Nybegynner søker råd og utstyr

kuleberg

Fersking
Ble medlem
01.08.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Har litt elektronikk i bakhånd fra skolen samt mye feilsøkingserfaring, litt på elektronikk men meste på AC.
Har et par forsterkere fra 70-tallet liggende jeg har lyst til å prøve meg på og trenger noen nybegynnertips og kanskje litt utstyr.
Har noen liggende no rimelig? F.eks, signalgenerator, signaltracer, oscilloscope etc?
Kan ikke se at Deoxit er å få i norske butikker. Hva bør jeg kjøpe til rens av forsterker generelt innvendig, samt rens av knapper og potmeter?
Ser da etter enkle rimelige løsninger for å komme i gang på noen rimelige forsterkere
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.396
Antall liker
3.428
Torget vurderinger
0

 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
601
Antall liker
732
Sted
Bodø
Du spør etter om noen har liggende rimelige signalgenerator, oscilloscope etc,
men med dagens priser og utvalg av slikt så vil jeg heller anbefale å kjøpe nytt.

Søker du på f.eks Ebay etter "DDS function generator" så finner du mange der,
og selv de billigste til bare 2 - 300.- fungerer helt utmerket til feilsøking og testing.

Samme med oscilloscope, her finner du nye fra 2000.- og opp om du vil ha
tradisjonelle benk oscilloscope.
Et alternativ kan jo være de nye bærbare 2-i-1 (eller 3-i-1)
sakene slik som Owon HDS242 og andre i den serien, der du får både oscilloscope og multimeter i ett
til en veldig gunstig pris.
Og, ja det er gjerne gunstig å ha mer enn ett multimeter.

I tillegg vil du trenge loddeutstyr (loddestasjon el)
Her er også utvalget av billige avanserte stasjoner stort.
Et søk etter "T12-942 Mini OLED Digital Soldering Station" viser noe at det som er tilgjengelig.
Rask oppvarming, lett å bytte spisser, justere temperatur osv.
Jeg driver min med en brukt laptop strømforsyning...

Andre ting du bør/må ha:
Skilletrafo
Variac
Dim-bulb tester
Benk strømforsyning
osv

Begynn med det viktigste (multimeter, loddebolt og signalgenerator), og utvid etterhvert som du ser behov.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.006
Antall liker
11.407
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er flere FB-grupper hvor det omsettes komponenter og utstyr... instrumenter er ikke hverdagslig, men det dukker opp fra tid til annen...
Jeg tror jeg vil være litt restriktiv med DeOxit... for vanlig rens/vask holder det med fettfri elektronikkrens, 556, 226, WD40 o.l. inneholder også smøremidler som gjør at støv o.l. fester seg lettere etterpå.. Elektronikkrens, blåsprit ellerlater ingen rester... vann og en dråpe Zalo gjør også underverker, bare det får tørke først..
 
Topp Bunn