Nybegynner trenger hjelp - hva skal jeg velge?

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Hej,

Nu när du ska bli Regaägare så måste jag tipsa om ett Regaforum
på Vinylengine:

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewforum.php?f=32

Där har jag hittat många svar på funderingar jag haft om Rega och
som jag inte hittat på detta forum eller dom svenska forumen jag
dräller på.

Och det där med balans i anläggningen. Jag har ett alternativt synsätt
som jag fick lära mig av en viss norskättlad Hifi-handlare. Bakgrunden
var att jag med pengar brännande i fickan gick in i hans butik i
somras. Nu skulle Regaplankan bytas mot en P7a eller kanske tom en
P9a!!!! Hans svar var:

" Nej, nej. Du kommer bara bli besviken om du tar med dig din puppa (en Dynavector 10x5) och sätter den på en dyrare
spelare. Behåll P3-24 och gå för en bättre PU istället. Effekten i
bättre ljud blir större då. Om jag säljer på dig en P7/P9 så kommer
du bara att bli besviken och jag har tappat dig som framtida kund.
Det är på pickupsidan utvecklingen har gått framåt. Vad gäller
plintar/armar har det inte hänt så mkt"

Så här i efterhand kan jag bara ge honom rätt. Regan har svarat
på varje PU-uppgradering med alltmer välljud. En oseriös Hifi-
handlare kvar i "old-school tänkandet" hade sett köplusten i min
blick och krängt på mig en P9. Heder åt honom!

Men jag ska gå vidare med ett annat märke på skivspelare, men
det beror mest på att jag vill ha möjlighet att experimentera
med olika armar, tweaka och pilla mer. Om det bara gällde
musiken så hade jag hållt kvar vid Rega. :)

Vägghylla kan jag inte sätta upp, men jag har ett Solid-Tech
rack med dom underbara Norska tassarna. Underlaget är
viktigt ingen tvekan.

Och håller med ssm i tidigare inlägg. Snåla inte på Riaa.
 
L

Lars.N

Gjest
Se på børsen en flott Sota med tangensial arm med Mc 30 super mkII på til 7500,- eller bud trur ikke jeg hadde vært i tvil en gang hvis jeg skulle handle.

Laban
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Henger meg å Laban...dette er veldig mye spiller for pengene ...men det er tangensialarm...med luft,pumper og andre remedier........det er vel verdt å nevne at brukere av disse armene skjelden går tilbake til radial(vanlig arm)

Hadde det ikke vært for at jeg akkuratt har kjøpt meg en rimelig dyr spiller og oppgradert hadde jeg nok vært over fjellet etter denne her.....

Espen
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Takk for tipset, laban. Den så faktisk ganske så interessant ut. Stemmer virkelig førprisen på 5600$? Det er jo nesten 40.000 med dagens kurs.

Det spørs nok om den fortsatt er tilgjengelig når jeg er klar for å kjøpe. Det blir nok noen uker til jeg har finansene på plass.

Edit: Takk for tipset om Rega-forumet, Karla. Mye bra info der. :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.091
Antall liker
22.338
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oj. En Star Sapphire med eiketopp. Sikle. Min er bare Sapphire, uten vakum og med topp i sort vinyl. Nå kjenner jeg suget*.




*Pling! VakumSUGET, hehe.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.128
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
laban skrev:
Se på børsen en flott Sota med tangensial arm med Mc 30 super mkII på til 7500,- eller bud trur ikke jeg hadde vært i tvil en gang hvis jeg skulle handle.

Laban
Wow, for en spiller! :eek: Det må jo være et varp?
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Det var hela pakket i den där P5 annonsen! PSU tex är
obligatoriskt.

Om den hade dykt upp för 1,5år sen så hade jag slagit till
direkt. Då beställde jag en ny P5, väntade i två
månader och gav upp :mad:. Undrar om Rega har fått
ner leveranstiderna nuförtiden??
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
køb en brugt god grammofon og sæt en dyr pickup på.

det vil alle dage være bedre brug af penge end en ny rega med en billig/dårlig-pickup!
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Takk for tipset, olaps!

Bare for å ha alle alternativene på plass, om jeg skulle velge en Ortofon pickup til Rega P5, hvilken bør jeg satse på? Si jeg f. eks. får en god bruktpris på Ortofon Rondo Bronze eller Ortofon MC Kontrapunkt a, hvilken bør jeg satse på? Jeg heller litt mot Kontrapunkt a, men er ganske så usikker. Noen innspill?
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Det var interessant lesing, takk for linkene! Det ser ut til at de to pickupene er ganske så ulike når det gjelder musikkgjengivelse. Kontrapunkt a er visst ganske analytisk og nøytral, mens Rondo Bronze er mer organisk og musikalsk. Sånn sett ser det ut til at Rondo Bronze passer meg bedre.
 
L

Lars.N

Gjest
Svirre skrev:
Det var interessant lesing, takk for linkene! Det ser ut til at de to pickupene er ganske så ulike når det gjelder musikkgjengivelse. Kontrapunkt a er visst ganske analytisk og nøytral, mens Rondo Bronze er mer organisk og musikalsk. Sånn sett ser det ut til at Rondo Bronze passer meg bedre.
Lykke til håper du blir fornøyd med hva det en blir til ikke lett det der.

Laban
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med en Lyra Dorian......? en flott pu jeg hadde den en kort tid på min scout , spiller forrykende , både i klang , detaljer og kropp....ikke analytisk og ikke rødvinspickup....spiller rett og slett musikk på en fantastisk måte....

selges hos ohc og på en rekke nettbutikker,,,,

sjekk med armen ang vekt, compliance etc......

jeg har hørt kontrapungt H ...ok den , personlig hadde jeg valgt Dorian fremfor denne , slev om den er billigere...Dorian er mye pickup for pengene...

Legg merke til at jeg ikke sier noe om dine to valg over...rett og slett fordi jeg ikke har hørt noen av de....sikkert gode pu er..det også....rondo har jo fått mye skryt de har jeg dett...ta en kikk på sixmoons linken til høyre på vårt forum ,....
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.969
Antall liker
27.113
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei
Den erfaringen jag har med Rega er att de er litt slanke, ej analytisk(ej erfaring med p7/p9) i lyden.
Så derfor syns jeg att noen av disse pu er bra alt (brukt i P3.24), kommer ann
på vad for slags musikk du lytter på også, men til rock generelt, hade jag valt
en Dynavector 10x5 eller 20x glimrende matcher til Rega. Benz ace er også
ett godt val, og som ssm nemner Lyra Dorian. Ville hur som helst valt en pu
i dette pris spannet uansett.
 

Herr Eriksen

Medlem
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Ser det er flere her som anbefaler vegghylle som oppgradering av regaspillere, og jeg planlegger å kjøpe meg en slik til min planar 3. Men jeg registrerer også gjentagende snakk om "egnet vegg", og så lurer jeg på hva det kan være. Den aktuelle veggen i mitt midlertidige hjem er gammel gips tror jeg. Kan denne være egnet? Mine kunnskaper i både byggteknikk og vinylmekanikk er ganske så beskjedene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det må jo være en solid vegg med solid bindingsverk eller mur helst, ikke en lettvegg som durer ivei.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.809
Antall liker
380
Torget vurderinger
3
Er det gips utenpå en trevegg eller murvegg du har?

I begge tilfeller må du bruke lange nok skruer til å få feste i selve veggen. Feste bare i panelet på en trevegg f.eks. er no good. Skruene bør godt inn i spikerslagene i veggen.

Har du et godt og stabilt gulv er det ikke sikkert du får noen bedre løsning med en vegghylle. Da kan du bruke et lett og stabilt underlag til spilleren. Billigste løsning er Lack-bord fra IKEA.

mvh
FZ
 

Herr Eriksen

Medlem
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Hei og takk for raske og gode svar!

Veggen er noe ubestemmelig. Det er gips satt opp foran en annen gammel vegg for å dekke over en dobbeldør tror jeg. Det er mulig det er et stykke bakover til orginal vegg, det ser nemlig ut som gipsveggen stikker litt ut. Sikkert en litt rar løsning. Det virker kanskje tryggere (og billigere) å kjøpe et Lackbord, og så heller vente med vegghylla til jeg flytter og får meg en ordentlig vegg.

Men Lackbord er altså en grei løsning? Det skal da bare stå rett på golvet? (Gulvet mitt virker mer ordentlig enn den veggen. Stabilt gammelt treverk uten knirk).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Møbelfilt under beina på Lack-bordet fungerer fint det.

Mvh Vidar P
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg klarer ikke å bestemme meg for RIAA. Er det noen gode bruktkjøp av riaa på bruktbørsen nå? Budsjettet mitt der er 2000-3000 og den skal brukes i lag med en Rega P5.

Simaudio Moon LP3 til 3500 virker interessant. Noen innspill der? Jeg vil gjerne ha en RIAA der all kablingen er bak.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Må være om du får en asr mini MK I for 3k på børsen da....ikke noen ute nå , men det kommer sikkert .....sitte litt på gjerde kanskje? all kabling bak....justering unter lokket.


Vær tolmodig , det dukker stadig opp her i dette fora.... 8)
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg har fått tilbud om å få låne en Vincent PHO-111 inntill jeg finner en bedre RIAA. Hvordan er Vincent PHO-111 kvalitetsmessig? Jeg vet den er ganske så billig, men er den grei i sin prisklasse?
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
310
Antall liker
351
Torget vurderinger
3
Nå skal ikke jeg påstå at jeg har peiling, men har Vincent RIAA.

Den fungerer helt greit her.
Bare vær forsiktig med å skifte mellom MMI, MMII og MC bakpå der, mens den er tilkoblet forsterkeren.
Smeller skikkelig i høytalerene :p

Når det gjelder lyden så tror jeg Audiofile Arve hadde testet den opp mot noen andre RIAA'er, og fant at Denon sin var bedre.
Finner ikke den testen igjen...

mvh
Joar
 
Topp Bunn