Det vil være passe tidkrevende arbeid å kartlegge reutgivelser som er
all-analog. Allikevel noen tips i "søken etter":
1. Alt fra Bernie Grundman og Chris Bellman på
BG Mastering
2. MFSL kutter alt analogt. Det samme med
Abbey Road Studio
3. Bob Irwin kutter alt analogt (dog noen unntak den siste tiden). WG/NRP kuttet vel de tre første White Stipes analogt
4. I New York kutter
Sterling,
Masterdisk og
Salt Mastering kun analogt. Det samme for mesteparten fra
Joe Lambert Mastering
5. For ikke å glemme ALT fra
AcousTech
6.
Rhino's seneste jazz-utgivelser + Captain Beefheart-boksen etc.
Typisk er å se etter er "Cut from Analog Master" - da skal det høyst sannsynlig være 100% analogt. Står det "Sourced from the Analog Master", kan det like gjerne ha vært benyttet en digital kopi av master. Ta f.eks. omtrent alt fra MOV som klistrer "taken from analog tapes" på alt de sender ut. Det er i realiteten 24/96 filer laget fra den analoge mastern, etter hva jeg har forstått.
Det er vel gjerne slik at selskapene er sparsomme med eksakte opplysninger om prosessen. Det kan ha sammenheng med faktumet om at de færreste kjøpere av vinylplater ønsker å fyre av mye penger på album som er kutta fra digital kilde. Selv er jeg mer opptatt av kvaliteten på helheten, enn hvorvidt pressen er hel-, halvdigital eller analog. Skjønt må jeg innrømme at hel-analoge pressinger - avspilt med rør i kjeden - er noe helt magisk
Hør allikevel på reutgivelsen av The Who - Tommy (Kevin Grey/QRP) som er kutta fra digital - låter ikke gæærn't serru, selvom vi aldrende egentlig ikke liker å bruke penger på slikt
.