Ny type rensevæske til VPI 16.5?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Nylig lånte jeg en 16.5 av en kamerat og vasket 8-10 plater for å teste effekten, med tanke på mulig kjøp. Det endte med bestilling og maskinen ankom i dag.

Jeg reagerte straks på den medfølgende rensevæsken som jeg ikke kjenner igjen fra jeg brukte min kamerats. Det virker ikke som overflaten brytes på samme måte og væsken vil liksom ikke fordele seg jevnt utover, men har tendens til å ville samles i mindre dammer her og der, uansett hvor lenge jeg holder børsten nedpå. Det skummer heller ikke på børsten og væsken lukter omtrent ingenting, ikke noe som minner om sprit i alle fall.

Er det noen som kjenner seg igjen og er dette helt normalt? Har kanskje VPI begynt med en annen type rensevæske? (Min kamerats rensevæske er rundt 4 år).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det fins noen slike. Føles ikke bra i bruk. Ingenting en liten dråpe Zalo på en liter ikke fikser imidlertid, da brytes overflatespenningen.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Det fins noen slike. Føles ikke bra i bruk. Ingenting en liten dråpe Zalo på en liter ikke fikser imidlertid, da brytes overflatespenningen.
Rensevæska kan variere i kvalitet m.a.o., og dette er ganske normalt, om jeg forstår deg rett? Tusen takk for tipset. Banalt spørsmål kanskje; men går det bra også med Sunlight vaskemiddel, som er det vi bruker?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke greie på Sunlight, men kan ikke se noen umiddelbar grunn til at det ikke skulle være like bra. Prøv en liten dråpe i en prøvemengde rensevæske og se da vel, og rapporter tilbake!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med det samme du er i gang så kan du jo blande deg en batch med Vidar P's legendariske og mye brukte rensevæske også, slik at det blir rent :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Med det samme du er i gang så kan du jo blande deg en batch med Vidar P's legendariske og mye brukte rensevæske også, slik at det blir rent :)
Har du oppskrifta i hodet kanskje, så slipper jeg å lete? Blir platene renere med denne enn med VPI orginal, mener du?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Juryen er fortsatt ute på det beste blandingsforholdet; men noe slik;

1 del isopropanol
4-7 deler vann
1 drp Zalo (e.l.) på en liter

Hos meg på min VPI er det iallefall gulle godt ift VPI-væska; jeg liker ikke VPI sin væske, den er som du beskriver i førsteinnlegget.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Har ikke greie på Sunlight, men kan ikke se noen umiddelbar grunn til at det ikke skulle være like bra. Prøv en liten dråpe i en prøvemengde rensevæske og se da vel, og rapporter tilbake!
Jo, det hjalp med et par små dråper Sunlight iblandet den lille orginalflaska, men fortsatt synes jeg ikke den nye rensevæsken oppleves like medgjørlig som den 4 år gamle, også orginale VPI. Tør imidlertid ikke prøve med mer Sunlight, da blir det vel bare for mye.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
VPI's konsentrat blandet med renset vann fra apoteket og ca. 10% ren isopropanol (ikke blåsprit) gjør susen med min VPI 17F ihvertfall..... ingen problem med at væsken ikke jevner seg utover. Uten isopropanol derimot kan væsken noen ganger bli liggende slik du beskriver. Isopropanol må altså til. Jeg ville ikke blandet oppvaskmiddel (Zalo) i VPI's væske. Den inneholder tilsvarende stoff allerede.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
VPI's konsentrat blandet med renset vann fra apoteket og ca. 10% ren isopropanol (ikke blåsprit) gjør susen med min VPI 17F ihvertfall..... ingen problem med at væsken ikke jevner seg utover. Uten isopropanol derimot kan væsken noen ganger bli liggende slik du beskriver. Isopropanol må altså til. Jeg ville ikke blandet oppvaskmiddel (Zalo) i VPI's væske. Den inneholder tilsvarende stoff allerede.
Jeg venter 2 bokser VPI konsentrat som jeg tenkte å blande i destillert vann, ja. Hvor får man så kjøpt isopropanol og hva er blåsprit? Kan den forveksles med isopropanol, siden du nevner den?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Jeg venter 2 bokser VPI konsentrat som jeg tenkte å blande i destillert vann, ja. Hvor får man så kjøpt isopropanol og hva er blåsprit? Kan den forveksles med isopropanol, siden du nevner den?
Blåsprit er isopropanol som selges av farvehandlere (ihvertfall tidligere). Den rene isopropanolen kjøpes på Arcus. Jeg søkte Arcus om å få kjøpe den og den dukket opp på døra med bud :)
Tror kanskje det er mulig å få kjøpt ren isopropanol på apoteket også. Mener en kollega av meg handlet der.

Har aldri prøvd blåsprit, men kun det beste er bra nok for mine uerstattelige skiver............

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg også handlet isopropanol på Arcus, kjøpte 12 liter den gangen jeg kjøpte min VPI for 15+ år siden. Men jeg bruker like gjerne blåsprit for enkelhets skyld. Til tross for at jeg er kliniker av yrke og følgelig kjenner mange av aspektene og fordelene ved renhet på et praktisk nivå, så klarer jeg ikke med min beste vilje å forstå at den lave molariteten av blått fargestoff i blåsprit skal ha noen form for betydning. Ikke klarer jeg å høre noen forskjell gjennom 15 år med begge deler heller.

Prøv å legg litt på en glassplate (blåsprit vs isopropanol) og sug av med maskinen; hold opp mot lyskilde og se om du klarer å se noen forskjell etter å ha sugd av. Ikke tale om. Det er ikke noe residual der.
Enda mindre blir det molart sett ved uttynning. Kjemisk så er det så lite fargestoff at selv om dette ikke fordamper så er det langt under grensen av negligerbart. Folk bruker jo til og med blåsprit på kamerabrikker og slikt. Jeg bruker det bl.a på instrumenter, optiske analyseapparater og mikroskoper.

Men det er klart at ren isopropanol er renest, og om det ikke er noen forskjell i pris eller tilgjengelighet så er det jo minst like greit å bruke det. Det jeg sier er at jeg ikke tror eller forstår at det er noen forskjell i praksis på hvor ren en plate blir.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Tusen takk for nyttig info.

Mvh.
Ketil

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.337
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker blank blårens kjøpt på fargehandelen. Blander dette med batterivann fra Biltema. 4L kanner. Gullende rene plater. Mvh Geir

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.760
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg nevnte det på en annen sted i forumet allerede, men jeg kan bare anbefale denne rensevæsken til plater- fant en dansk webshop som selger den:

http://www.sportsfilter.dk/product.asp?product=3018&lang=se
blandes 1:150 med destillert vann (gir masse rensvæske) og har blitt blodtestet av tyske vinylfreaks -(f.ex lagt en plate i 100% væske i en ukes tid til å se om den skader vinylet) alle som testet den bruker ikke noe annet lenger.... (og til denne prisen...)

cheers

david

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er vel rett og slett såpe, er det ikke? Vi har jo ekvivalenter i Norge også, disse "Klar Sikt"-produktene man kjøper på bensinstasjon eller bilrekvisita bør være et alen av samme stykke, eller hva?

Sånn i ytterste konsekvens så kan man jo si at noen dråper Zalo også er såpe. Jeg pleier å bruke "Klar Sikt" eller liknende på spylevæsken på sommeren pga insekter, men jeg drypper på litt Zalo på tanken når jeg ikke har "Klar Sikt", og det gjør samme nytten. Jeg tror såpe har mye for seg i platerens også. Pleier å ha en vaskerunde ellr to uten såpe etterpå, for å "skylle" ut evt residualer.

Det er imo slik at fremgangsmåten ved vasking er mye viktigere enn merkenavnene på rensevæske!!!!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Bare for å ha nevnt det; VPI's garanti er ingen selvfølge ved bruk av andre rensevæsker enn VPI's egen.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.760
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Vidar P skrev:
Dette er vel rett og slett såpe, er det ikke? Vi har jo ekvivalenter i Norge også, disse "Klar Sikt"-produktene man kjøper på bensinstasjon eller bilrekvisita bør være et alen av samme stykke, eller hva?

Sånn i ytterste konsekvens så kan man jo si at noen dråper Zalo også er såpe. Jeg pleier å bruke "Klar Sikt" eller liknende på spylevæsken på sommeren pga insekter, men jeg drypper på litt Zalo på tanken når jeg ikke har "Klar Sikt", og det gjør samme nytten. Jeg tror såpe har mye for seg i platerens også. Pleier å ha en vaskerunde ellr to uten såpe etterpå, for å "skylle" ut evt residualer.

Det er imo slik at fremgangsmåten ved vasking er mye viktigere enn merkenavnene på rensevæske!!!!
til slutt er vel alt du bruker en slags såpe- mener å huske de blandet den med noen deler sprit også- den er beregnet for å rense, selfølgelig, men også for å tørke av uten å etterlate noe form for film, osv.

største utfordringen ang. skitt på platen er vel kombinasjonen av fett (fingerprints) og støv. hadde det bare vært støv hadde det vært nok å blåse av platene med trykkluft...

L

Lars.N

Gjest
Isopropanol vanlig blå er stay clear , Arcus sin tekniske litt bedre men legger forsatt igjen mye rart igjen etter seg ( en grå uklar hinne).

Mitt bud blir ren alkohol tynnet ut (ikke testet selv enda)

Mvh

Laban

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
slartibartfast skrev:
.. til slutt er vel alt du bruker en slags såpe- mener å huske de blandet den med noen deler sprit også- den er beregnet for å rense, selfølgelig, men også for å tørke av uten å etterlate noe form for film, osv.
Nja, såper er kjemisk veldig godt definert. Vi kan lage de i kjemitimen på gymnaset.
De er å se på som alkalisalter som brukes til å løsne smuss fra overflater; natriumsalter brukes til å lage faste såper, mens kaliumsalter brukes til å lage flytende såper.

Sånn bakgrunnsmessig; den upolare delen av såpeanionene søker seg vekk fra det polare vannet og fester seg på smuss slik at smusset løsner. Den upolare delen av såpeanionene binder seg til fettet slik at de (såpeanionene) ligger som en film rundt hver enkelt fettdråpe. Såpeanionene som festet seg til smuss har den polare delen ut mot vannet, og vil derfor frastøte filmen rundt det frigjorte fettet. Dette er en helt annen virkemekanisme enn f.eks sprit, og følgelig virker såpe og sprit på forskjellig type smuss.

Det jeg iallefall ikke hadde gjort var å høre på labans innspill om at isopropanol bør man holde seg vekk fra. Det er, tør jeg si med faktisk den største trygghet både faglig kjemisk og erfaringsmessig som platerenser, bare tull. Med all respekt for labans erfaringer og opplevelser med rensevæsker, og i all vennlighet.

Å bruke ren alkohol som han sier (isopropanol er en alkohol, eller isopropylalkohol evt en sekundær alkohol om man vil) er altfor generalisert; slike råd er det eneste man bør holde seg unna, unntatt ting som laban kanskje sikter til da, etanol. Det ødelegger vinyl. I bet ya!

L

Lars.N

Gjest
Hehe folks dere må gjerne pusse platene deres med stålull for min del; D.

Men snakker jo bare tull, så dere for gjøre dere opp en mening om renheten jeg var litt mere en skuffet over.

Ta blåsprit kjør den gjennom et kaffefilter eller ta en titt på sporstoffer på et blankt speil etter fordampning, det samme gjelder for Arcus sin beste tekniske sprit.

Dette var bare i beste mening fra meg:

Mvh

Laban

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beste mening er også forstått, og beklager om det virket "harsh", det var ikke meningen. Men for å gå på rådene dine da; etanols virkning på vinyloverflaten da? Skal gjøre det enkelt; det er en grunn til at vi ikke bruker det i spylervæske. Det ødelegger gummi og vinyl, dvs viskerblader, vinduspakninger etc.

Isoprop som tørker på glass etterlater residualer det er helt rett som du sier. Men man suger det opp, lar det ikke tørke. Personlig vasker jeg med en runde "skyllevæske" også. Det fungerer finfint.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å presisere; all isopropyl (alkohol) i oppskriftene dine er det samme som isopropanol. Og det går igjen i alle oppskriftene dine på lista. Unntatt den ene (Keith Monks) som sier denataturalisert alkohol, som igjen typisk er en blanding av bl.a metanol, isopropanol oa. Samme som blårens alt sammen med andre ord, pluss litt additiver.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
slartibartfast skrev:
jeg nevnte det på en annen sted i forumet allerede, men jeg kan bare anbefale denne rensevæsken til plater- fant en dansk webshop som selger den:

http://www.sportsfilter.dk/product.asp?product=3018&lang=se
blandes 1:150 med destillert vann (gir masse rensvæske) og har blitt blodtestet av tyske vinylfreaks -(f.ex lagt en plate i 100% væske i en ukes tid til å se om den skader vinylet) alle som testet den bruker ikke noe annet lenger.... (og til denne prisen...)
Googler http://google.no/search?q=CW+1:100&hl=no og finner bl.a. en norsk shop for den som vil prøve : http://www.s100.no/index.php?cPath=18

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.286
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmm, har selv gode erfaringer med "Vidar P's Mixture", og isopropanolen
jeg har bestilt fra en vanlig farvehandel (Isopropanol Prima) er da
glassklar, ingen farvestoffer der, innholdet er 2-propanol, intet annet...

Vennlig hilsen

Morten

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
Hei !

30 % Isopropanol Prima (reneste type) fra Arcus blandet med destillert vann er min anbefaling.
Viktig med god tilgang på frisk luft (lurt å rense ved åpent vindu) hvis mange skiver skal renses.
Har hørt at rensevesken fra VPI ikke er å anbefale, men hvis noen har annen erfaring
hadde det vært interessant å høre om dette. Min vinylrenser er VPI MW 17

Cadillacman

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
I dag mikset jeg en liten skvett VPI konsentrat opp i orginalrensevæsken, som nå oppleves langt mer medgjørlig enn tidligere.

En ting jeg lurer på. Det er ikke alltid oppsugeren vil slippe plata når jeg slår av sugefunksjonen. Det hender, men minst like ofte blir den bare liggende på plata og jeg må løfte den bort. Slik var det aldri på den 16.5 jeg lånte på prøve av en bekjent, like før jeg kjøpte min egen. Er dette likevel normalt og slik det skal være? Hvis ikke, hva kan være feil?

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.337
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei har vasket plater etter Vidars oppskrift siden 84 med Vpi maskiner. Gullende rene plater , hva er problemet. Dette er ikke rakettforskning er det? Mvh Geir

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
lille hiawata skrev:
Hei har vasket plater etter Vidars oppskrift siden 84 med Vpi maskiner. Gullende rene plater , hva er problemet. Dette er ikke rakettforskning er det? Mvh Geir
Neida, og hva får deg til å spørre slik?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
En ting jeg lurer på. Det er ikke alltid oppsugeren vil slippe plata når jeg slår av sugefunksjonen. Det hender, men minst like ofte blir den bare liggende på plata og jeg må løfte den bort. Slik var det aldri på den 16.5 jeg lånte på prøve av en bekjent, like før jeg kjøpte min egen. Er dette likevel normalt og slik det skal være? Hvis ikke, hva kan være feil?
Har aldri opplevd dette på min HW-17F som jeg har hatt i over 10 år. Lenge siden jeg har lest bruksanvisningen, men husker at oppsugsrøret skal roteres litt så den ikke treffer rillene med nøyaktig 90 graders vinkel. Vet ikke om det er grunnen til problemet ditt, men du kan jo prøve. Ellers er det vel en fjær som dytter opp suger'n slik det er på 17 maskinene?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
Har aldri opplevd dette på min HW-17F som jeg har hatt i over 10 år. Lenge siden jeg har lest bruksanvisningen, men husker at oppsugsrøret skal roteres litt så den ikke treffer rillene med nøyaktig 90 graders vinkel. Vet ikke om det er grunnen til problemet ditt, men du kan jo prøve. Ellers er det vel en fjær som dytter opp suger'n slik det er på 17 maskinene?
Jeg har hatt røret stående i retning sentrum av plata, eller med rundt 90 graders vinkel. Skal prøve å sette den mer på skrå. Merket som sagt ikke noe til dette problemet med den 16.5 jeg lånte før kjøp, så dette er litt rart. Det er som du sier ei fjær som skal gjøre at sugearmen hever seg når sugingen opphører. Mulig denne er for slakk? Skal ta dette opp med Tor.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
Jeg har hatt røret stående i retning sentrum av plata, eller med rundt 90 graders vinkel. Skal prøve å sette den mer på skrå. Merket som sagt ikke noe til dette problemet med den 16.5 jeg lånte før kjøp, så dette er litt rart. Det er som du sier ei fjær som skal gjøre at sugearmen hever seg når sugingen opphører. Mulig denne er for slakk? Skal ta dette opp med Tor.
Det er ikke denne vinkelen jeg tenkte på, men torsjons-vinkelen til selve røret. Du kan vri dette røret i festet den går inn i. VPI sier at spalten ikke skal peke rett ned, men ha en liten vinkel i forhold til plata (rillene). Har du bruksanvisningen skal det stå forklart der. Ellers så tror jeg manualen ligger på VPI's website.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
K.H. skrev:
Det er ikke denne vinkelen jeg tenkte på, men torsjons-vinkelen til selve røret. Du kan vri dette røret i festet den går inn i. VPI sier at spalten ikke skal peke rett ned, men ha en liten vinkel i forhold til plata (rillene). Har du bruksanvisningen skal det stå forklart der. Ellers så tror jeg manualen ligger på VPI's website.
FZ, det ser ut som du har rett m.h.t. at problemet lå i at spalten pekte rett ned mot plata. Etter å ha vridd glassrøret med sola det lille den lot seg justere, funker nå oppsugeren slik den skal. Har kun testet med å vaske ei plate, men jeg tror alt er ok nå. Takk for hjelpen!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Bare hyggelig og gratulerer med en god investering som betaler seg fort ned. Spesielt hvis man kjøper brukt vinyl er tilgang på en bra RCM uvurderlig imo.

Topp Bunn