Nye 180g LPer med elendig kvalitet

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
I går kjøpte jeg 5-6 skiver, hvorav en var "ny", dvs ubrutt forsegling - med "audiofil 180g" sticker på plasten.
Dette var en klassisk Coltrane-innspilling, så den gledet jeg meg til å sette på når kvelden kom..

Så åpner jeg og ser umiddelbart at dette IKKE er jomfruland. Videre var den i tillegg skeiv som pokker og lyden var ikke i nærheten.
Så her er det noen som skor seg et eller annet sted, jeg opplever aldri dette når jeg får ting fra Elusive disc eller andre.

Noen som har slike erfaringer med tilsynelatende nye pressinger? Og evt kan dele noen tips&tricks med tanke på hva men skal holde seg unna?

De andre skivene var pent brukt og prima stand, så jeg fikk en bra kveld likevel. Coltrane skal returneres i dag.

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som jeg skulle ha sagt det selv, Dog. Det har gått inflasjon i "Audiophile pressing"-monickeren. Det er snart ikke grenser for hvaslags tjafs vi tilbys. Dette er faktisk en av grunnene tyil at jeg konsekvent handler på Big Dipper i steden for å bestille fra De Forenklede Stater. Jeg har faktisk et sted å gå med returvarene!
Mitt siste katastrofekjøp var Mary Gauthiers siste. Skjev, usentrert, marmorert gråsvart vinyl, støyet som h...., og som om det ikke var nok manglet en bit av ytterkanten....og dette var en forseglet plate. Om det er dette de kaller "Audiophile Pressing" lurer jeg på hva mer ordinær vare innebærer.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Denne forstår jeg ikke helt.

Du skriver "ny" med hermetegn og deretter ubrutt forsegling.

Er forseglingen ubrutt og original, skal jo platen vøre "urørt av menneskehender" siden den forlot produsent.

Plater kan bulkes pga temperatursvingninger, men det er noe helt annet enn om de har flekker etc.

Om du forsøker å formidle at du har kjøpt en plate som skal være ny og forseglet, og har fått en plate som noen har brukt, får så å re-forsegle coveret, så har jeg aldri opplevd noe lignende.

Dette er i såfall svindel enten fra butikken du har kjøpt den, eller fra de som har solgt platen til butikken.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Helt riktig, svindel er det jeg snakker om. Den blir solgt som ny, den ser ny ut - men jeg så umiddelbart at den IKKE var det.
Og dette er i en norsk butikk, men ikke Big Dipper - bare for å ha sagt det. Jeg tror ikke nødvendigvis det er butikken som er skurken her,
men leverandøren(whoever that is). Jeg skal helt klart ta det opp med dem i dag.

Uansett, det er utrolig irriterende!

O.
Erland skrev:
Denne forstår jeg ikke helt.

Du skriver "ny" med hermetegn og deretter ubrutt forsegling.

Er forseglingen ubrutt og original, skal jo platen vøre "urørt av menneskehender" siden den forlot produsent.

Plater kan bulkes pga temperatursvingninger, men det er noe helt annet enn om de har flekker etc.

Om du forsøker å formidle at du har kjøpt en plate som skal være ny og forseglet, og har fått en plate som noen har brukt, får så å re-forsegle coveret, så har jeg aldri opplevd noe lignende.

Dette er i såfall svindel enten fra butikken du har kjøpt den, eller fra de som har solgt platen til butikken.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
At kvaliteten ikke står i forhold til forventningene forstår jeg. Men svindel? Det er trolig så enkelt at de som arbeider på med produksjonen slurver i behandlingen.

Hvem står for utgivelsen? Kjedelige greier okke som.

S

Stover

Gjest
Tenkte å kjøpe en Jim Stark lp på Platekompaniet. Disse har jo kun nye.

Til min store overraskelse lå lp`n inni coveret. Tok den ut og det så ut som om den hadde vært på fest, full av riper. I tillegg var innercoveret skadet.

Betjeningen tok den selvfølgelig bort.
Om man kjøper over disk bør en sjekke kvalitet på platen, nytt eller brukt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De aller beste leverandørene av "audiofile" plater er og blir de gode gamle, imo. MoFi, Classic, Analogue Productions, Cisco, Speakers Corner, Pure, Alto, Testament, DCC/S&P osv osv.

Pressingen er en ting; feil kan alle ha forsåvidt; men den møye og omhu som er nedlagt i suveren masteringjobb (oftest fra 1.generasjon on-location mastertape) fra disse selskapene er skyhøyt over alt annet jeg møter på mine vandringer gjennom musikkhistorien. Det er temmelig definerende for den potensielle lydkvaliteten.

Mvh Vidar P

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Har opplevd et par ganger at nye forseglede plater er så bulkete at det går utover sporingen. Utrolig irriterende, spesielt når titlene er vanskelig å få tak i (ex Plant/Krauss).

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er en Impulse!-utgivelse.

Jeg syntes man kan forvente at en 180g vinyl i forseglet tilstand er ny i det minste, og ikke full av flekker, riper og i tillegg skeiv som et helvete :)

Jeg skal lære av dette, jeg fikk tross alt et par knallgode Jarrett-skiver i går :) Og en Thelonius Monk..så jeg gråter ikke. Men dog.

O.
Fosse skrev:
At kvaliteten ikke står i forhold til forventningene forstår jeg. Men svindel? Det er trolig så enkelt at de som arbeider på med produksjonen slurver i behandlingen.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk VidarP, denne listen med flere får jeg pugge :)
Apropos det, er det en tråd på forumet her for nettopp slike ting? Kvalitetsressuser for god vinyl - det være seg labels, nettbutikker eller annet?

O.
Vidar P skrev:
De aller beste leverandørene av "audiofile" plater er og blir de gode gamle, imo. MoFi, Classic, Analogue Productions, Cisco, Speakers Corner, Pure, Alto, Testament, DCC/S&P osv osv.

Pressingen er en ting; feil kan alle ha forsåvidt; men den møye og omhu som er nedlagt i suveren masteringjobb (oftest fra 1.generasjon on-location mastertape) fra disse selskapene er skyhøyt over alt annet jeg møter på mine vandringer gjennom musikkhistorien. Det er temmelig definerende for den potensielle lydkvaliteten.

Mvh Vidar P

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg har en audiofil Steely Dan "Can't buy a thrill" kjøpt på Dipper som har masteringfeil!

I ene sporet så går lyden plutselig ned i hastighet og så opp igjen. Første gang trodde jeg det var platespilleren det var noe galt med. Meget underlig opplevelse - som om noen la en hånd på spolen til en båndspiller!

Ellers er jeg helt enig. Verdt å være skeptisk, sjekk alltid platen om forseglingen er brutt. Og aller helst bryte forseglingen og sjekke uansett. Har vært tilbake med noen plater som har vist seg å være buklet. Og det er dessverre en del band som utnytter at det nå er populært med LP igjen, men som ikke legger kvalitet i produktene sine. Dumt av dem, siden det som regel er musikkglade og bevisste mennesker som kjøper LP'ene.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja...en liten nidvise til. Min kjære nevø, som har arvet både musikk, film og skateboard(!)-interessen fra sin onkel, ga meg siste Kaisers i LP-form her om dagen. Jeg er ikke noen stor fan, men visste jo litt om denne produksjonen og gledet meg til å høre på den. Det låt HELT forferdelig. Her var det ikke flekker, riper eller annet, men lydkvaliteten var rett og slett elendig. Apropos vinyl som en gimmick, og ikke som et reelt medium for kvalitetsreproduksjon av musikk. Synd.

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvilken Coltrane-innspilling var det O.?

Jeg kjøpte nettopp "Love Supreme" og den var helt supreme.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Dog skrev:

Jeg syntes man kan forvente at en 180g vinyl i forseglet tilstand er ny i det minste, og ikke full av flekker, riper og i tillegg skeiv som et helvete :)

Jeg skal lære av dette, jeg fikk tross alt et par knallgode Jarrett-skiver i går :) Og en Thelonius Monk..så jeg gråter ikke. Men dog.

O.
Fosse skrev:

Helt enig i at man skal forlange mer. Poenget mitt er at det trolig ikke er svindel fra forhanler eller distributør, men dårlig produksjonsjobb. Impulse er plateselskapet, hvem står for re-utgivelsen? Er det Speakers Corner, Get Back, Classic?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Produksjonsjobb?

Jeg tviler sterkt på at fettmerkene på platen kommer av at noen hos "Impulse" spiste lunch mens vedkommende pakket plater?

Å finne fett/fingermerker på en LP når man spretter forseglingen, vil jeg sette i samme kategori som om du får overlevert nøklene til din splitter nye bil, og du finner sigarettstumper i askebegeret.

Jeg finner det mer sannsynlig at noen, et eller annet sted på veien mellom Impulse og Dog, har sprettet forseglingen og lagt sine klamme kleptofingre på det sorte gullet :mad:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nå kommer vel ikke platen fra Impulse om det står Audiophile Quality på den?

Mulig du har rett Erland, men fingeravtrykk har jeg opplevd å se på plater fra mang en forhandler, jeg tviler på at den er håndtert av andre enn dem som produserer den. Jeg vet ikke, bare antakelser.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg tror dette er en "con-job"! :)
The plot thickens...jeg hadde ikke sett denne før, men så labelen Impulse! og stickern med 180g og gikk rett inn i blodtåka(eller vinyltåka om dere vil).
Det ser ut som det er en reissue fra MCA Records(som vel er Geffen?), fra 1997. Distribuert av Uni Distribution i Usa. Erland: forseglingen var IKKE sprettet,
den så helt frisk ut, coveret like så. Men selve LPen var full av merker og dritt, ikke fingermerker...og som sakt, buklete som et vondt år.

Det ser ut som det kan være denne skiva.

http://www.blueafternoonrecords.com/product_info.php?products_id=306
(kjenner ikke disse, men googlet litt)

Liten hypotese: piratprodukter fra ende til annen?

O.
Fosse skrev:
Dog skrev:

O.
Fosse skrev:

Helt enig i at man skal forlange mer. Poenget mitt er at det trolig ikke er svindel fra forhanler eller distributør, men dårlig produksjonsjobb. Impulse er plateselskapet, hvem står for re-utgivelsen? Er det Speakers Corner, Get Back, Classic?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er rett og slett "Coltrane", som jeg tror ble gjort i 1957.

Apropos mannen, jentene og jeg hørte på Blue train til frokosten i dag, blåserintroen der fikk begge to til å rugge i takt mens de spiste grøt ;D
Jeg har håp for de små!

O.
Som er så heldig å ha pappaperm noen uker fremover!

emotikon skrev:
Hvilken Coltrane-innspilling var det O.?

Jeg kjøpte nettopp "Love Supreme" og den var helt supreme.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Dog skrev:
I går kjøpte jeg 5-6 skiver, hvorav en var "ny", dvs ubrutt forsegling - med "audiofil 180g" sticker på plasten.
Dette var en klassisk Coltrane-innspilling, så den gledet jeg meg til å sette på når kvelden kom..

Så åpner jeg og ser umiddelbart at dette IKKE er jomfruland. Videre var den i tillegg skeiv som pokker og lyden var ikke i nærheten.
Så her er det noen som skor seg et eller annet sted, jeg opplever aldri dette når jeg får ting fra Elusive disc eller andre.

Noen som har slike erfaringer med tilsynelatende nye pressinger? Og evt kan dele noen tips&tricks med tanke på hva men skal holde seg unna?

De andre skivene var pent brukt og prima stand, så jeg fikk en bra kveld likevel. Coltrane skal returneres i dag.

O.
Jeg har opplevd dette mange ganger med pressinger fra RTI (Analogue Productions, Classic Records osv.). Det har blitt så ille at jeg har tatt et opphold i kjøpene. De fleste jeg har problemer med er kjøpt fra Acoustic Sounds og Red Trumpet (nå konkurs). Det som er kjedelig er at for å få erstattet platene må en dekke returportoen selv og den er ofte høyere enn prisen på platen!

mvh,
OS

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp, man lærer. Denne er kjøpt i en fysisk butikk, så jeg returnerer og bytter til meg noe annet.
Moralen er vel å kjøpe brukte skiver som ser bra ut :) I tillegg til de man vet leverer kvalitet - ref listen til Vidar P.
Det er ikke aktuelt å slutte å kjøpe vinyl!

O.
OS skrev:
Dog skrev:

O.
Jeg har opplevd dette mange ganger med pressinger fra RTI (Analogue Productions, Classic Records osv.). Det har blitt så ille at jeg har tatt et opphold i kjøpene. De fleste jeg har problemer med er kjøpt fra Acoustic Sounds og Red Trumpet (nå konkurs). Det som er kjedelig er at for å få erstattet platene må en dekke returportoen selv og den er ofte høyere enn prisen på platen!

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg har handlet fra Acoustic Sounds i evigheter uten problemer. Siste bestilling inneholdt imidlertid en skive (Analogue Production) som hadde noen fæle riss i førstesporet, så ut som noen hadde vært der med en kniv. Henvendte meg til Acoustic Sounds og fikk beskjed om at jeg kunne returnere. Javel, men det koster da like mye i porto som jeg har betalt for platen? Jeg kunne få få halv pris ($10) på samme plate ved neste bestilling. Har litt problemer med å forstå en slik holdning når man har vært langvarig kunde, men det er kanskje bare meg?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er ikke bare deg Fosse, det er laber kundebehandling. Og det er det mye av. Men heldigvis er det mange gode gutter der ute også! :D

O.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Jeg har handlet fra Acoustic Sounds i evigheter uten problemer. Siste bestilling inneholdt imidlertid en skive (Analogue Production) som hadde noen fæle riss i førstesporet, så ut som noen hadde vært der med en kniv. Henvendte meg til Acoustic Sounds og fikk beskjed om at jeg kunne returnere. Javel, men det koster da like mye i porto som jeg har betalt for platen? Jeg kunne få få halv pris ($10) på samme plate ved neste bestilling. Har litt problemer med å forstå en slik holdning når man har vært langvarig kunde, men det er kanskje bare meg?
Fikk samme svar fra de jeg, når jeg fikk en plate med et jævla hakk i. Elendig kundebehandling.

Da er Amazon bedre. Bestilte en cdboks fra de. Feil boks kom. Jeg sendte mail og fortalte det. Svaret var at jeg kunne bare beholde den feilsendte, så skulle de sende den riktige gratis og portofritt, Fikk den nye boksen, men det var den feilsendte som jeg fikk en gang til. Jeg sendte mail og sa fra. Fikk til svar at de desverre ikke kunne skaffe den jeg skulle ha. Men det var ikke nødvendig og returnere boksene. De kunne jeg bare ha. Og i tillegg fikk jeg penger og frakt reffundert.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg handler stort sett fra Elusive og Audiophile og har heldigvis kun vært uheldig en gang så langt. Det var imidlertid maks uflaks også, siden det gjaldt en av platene i "Fruit Tree" boksen (Nick Drake). Den ene siden hadde et kontinuerlig sveip (swooosh, swoosh, swoosh) gjennom halve side 2 og noe høyfrekvent støy her og der ellers. Jeg sa fra at retur var uaktuelt og fikk istedet en liten rabatt på samme plate i japansk pressing. Ikke allverdens tilfredsstillende akkurat, men en retur hadde uansett både blitt dyrere og tatt lengre tid.

At god service, eller service i det hele tatt, er noe man bare unntaksvis får ligger vel i tiden og blir nok bare vanligere og vanligere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bestill platene deres her i fjøset, gutter. Så slipper dere alt styret. Mulig det er litt dyrere, men så er det hyggelig å ha en platebutikk å gå i også! Akkurat som i gamle dager. Eller er det bare jeg som er gammel og nostalgisk, kanskje?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Først må en jo ha en butikk å gå i da.... Her er det ingen (jeg vet om), annet enn bruktbutikker, som selvsagt er interessant nok i seg selv. Å dra til Oslo bare for å shoppe plater frister ikke veldig. Og må jeg først bestille på nett, så bestiller jeg nok helst der utvalget er best og prisen lavest. Ett feilskjær på x antall år og en god del plater er jo heller ikke så halvgæli synes jeg.

Skulle feilprosenten stige til det andre synes å oppleve så må en selvsagt tenke om igjen.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg handler faktisk i min lokale vinylsjappe på Sandnes! :)

O.
impulse skrev:
Bestill platene deres her i fjøset, gutter. Så slipper dere alt styret. Mulig det er litt dyrere, men så er det hyggelig å ha en platebutikk å gå i også! Akkurat som i gamle dager. Eller er det bare jeg som er gammel og nostalgisk, kanskje?

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Jepp, viktig å handle lokalt hvis mulig - alltid morro og komme til vinylhandelen og ta ferskvaren i selvsyn, og vesentlig å støtte de som har et fysisk butikklokale i Norge framfor et formidlingskontor på landsbygda i midt-vesten.

Dårlig kvalitet, ja......svindyre 45 rpm med pressing på en side som ikke kan spilles fordi plata ser ut som et fruktfat - for ikke å snakke om fete fingeravtrykk på platene som fortsatt er synlig etter rens. Skulle tro det var påbud med hvite vanter når man håndterer sort gull - elementær kvalitetssikring, etter min mening.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Det var imidlertid maks uflaks også, siden det gjaldt en av platene i "Fruit Tree" boksen (Nick Drake). Den ene siden hadde et kontinuerlig sveip (swooosh, swoosh, swoosh) gjennom halve side 2 og noe høyfrekvent støy her og der ellers. .
Skulle vært moro å la denne gå et par runder i ultralydsvaskeren, for å se om det kunne gjøre noe forskjell?

mvh
Lars

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dog skrev:

O.
impulse skrev:
Som i Recordworld, og Ivar Skei?

Når det kommer til plater og service fra Acousticsound, så opplevde jeg nesten 2 måneder ventetid på noen plater, de svarte på 2 av mine 5 mail i ventetiden hvor jeg etterlyste dem. De belastet kortet mitt ved bestilling. (de er mao ikke aktive på å svare på mail) Når platene kom, var platene under pari, og den ene boksen fra Patricia Barber fra MOFI var forseglet, men hadde allikevel fingermerker. Fikk aldri svar på klagen min :(
Men man lærer så lenge man lever.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjøp akkurat samme de plater, minst like billig (og antakelig mer momsvennlig) fra www.elusivedisc.com gutter.

De har overfor meg i omlag 15 år fremvist en helt suveren kundeoppfølging og imøtekommenhet; og har alt som kan snurre av vinyl.

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jepp. Stort sett brukte ting, men en og annen "ny" også. Vil jo gjerne at slike sjapper skal overleve!
Død over platekompaniet! ;)

O.

FallenA skrev:
Dog skrev:

O.
impulse skrev:
Som i Recordworld, og Ivar Skei?

Når det kommer til plater og service fra Acousticsound, så opplevde jeg nesten 2 måneder ventetid på noen plater, de svarte på 2 av mine 5 mail i ventetiden hvor jeg etterlyste dem. De belastet kortet mitt ved bestilling. (de er mao ikke aktive på å svare på mail) Når platene kom, var platene under pari, og den ene boksen fra Patricia Barber fra MOFI var forseglet, men hadde allikevel fingermerker. Fikk aldri svar på klagen min :(
Men man lærer så lenge man lever.....

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
sclalars skrev:
Skulle vært moro å la denne gå et par runder i ultralydsvaskeren, for å se om det kunne gjøre noe forskjell?

mvh
Lars
Det skulle vel la seg gjøre. Tar du imot en 3-400 andre i samme slengen? ;D

Spøk til side så ga jeg plata til Pixy og la min nye inn i boksen. Om du sender ham en PM så sier han nok ikke nei til en platevask. Han sier forøvrig at sveipet ikke er på langt nær så forstyrrende der som jeg opplevde det her.

Edit: med tanke på kundeoppfølging så mistenker jeg at antall plater kjøpt kan ha aldri så lite med saken å gjøre. ;D Jeg har nok en del handling igjen før jeg får erstattningsplater sendt uten retur av feilvare eller andre dikkedarier.

R

rico

Gjest
Får vel prøve å balansere litt jeg da. :)

Jeg har kjøpt diverse saker fra US siden første halvdel av 90 tallet, det være seg fra Acoustic Sounds, Elusive disc og Music direct. Mitt klare førstevalg ble etterhvert AS, jeg har blitt møtt med en usedvanlig god service og ikke minst oppfølging når jeg har hatt spesiele ønsker, det være seg kabler, plattformer etc. med ukurante mål, de andre har jeg aldri fått svar fra engang. De har da tatt kontakt med produsent og etter en stund så kommer sakene, no problem. Jeg har kjøpt for 100k+ bare i pick up`er fra AS siden `97, hver gang med oppfølging og råd, jeg har kjøpt mellom 1000 og 1500 LP`er bare fra AS og aldri hatt noe å klage på. En gang forsvant en pakke med 20 LP`er derfra, kontaktet Ginger (jobber dessverre ikke der lenger, da hadde jeg det godt da...), jeg sender ny pakke i morgen var beskjeden, dette selv om verdien på pakken var liiiitt lavere enn den reelle verdien... ;), det kostet meg ingen ting. Nylig bestemte jeg meg for å bestille ett ekstra armrør til armen min, sendte forespørsel til alle 3, fikk svar fra Clark hos AS 47 min. etter jeg sendte mailen, det stod; I fix, de andre 2 har jeg enda ikke fått svar fra. Sånn kunne vi sikkert holdt på. Jeg tror episodene ovenfor her er unntaket og ikke regelen, hadde det vært slik så hadde de ikke vært i bransjen lenger.

Kanskje en liten avsporing fra tråden men det var dere som begynte ;).

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Dét stemmer nok, men har både opplevd og hørt fra andre at bl.a MoFi har hatt litt varierende kvalitet mht overflatestøy. Plagsomt bl.a på den nye trippelboksen til Patricia Barber (45 rpm-pressing, vannvittig dyr :( ).

Vidar P skrev:
Kjøp akkurat samme de plater, minst like billig (og antakelig mer momsvennlig) fra www.elusivedisc.com gutter.

De har overfor meg i omlag 15 år fremvist en helt suveren kundeoppfølging og imøtekommenhet; og har alt som kan snurre av vinyl.

Mvh Vidar P
Etter å ha kjøpt et tjuetalls LPer denne vinteren, mest fra acousticsounds og elusivedisc, er jeg heller ikke bare imponert over platene jeg har fått derfra. En dyr Allison Krauss/Union Station hadde feil ("sprakelyder" som kom og gikk på ett av sporene), Diana Krall "Best of...." hørtes ut som som den var full av støv (knitringen ble borte etter 4 - 5 ganger spilling!) og var i tillegg fryktelig skeiv.
To skiver kjøpt fra The Garden (bl.a. live-LP til Kari Bremnes) var også full av knitring. Dett er vel en tysk pressing, såvidt jeg husker.

Plater kjøpt i Norge er stort sett greie å bytte, men med importerte plater blir det fort mer bry. Krauss-boksen var Elsive lite lysten på å bytte, så dét ga jeg opp etter tre mail.

Hvilke erfaringer har dere med retur av/refusjoner for dårlige plater?

Vasker dere forresten nye plater før dere tar de i bruk?

Mvh OP

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
597
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jada, her vaskes det over en lav sko!!

Ellers må jeg bare bifalle over den elendige tekniske kvaliteten på platene i dag. Nei, takke meg til en "vanlig" ECM plate fraTyskland. Han vel til dags dato aldri kjøpt en ECM plate i dårlig teknisk stand. Suveren vinyl, med veldig lite støy.

Olllie

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Dog skrev:

impulse skrev:
Dette er faktisk en av grunnene tyil at jeg konsekvent handler på Big Dipper i steden for å bestille fra De Forenklede Stater. Jeg har faktisk et sted å gå med returvarene!
Jeg har kjøpt mange plater på Big Dipper som har vært skjeive.
Jeg har konsekvent nektet å godta skjeive plater.

Til slutt hadde jeg vært så mange ganger opp og ned for å bytte at jeg forlangte å sjekke platene hos de før jeg tok de.

Han sjefsselgeren hos de begynte å ymte frempå om at han ikke kunne drive å bytte plater, og at man måtte godta litt skjeivhet. Det er jeg rett og slett ikke med på! Man betaler for et produkt, og da skal produktet være i 100% tilstand, ikke i 50% HERPA UBRUKELIG tilstand.

Jeg har derimot aldri fått skjeive brukte plater når jeg har handlet på nettet.

Dersom Big Dipper begynner å nekte å ta i retur skjeive plater som de selv har solgt, vil jeg slutte å handle hos de. Jeg anbefaler alle å innta samme holdning. Kjøper du ei plate ny som er skjeiv, må du forlange å få ny.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du sier noe - Eicher har nok solid QA i dette leddet også - jeg har samme erfaring.

O.
olllie skrev:
Jada, her vaskes det over en lav sko!!

Ellers må jeg bare bifalle over den elendige tekniske kvaliteten på platene i dag. Nei, takke meg til en "vanlig" ECM plate fraTyskland. Han vel til dags dato aldri kjøpt en ECM plate i dårlig teknisk stand. Suveren vinyl, med veldig lite støy.

Olllie

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Eivind E skrev:
Jeg har kjøpt mange plater på Big Dipper som har vært skjeive.
Jeg har konsekvent nektet å godta skjeive plater.

Til slutt hadde jeg vært så mange ganger opp og ned for å bytte at jeg forlangte å sjekke platene hos de før jeg tok de.

Han sjefsselgeren hos de begynte å ymte frempå om at han ikke kunne drive å bytte plater, og at man måtte godta litt skjeivhet. Det er jeg rett og slett ikke med på! Man betaler for et produkt, og da skal produktet være i 100% tilstand, ikke i 50% HERPA UBRUKELIG tilstand.

Jeg har derimot aldri fått skjeive brukte plater når jeg har handlet på nettet.

Dersom Big Dipper begynner å nekte å ta i retur skjeive plater som de selv har solgt, vil jeg slutte å handle hos de. Jeg anbefaler alle å innta samme holdning. Kjøper du ei plate ny som er skjeiv, må du forlange å få ny.
Jeg har motsatt erfaring med Big Dipper. De platene jeg har klaget på, f.eks. pga. overflatestøy/dårlig pressing, har de alltid byttet eller gitt tilgodelapp. Aldri noen diskusjon.

Ellers er jeg selvsagt enig med deg i at om man kjøper en vare til full pris skal den være 100% i orden og man bør ikke godta skeive skiver eller plater med overflatestøy, dårlig pressing osv.

Det bør være oppdragende for de som produserer elendigheten at vi som forbrukere returnerer feilvarer.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Uansett, denne tråden viser at jeg ikke har vært spesielt uheldig, eller utsatt for en storstilt scam :) Men at det snarere tvert om er ganske vanlig...desverre.
Vi får bli skarpere som forbrukere når slike ting skjer.

O.

Topp Bunn