Nybegynner med vinyl.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Siden du nå har kjøpt deg spiller så tenkte jeg å hi-jacke tråden littegrann :)

Etter mye lesing her inne fant jeg ut at det var på tide å lete fram alle vinylplatene.
Vel jeg hadde en Rega planar som ble solgt for noen hundrelapper tildig på 90tallet så det jeg har stående igjen er en Technics SL-B2 som jeg faktisk aldri har prøvd da den fulgte med på et kjøp en gang.
Den har stått på loftet siden slutten av 80 tallet så beltet var selvfølgelig ødelagt . Ellers var det kun litt støv, og med strøm så snurret ihvertfall motoren rundt .

Er det verdt å koste penger på denne kontra kjøpe seg en ny pro ject ? jeg får god pris på sisnevnte hos lokal forhandler inkl RIAA.
Stiften på spilleren ser bra ut , men iom den er gammel så hvet en jo aldri.
Hva må gjøres og evetuelt hvem kan gjøre det? . Og hvor får en tak i belter ?
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Da var spilleren kommet i hus, hva skal man si.... tja..var ikke helt som forventet. Det jeg reagerer som jeg synes er meget negativt er tendenser til overstyring i vokaler til å låte direkte dårlig, sibilanter er også en del av hverdagen, nesten som å høre å radio når dekningen begynner å bli dårlig. Virker som nivået er for høyt på en måte. Kjøpte inn 3 nye plater med Kari Bremnes til anledningen for å være sikker på at det ikke er platene som spiller meg ett puss, Lydmessig så høres det korrekt ut, bortsett fra den pokkers vrengingen som til tider er meget fremtredende, spesielt på live platen til Kari Bremnes, her er det utklassing til de grader når cd`n settes på.

Nå må jeg føye til forforsterkeren min som har innebygget RIAA med valg for MC og MM er på service, så jeg har satt spilleren på MC og koblet den til receiverens phono inngang. Jeg håper at det er phono inngangen på receiveren som er dårlig og at dette ikke er "standarden" i den lavere enden av vinylspillere.

Akkurat nå står Svarta Bjørn i spilleren, har lest at en del sliter med denne platen, skal høre igjennom for å høre om det er like ille som det er på live platen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilken pu var det? Er den ny, eller utslitt? Er den riktig stilt inn? Er det slark i armlagre? Jeg er blant de som ikke har særlig høye lydmessige forventninger til direktedrevne japanske 80-tallsspillere (hvis det er samme SL10), understøttet av eget begredelig eierskap på den tiden, men det skal jo iallefall ikke skurre.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Det er en lite brukt MC310 som står på den, spilleren skal være ganske strøken bortsett fra litt riper på topplokket. Hvordan sjekker jeg eventuelt armlagrene på spilleren da? Så lenge det ikke er vokal i musikken låter det greit, men så snart det blir litt synging så starter vrengingen i varierende grad. Kom til spor nr 4 på Svarta Bjørn så maktet jeg ikke mere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
MC310? Aldri hørt om. Gammel MC? "Alle" selgere sier forresten at ting er "lite brukt". En nærmere titt på diamanten i lupe hadde gitt en ide om slitasjegrad. Det høres jo ut som symptomene kan likne bl.a en utslitt pu, evt en med morkent oppheng.

Man napper kjempelett i arma (headshell) for å kjenne etter bevegelse i lagrene; den minste bevegelse og det er sterke holdepunkter for at lagrene er ødelagt, og arma er i praksis ødelagt. Du får ta en sjekk.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
449
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Hvis jeg ikke husker feil er mc310 en pickup fra Luxman og ble levert på en del av spillerne dems.

Mvh Roar
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Technics MC310 ble levert orginalt med SL-10 og skal være ganske bra i følge det jeg leser om den på nettet, alt annet blir dårlige erstatninger i forhold. Skjønner ikke helt enda hvordan jeg ser om lagrene er ødelagt, dette er en tagential arm.

Jeg lettet litt på trykket til 1.25 gram i følge brukermanualen, sto på 1,50 gram og jeg synes det ble en forbedring, mulig jeg skal prøve å gå enda litt mere ned. Kan også legge til at jeg sliter med mye statisk elektrisitet på platene, vet ikke om dette kan gjøre vokalen "fuzzy"
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Tok en kjapp sammenligning med ei plate mot Spotify av alle ting, og Spotify høres 100 ganger bedre ut. Nei dette var noe drit... Bomkjøp kalles det.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjøp deg en ny budsjettspiller av kjent merke. Låter bedre, varer lengre, beholder en verdi, og virker alltids.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Kjøp deg en ny budsjettspiller av kjent merke. Låter bedre, varer lengre, beholder en verdi, og virker alltids.
Njaa, tror egentlig jeg er ferdig med vinyl for denne omgang. Det ble en så gedigen nedtur at det frister ikke til gjentakelse. Skal høre med selger om han vil han den tilbake hvis ikke havner den på bruktbørsen.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Mange mener at en billig vinylrigg kan spille bedre enn dyrere digitale kilder. Dette har jeg aldri opplevd. Min erfaring er at man må betale det det koster for å få virkelig glede av vinyl. De som tror de skal nå nirvana uten å betale for det vil alltid bli skuffet (IMO).

Hvis man derimot graver litt dypere i lommeboka, så er det ingen ting som slår vinyl (IMO).
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Birdman skrev:
Mange mener at en billig vinylrigg kan spille bedre enn dyrere digitale kilder. Dette har jeg aldri opplevd. Min erfaring er at man må betale det det koster for å få virkelig glede av vinyl. De som tror de skal nå nirvana uten å betale for det vil alltid bli skuffet (IMO).

Hvis man derimot graver litt dypere i lommeboka, så er det ingen ting som slår vinyl (IMO).
Det tror jeg også er tilfellet, det var egentlig ganske mye jeg savnet i lyden i forhold til de digitale kildene mine. Derfor kjøpte jeg inn noen nye plater for å ta en direkte sammenligning, filbasert avspilling, dvs PC med J Rivers med ASIO mot DAC er suverent overlegent i dette tilfellet, til og med noe så simpelt som cd spilling med en PS3 koblet til en receiver med HDMI låt mange hakk bedre. Jeg gidder ikke å bruke en formue på en vinylrigg for å komme opp på samme nivå.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der er jeg delvis skeptisk til; jeg er forsåvidt enig i at man må grave dypt for suveren vinylgjengivelse, men selv den billigste Rega eller Project eller tilsvarende er uendelig, uendelig mye bedre enn en ødelagt japansk 80-tallsspiller med en morken pu. Og uendelig mye bedre enn f.eks Spotify som kilde.

Det blir trist å lese at en vordende vinylbruker ser ser mest tjent med å avstå fra vinyl på bakgrunn av elendige råd om spillere knapt noen syntes var bra nok til å kjøpe selv for 30 år siden, som attpåtil tydeligvis er ødelagt.
 

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Innlegg
1.500
Antall liker
1.135
zebby skrev:
Vidar P skrev:
Kjøp deg en ny budsjettspiller av kjent merke. Låter bedre, varer lengre, beholder en verdi, og virker alltids.
Njaa, tror egentlig jeg er ferdig med vinyl for denne omgang. Det ble en så gedigen nedtur at det frister ikke til gjentakelse. Skal høre med selger om han vil han den tilbake hvis ikke havner den på bruktbørsen.
Synd du ikke fikk det til å funke Zebby.Jeg er enig med Vidar P at en ny budsjettspiller virker bra.Hadde sjøl tenkt å kjøpe brukt men valget falt på en ny Project RPM 5-1 og en Project Phonobox SE II.Spiller mere lper enn cder i dag.
Mvh Finbeck
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
synd zebby, har opplevd at vinyl gir meg ett fullgodt alternativ til cd her hjemme , hvis ps3 oppleves som bedre enn vinyl hos deg må det ha vært noe helt , helt galt , hos meg er tom en billig dvd spiller bedre enn ps3 til musikk
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Finbeck skrev:
zebby skrev:
Vidar P skrev:
Kjøp deg en ny budsjettspiller av kjent merke. Låter bedre, varer lengre, beholder en verdi, og virker alltids.
Njaa, tror egentlig jeg er ferdig med vinyl for denne omgang. Det ble en så gedigen nedtur at det frister ikke til gjentakelse. Skal høre med selger om han vil han den tilbake hvis ikke havner den på bruktbørsen.
Synd du ikke fikk det til å funke Zebby.Jeg er enig med Vidar P at en ny budsjettspiller virker bra.Hadde sjøl tenkt å kjøpe brukt men valget falt på en ny Project RPM 5-1 og en Project Phonobox SE II.Spiller mere lper enn cder i dag.
Mvh Finbeck
sikla på en rpm spiller jeg og men gikk til slutt for en xpression lll, hvilket rør har du havnet på i riaan?
 

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Innlegg
1.500
Antall liker
1.135
Hei jokris min Phono Box SE II er uten rør.Heter ikke de med rør Tube Box.
Mvh Finbeck
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.234
Antall liker
61.984
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
2.Mars spør Zebby om råd vedr.kjøp av platespiller. Nå er tråden igjen aktiv ser jeg...
Det var spørsmål om det var lurt å kjøpe en Technics SL-10 eller evt. legge pengene i noe annet. Han fikk mange råd, bl.a. av u.t., og det store flertall rådet han til å kjøpe en enkel budsjettspiller type rega,project e.l. -helst ny.
Har ikke lest opp igjen hele tråden, men husker ikke en eneste anbefaling som gikk på å kjøpe SL-10 som er ca 25-30 år GAMMEL og full av elektronikk og mekanikk som det med stor sansynlighet er vanskelig å få til å fungere.
Zebby valgte å gå for SL-10.
Og nå? Han er ikke fornøyd! Hva skal man si!
Tough shit!
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Vanlig fenomen her inne. Man spør om råd, men gjør uansett det man selv har bestemt seg for på forhånd. Man håper kanskje å få bekreftelse for det valget man har gjort, og får man ikke dét, så gjør man det allikevel. Da går det som det går, ja.
 
L

Lars.N

Gjest
bluesbreaker skrev:
2.Mars spør Zebby om råd vedr.kjøp av platespiller. Nå er tråden igjen aktiv ser jeg...
Det var spørsmål om det var lurt å kjøpe en Technics SL-10 eller evt. legge pengene i noe annet. Han fikk mange råd, bl.a. av u.t., og det store flertall rådet han til å kjøpe en enkel budsjettspiller type rega,project e.l. -helst ny.
Har ikke lest opp igjen hele tråden, men husker ikke en eneste anbefaling som gikk på å kjøpe SL-10 som er ca 25-30 år GAMMEL og full av elektronikk og mekanikk som det med stor sansynlighet er vanskelig å få til å fungere.
Zebby valgte å gå for SL-10.
Og nå? Han er ikke fornøyd! Hva skal man si!
Tough shit!
Det var noe drit kan man si , jeg har en SL-7 til gutt'a å den spiller meget bra sitter kun en AT 1001 på'n nå:( men EPC 205 nåla har nettopp landet på Gardermoen ;D
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
bluesbreaker skrev:
2.Mars spør Zebby om råd vedr.kjøp av platespiller. Nå er tråden igjen aktiv ser jeg...
Det var spørsmål om det var lurt å kjøpe en Technics SL-10 eller evt. legge pengene i noe annet. Han fikk mange råd, bl.a. av u.t., og det store flertall rådet han til å kjøpe en enkel budsjettspiller type rega,project e.l. -helst ny.
Spørsmål, kan du garantere meg 100% at jeg kommer til å bli fornøyd med en Rega eller en Project i budsjettklassen?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.234
Antall liker
61.984
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Nei Zebby. Jeg kan ikke garantere at du blir fornøyd med noe som helst,og ikke er det mitt oppdrag heller. Saken er den at du spurte om råd. Disse fikk du (gratis).
Et stort flertall mente at det er lettere å ikke trå feil med f.eks pro ject/ rega enn SL-10. Men fornøydgaranti det gies ikke på slike råd. Jeg bare lurte på vitsen med i det hele tatt å spørre. Er på ingen måte skadefro og vil ikke gi meg ut på noen videre polemikk. Synd at det ikke fungerer.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Jeg har svart på ett lignende spørsmål tidligere i tråden om jeg hadde bestemt meg på forhånd. Og videre så er det postet mange forslag om DD spillere fra 80 tallet, hvor det til dels ble en debatt om dette.

Tilbake til poenget, ting høres ikke bra ut, og da blir det konkludert med at utstyret er deffekt, jeg tviler på at det er det som er tilfellet, men at det er noe annet som ligger bak. Feks, kan det statisk elektrisitet som ødelegger lyden, eller kan det være phonoinngangen på receiveren som er under par. Vil ett bedre RIAA trinn hjelpe på? Hvordan sjekker jeg at lagrene er ok på en tagentialarm? Det jeg opplever nå er virkelig ikke det inntrykket andre rundt omkring i verden sitter med av SL-10 med påfølgende PU. Jeg hørte spilleren hos selger før jeg handlet, selger har en litt annen fokus på lyden enn hva jeg har i mitt anlegg så jeg kan ikke si at jeg merket meg noe negativt, men i mitt anlegg så høres det slettes ikke bra ut, og det må være en årsak til det.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du lurer deg selv Zebby, iallefall tror jeg at du gjør det. Slik elendig lydkvalitet, om den er 100 ganger dårligere enn Spotify som du sier, skyldes ikke hverken statisk elektrisitet eller mc-riaaen din.

Måten du tar imot innspill på som om de var fiendtlige er imidlertid et problem, iallefall for meg som konkluderte med at det er en defekt noe sted og får pepper for det; og det medfører at du må spørre andre enn meg om videre fremgangsmåte iallefall.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Beklager om jeg virker fiendtlig Vidar P, er en smule frustrert og ønsker bare å få en løsning på dette. Da konkluderer jeg med at jeg var en tosk som ikke kjøpte nytt, og at dette kjøpet var ett meget dårlig ett... :(
 
L

Lars.N

Gjest
zebby skrev:
Beklager om jeg virker fiendtlig Vidar P, er en smule frustrert og ønsker bare å få en løsning på dette. Da konkluderer jeg med at jeg var en tosk som ikke kjøpte nytt, og at dette kjøpet var ett meget dårlig ett... :(
Fortsatt lyst på en SL-10 eller 15 her til eget bruk :) hva andre mener gir jeg blanke F i .

Mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.117
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
Vanlig fenomen her inne. Man spør om råd, men gjør uansett det man selv har bestemt seg for på forhånd. Man håper kanskje å få bekreftelse for det valget man har gjort, og får man ikke dét, så gjør man det allikevel. Da går det som det går, ja.
...akkurat som i mange andre situasjonar i livet. Kor tungt vi tek innover oss råd, kjem vel an på kor langt ein er komen i avgjerdsprosessen? Men det er veldig kjekt å få ei stadfesting av at vi ikkje er på bærtur.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.117
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugsar ikkje heilt korleis dialogen arta seg, og kvifor ungdomen kivast...
Men når det gjeld dei ymse spelarane som er nemnde, gjer eg eit forsøk på å informere:
SL 10 var ein konseptspelar frå Technics med tangentialarm og T4P-fatning til pickupen. Dette konseptet hadde fleire kvalitetar (som garva hi-end-folk ikkje såg på som viktige, men som mange forbrukarar hadde sansen for, noko som sikkert er tilfelle også i dag):
- T4P fatninga er veldig enkel å justere. Du kjøper pickup, og stikk han inni armen a la gammal Bang Olufssen. Sjekk stifttrykket. Ferdig.
- Spelaren kan henge på veggen. Det ser tøft ut, og kan vere praktisk i visse samanhengar, mellom anna for å unngå at pickupen hoppar når folk går over golvet.
- Spelaren er fysisk liten, og opplevast av mange som estetisk tiltalande hi-tech.

Men det er relativt få pickupar å velje mellom, og eigentleg berre to gode; frå Audio Technica og Ortofon. Spelaren er heller ikkje så god som t.d. SL 1200 frå same produsent

SL B 2 er ein beltedriven billegutgåve av SL 1200-serien. Heilt grei, men ikkje noko meir. Men du kan skifte pickupshell, og det er lett å få til brukbar lyd om ein har tid til å leite etter ein pickup du kan vere fornøgd med. Ein Denon DL 110 er til dømes ei flott oppgradering.

Technics MC 310 er ein billegpickup som ikkje får fram det sublime i vinylmediet, men som absloutt kan brukast til å spele plater. Det finnest massevis av alternativ om ein er interessert i å forbetre lydkvaliteten.
 

zebby

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2010
Innlegg
89
Antall liker
2
Takker for svar Arve, tar det med meg videre. Forhåpentligvis ordner dette seg på en eller annen måte, så jeg har ikke enda lagt vinylen bort for godt. :)

Har fått litt ny info som gir meg ett lite håp, og som kanskje forklarer hvorfor resultatet ble så begredelig hos meg. Mest sannsynlig er elektrolyttene på den innebygde MC RIAA tørket ut, noe som ikke er uvanlig på gamle komponenter. Har lest om gamle forsterkere som har fått nytt liv etter en overhaling på elektrolyttene. Denne kretsen vil bli "bypassed" når spilleren står i MM og bruker ett ekstern RIAA trinn som jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Så alt håp er kanskje ikke ute alikevel. :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Et par tillegg; TP4 standarden spesifiserte at pickupen skal veie 6g, og at de skal fungere på 1,25g stifttrykk.
Derfor ikke nødvendig å sjekke det engang, ved pu-bytte!
(OK, det fantes visstnok et par avvikere som ikke fulgte "lovpålagt" standard)

Dessuten finnes det noen fler greie typer, William Thakker har Technics (NOS), Empire (NOS), LP Gear har AT, Ortofon, Grado & Shure

Å si at MC310 var en billig-pickup er å dra den langt...DL-103 er billig, MC310 var dyrere på 80-tallet...

Siden det handler om en lettvekt-arm, ville jeg valgt en pickup som er laget for slik; Empire & Shure er "bankers" .

Arne K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.117
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
1. Et par tillegg; TP4 standarden spesifiserte at pickupen skal veie 6g, og at de skal fungere på 1,25g stifttrykk.
Derfor ikke nødvendig å sjekke det engang, ved pu-bytte!
2. (OK, det fantes visstnok et par avvikere som ikke fulgte "lovpålagt" standard)

3. Dessuten finnes det noen fler greie typer, William Thakker har Technics (NOS), Empire (NOS), LP Gear har AT, Ortofon, Grado & Shure

4. Å si at MC310 var en billig-pickup er å dra den langt...DL-103 er billig, MC310 var dyrere på 80-tallet...

Siden det handler om en lettvekt-arm, ville jeg valgt en pickup som er laget for slik; Empire & Shure er "bankers" .

Arne K
1. Du har heilt rett. Gløymde å nemne dette som heilt klart er ein kvalitet for "folk flest" når det gjeld T4P.
2. Var dette den eine Ortofonen, tru? Meiner eg var bort i noko sånt.
3. Eg visste ikkje at Grado hadde T4P-utgåver. Interessant. Eg kan forresten nemne at Stig Arne Skilbrei brukar ein Technicsspelar av dette slaget. Eg trur han har god oversikt over dei ulike kvalitetane.
4. Men DL 103 var til sals på Audioscan, som hadde lågare avanse enn Panasonic/Technics Norge i si tid... noja, eg skal ikkje kverulere. Du har eit poeng (men eg likte aldri MC 310, i motsetnad til veldig mange andre pickupar i same tidsrom. Har du forresten høyrt TEchnics EPC 100?)
 
L

Lars.N

Gjest
Vil tru 310'n spiller ringer rundt en Ortofon Rondo Blue hvis den er i orden. :D

Mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Vil tru 310'n spiller ringer rundt en Ortofon Rondo Blue hvis den er i orden. :D

Mvh
Såpass? Hva får deg til å tro det?
 
L

Lars.N

Gjest
Dazed skrev:
laban skrev:
Vil tru 310'n spiller ringer rundt en Ortofon Rondo Blue hvis den er i orden. :D

Mvh
Såpass? Hva får deg til å tro det?
Her blir det bare med tru'a hehe , jo da fant noen folk på nett som hadde testet litt forskjellig der gikk EPC310 av med seier over Ortofon.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Finbeck skrev:
Hei jokris min Phono Box SE II er uten rør.Heter ikke de med rør Tube Box.
Mvh Finbeck
sorry det burde jeg catcha :)

mvh
jokris
 
Topp Bunn