Ny TV skal i hus - hva bør man velge.

T

tce-teams

Gjest
Her er også ein tv du kan ta ein titt på roysen , prisen er litt stiv men jaggu for ein tv. Samsung 75e9005 denne har et sykt skarpt bilde , noe av det beste jeg har sett noen gang på tv. Fikk sett litt på denne hos ein venn i tromsø , og jaggu man får hake slepp av den sylskarpe skjermen. Prisen er rundt 70000-75000,-

Vis vedlegget 210287
Er i forhandlinger om en demo modell av denne. Så da blir det i tilfelle ikke 4K, men det blir til en overkommelig pris som gjør at jeg om jeg ønsker kan bytte om 5 år med god samvittighet og likevel hatt topp billedkvalitet i de 5 forutgående årene. Jeg tror dog ikke at det kommer til å skje. Jeg kommer nok til å beholde den i de antatte 10 årene. Kanskje bytter jeg ut Pioneeren om 5 år med en OLED. Det får vi se. I det rommet er det ikke plass til mer enn 60 tommer.

Mvh
Roysen
Du kommer virkelig til og merke bilde kvaliteten på denne :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Produksjonen av OLED skjermer er ikke på et modent stadium ennå, Orso. De skjermene som har vært vist på messer har hatt "døde pixler" alle sammen.
Merkelig å skrive det når jeg har kommentert det samme og snakket om modningstid. Jeg prøver å anbefale deg å vente framfor å kjøpe en dyr 4k skjerm i dag som ikke være noe toppskjerm totalt sett. Alternativt en midlertidig plasma, men da i mindre størrelse enn hva du egentlig ønsker.
Samtidig er alle eksperter enige om at OLED skjermer noe særlig over 60 tommer er et godt stykke inn i fremtiden. Jeg ønsker noe som er 70 tommer eller større.
55 OLED selges i dag. Du vil definitivt ikke finne 60" OLED innen måneder nei, men neppe er det flere år å vente heller.
Når det er sagt er jeg av den personlig oppfattningen at 4K LED gir betydelig bedre bilde enn plasma.

Mvh
Roysen
Det kan ikke forstå skal være basert på en skikkelig AB sammenligning. Alt tyder på det motsatte. 4k oppløsning vil du kun se merkbar forskjell på når du går helt tett på skjermen. Da ser man ikke pikslene på samme måte. På normal seeravstand er det i det hele tatt usikkert om det er er forskjell i det hele tatt mellom 4k og 1080p eller 720p for den slags skyld. Men det er lett å bli imponert av demoer hvor kildematerialet er på toppnivå. Høyere oppdateringsfrekvens er som tidligere nevnt en betydelig større forbedring og noe som er naturlig å få med dersom man skal ha en skjerm som holder stand i mange år fremover.

En 4k LCD/LED ha begrensninger i teknlogien på samme måte som 1080p LCD/LED har i dag. Du få ikke noe revolusjonerende nytt bildemessig. Som oppsummert her:
all upcoming 4K flat-panels are LCD. LG and Sony, both coming out next month, are edge-lit LED LCDs. As in, they're not even local dimming . So all the negatives inherent in LCDs, like poor off-axis response, mediocre contrast ratio, and so on, are all going to be present. Essentially, these are current-generation TVs, just with 4x the resolution.
Men du får gjøre hva du vil. Jeg prøver bare å gi gode råd og mener å vente er det beste, spesielt med tanke på at du ønsker en skjerm for mange år fremover. Det er OLED som vil bli en oppgradering i forhold til skjermene vi har i dag. Frem til det, tyder alt på at plasma vil være totalt sett den beste skjermen bildemessig. Lykke til.
OLED, on the other hand, is a completely new TV technology. The contrast ratio potential is significantly higher than any modern technology: deep blacks that disappear in a dark room, whites that pop off the screen. It will be more realistic, with a better appearance of depth (even with 2D) than anything you've seen

R

Roysen

Gjest
Merkelig å skrive det når jeg har kommentert det samme og snakket om modningstid. Jeg prøver å anbefale deg å vente framfor å kjøpe en dyr 4k skjerm i dag som ikke være noe toppskjerm totalt sett. Alternativt en midlertidig plasma, men da i mindre størrelse enn hva du egentlig ønsker.

55 OLED selges i dag. Du vil definitivt ikke finne 60" OLED innen måneder nei, men neppe er det flere år å vente heller.

Det kan ikke forstå skal være basert på en skikkelig AB sammenligning. Alt tyder på det motsatte. 4k oppløsning vil du kun se merkbar forskjell på når du går helt tett på skjermen. Da ser man ikke pikslene på samme måte. På normal seeravstand er det i det hele tatt usikkert om det er er forskjell i det hele tatt mellom 4k og 1080p eller 720p for den slags skyld. Men det er lett å bli imponert av demoer hvor kildematerialet er på toppnivå. Høyere oppdateringsfrekvens er som tidligere nevnt en betydelig større forbedring og noe som er naturlig å få med dersom man skal ha en skjerm som holder stand i mange år fremover.

En 4k LCD/LED ha begrensninger i teknlogien på samme måte som 1080p LCD/LED har i dag. Du få ikke noe revolusjonerende nytt bildemessig. Som oppsummert her:
all upcoming 4K flat-panels are LCD. LG and Sony, both coming out next month, are edge-lit LED LCDs. As in, they're not even local dimming . So all the negatives inherent in LCDs, like poor off-axis response, mediocre contrast ratio, and so on, are all going to be present. Essentially, these are current-generation TVs, just with 4x the resolution.
Men du får gjøre hva du vil. Jeg prøver bare å gi gode råd og mener å vente er det beste, spesielt med tanke på at du ønsker en skjerm for mange år fremover. Det er OLED som vil bli en oppgradering i forhold til skjermene vi har i dag. Frem til det, tyder alt på at plasma vil være totalt sett den beste skjermen bildemessig. Lykke til.
OLED, on the other hand, is a completely new TV technology. The contrast ratio potential is significantly higher than any modern technology: deep blacks that disappear in a dark room, whites that pop off the screen. It will be more realistic, with a better appearance of depth (even with 2D) than anything you've seen
Dette gidder jeg ikke, Orso.

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei vel. :confused: Skjønner ikke hvorfor du spør om råd egentlig med en slik holdning. Det virker som du har allerede har bestemt deg og er mer interessert i å krangle med folk som prøver å komme med velmente råd og hjelp til deg. Akkurat det samme som da du åpnet for "diskusjon" i egen anleggs tråd om akustikk o.l. Jeg burde ha visst bedre på forhånd enn å delta her, men trodde kanskje det var håp denne gangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg hadde nok ikke kjøpt en skjerm i dag som ikke var 4K og av rimelig stor størrelse. Det eneste som holder meg tilbake er at de er litt dyre ennå, men de begynner nå å nærme seg et greit nivå.

Man bør jo se en skjerm selv før man kjøper noe, men er den bra... virkelig bra, så slutter den ikke å være bra selv om det om noen år kommer noe bedre ... eller billigere, eller begge deler (som det utvilsomt gjør). En topp stor plasma fra 4-5 år siden holder fort 4-5 år til hvis ikke størrelsen er en begrensing.

4K og 80" er minimum i dag om man vil ha noe virkelig bra.

Alt annet er ventegjenstander for å spare penger.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Jeg synes flere innlegg her er merkelig, og grenser til sjikane. Trådstarter gjør det klart i første post at han vil kjøpe en tv nå, og at han ikke vil kjøpe noe halvbra som varer 5 år, men høyne investeringsbeløpet og kjøpe det beste man får i dag.

Eneste grunnen jeg kan finne til disse innleggene, er at noen har noe personlig mot trådstarter. Innleggene er såpass farout IMO :(

G

Gjestemedlem

Gjest
En rett og slett dustete artikkel. Går man tilbake noen var en 24" en svær TV! Og aldri aldri aldri ville vel det bli "manistream" med noe som helst over 30" ... hvis noen noensinne ville kunne finne på å putte noe så brutalt og dominerende inn i en vanlig stue.

Har man levd mer enn 25 år har man sett dette.

I dag er vel en 50" normalen, om man skal slite litt med å finne noe mindre enn 42", og da kun til bruk i en campingvogn eller som datamonitor.

Oppløsningen har nøyaktig samme utvikling. Alltid noen som som mener middelmådig er godt nok.

R

Roysen

Gjest
Nei vel.
Skjønner ikke hvorfor du spør om råd egentlig med en slik holdning.
Bare får å klaregjøre, Orso, så er jeg veldig takknemlig for alle råd. Det var ikke det jeg ikke gadd mer, men dette:

Merkelig å skrive det når jeg har kommentert det samme og snakket om modningstid.
Jeg forsøkte å mitt innlegg forut for din siterte bemerkning å forklare hvorfor jeg tror at det langt unna en OLED på 70 tommer eller større. Videre ut på denne galeien herfra ser jeg ikke noe poeng å dra dette. Det var også det jeg mente i sted.

Mvh
Roysen

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
- Kutt ut 4K
- Sats på en skjermstørrelse over (eller lik) 65"
- Plasma til filmer i mørke rom
- LCD til filmer i lyse rom

Tror at disse enkle "reglene" *) fortsatt gjelder.

*) dvs. generelle råd

R

Roysen

Gjest
Da er deno modellen av Samsung ES759005 fra Lefdal på Alna hanket inn og blir levert i morgen.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Da er demo modellen av Samsung ES759005 fra Lefdal på Alna hanket inn og blir levert i morgen. Det er altså den tceteams hjemmekino har lagt ut bilde av lenger opp i tråden.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
75 tommer. Den ble testet i Watt i samme nummer som RES skrev om sitt besøk hjemme hos meg.

Mvh
Roysen

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Er det så lurt med veldig stor skjerm (med mindre seeravstanden er svært stor)?
Å flytte blikket hele tiden kan sikkert bli slitsomt i lengden.
Tror faktisk 46" holder for de fleste med noenlunde "normal" seeravstand.

D

DL

Gjest
Er det så lurt med veldig stor skjerm (med mindre seeravstanden er svært stor)?
Å flytte blikket hele tiden kan sikkert bli slitsomt i lengden.
Tror faktisk 46" holder for de fleste med noenlunde "normal" seeravstand.

Sitter vel ca 3,5 meter unna min 55" LED, og det er overhode ikke slitsomt på noen måte.
46" er allt for lite :)

DL

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Ser det er snakk om 70 og 80 tommer her. Da skal man vel tenke litt gjennom hva man går til. Gjerne måle opp avstand i butikken for eksempel.
Jeg har i hvert fall ikke lyst å sitte der som en hodevrikkende tulling hvis jeg skal fordype meg i en film.. :eek: Uansett om det er 4k eller ikke

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Jeg mener jeg satt 2.7m unna 77" lerret i min gamle bolig. Det er fremdeles innenfor THX-standarden for hva som regnes som komfortabelt for en normal person (dvs før man må "sitte der som en hodevrikkende tulling" eller flytte blikket mye)

D

DL

Gjest
Ser det er snakk om 70 og 80 tommer her. Da skal man vel tenke litt gjennom hva man går til. Gjerne måle opp avstand i butikken for eksempel.
Jeg har i hvert fall ikke lyst å sitte der som en hodevrikkende tulling hvis jeg skal fordype meg i en film.. :eek: Uansett om det er 4k eller ikke

Kino er ikke noe du besøker ofte eller? :)

DL

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289

Kino er ikke noe du besøker ofte eller? :)

DL
Nei, men det blir jo litt annerledes der. Det er sant.
Et stort bilde kan (muligens) involvere en mer i filmen, men jeg tenker at om det skjer mye på skjermen samtidig kan det være en fordel om skjermen ikke er altfor stor. Så får man mer oversikt.
Men det er jo mulig dette med 4k krever at man sitter litt nært for å kunne se disse små pikslene da.

D

DL

Gjest
Før i verden så ble man ofte rådet til 10" pr meter, om jeg ikke husker feil.
Men med dagens tv´er så spiller det liten rolle tror jeg, om man ikke overdriver fælt da.
Men til filmsammenheng, så er det ingen ting som heter "for stort" :)

DL

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.466
Sted
Trondheim
Ettersom TV-skjermer blir stadig større vil kanskje film/program -makerne kompensere for dette ved å legge inn mer luft rundt objektene. Regien vil simpelten endres :)

Topp Bunn