Ny stereo

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
118
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Heisann!

Legger ut min første post på dette forumet etter anbefaling av en god venns anbefaling. Jeg holder nå på å svi av en del penger på et nytt anlegg. Var å lyttet på Primare og SA Explorer hos HiFi Centeret. Synes dette låt nydelig og røft, og ikke minst at det passer min og min samboers musikksmak. Spiller primært 60-70 talls rock som led, The Who, Clash, Sex Pistols, David Bowie med mere. Det jeg har i dag av anlegg er studio monitorer fra Alesis Studio Monitorer og en Power Mac som jeg spiller min musikk gjennom. Dette er selvfølgelig ingen god kombi. Men jeg bruker det dersom jeg ikke har noe annet.
Er det noe som har erfaring med SA Explorer og Primare.

Skal skrive mer etter at jeg har spist middag, så lenge jeg har fått noe å svare på.

På forhånd takk!

ED
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Er selv av den oppfatning at Sa Explorer er en fantastisk god høyttaler i sin prisklasse. Primare lager også utrolig bra elektronikk (topp tester verden over). Primare og SA er en glimrende kombinasjon.
 

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
118
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Hadde tenkt meg Primare i30 og CD31.
I utgangspunktet var jeg interessert i å kjøpe meg BW 804s og Electrocompaniet elektronikk. Men jeg ble veldig forrvirret av lyden til 804s når man spiller den musikken jeg liker. Man "minster" en del dynamik som man får hos SA Explorer. Er dette bare meg eller er det slik det er i virkeligheten.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Når det gjelder bw så trenger dem en norm strømsterk forsterker for å låte bra.
 

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
118
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Lyttet på 804s med EC ECI 5 og EMC1. Det var madamen som først stilte spørsmålet om hvor det ble av bassen. Dette spesielt når vi testet de ut med Precious med Depeche Mode. Jeg er inneforstått at disse høyttalerne ikke er noen dynamiske bomber, spesielt i det nedre registeret. Men heller nøytrale og rene. Jeg synes spesielt at 805s er ekstremt herlige å lytte til. Men disse ble for spinkle til min 50 kvadratmeter store stue.
 
C

cpc

Gjest
Når det gjelder bw så trenger dem en norm strømsterk forsterker for å låte bra.
En enorm strømsterk, eller en normalt strømsterk forsterker?
 

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
118
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Sikkert enorm strømsterk. Masse amper?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Vet ikke om du leser sånt, men Primare-kombinasjonen du nevner har akkurat fått en fantastisk god test i amerikanske "The Absolute Sound". Det påstås at man må legge minst dobbelt så mye penger på bordet for å få noe som er bedre. Ikke at du nødvendigvis skal ta sånne utsagn helt bokstavelig, men en pekepinn er det, i alle fall. Dessuten ser jo utstyret fantastisk lekkert ut.... :) Ellers må jeg si meg enig mht. B&W. Noen dynamikkbomber er de slett ikke, og til den musikken du nevner er det mange alternativer. Som System Audio, for eksempel.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Du trår neppe feil med I30-CD31. Har hatt denne kombinasjonen selv, og angrer vel stort sett hele tiden på at jeg solgte.
Men, du må også prøve å ta en titt på unison research. Unico serien er råbra. Har veldig troen på disse sammen med patos symphonic III. En annen høyttaler som jeg ville vurdert er dali mentor6. Har ikke hørt den selv, men tror de gjør jobben sin svært godt
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Den nye SA Ranger er nok også absolutt verdt og sjekke ut.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
50kvm stue og klassisk rock? Dette lukter det Spendor S9e av..

Mvh Vidar P
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Sjekk hva jeg fant.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=Hoyttalere;action=display;num=1165186298

Hvis du kan leve med et litt annerledes design, så er denne høyttaler helt av en annen verden. Lett å drive skal den også være. Så kjøper du den integrerte coda som pmaudio har på demosalg, og voila. Dette er en sinnsyk kombo. Etter å ha hørt legacy, så forandrer man litt synet på hva hifi egentlig er. Rått.
Kjenner ikke selgeren altså, bare så det er sagt
 

hbj001

Medlem
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Sted
Bekkestua
Hadde tenkt meg Primare i30 og CD31.
I utgangspunktet var jeg interessert i å kjøpe meg BW 804s og Electrocompaniet elektronikk. Men jeg ble veldig forrvirret av lyden til 804s når man spiller den musikken jeg liker. Man "minster" en del dynamik som man får hos SA Explorer. Er dette bare meg eller er det slik det er i virkeligheten.
Mitt forrige anlegg var Primare A30.1 (den som nå heter i30) samt Primare sin cd spiller D30.2. Kombinasjonen låt veldig rent og pent. Jeg har nå byttet til rør og har blitt avhengig av rørlyd!

Jeg sammenlignet Primare D30.2 med Cary sin dvd spiller DVD-6. Primaren hadde en noe spissere og markant diskant, men jeg opplevde faktisk at Cary'en spilte varmere, mer detaljert og oppløst. Overaskende syns jeg. Cary'en koster noen tusenlapper mer enn primare'n, men normalt skal en cd-spiller låte bedre enn en dvd spiller i samme prisklasse!

Nå er selvfølgelig både spilleren og forsterkeren din oppgradert i forhold til den Primaren jeg hadde, så sammenlignings grunnlaget blir nok ikke helt rett :)
 

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Innlegg
61
Antall liker
1
Heisann!

Legger ut min første post på dette forumet etter anbefaling av en god venns anbefaling. Jeg holder nå på å svi av en del penger på et nytt anlegg. Var å lyttet på Primare og SA Explorer hos HiFi Centeret. Synes dette låt nydelig og røft, og ikke minst at det passer min og min samboers musikksmak. Spiller primært 60-70 talls rock som led, The Who, Clash, Sex Pistols, David Bowie med mere. Det jeg har i dag av anlegg er studio monitorer fra Alesis Studio Monitorer og en Power Mac som jeg spiller min musikk gjennom. Dette er selvfølgelig ingen god kombi. Men jeg bruker det dersom jeg ikke har noe annet.
Er det noe som har erfaring med SA Explorer og Primare.

Skal skrive mer etter at jeg har spist middag, så lenge jeg har fått noe å svare på.

På forhånd takk!

ED
Vil bare påpeke at mathcing er veldig viktig. Mitt inntrykk er at 60-70 tallsrock har ofte veldig lite bass, og siden det er denne type musikk som står på menyen bør utstyret matches deretter. Styr derfor klar SA Explorer som er dynamisk nok, men har en relativt slank klangbalanse. Finn høyttalere som leverer litt pondus nedover. Anbefaler deg en lytt på Dali Helicon 400 eller JBL TL260 (hvis du/samboer orker designet) som ligger sånn noenlunde i samme prisklasse.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

Primare og System Audio samarbeider tett når det gjelder utvikling.er godt fornøyd med min I20 forsterker til SA 1250 høyttalere.

mvh. s,
 
J

Jurassic

Gjest
Matching er ordet ja.
Likte SA Explorer veldig godt når jeg hørte den på elektronikk fra Mac.
Men med hegel elektronikk låt det ikke så bra.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Fikk en liten demo på SA Ranger, tøft! Nydelig design spør du meg. Men har du råd til Explorer så er jo dette storebroren. Har hørt diverse Led Zeppelin plater på oppsettet I30/CD31/Explorer, trommene og driven til Zeppelin har sjeldent vært kulere en på Exploreren, så frasen om at 70-talls rock ikke passer på dem er jeg ikke helt enig i.
 
U

utgatt60135

Gjest
De synes jeg er meget gode. Morsom og livlig høyttaler som spiller veldig åpent. Stort og mektig lydbilde. Klar og luftig diskant. Stram bass. Meget hurtige. Eneste minus i det oppsettet jeg hørte dem med var nedre bass. Savnet bunndrag. Kanskje en sub kan løse dette (eller at det var et romproblem). Absolutt verd prisen om bassen kommer på plass. Hørte ut som Primare spillte veldig bra med dem. Tror kanskje at de ikke passer med forsterker som er litt lys og pågående. Heller godt med fylde?
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Synes Primare er har god fylde i mellomtone området... Kanskje derfor Primare spiller nydelig på SA?
 

tmork

Medlem
Ble medlem
19.11.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Synes Primare er har god fylde i mellomtone området... Kanskje derfor Primare spiller nydelig på SA?
En annen veldig god match med primare er dynaudio. Mine Focus 140 låter utrolig vakkert tilkobla Primare i21.
 

Edzilla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Innlegg
118
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Takker så mye for alle innspill. dynaudio og Jbl har jeg lyttet til. Meget positiv til disse to alternativene. Skal bruke litt tid på å lytte til diverse oppsett. Men jeg har også en viktig person å ta hensyn til. Min madam. Hun er ikke så lett å overbevis. Det skal se like pent om ikke penere enn det låter.
 
Topp Bunn