ser ut til at det headshellet er 2g tyngre enn standard, men det behøver jo ikke være noe problem om du har nok vektjustering.Roter frem denne tråden igjen, siden jeg er usikker på om det finnes en egen Technics SL-1200 -tråd her på Forumet.
Jeg synes det er generelt vanskelig å beskrive lyden fra en platespiller, da det er så mange parametre som jeg antar spiller inn på sluttresultatet her. Veldig kort oppsummert hjemme i mitt oppsett synes jeg lyden er klar og fin, dvs. en "nøytal" lyd kanskje vagt mot det "lyse". F.eks. lyden av gitarer, både akustiske og el., høres veldig naturlig ut i mine ører, med fin rytme. Inkl. tidvis god bass. Mangler litt på innlevelsen spesielt på damestemmer i forhold til mitt oppsett med SOTA-platespiller og SME 309-arm.
Et spørsmål: Lurer litt på om jeg skal bestille et nytt headset i tre fra Soundsmith. Skulle passe perfekt til min Soundsmith Boheme PU. Men er det noen som har formeninger om hvor bra et slikt headset passer armen til SL-1200G? Antar jeg bare må bestille og teste selv. Legger ved et par bilder fra Soundsmith (nåvel, bildene sier kanskje ikke så mye her).
ToreM.
Et hvert hififorum med selvrespekt har en fyldig SL1200-trådRoter frem denne tråden igjen, siden jeg er usikker på om det finnes en egen Technics SL-1200 -tråd her på Forumet.
Jeg synes det er generelt vanskelig å beskrive lyden fra en platespiller, da det er så mange parametre som jeg antar spiller inn på sluttresultatet her. Veldig kort oppsummert hjemme i mitt oppsett synes jeg lyden er klar og fin, dvs. en "nøytal" lyd kanskje vagt mot det "lyse". F.eks. lyden av gitarer, både akustiske og el., høres veldig naturlig ut i mine ører, med fin rytme. Inkl. tidvis god bass. Mangler litt på innlevelsen spesielt på damestemmer i forhold til mitt oppsett med SOTA-platespiller og SME 309-arm.
Et spørsmål: Lurer litt på om jeg skal bestille et nytt headset i tre fra Soundsmith. Skulle passe perfekt til min Soundsmith Boheme PU. Men er det noen som har formeninger om hvor bra et slikt headset passer armen til SL-1200G? Antar jeg bare må bestille og teste selv. Legger ved et par bilder fra Soundsmith (nåvel, bildene sier kanskje ikke så mye her).
Vis vedlegget 441870
Vis vedlegget 441871
ToreM.
Interessant beskrivelse av lyden fra din SL 1200 G. Kanskje en smule lystklingende forstår jeg, men kan du utdype litt dette med tidvis god bass? Har du prøvd noen andre pickuper? Har du lest noen anbefalinger om headshell i tre til Technics, og er det i så fall for å få en mindre lys og kanskje mykere klang?Roter frem denne tråden igjen, siden jeg er usikker på om det finnes en egen Technics SL-1200 -tråd her på Forumet.
Vis vedlegget 441870
Vis vedlegget 441871
ToreM.
Takk for svar og tips. Jeg har ingen erfaring med bytte av headshell (dette mer min første Technics-spiller, og andre platespillere jeg eier har jeg ikke prøvd meg på å bytte - men på en Technics er jo dette råenkelt), så jeg er kanskje spesielt litt usikker på dette med vekt.ser ut til at det headshellet er 2g tyngre enn standard, men det behøver jo ikke være noe problem om du har nok vektjustering.Et spørsmål: Lurer litt på om jeg skal bestille et nytt headset i tre fra Soundsmith. Skulle passe perfekt til min Soundsmith Boheme PU. Men er det noen som har formeninger om hvor bra et slikt headset passer armen til SL-1200G? Antar jeg bare må bestille og teste selv. Legger ved et par bilder fra Soundsmith (nåvel, bildene sier kanskje ikke så mye her).
ToreM.
om du vil ha et lignende headshell med samme vekt som originalheadshellet så kan du gå for Yamamoto HS-3, som veier 7.7g
Jo, har sett SL1210 -tråden, men er litt usikker på om en SL1200G blir ansett som litt "snobbete" der. Men det er sikkert en ubegrunnet frykt fra min side Utseendemessig er det jo ikke store forskjellen, i alle fall ikke ved første blikk.Et hvert hififorum med selvrespekt har en fyldig SL1200-tråd
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a.html
Ok, tidvis god bass var kanskje et litt morsomt uttrykk, men det jeg prøvde å si at jeg synes bassen er god på enkelte plater, men ikke like markert på alle platene mine. Dette trenger nok ikke å skyldes Technics. Da kan jo også være at SL1200G avslører svakheter på en del spesielt pop/rock-plater jeg har med tvilsom lyd. Det kan også skyldes at jeg pr. i dag ikke har noe basstungt oppsett.Interessant beskrivelse av lyden fra din SL 1200 G. Kanskje en smule lystklingende forstår jeg, men kan du utdype litt dette med tidvis god bass? Har du prøvd noen andre pickuper? Har du lest noen anbefalinger om headshell i tre til Technics, og er det i så fall for å få en mindre lys og kanskje mykere klang?