c pre. Denne har både mm/mc inngang, men ingen justeringsmuligheter.

Av de nevnte Pu heller jeg mest mot AT33EV eller ortofon 2m black...

Noen som faktisk har testet disse noen av disse pickupenen i rb900 arm??

Hadde for noen år siden en oracle alexandria med atoc9, var kjempefornøyd med den pickupen. Etter hva jeg leser, kan det virke som om at33ev har likhetstrekk men er jevnt over bedre på hele linja...
Hei. Artig at du har erfaring med en Oracle Alexandria! Har en MK III selv m/RB300 arm. Venter inn en AT33EV i disse dager og er VELDIG spent på lyden. Har hatt OC9 tidligere men har aldri hørt 33EV, den har blitt kjøpt på anbefalinger...:rolleyes:
Dessuten venter jeg inn en Linn Ittok LVII som skal erstatte RB300 - om den er bedre da!
Litt OT i forhold til det du spør om, men så snart jeg har erfaringer å dele med 33EV så kan jeg legge det inn her. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Gratulerer, Gadus! Der har du drivverket sitt..hehe..Hadde det vært meg som hadde den der, ville jeg gått for enten 2M Black eller en brukt Rondo Bronze..hus i ei blanding av harpiks og pulverisert japansk tre...FG80 sliping..Men Audio Technica OC9 er en bombe av en pickup den og, spesielt på Oracler...
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
ja valgets kvaler.... tror vel alle er gode kandidater...

rondo bronze blir desverre over budsjettet, og brukt gidder jeg ikke etter å ha brent meg på en denon dl304 i gamle dager, fantastisk pu på alle måter, men holdt bare 300 timer før den var utslitt...my ass at selgers driftstid på den stemte....

vedr mm vs mc... 2m black er jo en GOD mm pu, mens de andre er midt på treet gode mc pickuper... vil gevinsten kanskje bli større ved å satse på ett topprodukt ala 2m black?? kan ikke for det, men i mitt hode er det alltid mc pu som har gitt med de største opplevelsene... men da har jeg ei heller hatt en virkelig god og dyr mm pu i hus heller da....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
2M Black på Rega..da må du kanskje ha en liten spacer på og...har fire millimeter heving på min RB700 med Rondo Bronze på..knallkombo..Hvilken RIAA skal du ha? Hold på ønsket om Ortofon, du..eller vurder en Rega Exact II..
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.202
Antall liker
2.794
Sted
Kongsberg
Gratulerer med flott platespiller.:)

Med de gode lagrene og den medium bevegelige massen i RB-900 vil alle
pickupene du foreslår - med unntak av Denonen - fungere godt i armen.

Jeg ville valgt den varmest klingende (?) av pickupene; AT-33 EV til denne...
Alternativt gått for en Ortofon 2M Bronze eller SoundSmith Otello (medium
compliance) mens du sparer opp til en Ortofon Cadenza Black for senere bruk.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.304
Antall liker
35.083
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg bruker en AT-33 EV på en Tag McLaren riaa, (som er en Audiolab med bedre komponenter), og det er i alle fall en bra match. Som andre nevner burde AT 33 fungere bra i armen også.............

AT-33 EV er en fin allrounder som er vanskelig å slå på pris.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Må si meg helt enig med Gunnar her.
Gratulerer med veldig fin platespiller!

Edit; Enig med Soundscape også. ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
2M Black på Rega..da må du kanskje ha en liten spacer på og...har fire millimeter heving på min RB700 med Rondo Bronze på..knallkombo..Hvilken RIAA skal du ha? Hold på ønsket om Ortofon, du..eller vurder en Rega Exact II..
Må man ikke ha spacer under Regaarmene nesten uansett pickup (bortsett fra Regas egne)? Jeg mener å huske at det er Regas pickuper som avviker fra 'standard', ikke Ortofon.
 

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
OK!

Da har herren bestemt seg, tror jeg... hehe

Blir mest sannsynlig en AT33EV.. Eeeeeeller en 2M Black, men heller mest mot AT33EV... Kommer på litt i overkant av 3000 inkl MVA og gratis frakt... Gjør vel ikke mye feil til den prisen da..

Er spent selv på Rega P9, kjøpt brukt her på sentralen, ikke fått den i hus ennå, så gleder meg som en UNGE! :) Har styrt mye med Pro-Ject de siste årene, og endel DIY.. Dog hatt meget bra lyd, men blei lei av alt styret med flytende oppheng å justeringer her og der.. Vil ha en no-nonsense spiller, og da tror jeg P9 er ett godt valg ;)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Om AT-33: gå nå heller for en "PTG-II" enn "EV" ... -forskjellen i pris er under 500,-kr og det er den bedre diamanten (og nålefanen) i PTG-II værd!

Arne K
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje det er lurt å gå for en MM hvis du tenker å bruke RIAA'n i Audiolaben en stund. Det er ofte mye å hente på senking av støygulvet med en bedre/dyrere RIAA, men en MM er tross alt langt mindre følsom for denne støyen. P9 fortjener garantert at du tar i litt, også hvis du må spare en stund.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har du en god MM-riaa: behold den, uansett pick-up! Skulle behovet komme, finnes det step-up enheter, både trafo og aktive.
 
Topp Bunn