Ny TV skal i hus - hva bør man velge.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Dersom bruksområdet er film/TV og ikke spilling, så er det lite eller ingenting som slår Panasonics beste plasmaer i dag med dagens kilder. Toppmodellen tilbyr nesten ingenting fremfor den nest heftigste modellen så jeg ville gått for VT60:

Panasonic 65 3D Smart VIERA Plasma-TV TX-P65VT60Y - Elkjøp

Min ankommer på fredag. Hos meg betyr ekte og naturlig bildekvalitet aller mest og TVen vil også kalibreres, selv om Panasonics toppmodeller er bra kalibrert fra fabrikk.
Jeg kjøpte Panasonic sin ST50 (65") utgått modell og er meget fornøyd i Cinema modus. Synd at Panasonic slutter å produsere Plasma skjermer.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Innbrenning er fortsatt et problem. Problemet forsvant mer eller mindre helt og kom tilbake med 3D og strengere krav til strømforbruk. Det varierer fra skjerm til skjerm og modell til modell. Umulig å vite sikkert på forhånd. Noen ser ikke en gang IR, mens enkelte får permanent innbrenning. Har en kamerat med en Panasonic VT50 (forrige modell) og han har nå permanent innbrenning av Disney logoen. Samsung virker utifra tilbakemeldinger og tester og være minst utsatt for IR og er det tryggeste valget i så måte. Litt for tidlig å si så mye om 2013 modellene. Man må se tilbakemeldinger over litt tid, men foreløpig har det ikke vært rapportert om store problemer med Panasonic 60-serien utifra det jeg har hørt.

Har en Panasonic som er et par år gammel, og har ikke sett spor av innbrenning. Ungene pauser en del og det er null problem. Mulig jeg er heldig med min skjerm?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har en Panasonic som er et par år gammel, og har ikke sett spor av innbrenning. Ungene pauser en del og det er null problem. Mulig jeg er heldig med min skjerm?
Man kan ikke bruke en eller noen subjektive opplevelser til å lage generelle retningslinjer for slikt. Det varierer som nevnt. Du har vært heldig ja.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.414
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Naturlig bilde med naturlige farger og stor dybde. Plasma er fortsatt langt foran konkurrentene her. Med plasma slipper du å irritere deg over dårlig bilde. Har selv en Pioner Kuro 10 TV som nå er utgått men mener panasonic i den øverste klassen er minst like god.

Plasma i den lavere prisklassen er vel ikke akkurat det du ser etter hvis preferansene dine på bilde siden tåler noen sammenlikning i det hele tatt med hvordan du prioriterer lyd.

Innbrenning er i den dyrere delen av skalaen null problem.

Lykke til med jakten på ny TV:)

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Panasonic pro serie er heftige saker ja, har sett fjordårets 103" det var heftig stor tv og heftig pris, men det jeg husker fra fjorårsmodellen er at de er ganske tykke, men det er mulig at de nye er tynnere, og eller at dette ikke er noe problem i Roysens tilfelle.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hva skal man egentlig med 4K kompatibelt apparat? Greit hvis man har spesiell tilgang til slike sendinger (asia) eller annet. Ellers; hvorfor betale mer for 4K når man får bedre bilde ellers på hva som er mer normalt. For 25K så får man et bilde - og stort nok - som overgår "jeg er mer enn fornøyd" følelsen. Det blir litt bildeonani av slike "jeg MÅ ha den dyreste TV-en - tror jeg".

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, min to år gamle LG har silhuetter etter menyer fra både WDTV, AppleTV og annet hengende titt og ofte. De forsvinner jo, men likevel.

Det er ikke snakk om hvert jubelår, men ganske hyppig, og det er irriterende fordi jeg ellers ville brukt den skjermen til skjerm for en stue-PC også.

Jeg forbeholder meg retten til å irritere meg over hva jeg vil, forøvrig. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Plasma i den lavere prisklassen er vel ikke akkurat det du ser etter hvis preferansene dine på bilde siden tåler noen sammenlikning i det hele tatt med hvordan du prioriterer lyd.

Vel, nei. Denne TV-en har jeg for å se TV og en og annen film, og bare det ser noenlunde bra ut (og det gjør det jo) er jeg fornøyd. Jeg trenger ikke 100% korrekte farger og å styre med proff kalibrering. Det er bare en TV. ;)

Men bra. Hvis innbrenning bare skjer med billigpaneler, er det jo ikke et problem i dette tilfeller.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.721
Sted
Phobos
Vel, min to år gamle LG har silhuetter etter menyer fra både WDTV, AppleTV og annet hengende titt og ofte. De forsvinner jo, men likevel.

Det er ikke snakk om hvert jubelår, men ganske hyppig, og det er irriterende fordi jeg ellers ville brukt den skjermen til skjerm for en stue-PC også.

Jeg forbeholder meg retten til å irritere meg over hva jeg vil, forøvrig. ;)
Broren min kjøpte også en rimelig LG plasma for et par år siden. Den er helt latterlig når det gjelder innbrenninger. Skulle bare noen få minutter til. For hver eneste film/serie han så med svarte bars over og under så ble disse hengende igjen ikke bare en liten stund men lenge etterpå. Ingen av innbrenningene er permanente, men hva har det å si når man får innbrenninger uansett hva man holder på med.

Jeg kjenner flere med Panasonics 50-serie plasmaer i 5X" klassen og ingen av disse får innbrenninger ved normal TV-bruk.

Det er med andre ord ikke bare en viss variasjon, men rett og slett enorme forskjeller, på akkurat dette med innbrenning mellom ulike plasma TVer. Jeg er redd man må opp i pris for å få noe virkelig brukbart på plasmafronten, men da blir det til gjengjeld helt episk. Har akkurat satt opp min Panasonic VT60 i 65" utførelse her nå, og selv om den ikke fungerer optimalt i den kalibrerte THX Cinema-modusen med knallsol rett inn i stua så har siklet rent i hele kveld. Dette er det råeste jeg har sett av bilde på en TV noensinne! Man kan sette den i langt mer lyssterke moduser på dagtid, men da på bekostning av bildekvalitet. Det samme gjelder ved kalibrering av LCD/LED også, men selvsagt ikke i like stor grad siden disse i utgangspunktet har alt for mye lysstyrke uansett.

subc

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Antall liker
0
Om jeg for tiden ikke hadde lagt pengene i anlegg, og var på markedet for ny tv hadde jeg sett grundig på Sonys nye KDL65x9005, evt Samsungs nye UE65F9005 om smart-tv er viktig (av en eller annen grunn). Disse ligger på 60 og 55k. Da får du 4k og bra kvalitet (i alle fall på Sony), før man om 2-4 år får videre på en 4k-OLED av litt størrelse når prisene på oled er senket til en overkommelig pris. Det er i alle fall min plan (altså å vente med de store pengene).

Alternativet er jo å gå for en high-end projektor som VPLVW1000ES med Black Diamond lerret om det skal i et lyst rom eller en Panasonic TXP60ZT60 som er dagens referanse-tv.
De store tvene på markedet i dag er rett og slett ikke gode nok til prisen (UE85S9/84LM960/LC90LE757) mener jeg, og er ikke mulig å få 4k plasma. Du er nok litt for tidlig ute.

N

nb

Gjest
Når premisset er "jeg skal ha en TV, den kan være kjempedyr men må være kjempebra men jeg gidder ikke bytte den om 3-4-5 år" så blir det litt rart. Særlig når hele operasjonen med bytte av TV om noen år totalt sett tar mindre tid enn en dags aktivitet på dette forum, for ikke snakke om tiden som går med på å lokalisere, deale pris, betale og få i hus en HiFi-komponent, en prosess som gjerne kan gå over flere år. Byttekostnaden ved TV tilsvarer vel omtrent en nedre high-end signalkabel på en halvmeter. Sist jeg hjalp en kompis med å installere ny TV (han hadde ikke borrhammer, murplugger, vater eller passende skruer) så tok hele operasjonen sånn ca en times tid. For en femhundrlapp eller så får man den levert på døren.

Det er selvsagt opp til den enkelte å velge sine kamper med omhu, men om topp bildekvalitet og teknologisk på høyden er kriterier så fremstår det som veldig rart å gifte seg med en bestemt flatskjerm de neste 10 årene, særlig i en tid hvor det skjer litt omveltninger i den relevante verdenen. Og eksepsjonelt rart om value for money er et relevant kriterie.

Om TV er så lite viktig at den MÅ stå i huset de neste 10 årene uavhengig av om helvete fryser over eller ikke så er det vel bare å kjøpe en TV som er passe stor, har fått noen gode tester rundtomkring, installere den i stuen og la den stå de neste 10 årene siden det som skjer på teknologifronten i det aktuelle tidsrommet uansett er irrelevant siden TVen skal stå der i 10 år samma faen.

Til eventuelle invendinger i gaten "svar på det trådstarter spør om" så blir det nok en gang litt rart når et av utgangspuktene er å på forhånd vekkdefinere faktiske forhold.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.414
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
For meg er det noe som heter godt nok. Når sendingene går over fiber og er i HD på Discovery, Animal planet, BBC er resultatet så bra at jeg rett og slett ikke ønsker meg mer. Jeg kan leve med det TV resultatet jeg har i overskuelig fremtid. Naboen har en TV til noen få tusenlapper, men hvor gjengivelsen er et irritasjonsmoment. Ønsket om å bytte kom en uke etter kjøpet

Synes for min del derfor ikke det er noen dum tanke å ha et 10 års perspektiv hvis man satser på kvalitet.

R

Roysen

Gjest
Poenget er, nb, at jeg ikke har interesse av å følge utviklingen på TV hele tiden. Jeg ønsker å kjøpe en nå som jeg må ha en TV som holder mål for meg til den ryker, ikke kan repareres dermed slippe å tenke mer på dette inntil jeg MÅ ha en ny.

Dette er ikke noe merkeligere enn at du ikke gidder å bytte signalkabler hver tredje år.

Mvh
Roysen

T

tce-teams

Gjest
Her er også ein tv du kan ta ein titt på roysen , prisen er litt stiv men jaggu for ein tv. Samsung 75e9005 denne har et sykt skarpt bilde , noe av det beste jeg har sett noen gang på tv. Fikk sett litt på denne hos ein venn i tromsø , og jaggu man får hake slepp av den sylskarpe skjermen. Prisen er rundt 70000-75000,-

samsung 75es9005.jpg

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Hva skal man egentlig med 4K kompatibelt apparat? Greit hvis man har spesiell tilgang til slike sendinger (asia) eller annet. Ellers; hvorfor betale mer for 4K når man får bedre bilde ellers på hva som er mer normalt. For 25K så får man et bilde - og stort nok - som overgår "jeg er mer enn fornøyd" følelsen. Det blir litt bildeonani av slike "jeg MÅ ha den dyreste TV-en - tror jeg".
"Bra nok"? For deg mener du? I øyeblikket mener du? Hva om fem år? Å legge egne subjektive meninger om hva som er "bra nok" til grunn for å være nedlatende overfor andres valg er en uting!

Den Sony skjermen kommer levert med en server med 4K innhold.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Her er også ein tv du kan ta ein titt på roysen , prisen er litt stiv men jaggu for ein tv. Samsung 75e9005 denne har et sykt skarpt bilde , noe av det beste jeg har sett noen gang på tv. Fikk sett litt på denne hos ein venn i tromsø , og jaggu man får hake slepp av den sylskarpe skjermen. Prisen er rundt 70000-75000,-

Vis vedlegget 210287
Denne står også som et av tre alternativer i åpningsinnlegget.

Edit: Dette er nå en utgått modell ser jeg.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Roysen! Skal den brukes til Tvsendinger eller til Bluray/video? Og eventuelt i hvilket forhold 50/50 eller annet? Og har jeg noe rett i min antagelse om at dette i noen grad vil dreie seg om samboers mulighet for å bruke dette rommet denne tv. mens/fordi du skal lytte nede?
Pioneeren du har er ikke den 60" Kuro er imo en racer på bilde og etter min mening som også andre har nevnt plasma har mer naturlig bildegjengivelse.
En ting jeg til stadighet ser og får dette bekreftet er gjengivelse av ansikter/hudtone det er høyrere kvalitet angjeldende moduleringen (altså overgangene fra lysere til mørkere partier i ansiktet). Jeg bruker fortsatt min 7 år gamle Pioneer med kun 720 oppløsning, alle tvsendinger går i det og ser ingen grunn til å bytte. Om det eventuelt ikke skulle være for ønsket om større skjerm og der er jeg også enig med de som sier...skjermen blir neppe for stor uansett hva en velger en venner seg fort. Det er kun hensyn til eget behov for eventuell mindre dominerende apparat som måtte komme i veien, men ikke når en bruker den og ser.
Kan du eventuelt si litt mer om hvorfor og hva slags bruk du tenker at en til og størrre (det kan jeg skjønne selv om 60 er brukbart stort det også)?
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Legger til at jeg ganske nylig var innom El-kjøp på smartclub/Slependen og så en diger 4K skjerm med en helt jævlig super 4 K opptak (antar jeg) med et spesielt (gulv)stativ som muligjorde vinklingen på skjermen og med innebygd lydplanke i dette stativet. Ja, jeg ble virkelig imponert, men da skal en ikke glemme at her var opptaket helt utrolig supert, verd å ta en kikk for både den ene og den andre dette gøy var det, dessverre husker jeg ikke helt merket men sannsynligvis var det Samsung,Sharp eller LG, men vil ikke si noe sikkert.

R

Roysen

Gjest
@Roysen! Skal den brukes til Tvsendinger eller til Bluray/video? Og eventuelt i hvilket forhold 50/50 eller annet? Og har jeg noe rett i min antagelse om at dette i noen grad vil dreie seg om samboers mulighet for å bruke dette rommet denne tv. mens/fordi du skal lytte nede?
Pioneeren du har er ikke den 60" Kuro er imo en racer på bilde og etter min mening som også andre har nevnt plasma har mer naturlig bildegjengivelse.
En ting jeg til stadighet ser og får dette bekreftet er gjengivelse av ansikter/hudtone det er høyrere kvalitet angjeldende moduleringen (altså overgangene fra lysere til mørkere partier i ansiktet). Jeg bruker fortsatt min 7 år gamle Pioneer med kun 720 oppløsning, alle tvsendinger går i det og ser ingen grunn til å bytte. Om det eventuelt ikke skulle være for ønsket om større skjerm og der er jeg også enig med de som sier...skjermen blir neppe for stor uansett hva en velger en venner seg fort. Det er kun hensyn til eget behov for eventuell mindre dominerende apparat som måtte komme i veien, men ikke når en bruker den og ser.
Kan du eventuelt si litt mer om hvorfor og hva slags bruk du tenker at en til og størrre (det kan jeg skjønne selv om 60 er brukbart stort det også)?
Mvh.KW
Hei, KW.

Dette er en TV som nok ca 70/30 vil bli brukt til BD/video avspilling vs tvkanaler. Det er dog ikke spesielt med tanke på samboeren, men det er spesielt med tanke på 3D. Vi kommer til å se TV-kanaler for det meste i stua og loftstua vil bli mer til film og video og da i 3D. Grunnen til at jeg ønsker den større enn den jeg har i dag er at jeg ønsker mer "kino-følelse". Vi har dog ikke lyst på prosjektor og lerrett siden det er en stue og fordi det også skal kunne sees i fullt dagslys.

Jeg kan vel også legge til at seeravstanden til skjermen vil bli veldig kort. Vi snakker rundt to meter.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KW
R

Roysen

Gjest
Legger til at jeg ganske nylig var innom El-kjøp på smartclub/Slependen og så en diger 4K skjerm med en helt jævlig super 4 K opptak (antar jeg) med et spesielt (gulv)stativ som muligjorde vinklingen på skjermen og med innebygd lydplanke i dette stativet. Ja, jeg ble virkelig imponert, men da skal en ikke glemme at her var opptaket helt utrolig supert, verd å ta en kikk for både den ene og den andre dette gøy var det, dessverre husker jeg ikke helt merket men sannsynligvis var det Samsung,Sharp eller LG, men vil ikke si noe sikkert.
Jeg tipper det var denne du så, KW: Oppdag Samsung S9 UHD TV Det er den nye 4k toppmodellen til Samsung på 84 tommer. Den er dog alt for dyr for meg - over 300K, og jeg er helt avhengig av en modell jeg kan henge på veggen.

Dette er 84 tommeren med 4K fra LG - http://www.expert.no/led/lg84lm960waen84ledtv/p/9557/
Så vidt meg bekjent har Sharp kun opp til 70 tommer 4K.
Her er Sonys 4K 84 tommer som jeg har et svakt punkt for: http://www.sony.no/product/tv-214-84-lcd/kd-84x9005

Mvh
Roysen

Sist redigert:
D

DL

Gjest
For min del ville jeg mye heller hatt en modell i høy prisklasse i 10 år, enn 2-3 mellompris/rimelig pris modeller i samme periode.
Skjønner ikke hvorfor det skal være noe spesiellt.
Bildet er i første klasse i 4-5 år, men blir da ikke noe dårligere etter det, man har bare ikke den seneste teknologien.

DL

R

Roysen

Gjest
For min del ville jeg mye heller hatt en modell i høy prisklasse i 10 år, enn 2-3 mellompris/rimelig pris modeller i samme periode.
Skjønner ikke hvorfor det skal være noe spesiellt.
Bildet er i første klasse i 4-5 år, men blir da ikke noe dårligere etter det, man har bare ikke den seneste teknologien.

DL
Enig! I tillegg er det slik at dersom jeg kjøper en veldig god skjerm nå, så har jeg topp kvalitetet fra første dag. Dersom jeg derimot kjøper en mindre god skjerm nå og en med bedre kvalitet senere hvor disse to til sammen har omtrent samme pris som om jeg skulle kjøpt den med best kvalitet først, så vil jeg kanskje ha betalt like mye til sammen men ikke hatt like god billedkvalitet gjennom alle årene.

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var Oppdag Samsung S9 UHD TV jeg så ja, virkelig imponerende, men som jeg la til opptaket var vel av type maksimalt hva en kan vise til med andre ord et skikkelig godt stykke arbeid ganske sikkeert med det aller beste av opptaksutsyr med tilsvarende suveren lyssetting nettopp for å vise hva en kan få til.
Jeg hadde noen småplaner om lerret og fremviser en stund, men vil nok heller satse på en skjerm om jeg nå skal ha et større bilde, men ser nok klart mest på sendinger. Den S9 måtte jeg omtrent 1,5 meter - innpå før jeg kunne se/ane "pixler". Dog kunne jeg kanskje sett de bedre med mine Tv briller som kompenserer for litt skjeve hornhinner, bruker de sjelden ved TV-kikking untatt naturdok.BBC på Blueray.

Mvh.KW

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser det er sagt en 'dullion' ganger før. Men TV er da en produktkategori hvor det foregår en reell og lynrask utvikling. Det apparatet man betaler i dyre dommer for i dag vil være håpløst akterutseilt om et par år. Kvaliteten stiger med rakettfart, mens prisene stuper nesten like bratt som på brukte CD'er. Det blir nesten som å kjøpe en laptop eller mobil for fremtiden.

Jeg skjønner poenget med å ønske seg varig kvalitet, og synes det er en god måte å tenke på i de fleste tilfeller. Men finnes det i TV-verden? Neppe!

D

DL

Gjest
Jeg byttet ut min 43" pioneer plasma med samsung sin 8005 serie LED for 2 år siden, og jeg trives utvilsomt best med samsung´en.
Riktig nok er det en tidlig versjon av pioneer plasma, ekstern tv-tuner etc, men om noen kommer å henter, så skal dere få den.
I mine øyne så er oppgraderingen så stor at pioneer´en kan man bare kaste.

DL

R

Roysen

Gjest
Det virkelige store teknologiske fremskrittet innen TV teknoligen er vel OLED og her er ekspertene ganske enige om at store skjermer av god kvalitet (uten feil) (de som har vært vist på messer av mindre formater til nå har vært befengt med produksjonsfeil) med OLED teknologi nok er et stykke inn i fremtiden.

Så når vi snakker om revolusjonerende teknologier som kommer raskt på markedet på store skjermer er det nok først og fremst 4K eller UHD, om man vil, det handler om. TV-sendinger og kjøpefilmer er jo ikke tilgjengelig i dette formatet enda! Hva annet er man redd for at skal gjøre en 4K skjerm akterutseilt innen overskuelig fremtid rent teknologisk? At 4K vil falle i pris er nok helt korrekt, men jeg ønsker altså å kjøpe en ny TV nå og ikke vente i fem år eller kjøpe noe som ikke er av topp kvalitet nå og føle at jeg må kjøpe noe nytt om fem år. At skjermstørrelsene på 4K skjermer også kan bli større enn det som er tilgjengelig nå er nok også åpenbart, men større enn 84 tommer har jeg ikke plass til.

Min Pioneer KURO KRP-600M (aller siste generasjon Pioneer KURO plasma) kjøpte jeg for om lag fem år siden nå. Jeg kan da ikke si at jeg synes den er akterutseilt i forhold til dagens teknologi og at jeg ønsker å kvitte meg med den fordi det finnes så mye bedre i dag at jeg må ha det. Jeg kommer til å leve godt med den i minst fem år til. Slik ser jeg også for meg at det vil bli med den nye jeg nå tenker å kjøpe dersom jeg går for topp kvalitet av det som finnes på markedet nå.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
4k LED og LCD skjermer vil nok bare bli en mellomstasjon og fort overgått av OLED. De vil fortsatt ha svakhetene til LCD/LED teknologien og sånt vil de med all sansynlighet være dårligere enn plasma på flere områder.
Pr. dags dato finnes det kun noen få virkelig gode 3D filmer, som f.eks Avatar. Nesten alle andre 3D filmer foruten animasjon fungerer best i 2D. Sony skjermen (KD-84X9005) har forøvrig passiv 3D og da med kun full HD oppløsning.
Jeg hadde definitivt ventet minst 1 år.

R

Roysen

Gjest

Vis vedlegget 210287
Er i forhandlinger om en demo modell av denne. Så da blir det i tilfelle ikke 4K, men det blir til en overkommelig pris som gjør at jeg om jeg ønsker kan bytte om 5 år med god samvittighet og likevel hatt topp billedkvalitet i de 5 forutgående årene. Jeg tror dog ikke at det kommer til å skje. Jeg kommer nok til å beholde den i de antatte 10 årene. Kanskje bytter jeg ut Pioneeren om 5 år med en OLED. Det får vi se. I det rommet er det ikke plass til mer enn 60 tommer.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
  • Liker
D

DL

Gjest
Ser det er sagt en 'dullion' ganger før. Men TV er da en produktkategori hvor det foregår en reell og lynrask utvikling. Det apparatet man betaler i dyre dommer for i dag vil være håpløst akterutseilt om et par år. Kvaliteten stiger med rakettfart, mens prisene stuper nesten like bratt som på brukte CD'er. Det blir nesten som å kjøpe en laptop eller mobil for fremtiden.

Jeg skjønner poenget med å ønske seg varig kvalitet, og synes det er en god måte å tenke på i de fleste tilfeller. Men finnes det i TV-verden? Neppe!
Håpløst akterutseilt?
Mitt tv er 2 år, jeg syns da bilde er like bra enda jeg.
Skal man bytte tv´er like ofte som mange skifter mobiler, er det det du mener?

Det er noe som i så fall virker noget meningsløst for meg, men det er nå min mening.

DL

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
OLED vil bli utviklet, men også utfordret av bla.a.laser-projeksjon. LG har startet med dette og klarer å projisere et 4K bilde på 100" med projeksjonsavstand på omlag 55mm.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Håpløst akterutseilt?
Mitt tv er 2 år, jeg syns da bilde er like bra enda jeg.
Skal man bytte tv´er like ofte som mange skifter mobiler, er det det du mener?

Det er noe som i så fall virker noget meningsløst for meg, men det er nå min mening.

DL
Spissformulering. Ta det for hva det er. Da jeg kjøpte min 42" Panasonic plasma gikk prisen ned med rundt kr. 500,- fra bestilling til levering (en snau uke), et par måneder etter gikk 50" for samme pris som jeg ga for min. TV'n min er akkurat like bra som den var, men det kan neppe være tvil om at man får et bedre apparat for de samme pengene i dag (et par pr etter)? Jeg mener ikke å sidestille telefoner og TV-apparater, bare å vise til utviklingstakten i den raske enden av skalaen.

Ellers er ikke en ny teknologi kvalitetsutvikling i seg selv, det må kombineres med utvikling/modning av anvendelsen før det riktig tar av. Husk hvor lenge enkelte klamret seg til billedrør før de fant flatskjermteknologiene akseptable. Husk hvordan man i begynnelsen bare fikk HD på LCD (i hvert fall på moderate skjermstørrelser) og en del 'early adapters' måtte betale for oppløsningen i badsturosa, engelsk solbrent eller hepatittgule hudtoner, irrgrønne gressplener og så bortetter.

Gi OLED tid til å modne litt som teknologi før du kaster deg på, det er mitt råd. TV er definitivt ikke moden teknologi på samme måte som det meste av hifi (mulig unntak for hires DAC'er og serverløsninger).

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Spiller du Playstation? Som spill-tv er LCD uten tvil best :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hvis man skal vente til teknologien og prisene blir henholdsvis bedre og lavere. Er det best å vente.......å vente......å vente..........å vente

D

DL

Gjest
At det er rivende utvikling på tv´er om dagen trenger ikke å påvirke hvordan man går frem for å kjøpe seg ett produkt.
Man har hatt samme utvikling innen pc´er ja, og der som med andre produkter så må man kjøpe noe på ett eller annet tidspunkt.
Det vil alltid være noe bedre som kommer om en uke/mnd/år, men man kan da ikke sitte å vente på det bestandig.

Tv´er har også en litt annen bruk enn pc´er og mobiler, den slites ikke på samme måte, så det finns kun en grunn til å oppdatere ofte, og det er behovet for å ha det siste "hotte".
Skal man holde på sånn, så blir det enten en haug med rimelige tv´er som alltid gir ett middelmådig resultat, eller så blir det styggdyrt.

DL

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva annet er man redd for at skal gjøre en 4K skjerm akterutseilt innen overskuelig fremtid rent teknologisk? At 4K vil falle i pris er nok helt korrekt, men jeg ønsker altså å kjøpe en ny TV nå og ikke vente i fem år eller kjøpe noe som ikke er av topp kvalitet nå og føle at jeg må kjøpe noe nytt om fem år. At skjermstørrelsene på 4K skjermer også kan bli større enn det som er tilgjengelig nå er nok også åpenbart, men større enn 84 tommer har jeg ikke plass til.
En 4K LED eller LCD ville ikke bare være akterutseilt innen noen år, men har allerede i dag svakheter som gjør at den ligger etter plasma på flere områder. Det er ikke slik høyere oppløsning får begrensninger i teknologien til å forsvinne. Det er en grunn til at man beveger seg over til en annen teknologi. Først da vil man få en oppgradering på alle områder. OLED teknologien er en mye større oppgradering enn 4k. 4k har først og fremst noe for seg på svært store skjermer eller lerret.

IMO så er en 4k LED/LCDer et meget dumt kjøp. Om ca. 2-3 år, når OLED og eventuelt andre nye teknologier har modnet og falt i pris, så vil de ligge langt etter i bildekvalitet og ha null annenhåndsverdi.

• Liker
Z

Zomby_Woof

Gjest
hvis man skal vente til teknologien og prisene blir henholdsvis bedre og lavere. Er det best å vente.......å vente......å vente..........å vente
Det er helt riktig. I mine øyne er det smart å legge seg på 'forrige' generasjon for prisfordelene, eventuelt vente på 2. generasjon etter et vesentlig nytt teknologisk vannskille.

R

Roysen

Gjest
Hva annet er man redd for at skal gjøre en 4K skjerm akterutseilt innen overskuelig fremtid rent teknologisk? At 4K vil falle i pris er nok helt korrekt, men jeg ønsker altså å kjøpe en ny TV nå og ikke vente i fem år eller kjøpe noe som ikke er av topp kvalitet nå og føle at jeg må kjøpe noe nytt om fem år. At skjermstørrelsene på 4K skjermer også kan bli større enn det som er tilgjengelig nå er nok også åpenbart, men større enn 84 tommer har jeg ikke plass til.
En 4K LED eller LCD ville ikke bare være akterutseilt innen noen år, men har allerede i dag svakheter som gjør at den ligger etter plasma på flere områder. Det er ikke slik høyere oppløsning får begrensninger i teknologien til å forsvinne. Det er en grunn til at man beveger seg over til en annen teknologi. Først da vil man få en oppgradering på alle områder. OLED teknologien er en mye større oppgradering enn 4k. 4k har først og fremst noe for seg på svært store skjermer eller lerret.

IMO så er en 4k LED/LCDer et meget dumt kjøp. Om ca. 2-3 år, når OLED og eventuelt andre nye teknologier har modnet og falt i pris, så vil de ligge langt etter i bildekvalitet og ha null annenhåndsverdi.
Produksjonen av OLED skjermer er ikke på et modent stadium ennå, Orso. De skjermene som har vært vist på messer har hatt "døde pixler" alle sammen. Samtidig er alle eksperter enige om at OLED skjermer noe særlig over 60 tommer er et godt stykke inn i fremtiden. Jeg ønsker noe som er 70 tommer eller større.

Når det er sagt er jeg av den personlig oppfattningen at 4K LED gir betydelig bedre bilde enn plasma.

Mvh
Roysen

D

DL

Gjest
Når OLED er vanlig på skjermer i "normal" prisklasse så er det noe nytt i sikte, som er bare så mye bedre.
Har mye til felles med pc og telefon utviklingen dette ja.

I sammenligningen med telefoner, så er det intressant å ta med at på tross av rivende utvikling og høy pris for de dyreste modellene, så hindrer ikke det at hopetall av mennesker kjøper de dyreste utgavene.

DL

Topp Bunn