Leste din 'historie' fra den andre tråden (
link). Mye av forløpet handler om å definere behov og ambisjonsniveau, det foregår egentlig helt frem til konkret kjøpsbeslutning, og det er ikke alltid så enkelt som man kunne tro. Selv om brukerscenarier ofte likner hverandre, og ditt utgangspunkt (sitte i go'stolen, streame fra NAS, og lytte via lukkede hodetelefoner) ikke er utenom det vanlige, så er løsningene mangfoldige, som du har sett i tråden her. Det betyr mye ny informasjon å absorbere og sortere, mange synspunkter å forholde seg til, og det krever både tid og energi. Er man nysgjerrig anlagt, er det kanskje morro å undersøke disse tingene, har man blott et 'problem' man vil ha løst, kan det være anstrengende å skulle undersøke i øst og vest først.
Noen ganger er man heldig, treffer et valg på 'løst' grunnlag, men det viser seg å være helt riktig, også på sikt. Et eksempel på dette er de polske formstøpte inears (fra Spiral Ear) jeg kjøpte for 6-7 år siden, de har vist seg å være mitt beste headfi-kjøp hittil, med bra lyd i go'stolen og på kontoret, og med støyisolasjon på flyreiser og i hagen. Bruker eksemplet også for å introdusere et alternativ til lukkede hodetelefoner, nemlig de formstøpte inears. Her er utbudet nærmest eksploderet de senere årene, og lydkvaliteten står ikke tilbake for tilsvarende priset lukkede hodetelefoner.
Jeg synes det ofte først er, når man tar utstyret i bruk , at man finner ut, om det dekker behovet og de lydmessige preferenser. Jeg synes også, at det er legitimt å være skeptisk til både pris og teknologi. Dyrt trenger ikke være bedre, men det kan indikere bedre komponentvalg og/eller mer gjennomtenkt konstruksjon. Nytt trenger ikke være bedre, men for akkurat streamere og dac'er så vil det nok være tilfellet i 8-9 ganger ut av 10. Så, jeg synes egentlig ikke, at dine overveielser er neurotiske overhodet
Bør kanskje nevne, at mye av min egen lytting foregår via iPhone+earbuds. Har vært gjennom forskjellige portable og stasjonære head-fi løsninger, men akkurat nå fungerer førnevnte greit i forhold til ambisjonsnivået. Har dog et lite stasjonært oppsett stående med bedre lyd, når lysten er til det. Som nevnt innledningsvis er det i bunn og grunn et spørsmål om behov og ambisjonsnivå.