Nybegynner med vinyl.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.234
Antall liker
61.986
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg registrerer zebby velger å gå for SL-10. Lykke til og kos deg m vinyl.
Det viktigste er tross alt hva man legger på tallerkenen.

Må til slutt kommentere Rocks meninger om platespillere og særlig oppfatninger om Rega.
Det er vel en grunn til at Rega er av de største i markedet, og har overlevd de siste 25 år som folk flest har ansett vinyl som død og begravet. Dette inntil nå i senere tid som man må anse mediet som oppstanden igjen.
Likeledes er det bemerkelsesverdig at såpass rimelige armer som rb250 og rb300 er blitt levert m dyre pick uper på kostbare oppsett fra Michell,Clearaudio, Oracle, Avid osv, osv. Dette kommer også fram av andre innlegg på tråden.
Jeg respekterer at andre har ulike meninger og oppfatninger om tings tilstand, men det må sies at Rock er i utakt m de aller fleste brukere av platespillere når det gjelder hva som lyder bra og er funksjonellt. Leser man internasjonal Hifi presse som f.eks Stereophile eller hifi news som begge har mye vinylstoff finner man fort ut dette. Gamle spillere kan være bra, men automatikk i arm er ikke noe som gavner lydkvalitet eller driftsikkerhet. Vil man ha japansk direktedrift bør man velge en med mulighet for valg av arm.
Vedlagt bilde av en nydelig spiller. Pioneer PLC 590. her m Infinity Black Widow arm.
God helg!
 

Vedlegg

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Som budsjettspiller var Numark TT500 med Ortofon Broadcast OM best, prisen var oppgitt til nær 5.000,- kr i testen.

Selges nå for kr 3995,-

At Rega hadde en mye bedre arm spiller ingen rolle så lenge budsjettet er kr 5.000,-

Man kan bli indignert, forbannet og irritert over dette.

Summa summarium leverte de andre produsenter, importører spillerer med dårligere pickup i standardutgaven.

Ble nevnt at Rega,s arm forsvarte en pickup i 10 - 15.000,- kr klassen.

Javel men da blir spillerens samlet sum mye høyere, og er ingen budsjettspiller for mange.


Armen var det første ankepunkt på Numark TT500, den skal egentlig leveres standard med to armer, sikkert like dårlige begge.

Ingen vet hva denne Numark TT500 kunne ha utrettet med ytterligere 10.15.000,-kr

Som f.eks. for å være litt ekkel, med en Regaarm og en noe bedre pickup.

Noen av funksjonene har en da mistet hvis spilleren er helautomatisk, men den må også ha mulighet for manuell betjening så lenge den er myntet til discotekbruk, der egner helautomatiske spillere seg ikke særlig.

Testen av platespillerne "viste" at man kunne spille høyere og bedre med Numark TT500 enn hva man kunne de andre.

Med dårligere arm, vil det si at det var chassiset som var bedre på Numark TT500 enn hva det var på de andre.

Ortofon Broadcast OM brukes mye i studioer som f.eks. radio

Den er priset til kr: 2.495,- i Norge

En annen mulighet, som også er sannsynlig, er at denne pickup har høyere utgangssignal enn hva det de andre hadde.

Dette vet jeg ikke, da Geir Sundby ikke gav forklaring hvorfor han kunne spille høyere og renere på Numark TT500

Tar man da dagens utsalgspris på Numark TT500 som er kr 3.995,- og trekker fra pickupens verdi kr 2.495,- så koster platespilleren uten pickup kr 1.500,-!

For kr 1.500.- har Numark greid å produsere en platespiller med direktedrift, 2 dårlige armer, og med flere andre løsninger som faktisk spiller bedre enn Rega til denne pris!

I denne testen var Numark TT500 Ulven mens Rega og de andre var Rødhette.

Og betegnelsen Less is more holder ikke alltid.

Poenget mitt er ikke at Rega,s arm er dårlig, det har jeg aldri sagt.

Poenget er at billige, svært billige sådanne direktedrevet platespillere i en viss kombinasjon med pickup til en satt pris spiller bedre en Rega.

Dette får WilhemW utsagn tidligere om at entry modeller av Rega skambanker eldre direktdrevet platespillere til å fremstå for meg som noe merkelig, og sikkert influert av egne besittelser.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Jeg vet også at Rega har dyrere platespillere, sikkert verdt hver ei krone for de interesserte.

Jeg har aldri uttalt meg om lyden av Rega i diverse kombinasjoner med pickup, bare henvist til en test og hva min bror har fortalt meg i samtaler.

Jeg har også skrevet at jeg ikke har hørt Rega på flere 10-år.

Det jeg ville frem til, var at noe eldre direktedrevede platespillere kunne meget godt være ett alternativ for en nybegynner.

Nettopp fordi halvauto og helautoutgaver ble anbefalt.

Det idiotiske her ( og er første gang jeg tar ordet i bruk i denne tråd ), er at ingen vil lese hva jeg skriver.

En påstod at disse eldre spillere selges for kr 50,-

Flere andre tok opp lydgjengivelse, og dèt hadde jeg ikke nevnt med ett kløva ord, jeg bare henviste til at halv og helautomatiske spillere kunne være greiere å betjene for nybegynnere.

Så kom WilhelmH med sitt utsagn og hadde lagt linjen, der lyden ble ett tema, og ikke bare lyd men type platespiller også.

Jeg henviste så til en test som stilte WilhelmH sitt utsagn i ett annet lys.

Man kan som tilhenger av Rega være forbannet, bli indignert osv.

Vet at Regas er solgt i bøtter og spann, man får ikke i dag fatt i disse direktedrevet platespillere som nyproduserte av særlig større mengde eller utvalg av fabrikater.

Jeg har heller ikke sagt at remdrift er dårligere enn direktedrift.


bluesbreaker

Ja, men også direktedrevede platespiller har vært i gang hele tiden, er jo faktisk disse som selges brukt nå hvis man får fatt i dem.
Så det er ikke bare Rega som har snurret de siste 20 åra.

Igjen les hva jeg skriver...

Jeg har Brukt min JVC i 28 år uten problemer., ergo er det også andre varianter av spillere som har vært i bruk enn bare Rega.

Var også en test på begynnelse av 90-tallet? i ett Norsk hifitidsskrift over 4 - 5 platespillere.

Dette med diverse prislapper, der var Rega, Technics 1200/1210, Thorens, Oracle Delphi og en dyrere en tror jeg.

Technics kom slettes ikke dårlig ut, selv om det var de som var bedre.

Igjen Bluesbreaker...

Trådstarter skrev bla:

Etter annonsering lokalt etter en platespiller har jeg fått tilbud på en strøken Technics SL10 til 2500 kroner, PU kommer i tillegg. Er dette noe å satse på? Jeg har veldig lite peiling på platespillere, PU og slikt, Har lest meg opp så godt som jeg kan her på nettet men føler at jeg er totalt ute på glattisen når det kommer til stykke. Håpet er at jeg skal finne "godlyden" i vinylen, men samtidig er jeg litt redd for å bruke masse penger på dette prosjektet og så viser det seg at vinyl ikke var noe for meg alikevel.


Han ville ikke som en begynnelse ha ett chassis til kr 15.000,- med tilhørende arm

Han ville ha en rimelig entry spiller, ingen av de dyrere spillere du listet opp er dèt.

Har aldri sagt eller skrevet at Rega arm ikke kunne brukes i billige eller dyre kombinasjoner for de som ønsket det.

Har heller ikke skrevet at elektroniske funksjoner ikke kan ha sin pris, men spørsmålet var om en spiller til en nybegynner til en overkommelig pris.


Igjen les hva jeg skriver, leser enkelte sine bruksanvisninger slik de leser hva jeg skriver så Gud bevare meg vel.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
449
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Viktigste er og matche spilleren riktig. En kan få en billig spiller til og spille meget bra. Gi den en god riaa og bra pickup som matcher.
Match de gamle spillerne med Audion riaaen og det skal jeg love låter meget godt.

Har sansen for Thorens sine spillere,gode spillere som det er god kvalitet på.

Mvh Roar
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Dèt er jeg enig i.

Michell,Clearaudio, Oracle, Avid osv, osv. er ikke rimelige entry spillere og jeg har aldri nevnt disse ved navn gjennom mine innlegg, bortsett fra Clearaudio og Nottingham Analouge.

Clearaudio hørte jeg mye på, uten at den engasjerte særlig, beskrivelse av Nottingham Analouge var det eier selv som gav.

Han fikk ikke det han ønsket seg, i hvertfall i det oppsett han hadde.


Armer som rb250 og rb300 har jeg heller ikke nevnt med ett kløva ord før nå.

Og de fungerer sikkert utmerket på både billige og dyrere chassis.

Dèt jeg har nevnt er spillere som kan kjøpes for en rimelig penge, og vist til en test der Numark TT500 var bedre en Rega i en spesifikk prisleie som en pakke med pickup.


At man da leser som en selv vil, og ramser opp kombinasjoner til flere 10.000,- kr blir helt utenfor det jeg skrev om.

Forøvrig var det forslag til platespillere jeg kom med, ikke en ordre om å kjøpe en direktedrevet platespiller.

Nettopp fordi flere av disse direktedrevet platespillere er halv / helauto utgaver.

Og fordi mange av disse selges under kr 5.000,- og mindre.

At ikke en kombinasjon av rb250 og rb300 arm og Michell,Clearaudio, Oracle, Avid osv, osv kan være en suberb kombinasjon har jeg ikke motforestillinger om, ei heller benektet.

Det jeg har skrevet om er en pakke med vinylspiller sådan med pickup til kr 5.000,- og mindre uten å ha nevnt pickup noe særlig annet enn den som leveres som standard til Technics Sl10 da det ble skrevet om denne spiller.

Forøvrig har jeg en rekke reim og mellomhjulsspillere stående manuelle sådanne så det så.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.241
Antall liker
2.834
Torget vurderinger
16
rock skrev:
Det idiotiske her ( og er første gang jeg tar ordet i bruk i denne tråd ), er at ingen vil lese hva jeg skriver.

En påstod at disse eldre spillere selges for kr 50,-
Så du tror ikke man får kjøpt disse gamle spillerne på loppis og i bruktbutikker til nesten ingen penger? Jeg har selv kjøpt både Dual 1219 og Sony PS 3300 på loppemarked for en slikk og ingenting. Begge var i god stand og spilte helt ok.

Jeg tror også at de fleste her både leser og forstår hva du skriver. Du mener det er en god ide for en nybegynner å kjøpe en 25 år gammel og forlengst utgått platespiller. Jeg og andre mener en ny spiller med garanti er å foretrekke som førster vinylrigg.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Ja, da lar jeg det nest siste innlegg stå for seg selv, og takker for den informative opplysning.

PS!

Numark TT500 var da ny, var den ikke?

Kunne ønsket mere informativ info fra eventuelle Rega eiere.

Hvorfor hadde ikke Rega brukt en bedre pickup på en spiller med en god arm?

Hvordan kan det ha seg, at en "billig" spiller som Numark TT500 er bedre dempet enn Rega,s billigste spillere, i henhold til journalistens test.

Dette har ingen gitt info om, bare gått i skyttergraven og pepret løs.

Synes det får tale for seg selv.

Får tale for seg selv nest siste innlegg også der det opplyses:

Så du tror ikke man får kjøpt disse gamle spillerne på loppis og i bruktbutikker til nesten ingen penger? Jeg har selv kjøpt både Dual 1219 og Sony PS 3300 på loppemarked for en slikk og ingenting. Begge var i god stand og spilte helt ok.

HC har fått fatt i svært billige spillere i følge ham selv, skal ikke betvile det selv om det ikke var slike jeg tenkte på.

Spillerne spilte også ok, i tillegg til at de var svært billige og i god stand!

Hva mer skal en da kunne forlange, garanti på gamle spillere som spiller helt ok og er i god stand?

Er ikke ok lyd og standsmessig tilstand bra nok for en nesten gratis spiller?

Legg til 2 - 3.000,- kr mere og da spiller den noe bedre enn ok, uten garanti selvfølgelig.



Så ett lite ønske om mulig, da jeg gjerne vil ta deg på alvor HC?


Og skulle du HC komme over en Denon DP 60L til ca 4 - 500,- kr så gi meg ett hint er du snill.
Samme gjelder Technics 1210, og andre tilsvarende modeller.

Skulle tro prisantydning holder og er noget over de nevnte 50,- kr

Jeg forventer ikke garanti, men at spillerne er i grei tilstand, med eller uten pickup.

Hvis den har pickup, så skal du få denne fra meg for denne tjeneste, da jeg spekulerer i en ny pickup uansett.

Skal minne deg på dette om noen dager, slik at du ikke glemmer dette.

Og siden du selv ikke har interesse av disse spillere opp mot 25 år og eldre, så skulle dette vel være grei skuring?

Håper på ett positivt svar, noe som ville gledet ett hjerte med sans for disse spillere.


Ellers:


Hvis ikke mere seriøsitet eller informativ info kommer, orker jeg ikke å svare på slike innlegg mere.


Min første linje blir da stående.


Forøvrig gratulerer jeg trådstarter med ny platespiller hvis det er slik at han kjøpte seg en Technics SL10

Jeg beklager at tråden ble slik den ble, uten videre info for deg.

Men jeg har prøvd og gitt deg noen ideer, og info om tidligere svakheter på denne Technics.
Svakheter som nødvendigvis ikke din spiller behøver å lide av ( dette med at armen stopper opp ).

Antar du har hørt på spilleren og vet hva du vil ha.

Håper du får mere ut av din neste eventuelle forespørsel, uten at enkelte går i skyttergravene, i så måte var ikke det min hensikt.

Min hensikt var å gi deg ideer om platespillere som kunne betjenes forholdsvis lett og samtidig kunne ha en akseptabel lyd for en "nybegynner"

På denne bakgrunn har jeg ikke prøvd å pushe på deg konkrete fabrikater.
Jeg har i stedet listet opp flere spillere som muligens kunne være aktuelle, hvis de falt i din smak.

Lykke til.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.594
Antall liker
557
Uffda Rock, Du virker nesten litt uharmonisk slik det kommer frem her. Jeg mistenker att du ikke er så krass irl.
I en tråd hvor en "nybegynner" lurer på noe vil det i kanskje så mye som 9 av 10 tilfeller være mest matnyttig for alle at folk sitter tilbakelent mens de poster sine meninger og kunnskaper. Å sitte helt fremme på stolen mens en klorer ned informasjon, uansett om det kommer fra VG eller god kompis, blir fort en kilde til unødvendig stress.
Att andre poster går i helt imotsatt retning av sin egen er kun av det gode. Alltid.

Og ja... Skål! :D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rock skrev:
Håper du får mere ut av din neste eventuelle forespørsel, uten at enkelte går i skyttergravene, i så måte var ikke det min hensikt.
Er der flere enn én som har barrikadert seg i skyttergraven sin her? ;)
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Skål ja :)

Men jeg drikker ikke noe særlig.

Beklager at jeg kan virke noe krass, men synes flere av innleggene er trolling, der lite kommer frem av info for trådstarter.

En VG test, eller hvilken som helst test kan en ta for hva det er, en test ut fra personlig smak og behag hva lyd er.

Som sagt ble jeg selv overrasket over konklusjonen av denne test og ja jeg har lest hele testen.

Men jeg liker ikke at meninger blir tillagt meg, meninger som jeg ikke har ytret.

At man har forskjellige preferanser er også grei skurring, ville vært kjedelig om alle likte det samme.

Men påstander som at de tyngre eldre direktedrevet platespiller selges for en slikk og ingenting er feil.

De jeg listet opp via bilder går fra ca 2.000,- kr og noe opp, og jeg synes de forsvarer prisen selv om enkelte kan dra på årene.
men da må spilleren være i rimelig god stand, og unntak finnes.

Dette kan også sjekkes opp via forumets egne salgssider, der i hvertfall forlangede priser oppgies.

Har ingenting mot poster hvor det opplyses at Rega armer på dyrere chassis kan være en meget god handel og idè.

Heller ikke poster der man mener at Rega fungerer fint i oppsett hos eiere.

Det jeg ville gi info om, var at det fantes andre muligheter også brukte, i og med at pris ikke burde være for høy.

Forsåvidt var ikke Rega nevnt av meg i starten, da jeg antydet andre spillere.

Er blitt foreslått, og kjøpt en rekke Rega her på forumet som brukte, og nesten nye uten at det fanget min interesse.
Synes det er helt greit, skulle bare mangle.
Er det en Rega en vil ha så kjøp den.

Men når enkelte innlegg har en form for trolling, og tilegner meg meninger jeg ikke har, så synes jeg at jeg bør få redegjøre for dèt.

Jeg la inn en rekke bilder av litt eldre platespillere, de fleste direktedrevet, noen med halvauto/helauto drift, muligens ett par reimdrevet.

Jeg fremmet ikke noe spesiellt merke, og man har alltids muligheten for å bruke alle de avbildede spillere manuelt hvis man ønsker dèt.

Ikke noen lov sier at man er nødt til å bruke automatikken hele tiden, men muligheten er der.

Så for min del kan gjerne tråden stenges, trådstarter har etter det jeg skjønner kjøpt seg en platespiller, og videre gang i denne tråd blir bare tull er jeg redd for.

Så får en heller snurre vinyl, med nye eller gamle platespiller, er mange gamle spillere ute i Norge som brukes enda, både tildels rimelige og de som var virkelig dyre som nyinnkjøpte.

Og de brukes fortsatt av eierne selv om de mildt sagt drar på årene, og de fleste eiere er vel rimelige fornøyde.

Ikke stort annet ville jeg frem til, inkludert det at noen av dem som enda snurret var direktedrevet og hadde en halv/helautomatisk funksjon, i tillegg til at de kunne betjenes manuelt.

Kan de da brukes av en som har spilt vinyl noen årtier, så burde de vel kunne brukes også av en "nybegynner"

Ellers har jeg påpekt faktiske feil, deriblandt at prisene for disse avbildede spillere på ca 50 kroner.

Andre faktiske feil er påstand om at disse spillere ikke lar seg justere for platestørrelse - dvs. 17 og 30 cm.

Dette gjøres automatisk mange ganger ved valg av hastighet.

Trådstarter ende vist opp men en Technics SL10

En direktedrevet spiller med visse autofunksjoner, så dette kunne aksepteres av trådstarter.

Spilleren var hverken det jeg foreslo, eller noe av det de andre foreslo, og sikkert like greit.

Så for min del er denne debatt avsluttet, uten at jeg ser hverken ned eller skjevt på Rega eiere, som jeg håper og tror har stor glede av sine spillere., akkurat som vi andre har det av våre spillere.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Jeg har bestemt meg for en SL10 ja, men jeg skal teste den først i eget anlegg før jeg kjøper. Dette får jeg ikke gjort enda da jeg er på jobb og kommer ikke hjem før den 23 mars.

Av de forslagene til nye spillere så synes jeg ikke Rega eller Project virket så veldig spennende, Debut III med USB er feks ikke aktuell, hva skal jeg med USB, digitalisere vinyl? Da er litt poenget borte etter mitt hode. Men i all hovedsak så stoppet det i at de var manuelle spillere, som jeg mener blir for tungvindt.

En annen spiller jeg har sett på er Denon DP47, som kan være aktuell om ikke SL10 skulle "rocke stua mi". Forsto det slik at det var litt flere pu`s å velge til denne.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
449
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Sikkert en god spiller og begynne med Zebby. Har hatt mange spillere og jeg sitter igjen med de som jeg synes er best. Du får ha lykke til.

Mvh Roar
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zebby skrev:
Av de forslagene til nye spillere så synes jeg ikke Rega eller Project virket så veldig spennende, Debut III med USB er feks ikke aktuell, hva skal jeg med USB, digitalisere vinyl?
Debut III USB er bare en Spesialutgave av Debut II, da, med innebygget RIAA-trinn og USB-utgang. Av Debut-modellene er det Esprit som er interessant.

For tungvint? Ja, ja. Prøv i alle fall først, da. Hvis du ikke egentlig hadde bestemt deg allerede før du startet tråden. (Det virker vel litt slik når du ber om råd, og så gjør motsatt av det majoriteten av rådene sier.) Lykke til videre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rock, bare fra sidelinja og OT forsåvidt; men det hadde vært mye lettere å sammenhengende lese det du skriver dersom du hadde laget naturlige avsnitt, og ikke et avsnitt for hver setning. Slik det er nå så tar det forever å lese.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.241
Antall liker
2.834
Torget vurderinger
16
rock skrev:
Men jeg liker ikke at meninger blir tillagt meg, meninger som jeg ikke har ytret.
Har du et eksempel?


rock skrev:
Ellers har jeg påpekt faktiske feil, deriblandt at prisene for disse avbildede spillere på ca 50 kroner.
Hvor har jeg sagt dette?
Du sitter i glasshus og kaster stein.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
har nå nesten ramlet ned på 2 alternativer, ønsker litt innspill

pro ject debut lll esprit + pro ject tube box se ll

eller

rega p1 og audion riaa

i bakgrunnen lurer xindac riaa og rega p1 som ett 3 Alternativ

pris er maKS 7500 for spiller og riaa, gjerne litt mindre
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Dazed skrev:
zebby skrev:
Av de forslagene til nye spillere så synes jeg ikke Rega eller Project virket så veldig spennende, Debut III med USB er feks ikke aktuell, hva skal jeg med USB, digitalisere vinyl?
Debut III USB er bare en Spesialutgave av Debut II, da, med innebygget RIAA-trinn og USB-utgang. Av Debut-modellene er det Esprit som er interessant.

For tungvint? Ja, ja. Prøv i alle fall først, da. Hvis du ikke egentlig hadde bestemt deg allerede før du startet tråden. (Det virker vel litt slik når du ber om råd, og så gjør motsatt av det majoriteten av rådene sier.) Lykke til videre.
Hva er poenget med å spørre om råd hvis jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg på forhånd? Med erfaring fra andre forum der jeg har hørt på flertallet har jeg endt opp med å ikke bli fornøyd, har kun endt opp med dyrkjøpte erfaringer. Hovedpoenget med en slik tråd er å få belyst flere aspekter med ett kjøp, jeg leter etter fordeler og ulemper. Beklager om jeg misforstår innlegget ditt, men av de forslag over nye spillere så var det Rega og Project som gikk igjen, og jeg tror slike helmanuelle spillere blir for tungvindt i bruk, hadde det i minste vært en hendel for å senke armen ned på plata så kunne jeg ha vurdert en slik spiller. Men jeg lover, blir jeg ikke fornøyd med lyden av SL10 i anlegget mitt, eventuelt Denon DP47 så skal jeg se på en Project Esprit. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zebby skrev:
Hva er poenget med å spørre om råd hvis jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg på forhånd?
Nei, det var nettopp det, da. ;)

zebby skrev:
Med erfaring fra andre forum der jeg har hørt på flertallet har jeg endt opp med å ikke bli fornøyd, har kun endt opp med dyrkjøpte erfaringer. Hovedpoenget med en slik tråd er å få belyst flere aspekter med ett kjøp, jeg leter etter fordeler og ulemper.
Jada, egen kritisk sans er selvsagt nyttig, men her er stort sett alle andre enn et par postere som snakker veldig høyt om det motsatte, enig i at det andre alternativet er best. Min erfaring sier det samme.

zebby skrev:
Beklager om jeg misforstår innlegget ditt, men av de forslag over nye spillere så var det Rega og Project som gikk igjen, og jeg tror slike helmanuelle spillere blir for tungvindt i bruk,
Det er altså ikke min erfaring. Det er mye raskere å sette pickupen i sporet og å løfte den ut igjen manuelt, enn å vente på at automatikken skal gjøre det.

zebby skrev:
hadde det i minste vært en hendel for å senke armen ned på plata så kunne jeg ha vurdert en slik spiller.
Det er det jo selvsagt. Ta en kikk på, og prøv disse spillerne før du bestemmer deg på åpenbart mangelfullt grunnlag. Det er bare det jeg mener du burde gjøre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
jokris skrev:
har nå nesten ramlet ned på 2 alternativer, ønsker litt innspill

pro ject debut lll esprit + pro ject tube box se ll

eller

rega p1 og audion riaa

i bakgrunnen lurer xindac riaa og rega p1 som ett 3 Alternativ

pris er maKS 7500 for spiller og riaa, gjerne litt mindre
Mekanikk er mye dyrere enn elektronikk så på generalt grunnlag vil jeg anbefale å bruke mesteparten av budsjettet på platespiller og en 500-1500 kroner på RIAA.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
hmm, interesant :) skal ikke være lett , de fleste råd jeg har fått foreløpig er å legge så mye jeg kan i riaaen
setter stor pris på alle som tar seg tid til å svare, så utifra din mening bør jeg kikke på dyrere spiller ala p3 eller en større pro-ject ? og så kjøpe dyrere ria etterhvert ?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.241
Antall liker
2.834
Torget vurderinger
16
zebby skrev:
Beklager om jeg misforstår innlegget ditt, men av de forslag over nye spillere så var det Rega og Project som gikk igjen, og jeg tror slike helmanuelle spillere blir for tungvindt i bruk, hadde det i minste vært en hendel for å senke armen ned på plata så kunne jeg ha vurdert en slik spiller. Men jeg lover, blir jeg ikke fornøyd med lyden av SL10 i anlegget mitt, eventuelt Denon DP47 så skal jeg se på en Project Esprit. :)
Jeg tror det er noen misforståelser ute å går her. De såkalt helmanuelle spillerne (Rega, Project osv.) har armlift så man man behøver ikke å løfte/senke armen manuelt. Det finnes også helautomatiske spillere til ca 3.000,- For eksempel Thorens TD-190-2.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Ser ut som jeg har misforstått ja, da får jeg bare sette meg ned å lese videre. :p
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
jokris skrev:
hmm, interesant :) skal ikke være lett , de fleste råd jeg har fått foreløpig er å legge så mye jeg kan i riaaen
setter stor pris på alle som tar seg tid til å svare, så utifra din mening bør jeg kikke på dyrere spiller ala p3 eller en større pro-ject ? og så kjøpe dyrere ria etterhvert ?
Nei, lett skal det ikke være. Gå for Project og Tube box er mitt råd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
niels skrev:
jokris skrev:
hmm, interesant :) skal ikke være lett , de fleste råd jeg har fått foreløpig er å legge så mye jeg kan i riaaen
setter stor pris på alle som tar seg tid til å svare, så utifra din mening bør jeg kikke på dyrere spiller ala p3 eller en større pro-ject ? og så kjøpe dyrere ria etterhvert ?
Nei, lett skal det ikke være. Gå for Project og Tube box er mitt råd.
Ut av alternativene er det mitt råd også.

Men ved å bytte ut RIAA til f. eks Cambridge P640 vil en ha flere spennende alternativer som f. eks RPM eller P3-24, eller alternativt Debut og en bedre stift.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
har ikke project en modell til rundt 5ooo også, xpression lll ? rpm har jeg veldig lyst på men ønsker en tradisjonell spiller med støvlokk, når det gjelder ria er jeg nede på 3 alternativer, project tube box se ll, bruker 12ax7 fra før og har mange alternativer jeg kan teste i denne, audion, varmt anbefallt, har også noe 6922 rør her nå, og xindac lp riaa
når det gjelder platespiller alternativer er nå de enten thorenz, rega eller pro ject i prisklasse rundt 4 -6 tusen
har skrinlagt ett annet proskjekt for å legge mer i vinyl så total budsjett er nå rundt 10 tusen
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg er jo personligt ikke noen fan av Regas billigere modeller, sorry. Da tiltaler Project RPM 5.1 f.eks meg mer men da var der det med lokk jo.
Men, mitt opprindelige råd står fast, og som Anonym siger, ved valg av Cambridge riaa kan du få bedre pickup, og det ville jeg helt klart overveie. Denne kan du jo kjøpe fra Japan (audiocubesII f.eks.) eller USA.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Vidar P skrev:
Rock, bare fra sidelinja og OT forsåvidt; men det hadde vært mye lettere å sammenhengende lese det du skriver dersom du hadde laget naturlige avsnitt, og ikke et avsnitt for hver setning. Slik det er nå så tar det forever å lese.
Har nå sagt at debatten er avsluttet for min del, men ett svar bør du da kunne få.

Du har sikkert rett, men jeg ble litt bestyrtet da jeg mente jeg ble ilagt meninger jeg ikke hadde.

Ellers vil jeg si at jeg synes tråden som går videre har tatt seg opp, og håper trådstarter får gode innspill angående RIAA.

Jeg spiller på eldre komponenter med innebygde RIAA og har intet særlig å komme med der, synes det fungerer greit hos meg.

Men ser det er kommet flere forslag og fint er det, vil bare si til trådstarter at også jeg vurderer enn større Denon eller noe lignende.

Er prisen som avgjør.

Ser den nye jubileumsmodell av Denon platespiller er blitt revet bort, den var i dyreste laget.
men ok, den var ny i det minste.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
rock skrev:
Men ser det er kommet flere forslag og fint er det, vil bare si til trådstarter at også jeg vurderer enn større Denon eller noe lignende.
Er prisen som avgjør.
Denon spilleren blir levert med en Denon 103 pu, eller eventuelt en ny Ortofon MC20 Super, prisen blir under 3000 kroner. RIAA trinnet jeg skal bruke er innebygd i forforsterkeren min, Parasound NC2100, her kan jeg velge mellom MM og MC. Fidelity har testet denne forforsterkeren, men ikke lyden av selve RIAA trinnet. Knut Vadset skriver at i neste nr skulle en annen kar teste nettopp dette trinnet, men har desverre ikke funnet denne artikkelen i Fidelity`s nedlastbare pdf filer, så hvor dette RIAA trinnet havner på treet vet jeg desverre ikke.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Da har jeg bestillt pr tlf 1 stk pro-ject xpression lll, i sort m hvit tallerken, ortofon 2m red pu, og en stk pro-ject tube box se ll, håper jeg har truffet her slik at vinyl interessen kan våkne
noen som vet om gode nettbutikker eller lokale butikker i drammensområdet som selger nye/brukte lp plater ?
avgjørelsen ble tatt etter å ha gått igjennom svar her inne, og etter å ha lest test fra 6moons, samt at jeg har hatt ett godt øye til pro.ject en stund, rega har jeg jo allerede i oppsettet.

takker for all innput ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Gratulerer med ny spiller. Det finnes jo en del fremtidge oppgraderingsmuligheter også for Pro-Ject så du går en spennende fremtid i møte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Flott spiller. Hvor hadde de den?

Da kan du ønske deg en Speed Box SE til jul. ;) Den har jammen innebygget Speed Box også.

"lokal" butikk er vel The Garden.

www.thegarden.no
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Flott spiller. Hvor hadde de den?

Da kan du ønske deg en Speed Box SE til jul. ;) Den har jammen innebygget Speed Box også.

"lokal" butikk er vel The Garden.

www.thegarden.no
Tror det finnes en comfort og en basic versjon av den spilleren og kun den ene har speedbox innebygget.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
jeg har bestillt den hos jfs i drammen, det er ikke comfort versjonen med autostop og speed box, skal dog kjøpe speed box på sikt

takker ;D ;D ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sånn å forstå. Den billige speedboxen ga hørbare forbedringer på Debut-en min i alle fall. Du må jo nesten ha SE til din. ;)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
blir nok det på sikt, nå er riggen kjøpt ihvertfall ;D ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Blir nok fett. Håper den blir levert kjapt. :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
Blir nok fett. Håper den blir levert kjapt. :)
den er i drammen allerede, jeg visste jfs var på messen , så jeg ringte han og avtallte at han tok med seg sakene ikveld fra importøren :) jfs = knall service
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kommer til å bli meget fornøyd med denne spiller, gratulerer.
Mht plater, se opp for bruktmarkedet....er en del der selger hele samlinger for en slik og ingenting.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
niels skrev:
Du kommer til å bli meget fornøyd med denne spiller, gratulerer.
Mht plater, se opp for bruktmarkedet....er en del der selger hele samlinger for en slik og ingenting.
takker for det, trenger å få økt samlingen fra 0 litt faderlig fort :)
 

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2008
Innlegg
193
Antall liker
3
jokris skrev:
Da har jeg bestillt pr tlf 1 stk pro-ject xpression lll, i sort m hvit tallerken, ortofon 2m red pu, og en stk pro-ject tube box se ll, håper jeg har truffet her slik at vinyl interessen kan våkne
noen som vet om gode nettbutikker eller lokale butikker i drammensområdet som selger nye/brukte lp plater ?
avgjørelsen ble tatt etter å ha gått igjennom svar her inne, og etter å ha lest test fra 6moons, samt at jeg har hatt ett godt øye til pro.ject en stund, rega har jeg jo allerede i oppsettet.

takker for all innput ;D
Jeg har handlet en del på www.funrecords.de. Der har jeg funnet mye godmusikk av god kvalitet til en billig penge.
 
Topp Bunn