Nybegynner med vinyl.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
64.623
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ser du viser fram både Technics SL-10 og Denon Dp47 på AV forum.
Tror begge disse spillerne har mye deler og elektronikk som kan gå i stykker eller fungere dårlig med så mange år på baken.
Jeg hadde ikke lagt 3500 kr i dette.
Hadde selv en Sl-10 som jeg kjøpte ny da den kom først på 80 tallet. Den var skikkelig Hi-tech og vel bra valuta for pengene den gang. Husker ikke hva den kostet, men Mc pick up, Riia og fantastisk komfort og anderledes utseende gjorde sitt til at den ble kjøpt. Sl-10 var plug & play. Den ble byttet ut m. en enklere spiller m SME s.3 hvor jeg hadde flere muligheter m.h.t. valg av pick-up.
Skal du handle brukt ville jeg gått for noe enkelt. (Med enkelt mener jeg lite som går i stykker og lett og sette opp,-altså ikke simpelt og billig.)
Det ville jeg vel gjort om jeg skulle kjøpe nytt også. For 3500 er det vel rimeligste modell fra Project eller Rega som er aktuellt. Disse er lette å selge igjen hvis man er fristet til å legge mer i det.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
813
Interessant tråd i grunnen. Det er klart at leser man rundt på forumet får man lett inntrykk av at spesielt Rega nærmest har monopol på nye platespillere til under 5k. Tror Rega sammen med Project har 80% av markedet eller noe slikt. Jeg vil anta at både Rega og Project derfor har en del stordriftsfordeler som forhåpentligvis gir god kvalitet for pengene. Men hvor gode disse to egentlig er vil kanskje først vise seg når/hvis det kommer flere merker på banen. Hvis vinylsalget øker vil det kanskje være flere produsenter som vil prøve å få en del av kaka også i budsjett-klassen.

Teknikk er ikke helt min greie (jeg bruker helst bare ørene :), men jeg innbiller meg at grunnen til at Rega og Project bruker reimdrift uten automatikk er at dette totalt sett er enklere å få til bra, spesielt hastigheten på talerkenen. Hvis reima er bra og motoren fungerer vil hastigheten bli rett. Med automatikk må vel hastigheten "justeres" oftere over tid(?). Men som sagt er jeg ingen ekspert på dette. Men at en gammel direktedrevet spiller fra 80-tallet snurrer "riktig" bare arma og PU er justert rett blir vel en litt forenklet virkelighet.

Til de som ikke gidder å bevege seg ut av sofaen for manuelt løfte arma for så å snu plata anbefaller jeg et helårsabo. på Sportify :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Min JVC ble kjøpt som ny høsten 1983 - dvs den hadde ligget i esken 3 uker før jeg kjøpte den.

Enkel hoderegning sier meg at den da blir 28 år til høsten, og jeg har aldri hatt problemer med den, annet enn at støv kunne forvolde at enkelte taster "hang".

Dette er gjerne taster som sjeldent blir brukt som 45rpm tasten og repeat tasten.

Eneste av disse varianter som jeg har observert med feil var en Denon DP 47 nylig til salgs i Harstad.
Her var det rett og slett ett brudd under platetallerkenen som skapte noe skurring mot den roterende tallerken.

Min spiller har heller aldri vært til service, og den har vært brukt veldig mye, særlig på 80 og 90-tallet da jeg ikke kjøpte CD spiller før 1994

På min variant slipper jeg å åpne plastlokket sålenge jeg skal spille samme plate som ligger på platetallerkenen.

Betjeningsknapper ligger plassert utenfor lokket.

Når det gjelder rangering av disse spillere opp mot hverandre, så vet jeg ikke annet enn at min JVC spiller bedre enn Technics 1210
Dette har jeg selv erfart, dog ikke helt ved 100% identiske pickup,er.

Men Technics 1210 kan ha andre fortrinn, jeg har f.eks. ikke pitch kontroll på platespilleren.

Dette har jeg heller ikke bruk for, har pitch kontroll på en eldre Denon DCD 2560 og det blir aldri brukt.

Ikke er min JVC følsom for akustisk feedback heller, eller anne slik dsen står nå.

Har en Adcom GFA 550 på 200W og en Tandberg 3006A som høres kraftigere ut enn Adcom.

Disse blir det spilt meget høyt på til tider, med toppen av den ene høytaler 30 - 40 cm fra platespiller.
Jeg kan spille med lokket både lukket og åpent uten problemer med 2 stk høytalere bestykket med 15" basser med effektivitet 102db/1W/1m

Dette er ett så høyt volum at både Denon DCD 2560 og tildels Tandberg DCD 4025 får problemer med at laser begynner å hoppe ved samme volum.
Begge har gummiknotter osv under seg i tillegg til de ordinære dempeføtter.

Nå skal det da sies at platespilleren har mye lavere utgangssignal enn CD spillerne, så lydstyrken høres ikke så høyt ut ved samme nivå på volum.

Er forøvrig av den mening i at trådstarter ikke bør kjøpe for dyr platespiller og særlig pickup i første omgang.

Som man ser har trådstarter fått en bunke med eldre vinyl, som muligens ingen vet tilstanden på.
Jeg personlig ville ikke ha brukt en dyr pickup ( i mine egne øyne ), på plater som kan være slitte og ha en del riper.

Støv og skitt går an å få bort, men er værre med gamle riper og noen av dem kan være dype.

Bedre å starte med en noe rimeligere pickup, om ikke annet enn å få "testet" platene, de virkelige dårlige plater er det bare å kassere, i hvertfall til bruk på en bedre spiller.

PS!

Hastighetsjusteringa på disse spillere er automatisk, hos meg Quartz-styrt.

Technics har stroboskop lampe som til enhver tid måler hastigheten.
Muligens den også har en annen styring av hastighet også.

Technics SL 10 stiller i en annen divisjon.

Var flere utgaver av disse bla SL-7

Saken med disse var tagentialarmen, og skrytebrosjyrer som fortalte at de kunne henges på veggen og spille like godt ( med lokket igjen ).
Samme mener jeg gjaldt for enkelte av Bang Olufsen,s sine platespillere, muligens jeg husker feil og at det bare gjaldt deres forsterkere og receivere.

Jeg har hørt flere av disse SL utgaver og har tildels hatt noen av de i besittelse for kortere perioder.

Rent spillemessig var mange av de rimeligere Pioneeer, Technics, JVC med reimdrift like bra mange ganger.

Da tangentialarmen kom som en sak, skulle flere hive seg på denne bølge, også Technics.
Ellers er vel SL-10 grei, tar i det minste liten plass men mener å huske det var ett problem som gikk igjen på disse, tror det var tagentialarmen.

Reimdrift har ingen fordel vedrørende stabil hastighet, her er de fleste direktedrevet spiller fullstendig overlegne.

Ved 2 identiske motorer, vil ett ekstra element som ei reim, gi større hastighetsvariasjoner, jo mere til eldre den blir.

Går først en motor ujevn vil dette bli forsterket via ei reim som nødvendigvis vil ha en viss grad av elastisitet i seg.

Fordelen med reimdrift var at man forhindret / kunne forhindre vibrasjoner og støy fra motoren.

Dette taes helt ut, når motor plasseres for seg selv ved siden av selve platespiller med overføring via ei reim.

Arm og justering av pickup har intet med hastigheten å gjør, hvis da ikke stifttrykk er flere kg.
Det å minske kontakt med arm og headshell skal ikke undervurderes, særlig blandt de som ikke har skaffet seg en egen "bruksanvisning" på dette.

Mye kan gå galt ved dèt å betjene dette manuelt, alle vinylplater med riper er ett bevis på dette.
Er blitt ødelagt mere enn en stift med oppheng ved uvøren bruk eller uhell.

Forøvrig har jeg bud inne nå på en Denon DP 60 platespiller.

Har ikke erfaringer med Denons platespillere, og kunne tenkt meg en større utgave.
Men de er vanskelige å få fatt i, desverre glemte jeg en Pioneer 909 i fjør høst på en auksjon.
Denne var helt nydelig, og så ut som ny.

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Flott innlegg Rock.

ps,håper du får den denonen,,strålende fornøyd med min dp57l

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Antall liker
2
Mye bra som blir skrevet her, men gjør ikke valget noe enklere dog... :)

Jeg har ikke noe problem med å løfte på rumpen for å gjøre det som må gjøres. Som en tilleggsopplysning så blir spilleren stående nært en av høytalerne (ca1 meter) da jeg har en stor senterhøytaler som krever sin plass på racket, er lite lysten på å bli plaget med feedback, kan dette bli ett problem med Rega eller Project? SL10 hadde ingen problemer med dette i det oppsettet jeg fikk høre på mandagen. En annen ting så har kanskje fruen i huset lyst til spille plater hvis hun føler for det, så kanskje en helautomatisk spiller ikke er så dumt valg? Dette skal være en hverdagsspiller med topp lydkvalitet som er innenfor mitt budsjett.

Lydkvalitet, driftsikkerhet, brukervennlighet og pris. Som sagt, finere saker kan komme på plass senere hvis jeg finner ut av vinyl er noe for meg og når mitt dedikerte lytterom er på plass.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zebby skrev:
Som en tilleggsopplysning så blir spilleren stående nært en av høytalerne (ca1 meter) da jeg har en stor senterhøytaler som krever sin plass på racket, er lite lysten på å bli plaget med feedback, kan dette bli ett problem med Rega eller Project?
Nei.

Ikke hos meg, i alle fall.

S

Stereo_Mono

Gjest
zebby skrev:
MSom en tilleggsopplysning så blir spilleren stående nært en av høytalerne (ca1 meter) da jeg har en stor senterhøytaler som krever sin plass på racket, er lite lysten på å bli plaget med feedback, kan dette bli ett problem med Rega eller Project? SL10 hadde ingen problemer med dette i det oppsettet jeg fikk høre på mandagen.
Ingen problem her heller. Plassert ca 80cm bak og til siden fra HT på Apollo Rack.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Å løfte på ræva må en uansett om platespilleren er mekanisk, halvauto eller helautomatisk.

Man må frem til spilleren for å snu platen, og man må frem for å flytte til nye lydspor som ikke ligger i rett rekkefølge, har ennå ikke sett en platespiller med random funksjon, dvs dèt å kunne spille låter i en bestemt rekkefølge uavhenig av hvordan de ligger plassert på vinylplata.

På CD spillere ja, men de er blir avlest optisk, finnes ikke noe slikt på platespillere, i hvertfall i denne prisleie.

Man snakker ikke om Juke Box her, for 45rpm plater eller remedier med autoshift av lp plater, de finnes sikkert der ute ett sted.

Det jeg ville frem til var at halv og helautomatiske platespillere er å foretrekke uavhengig om de er reimdrevet eller ikke.

Når det gjelder Technics SL-10 mener jeg som nevnt at armen hadde en tedens til å sette seg "fast".
Men som sagt er dette spillere som jeg hørte, prøvde ca 1980 - 1982 og var sikkert barnesykdommer.

Platespilleren levertes med pickup Technics EPS-310MC moving-coil cartridge.

Nå husker jeg ikke hvor lett det var å benytte en annen pickup, grunnet armens / prinsippets konstruksjon, ei heller om at "armbasen" kunne løftes / senkes.

Innfatninger for pickup er grei, da den er av type P-mount/T4P

Men som en begynnerspiller låter den såpass bra, at den kan godt være slik den er.

Hadde en rimelig JVC for mange år siden kjøpt ca 1977/78 ved navn JVC Jl-A20
Denne var reimdrevet og av halvuto type - kostet ca 800,- kr dengang ny og helt grei for prisen.
Faktisk er noen av de i drift enda, noe som bildet viser, men er uorginal platematte på spiller.

JVC drar dette videre, stort sett med samme chassis, men med direktedrift.
JVC JL-F50

JVC QL-A2

For så å ende opp med slike spillere:

JVC QL-A7 mede Yamaha arm

JVC JL AY66F med uorginal arm

Denon DP 60L som jeg har gitt bud på

Pioneer PL505

Pioneer PL630 direktedrevet - mye brukt i studioer

Yamaha PX-2

Dual CS5000

Akai AP006 direktedrevet

Kenwood KD990

Micro Seiki DD20 direktedrevet

Phillips AF729

Når sant skal sies, så har det hendt jeg har observert noen av disse til salgs i utlandet med feil, i hovedsak feil på elektronikk.
Så det er mulig å herpe spillerne som alt annet, men mange av disse er i utrolig godt stand ennå etter nærmere 30 år og mere.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
rock skrev:
Å løfte på ræva må en uansett om platespilleren er mekanisk, halvauto eller helautomatisk.

Man må frem til spilleren for å snu platen, og man må frem for å flytte til nye lydspor som ikke ligger i rett rekkefølge, har ennå ikke sett en platespiller med random funksjon, dvs dèt å kunne spille låter i en bestemt rekkefølge uavhenig av hvordan de ligger plassert på vinylplata.
Jeg har spolefunksjon og mener jeg har random funksjon på en HTE platespiller som var i det rimelige prisleiet sent på 80 tallet. har den lagret hos min far så jeg kan ta den frem fra glemselen en vakker dag.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ja den spilleren med random funksjon ville jeg ha sett bilder av.

Hvordan leser den av plata i så tilfelle?

Må jo være en avleser montert ovenfor plata, enten i pickup eller lokket?

En egen arm med avleser kan muligens også være mulig, men den må da være synkronisert med platestørrelse, og hastighet.

En avleser under plata lar seg ikke gjennomføre, for det første ligger det vanligvis ei platematte på de fleste platespillere, for det andre ville en slik underliggende avleser lese av feil side av plate, dvs motsatt side av hva som ble avspilt.

Er også interessert i spolefunksjonen, og hvordan denne er utformet.

Sent på 80-talet var det kommet gode avlesningsfunksjoner på cassettdeck og forbrukt tid var mye mere målt i minutter og sekunder enn tall fra 0 - opp, nærmest som en trippteller.

Noe drøyt kan en "spole" frem på plater med 33rpm ved å bruke 45rpm funksjonen, men ser ikke hensikten da det er lettere å bruke automatikken ved løft / senk av arm og pickup.

En spolefunksjon bør jo også kunne fungere begge veier, dvs også reversering, og dette tåler neppe de fleste "vanlige" pickuper.

En pitch kontroll kan jo også brukes til spoling, men ser heller ikke hensikten der heller, da justeringsområdet bare er noen % av normal hastighet.

En spolefunksjon bør ha mye høyere hastighet, og jeg tror ikke det er noen god idè på en vinylspiller, feks. hvis ei vinylskive med standard hastighet på 33rpm snurrer med 330rpm.
Dette tror jeg ikke er bra for hverken vinylskive eller de fleste pickuper.

Tror "busta" hadde reist seg på mange med pickuper i flere 1.000,- kr klassen hvis man hadde satt drifta av platetallerkenen i revers.

Men det er flere fabrikater som har pickuper og stifter for dette, til f.eks. discotekbruk.

Forøvrig er nær 30 år gamle platespillere nettopp det de er - 30 år gamle.
Hvordan holdbarheten er videre på disse spillere kan sikkert være forskjellige.

Elektroniske styringer kan få problemer etterhvert med oksidasjoner osv av kontaktflater.

Har mere trua på spillere som har vært brukt jevnlig, de som har stått stuet unna 10 - 15 år kan være mere utsatt for problemer.

Sjekket nettop min JVC - alt virket av taster, men tast for repeat hadde dårlig kontakt, etter noen trykk kom det seg og kontrollampa lyste.

Får ta meg noen timer senere en gang og skrue av bunnen og ta ut gummimatta under tastene og rengjøre denne, ved dårlig kontakt på slikt og fjernkontroller bruker jeg en vanlig blyant og markerer med denne der det er dårlig kontakt mot gummimatten.
Dette virker helt greit der jeg har gjort dette frem til nå på eldre fjernkontroller.

Elektronikkspray har ikke alltid ønsket effekt på slike ting.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Den har tangentialarm og en eller annen form for optisk leser montert på armen.
Ved oppstart og spoling går armen over plata og leser seg frem til sporene.
Armen løfter seg selvsagt opp og en kan bare spole mellom sanger, ikke i sanger.
Random funksjonen er jeg som sagt ikke sikker på (hukommelsen blir svak etter 15 år)men spolefunksjonen virker bra.

Rundt månedsskiftet kan jeg poste bilder av vidunderet for da skal ned til østlandet hvor spilleren er lagret.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Det har du sikkert rett i, tror faktisk jeg har vært borti slike spillere med tagentialarm, hvor man kunne velge spor og ikke spole i melodier.

Rent teknisk sett blir dette en sporvelger og ikke en spoling, og det er få av dem.

Husker faktisk ikke om at Technics SL10 hadde en slik innretning, men de var sjeldne disse platespillere med dette.
Random funskjon var ennå mere sjeldent, hvis de fantes i dette prisleie.

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Antall liker
2
rock skrev:
Det har du sikkert rett i, tror faktisk jeg har vært borti slike spillere med tagentialarm, hvor man kunne velge spor og ikke spole i melodier.

Rent teknisk sett blir dette en sporvelger og ikke en spoling, og det er få av dem.

Husker faktisk ikke om at Technics SL10 hadde en slik innretning, men de var sjeldne disse platespillere med dette.
Random funskjon var ennå mere sjeldent, hvis de fantes i dette prisleie.
Mener jeg ble fortalt at SL15 har denne funksjonen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har sett slike spillere.

IMO fjerner disse funksjonene mye av sjarmen med vinylspilling, og at en spiller ikke har autostart/auto return er i min bok et ikke-problem. Da kan de utviklingspengene heller brukes til andre ting for å gjøre lyden bedre, eller kuttes ut for å gjøre spilleren billigere. Etter MIN mening, i alle fall.

Men det var sikkert dritkult i 1985. ;)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ja muligens det var SL15

Her er noe som indikerer de problemer jeg vet fantes på disse spillere:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=56096

I have an SL-15 which wasn't advancing the tonearm along with the LP

Som jeg nevnte mente jeg å huske der var problemer vedrørende at armen "hang" seg opp og ikke beveget seg.

Dvs som det sies her:

SL-15 which wasn't advancing the tonearm along with the LP

Med andre ord husket jeg ikke feil.
Ser der kan være en reim? som forårsaker dette tilkoblet tonearmens motor, i hverfall lot det seg reparere.
Var også en sensor involvert på en måte i følge linken ovenfor.

Problemet oppstod på praktisk talt helt nye spillere dengang, og siden jeg ikke har hatt nærkontakt med disse spillere siden dengang vet jeg ikke om dette var ett problem som fulgte spillerne hele deres levetid.

Var borti de fleste av disse modeller dengang, og husker ikke om ovenfor nevnte situasjoner virkelig var opphav til problemene.

Dazed

Helt greit at du kommer med din mening.

Jeg selv liker biler med automatgir av flere grunner.

Var en tidligere arbeidskollega som mente at en var lat hvis en ikke kjørte bil med manuelt gir.

Jeg mener nå jeg da, at hvis giring via manuelle gir på en bil er den eneste form for mosjon en har, så kan det være det samme.

Samme gjelder manuell start på platespiller.
Hvis gleden er å sitte på krok for å treffe riktig, ja da har man i det minste dèn gleden.
Kan sikkert ikke undervurderes.

Gleden av en pickup som har gått ut av rillene og står avglemt og snurrer uten å ha blitt ført tilbake og stoppet er mere nyansert.

S

Stereo_Mono

Gjest
Synes denne tråden har sklidd litt ut. Har ingen problem med at noen liker eldre Japanske og trives med automatikk. Respekt :)
Men flere av de spillere som har blitt anbefalt til trådstarter er begredelige dårlige.

Har selv eid Akai, Philips og JVC spillere som er avbildet over. Om ikke helt kliss lik modell, så ser de visuelt omtrent helt like ut som de jeg vokste opp med på 70-80 tallet og ingen av de kan måle seg med en rimelig moderne Rega eller Pro-Ject o.lign imo. I tillegg får du en helt ny spiller med garanti og en forhandler og forholde deg til om du velger nytt.

Tunge Japanske DD er selvfølgelig noe helt annet, men vil man seriøst ønske en fersk vinyl nybegynner noe slikt for å teste ut om vinyl er noe å drive med?

Akaien over har jeg forøvrig her hjemme enda med en Ortofon 520 PU.
En nær kompis av meg lånte Akaien i nesten 1 år før han kjøpte seg en Rega RP1 i forrige måned med oppgradert Ortofon OM30 stift. Hans konklusjon var at dette er den største enkel komponent oppgradering han har gjort i sitt ellers så oppegående Arcam, Cyrus og Kef anlegg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rock skrev:
Dazed

Helt greit at du kommer med din mening.
Ja, det skulle jeg da mene.

rock skrev:
Gleden av en pickup som har gått ut av rillene og står avglemt og snurrer uten å ha blitt ført tilbake og stoppet er mere nyansert.
Hvor ofte hopper pickupen din ut av rillene? Det er en rille innerst på plata også, som pickupen holder seg i. Stiften tar ikke noe skade av å kjøre noen ekstra runder i det sporet.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Gamle japanske DD spillere var noe oppskrytt når de kom. Har hatt flere av disse. De hadde liksom en bedre gangkonstant enn remdrevne spillere. Men det de ikke tenkte på, var at motoren ble ugunstig plassert i forhod til pickuppen. Spesiellt low-output moving coil plukket lett opp motorstøyen fra motoren som lå rett under tallerken. I dag så er det noe helt annet med remdrevne spillere, som vanligvis har motoren adskillt fra talerkenbasen. Har villet kjøpt nytt ja ;) mvh Guit

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
rock skrev:
Nå skal det da sies at platespilleren har mye lavere utgangssignal enn CD spillerne, så lydstyrken høres ikke så høyt ut ved samme nivå på volum.
Det skal jo være likt. Bruker du noen form for forsterking av signalet fra p.u'en - RIAA av noe slag? Hva slags pu bruker du - moving magnet eller moving coil?

Jeg anbefaler alle å prøve nyere vinylspillere. Det har tross alt skedd en god del de seinere årene. Min erfaring er at relativt rimelige spillere ( spillere som kostet under 5K for 10, 15 eller 20 år siden ), enkelt blir skambanka av dagens entry level-modeller til både Rega og ProJect.

Det stiller seg annerledes for velholdte, dyre spillere a la Linn LP12 og denslags - for de som liker disse,da.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
ikke meningen å kuppe tråden , men har spørsmål som nybegynner jeg også, eller rettere sagt en tilbakevendende vinyl venn :)
har kikket på en pro-ject debut lll esprit , med en pro-ject tube box ll eller se ll rør ria, er dette en god start ? og er det verdt å legge de ekstra kronene inn i tube box SE ll kontra tube box ll ?
hvor dyrt er det eventuellt å oppgradere videre til en bedre pu på sikt, det sitter en ortofon alpha i esprit

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
jokris skrev:
hvor dyrt er det eventuellt å oppgradere videre til en bedre pu på sikt, det sitter en ortofon alpha i esprit
Du får god pu for under 1000 lappen.

Bruker en Shelter 201 på min Pro-Ject og i Sumiko utførelse koster den en 1000 lapp, andre produsenter har gode alternativer i prisklassen.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
og shelter 201 vil være en merkbar oppgradering kontra alpha? da er det i tilfelle ikke så galt prismessig som jeg fryktet :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Den var en merkbar oppgradering fra AT95 som skal være en meget god budsjettpickup.

Har prøvd Grado Green også på Pro-Ject også, fungerte bra det også. Det går litt på preferanser det med pu valg.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
813
jokris skrev:
og er det verdt å legge de ekstra kronene inn i tube box SE ll kontra tube box ll ?
På et budsjettanlegg kanskje ikke, men på oppsettet ditt: Et ubetinget JA :) Verdt hver ei krone imo.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Takker for svar :) supert og få innspill når man er grønn på feltet :) ser ut til at jeg må bruke noe tid på å sette meg inn i
hvordan de forskjellige pu spiller og hvilken retning lyden beveger seg med de forskjellige kandidatene
er forøvrig pro-ject debut eklipse ett greit sted å begynne ? regner med at tube box fra pro ject matcher godt

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jokris skrev:
Takker for svar :) supert og få innspill når man er grønn på feltet :) ser ut til at jeg må bruke noe tid på å sette meg inn i
hvordan de forskjellige pu spiller og hvilken retning lyden beveger seg med de forskjellige kandidatene
er forøvrig pro-ject debut eklipse ett greit sted å begynne ? regner med at tube box fra pro ject matcher godt
Antar du mener "esprit" og ikke "eclipse". Ja, det er en fin spiller. Jeg har en selv. Eller rettere sagt har jeg en vanlig Debut III som jeg oppgradert med akryltallerken, ny stift (Stylus 20 på OM-5e-kassetten) og en speed box.

Jeg vet ikke hvordan Rega P2 er i forhold, men det er vel den som er det naturlige alternativet du også burde kikke på.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
jokris skrev:
Antar du mener "esprit" og ikke "eclipse". Ja, det er en fin spiller. Jeg har en selv. Eller rettere sagt har jeg en vanlig Debut III som jeg oppgradert med akryltallerken, ny stift (Stylus 20 på OM-5e-kassetten) og en speed box.

Jeg vet ikke hvordan Rega P2 er i forhold, men det er vel den som er det naturlige alternativet du også burde kikke på.
ja er esprit selvfølgelig :) kikker noe på rega også ja, men har fått en grei pakkepris på de pro-ject sakene :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
P2 har gått ut pga av at RP1 ble for tett i forhold til ytelse. Min erfaring er at Pro-Ject er i samme klasse, men Rega har overtaket om du skulle finne på å prøve deg på en mere kostbar PU. Armen på RP1 er meget god og holder 98% RB250 standard for ingen penger.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
CDWMcInSpots

Var ikke dèt å finne platestørrelse jeg skrev om.

Var det å finne ett spor på plata, gjerne midt på plata, se det blir noe annet.

Også min JVC kan stilles inn for platestørrelse med tasteknapper.
Skulle bare mangle når muligheten for både EP og LP er der.

Hvis du orker å se bilder postet står det.

17 cm / 45rpm

30cm / 33rpm

VilhelmW

Nei, er ingen naturlov som sier at utgangssignal fra platespiller er den samme som fra øvrige kilder.

Bruker en Tandberg 3018A med RIAA for både MC og MM med egne innganger og ett vell av justeringsmuligheter.

Uansett hvilken pickup, jeg bruker er lyden lavere med platespiller enn f.eks. CD ved samme lydnivå på forsterker.

Finnes pickuper med høye utgangsnivåer beregnet for diskotek bruk, Shure lager noen modeller.

En tidligere nå avdød venn hadde en Clear audio til ca 20.000,- kr med en Lyra pickup som heller ikke var gratis.

Denne kombinert med Electrocompaniet 4,7 / AW 120 - JM Lab 936 balansert anlegg, med Electrocompaniets strømkabler, + ett vell av kabler.

Valget av kabler var nær sagt fritt, han hadde kabler i skuffer og skap både i stue og kjøkken, og tildels dyre kabler.

Denne Clear Audio skambanket ikke min spiller, lyden var hard, uten den varme og fylde som analoge medier gjerne har.
Ellers spilte den rent og pent, uten at jeg syntes det tok særlig av.

En annen venn ringte meg her etter Jul.

Han har en Nottingham Analouge til nær 40.000,- kr
Også der en Lyra til ca 6 - 7.000,- kr

Han klagde på lyden, den var på 60-talls innspillinger tynn og pistrede.
På nyere innspillinger var lyden CD-aktig, noe hard og hadde ikke den analoge varme og fylde som min venn hadde hørt tidligere, bla hos meg og tidligere hos seg selv.

Han vurderte en av disse gamle direktedrevet platespillere, og ville ha tips til pickup, helst MM utgave.

Denne person hadde tidligere en Technics 1200/1210 og var faktisk den som kjøpte min JVC JL-A20 ca 1983

Forøvrig har han en T+A 1530R, og noen B&W høytalere til ca 30.000,- kr

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Når det gjelder Rega så har jeg ikke villet si noe angående disse platespillere av flere grunner.

Den viktigste grunnen er at det er mange år siden jeg hørte en Rega.

Men min bror hørte Rega for ikke alt for lenge siden hos en kamerat.

Fritt sitert min bror, var dette noe av det dårligste han hadde hørt av en platespiller, muligens bortsett fra Clas Ohlsons platespiller til 700,- kr

Hva anlegget forøvrig bestod av vet jeg ikke, men vet at høytalerne var Dali Grand til ca 20.000,- som nye.

Kan være flere årsaker til denne "dårlige" lyd, feil kombinasjoner av komponenter, og feil innstillinger på platespiller og feil justeringer av pickup.

Ikke vet jeg, vet bare at noen Rega blir aldri kjøpt av min bror.

Bortsett fra dette, vet jeg at Rega har fått mye skryt opp gjennom årene.

Men Rega var billigspillere solgt tidligere gjennom hifiklubben.

De konkurrerte i begynnelsen mot spillere fra 1.000,- - 3.000,- kr
Alt avhengig av hva man kom dragende med, ikke alt var like vellykket av platespillere i den prisklasse.

Ellers hadde / har Rega diverse oppgraderingsmuligheter som forskjellige armer osv.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
For om mulig å hive mere bensin på bålet..

En "test" via VG.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=582152

Av Rega er:

Rega P1

Rega P2N

med flere testet, de fleste manuelle.

Vinner er:

Numark TT500

Av alle!

En helautomatisk platespiller riktignok til kr 3995,-

http://www.firstaudio.no/Avdelinger...k-TT500-Direktedrevet-platespiller-TT500.aspx

I mine øyne en plastkasse, billig sådan, en platespiller jeg selv aldri ville ha vurdert å kjøpe på noen måte.
( Skal jeg være helt ærlig synes jeg dette var en jallaspilller, men kan hende jeg tar feil, hender rett så ofte at jeg tar feil ).

Før tempen stiger, får en vel vurdere VG,s kvalifikasjoner, men allikevel.

Tja... i ettertid ser jeg at innlegget var jo av Geir Nordby, Lyd og Bilde

Og da så, må det vel være slik?

S

Stereo_Mono

Gjest
Uff! Dette begynner jo bare å bli litt dumt.
Rock! Som du alt er inne på finnes det så utrolig mange ihjel spilte, feil justerte og mishandlet platespillere rundt om i de norske hjem at, å bruke en enkel referanse hjemme oss noen gir ingen indikasjon om produktets kvalitet i den store helhet.
Jeg har en kompis, som hadde en Rega som også låt pyton og giftig, men så viste det seg at alt var feiljustert på den. Vindskeiv PU, 2 VTA ringer fra tidligere eier som ikke skulle vært brukt på den osv.. Jeg justerte spilleren for han og han er storfornøyd med den nå. Han hadde tidligere brukt en tung Kenwood sak i alle år og ser ikke tilbake på den nå.
Dette er også årsaken til at jeg anbefaler sterkt trådstarter som er nybegynner med vinyl en ny spiller. Da får han den satt opp skikkelig av forhandler uten alle bekymringene en bruktspiller kan gi. Mishandlete brukte spillere har nok drevet mange nybegynnere vekk fra vinyl-hobbyen dessverre.
Husker godt min første brukte Hi-Fi platespiller. Hadde ikke snøring hva jeg drev med og den låt ikke bra før min Hi-Fi frelste onkel var på besøk og justerte den og lærte meg mange triks for 15-20 år siden.

Det beste er uansett om trådstarter bruker sine egne ører. De fleste Hi-Fi forhandlere med respekt for seg selv har noen platespillere tilgjengelig for demo.

Forøvrig Rock. Leste du denne testen du linker til? Siterer noe fra testen

Platespiller: Rega P1
God lyd på lavpris (beste kjøp)

Når vi så gir prisen "best i test" til Numark TT500, så er det fordi denne låter best slik platespillerne er levert. Den har en vesentlig bedre pickup enn de andre spillerne, og låter dermed best.

Vi må likevel berømme Rega P2N (og NAD C555i), som er en konstruksjon med vesentlig høyere lydmessig potensial enn Numarken. Rega RB250-armen er nemlig så solid, stiv og flytende at den kan bære pickuper til både ti og femten tusen kroner. Det ville vært tullete å gjøre på Numark TT500, da armen ikke rettferdiggjør dette. Derfor, er du ute etter en platespiller som skal oppgraderes når budsjettet strekker til, og du ikke trenger DJ-funksjoner, så er det Rega P2N eller NAD

Forøvrig er siste RP1 modell fra Rega til Kr 2495,- langt bedre en gamle utgåtte P1, så virker om vi skal ta slike tester med noen som helst seriøsitet at RP1 må være en særdeles godt kjøp i disse dager. Noe jeg kan faktisk bekrefte også :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man kan si hva man vil om testene fra Geir Nordby, men særlig smartere blir man iallefall ikke av de. Her presterer han, foruten å sammenlikne platespillere med forskjellige pu'er, f.eks å ramse opp at han savner jording i alle spillerne med Rega-baserte armer, enda det i hundre år har vært slik at Rega har jordet via signaljord. Jeg vil mene at en viss minimum av innsikt eller research bør være et krav, også for L&B.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Veldig like av utseende en del av DD spillerne.

Kan det være samme som har produsert de, og bare merka de forskjellig?

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Antall liker
2
Det ble veldig mye info å fordøye for en fersking her etterhvert. Selv har jeg kommet frem til at jeg blir å gå for Technics SL10, har fått besiktet kandidaten selv og jeg må nesten si meg enig med selger, den ser og "lukter" helt ny ut selv om den er produsert for lenge siden. Grunnen for valget er at er at de manuelle nye spillerne er det kun jeg som kan bruke, er ikke så veldig aktuelt å la min samboer operere en slik der man kan risikere skader på PU pga man ikke er forsiktig nok.

Skal teste spilleren i anlegget mitt når jeg kommer hjem fra jobb så får jeg se om jeg er fornøyd med lyden, så får jeg se på litt "finere" saker etterhvert.

Takker for alle innspill. :)

Topp Bunn