Nybegynnerbommert

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Hei, fikk i går ny pu til min ProJekt Debut og i min iver etter å prøve nyanskaffelsen klarte jeg å ryke den blå ledningen som skulle koples til pu.
Går det an å bytte alle kablene som går gjennom armen?
Kan noen også forklare hva de forskjellige fargene på de fire kablene til pu betyr, går ut i fra at rød og hvit er høyre og venstre, men blå og grønn?
Morten
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Hva mener du med at du klarte å ryke kabelen? Løsnet den lille kontakten som skal festes til pu, eller røk hele ledningen inne i armen? I tilfelle det første er det bare å lodde den på nytt.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Den røyk nesten midt mellom den lille pluggen og der den kommmer ut av armen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Dersom du lodder klipsen på på nytt, vil ledningen da være lang nok til å nå frem til pickup? Dette er helt klart kjedelig, men i tilfelle så vil du klare deg.

Kjedelig hendelse uansett. Du kan jo alltids skjøte ledningen og lodde den sammen igjen.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
tror den vil bli lang nok, får gjøre et forsøk med loddebolten, er jo ikke akkurat de mest solide kablene jeg har sett. Kjedelig hendelse men får trøste meg med at jeg har lært noe til neste gang.
Lurer også på hva fargene på de fire kablene betyr.
Takk for svar så langt.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
De øvre er høyre(rød) og venstre(hvit) kanal. De to i bånn er jord (grønn til høyre kanal og blå til venstre kanal).
Jeg tror dette er standard. Har riktignok hørt at det kan variere på noen spilleren.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Takk for enkelt og greit svar, måtte prøve litt fremogtilbake på ny pu siden den nye ikke hadde noen ordentlige markeringer.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Spar på den ledningsspumpen, i tilfelle du vil trenge lenger ledning på neste picup... Man vet aldri
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Byttet fra den medfølgende Ortofon om5e til en ProJekt K4, har ikke fått lyttet så mye men merker at stereoperspektivet ble mye bedre med en litt dyrere pu.
Takk for fin link til veldig nyttig side.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Den er nok hakket bedre ja. Er ikke det egentlig en Grado-pickup?
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Jo er egentlig en Grado, vet ikke om den heter K4 hos Grado også, moro med små forbedringer hele veien, tar små babyskritt hele veien.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Takk for linkene, var mye fint fra proJekt jeg ikke har sett i Norge.
Er fint å kunne stille litt dumme spørsmål her siden man slipper å få fordummende svar slengt tilbake.
Takk for tips og råd alle sammen.
Morten
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
ProJect føres av veldig mange ulike forhandlere, det meste kan skaffes, eller finnes endatil til test og beskuelse, men det kan nok hende du må bevege deg litt rundt om du skal få sett hele sortiementet. ProJect har mange gode spillere, særlig i forhold til pris.

Min første platespiller var en ProJect Perspectiv som jeg forresten fortsatt lytter til hos en kompis.
 
K

kbwh

Gjest
Ikke for å være slem eller noe, men en OM5E kan vel bli både en OM30 og OM40 med et lite nålebytte, og det er pickupene sine!

Disse Gradoene skal være riktig gode forøvrig.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Ja tenkte på å bytte nål, så at de ikke kostet allverden, men så slo det meg at jeg har minst 8 tommeltotter når det gjelder småting.
Og jeg så for meg mye plunder og høylytt banning når nålen skulle byttes.
Men kanskje noe å tenke på neste gang ::)
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har du 8 tommeltotter er nok et nålebytte enklere enn skifte og justering av en ny pickup :)

Er du usikker er det sikkert noen i nærheten av deg som kan hjelpe...
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Ok, trodde at det var en ganske stor operasjon å bytte en nål, ting ser jo litt smått ut :p
Kunne jo vært moro å ha litt å bytte mellom.
I samme slengen har noen av dere prøvd det rimeligste riiatrinnet til Graham Slee?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hvis du foretar et søk på navnet, vil du trolig finne masse om det riaa-trinnet....Har sett det omtalt haugevis av ganger.
 

#arald

Medlem
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
De øvre er høyre(rød) og venstre(hvit) kanal. De to i bånn er jord (grønn til høyre kanal og blå til venstre kanal).
Jeg tror dette er standard. Har riktignok hørt at det kan variere på noen spilleren.
Jeg tror ikke det er så lurt å koble til jord... :eek:

Det er vel + og - for hhv høyre og venstre du mener. :)
Høyre: rød = + og grønn = -
Venstre hvit = + og blå = -

#arald
 
Topp Bunn