Ny Vifa fulltone.

C

century

Gjest
Det var da en grusomt dårlig sentral, Kristin Halvorsen får fikse på dette misforholdet Diselmink. :)

Husker ikke hva høytaleren het, men det var HiFi Guiden som hadde dem. Helt knall.
Geir Fredriksens line source var den andre. (krever avstand til lytter pga prinsippet)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Har sendt mail til Eltek angående Vifaelementet. Om dem kan skaffe slike må jeg ha meg et par.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Fått mail fra Eltek. Enheten er en utgått spesialmodell, og kan derfor ikke skaffes.

Jeg surfet foresten litt rundt på Tympanys sider(Vifas eiere), og der fant jeg data på de enhetene som Eltek har lagerført, men som de ikke oppgir data på.
Spesielt 8 ohms utgaven uten magnetisk skjerming så veldig fin ut. Fikk egentlig litt lyst til å teste et par av disse.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Fått mail fra Eltek. Enheten er en utgått spesialmodell, og kan derfor ikke skaffes.

Jeg surfet foresten litt rundt på Tympanys sider(Vifas eiere), og der fant jeg data på de enhetene som Eltek har lagerført, men som de ikke oppgir data på.
Spesielt 8 ohms utgaven uten magnetisk skjerming så veldig fin ut. Fikk egentlig litt lyst til å teste et par av disse.

Det som er litt snålt med fulltoner (Men som er bra i og for seg) med såpass areal som disse har, er at off-axis responsen i diskanten ikke er noe særlig dårligere enn for rene diskanter. Dessuten har man ingen delefrekvens som man må bruke masse tid på for å gi riktig respons - både on- og off axis.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Det som er litt snålt med fulltoner (Men som er bra i og for seg) med såpass areal som disse har, er at off-axis responsen i diskanten ikke er noe særlig dårligere enn for rene diskanter. Dessuten har man ingen delefrekvens som man må bruke masse tid på for å gi riktig respons - både on- og off axis.
Ja, flere av enhetene i denne størrelsen kan ha en veldig ok frekvensgang, både på aksen og utenfor. Det er ellers interessant å se at både Vifa, Jordan, og Fostex(F og FF-seriene) lager enhetene tydeligvis inspirert av sine separate enheter, altså med kon og "støvhette/dome" med helt forskjellige egenskaper. Fostex bruker papp/banana-pulp i konen og metall i domen. Jordan bruker metall hele veien, men demper delene forskjellig med coating. Vifa bruker glassfiber kon, og jeg tror dem bruker softdome i midten.
Det virker som at grensen går ved 4-5" før man må ta i bruk whizzer-cone.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Whizzer cone ja, det er det en sånn ekstra kon i midten det. Mener at disse ekstra kon'ene ikke er særlig gode alternativer. Duelund hadde en forklaring på hvorfor wizzer cone var så og si ubrukelig - selv om de utvidet frekvensresponsen. Problemet er at jeg ikke husker hva og hvor informasjonen er.

Mvh.

Vidar

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
hvordan er Vifa MG10MD09-08 i forhold tror dere?
http://www.spectrumaudio.de/breit/vifa10BGS1198.html

selges for 380kr stk hos eltek.
har noen høyttalere hjemme nå basert på fostex FE103E som jeg syns imponerer, iallefall til prisen som totalt er under 1000kr!!
men virker ikke som de fostex er så lett å finne her til lands.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Jeg driver å eksperimenterer litt med de enhetene som du nevner. Så langt virke det lovende. Jeg holder dere oppdatert. Mulig at det kommer en byggetråd etterhvert, da jeg skal bygge en liten gulvstående sak med disse fulltonene, mest for å vurdere potensialet. Om det blir greit vil jeg bygge en større høyttaler hvor disse enhetene brukes i mellomtonen og diskanten, og kombineres med en 6.5" bass. Vi får se...

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0

her ja.
noen som kan si meg hvilke fostex de flate gule er? noe som er forbeholdt bare høytt. produsenter eller?
det andre er FE206E?

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Husker Duelund hadde en kommentar til fulltoner med denne ekstramembranen. Ekstramembraner er visst litt fy-fy. De lager krøll i øvre mellomtone mot diskanten. Det bekrefter forsåvidt frekvensgangen på disse...

EDIT:
Har visst gitt dobbelt svar på denne :-[
Vidar
Nu sagde jeg ikke perfekt... :)

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Tror ingen på sentralen virkelig vil bygge fulltone som high-end, dette er heller et moro-prosjekt for småforsterkere til hobbyrommet f.eks T-amp, wannabetubes etc
Hei.
Vil nevne at jeg har fått til respektable resultater med TB W3-871s fra 300Hz/48db og opp ,på åpen baffel. Eq gjort med Lyngdorf TDA2200. Stereo 10" fra 300 og ned. Faktisk så bra at mine meget respektable +20k to veis står og støver.
Tenk da- ikke noe passivt filter overhode! Har tro på at det er noe av årsaken til det naturlige og helstøpte ved gjengivelsen. Hører detaljer og ting i dybden som jeg ikke kar fått med meg før. Men det må lyttes direkte på aksen.

Mvh BA

Frederik_Caroe_DCA

Bransjeaktør
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
3
Husker Duelund hadde en kommentar til fulltoner med denne ekstramembranen. Ekstramembraner er visst litt fy-fy. De lager krøll i øvre mellomtone mot diskanten. Det bekrefter forsåvidt frekvensgangen på disse...

EDIT:
Har visst gitt dobbelt svar på denne :-[
Vidar
Der er jo en oprindelig sag her:

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=viewtopic&t=166

Grundlaget for det Steen senere har lavet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei.
Vil nevne at jeg har fått til respektable resultater med TB W3-871s fra 300Hz/48db og opp ,på åpen baffel. Eq gjort med Lyngdorf TDA2200. Stereo 10" fra 300 og ned. Faktisk så bra at mine meget respektable +20k to veis står og støver.
Tenk da- ikke noe passivt filter overhode! Har tro på at det er noe av årsaken til det naturlige og helstøpte ved gjengivelsen. Hører detaljer og ting i dybden som jeg ikke kar fått med meg før. Men det må lyttes direkte på aksen.

Mvh BA
Man kan lytte inntil 15O off axis på disse uten at det blir sjenerende lite diskant syns jeg. Har bygget disse inn i små bassreflekser, og de har helt greit nivå ned til 50Hz og faktisk med relativt bra trøkk. Hjørneplassert da, med skråtak i tillegg. Heldigvis såpass retningsbestemte at det ikke gir så innmari mye refleksjoner fra vegger og tak. Jeg gleder meg over disse små, og er de eneste jeg spiller på om dagen uten at jeg føler at det mangler så alt for mye.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Artig konstruksjon. Selv har jeg så smått påbegynt en gulvstående bassreflekskonstruksjon med de samme enhetene. Eltek oppgir at disse skal kunne gå ned til 55Hz i en 6 liters kasse. Vurderte å kombinere disse fulltonene med en 6.5" bass, men har lagt denne ideen på is, og går nå for en ren fulltoneløsning, eventuelt brukt sammen med en sub.

Topp Bunn