Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1637494165157.png

Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)

Sist redigert:

Kommentarer

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Røff innendørsmåling, men bare for å vise: Jeg har vært ganske opptatt av at grillen skal ha så lett og tynn ramme som mulig, og så akustisk transparent stoff som mulig. Her er Manta med og uten grill. Det er ikke 100% likt, men svært liten forskjell og over et jevnt område, og ingen stygge diffraksjoner noe sted - så man kan sove relativt godt selv om man lytter med grillen på.

1713866582216.png

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Meget lekker! Bør ikke være vanskelig å få klarsignal for å plasseres i et vanlig stuemiljø 👍🏻

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Var innom showrommet og lyttet til Manta i går. Har vært ganske spent på de fordi jeg synes det er fornuftig å konstruere stativhøyttalere som ikke spiller bass, men er laget for å deles med sub. Man kan jo kombinere andre stativhøyttalere med sub også, men det er vanskelig å kunne få kapasitet i mellomtonen når elementet også er konstruert for å spille bass i en liten kasse. Å ha et 12 tommers element konstruert til kun å spille øvre bass/mellomtone skriker kapasitet på papiret.

I praksis er var det like overbevisende. Med Manta får man ikke kapasitetsproblemer. Jeg klarte ikke høre forvrengning fra høyttalerene selv på høyt høyt lydnivå. Dette betyr at detaljer og dynamikk beholdes i de store utsvingene. I tillegg opplevdes de veldig presise og kontrollerte samtidig som det var trøkk og fart.

Jeg har tidligere syntes at de virket litt høyt priset, men når jeg så størrelsen på de, kardiodedesignet og med innebygget forsterker tenker jeg nå at man får mye for pengene sammenlignet med mye annet.

461B1075-47DD-46D0-AF42-DA47E66B80B3.jpeg

IMG_3909.jpeg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1722687272531.png

Sånn ser det ut når du får Manta flankert av fire (4) 10D subwoofere på døra. Disse er på vei til en heldig fyr i Canada. Som @TrompeteN var inne på over, er det ikke alle som helt innser størrelsen og kapasiteten på Manta. Fire stk doble 10" subber er faktisk akkurat passe til å holde følge. :D

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Sånn ser det ut når jeg har tatt over lagerholdet til Sigberg Audio.

IMG_0808.jpeg

Lageret av SIgberg-produkter hengt opp på veggen. Det står igjen noe kabel-pynting.....
    IMG_0828.jpeg

Hva kan jeg si om sakene fra mannen i Ås? Usedvanlig bra. Manta spiller svært åpent. Ikke lyst, men åpent. Det blir feil å si tydeligere enn Kii/BXT som jeg hadde tidligere, men det er sånn det føles. Jeg har ikke hørt andre, fete oppsett, så min referanse blir Kii/BXT, et par høyttalere jeg var veldig fornøyd med, og aldri skulle byttes ut. Men faktisk så spiller Manta m/subber ut Kii/BXT. Mer åpent , noe bedre staging og imaging, og tydeligere smekk i mid/øvre bass-området.

I dag koblet jeg fra analog til digitalt in på Manta-ene. Som forventet ingen merkbar forandring, men greit å hoppe over en unødvendig AD/DA-konvertering. Etterpå satt jeg SRV, og deretter lot Roon bestemme fortsettelsen. Jeg tok meg i smile, og ikke høre på et lydanelgg, men på musikken. Jeg nøyt virkelig musikken, spilleglede framfor alt.

Joe Bonamassa
    Ray Charles
    ZZ Top
    Albert King, SRV
    Clapton
    Santana
    Keb Mo
    Buddy Guy
    Muddy Waters
    Jonny Lang
    Tracy CHapman
    Jeff Beck

Screenshot 2024-09-02 at 20.51.17.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt målinger fra "felt", dette er en nylig kunde med Manta + 4stk 10D. Rommet er ganske stort og åpent. Eneste EQ punkt foreløpig er et Q1 punkt ved 500hz for å løfte en dip her littegrann, ellers ikke EQ i bassen eller noe - skal hjelpe han litt med det etterhvert. Han synes det låter supert allerede. :)

1725713527466.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Samme rom som forrige post etter at han har fått litt hjelp av meg med individuell EQ av subbene. Godt med energi fra 20-200hz og -6dB punkt på 17hz. :) Ingen smoothing på grafen.

1726247149070.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Helt fra jeg begynte med Manta har jeg hatt en tanke i bakhodet: Det er potensiale for en mindre modell hvis Manta blir vellykket.

Så hva tenker vi om en "baby Manta" med 8" midbass?

Denne er 25x48x25cm (BHD). Manta er 36x60x35cm.

1726661339274.png

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.490
    Sted
    VestBredden
    Dette er nok rett tanke, definitivt nok for ganske mange.

Det jeg kommer med er nok mer betent... og det er en RIMELIG innstegsmodell til Sigbergaudio.
    Som gir det du kan... men at lysten til en oppgradering vil komme....
    Mulig det er feil "politikk" for deg, men bare en tanke jeg har :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Det jeg kommer med er nok mer betent... og det er en RIMELIG innstegsmodell til Sigbergaudio.
    Ja, det er nok i utgangspunktet ikke på tapeten er jeg redd. :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Ellers kunne jeg jo tenke meg å adressere det faktum at selv om jeg forstår at du mener rimelig i absolutte termer, så er det verdt å ta med seg at Sigberg Audio ER faktisk rimelig relativt sett.

Nå er vi i Mantatråden, men siden vi snakker om rimelig så kan vi se på det billigste du kan kjøpe av Sigberg Audio, det er SBS.1 med én Inkognito. Det koster 108990kr.

Jeg tenker at en naturlig sammenligning fra en annen produsent med lignende tilnærminger er Kef Reference 1 med en KC92 subwoofer. Dette koster 141980kr, eller 30% mer. Da har du fortsatt ikke kjøpt effektforsterker til høyttalerne dine, og SBS+Inkognito-komboen spiller minst like pent og vesentlig høyere / med lavere forvrengning over hele registeret (både sub og høyttaler).

Dette er ikke ment som kritikk til Kef (flotte produkter), men for å gi et bedre bilde av hva man får.

Så oppsummert etter at du har kjøpt forsterker har du kanskje lagt 50% mer på bordet, for en pakke med lavere dynamikk og kapasitet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Deler her også så historikken er samlet i én tråd. Fem av fem stjerner i hifi.nl til Manta og 10D. 😍

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig feedback fra kunde via ASR i dag:

Best speaker system I have ever heard/owned. Received my Manta's with four 10D subs in late Aug and have been very impressed with all aspects of they're performance. Incredible dynamics, clarity, realism, musicality, and they're ability to play extremely loud with no discernible distortion or compression. Very few speakers can create a convincing illusion of being at a live performance...the Manta's achieve this effortlessly like no other speakers I've heard!

I have embraced open baffle speakers for a long time due to there open natural sound and they're incredible imaging capabilities, and refer to most box speakers as "Monkey Coffins" which usually have a sort of muffled, thick sound, most likely due to the reflected sounds coming from the back and sides of the cabinet. Yet at the same time, the open baffle designs seem to fall short (at least in my experience) in they're ability to reproduce certain genres, and after reading Dr Floyd Tooles book on sound reproduction came to the conclusion that it's not great speakers that reveal bad recordings, but certain recordings that reveal shortcomings in some speaker designs.

The Manta's not only have a beautiful open, rich, natural, effortless sound, unlike most "box" speakers, but also the ability to energize a room and reproduce any genre/recording to its fullest potential, not an easy feat.
    Hats off to Thorbjorn for creating this wonderful masterpiece of a speaker system, that seems to do it all, and thanks as well for the generous time he spends handholding, and helping to dial the system in.
    For those of you looking for an end game system, and just want to get down to enjoying your music again (any music), I highly recommend these make your short list of speakers to audition, you won't be disappointed!

Kilde: https://www.audiosciencereview.com/...peakers-development-thread.28255/post-2116792

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger blir jeg usikker på fokuset mitt på dynamisk kapasitet. Legger jeg kostnader (og utgifter fra kundens perspektiv) på noe ingen egentlig trenger eller bruker? Jeg tror noen potensielle kunder ser det slik. "Jeg trenger ikke et system med masse dynamikk, jeg lytter stort sett på lavt volum."

Det er mulig, men for å oppnå noe som ligner et live event, trenger du ganske mye kapasitet og dynamisk headroom. Interessant nok høres et system med denne kapasiteten annerledes ut selv på moderat nivå, da forvrengningen er så mye lavere selv der. Det gir en opplevelse av fri og uanstrengt leveranse som du ikke finner i systemer med begrenset dynamikk. Og selv om man tror man ikke spiller så veldig høyt, selv på moderate nivåer kan peaker og dynamiske svingninger være betydelige.

Så er det verdt å kjøpe et dyrt system for å få nok dynamisk kapasitet? Det er det bare du som kan svare på, men det finnes mange systemer der ute som på tross av at de koster mange penger, fortsatt ikke har særlig mye dynamisk kapasitet – de er bare ... dyre. Så sørg for at du velger riktig! :)

Utsnittet nedenfor er fra en video Amir laget om "hvor høyt er høyt".
    1731862587810.png

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.490
    Sted
    VestBredden
    Kapasitet og Headroom it is !!

Vi som holder på med DIY bygger stort for og kunne spille lavt med realisme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
7.708
Link til alle artikler
72
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

• 0
I forbindelse med flytting til nytt lager drar vi på litt ekstra med tilbud for å redusere mengden varer som må flyttes. :) Vi har kun 3 sorte og 3 hvite Inkognito generasjon 1 subber igjen, og...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Grey is the new black!

Sigberg Audio: Grey is the new black!

• 2
Vi går nå over fra svart til grå grill på hvit 10D, for å bedre matche hvit Manta (som også har grå grill). :) Vi har et veldig lite antall igjen av "gammel" hvit med sort grill, og selger ut...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

• 3
Det er moro med folk som satser og tør gå egne veier! Og ikke minst er det moro med norsk satsning innen lyd! @EgelandAcoustics har imponert meg med en forfriskende vitenskapelig tilnærming til...
Fortsett
Bransjenyheter
Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

• 1
NU KJØR VI! :D :coffee: Vi freser ned mot Horten om noen timer og gleder oss til å møte masse musikkglade entusiaster! :love: Vi spiller som tidligere nevnt på SBS.1 og Inkognito hele...
Fortsett
Bransjenyheter
Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

• 5
I couldn't be happier with Sigberg Audio’s Manta loudspeakers and 10D subwoofers offering a full-range experience. These loudspeakers are in financial reach of a larger group of music lovers and...
Fortsett
Bransjenyheter
Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

Hortenmessen 2024: Sigberg Audio

• 6
Sigberg Audio dukker opp på Hifimessen i Horten i år også! Vi sees vel der?
Fortsett
Topp Bunn