Nye basser i gamle CV'er

guss

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
har et par gamle Cerwin Vega D6-E høytalere. disse har en 12" i hver kasse. problemet mitt er da at disse bassene er sprengt (membranen begynner slå sprekker).

lurer derfor om det er noen her som har noen gode forslag på hvilke nye elementer som vil funke her. har ikke tenkt å legge så alltfor mange penger i dette lille prosjektet, sett for meg en øvre grense på 2k.
vet egentlig svært lite angående dette emnet så all info mottas med takk.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Hør med HiFiKlubben eller Cerwin Vega om de kan recones...., ellers kan du kanskje være heldig å finde samme basser på E-Bay.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.803
Antall liker
18
Kanskje på tide å la de kassene bli fyllmasse.?
Så kan du bruke pengene dine i høyttalere som spiller musikk.?
Ikke vondt ment, men CV er liksom greit i en kortere periode av livet, men så er det på tide å tråkke nye stier, her kan jeg love deg at gresset er grønnere på andre siden..
Hvertfall om vi snakker om middels til små lytterom eller oppholdsrom..
 

guss

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
Kan jo ta å høre med hifi-klubben. men vare egentlig åpen for forslag på nye/andre elementer som kunne brukes i kassen. er jo litt kjedelig å kaste en så solid kasse.

Kanskje på tide å la de kassene bli fyllmasse.?
Så kan du bruke pengene dine i høyttalere som spiller musikk.?
Ikke vondt ment, men CV er liksom greit i en kortere periode av livet, men så er det på tide å tråkke nye stier, her kan jeg love deg at gresset er grønnere på andre siden..
Hvertfall om vi snakker om middels til små lytterom eller oppholdsrom..
skulle kanskje ha skrevet noe om bruksområdet også. planen var å ha det litt gøy til sommeren. plassere høytalerne ute og bare spille, samtidig som lytterne koste seg med noe å drikke. men lyden må jo ikke være helt på bærtur heller da.
skulle kanskje hatt noen større høytalere til dette men må jo være lov å prøve. høytalerne står jo på hytta så blir bare brukt noen få ganger i året. gidder liksom ikke kjøpe nye bare for det.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.597
Antall liker
570
Perless sls 12" ? 1500,- for to stk. Vet seff. ikke om hvorvidt delefilteret vil være opptimalt for disse elementene, men om du bare skal ha lyd så burde de da gå? :)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har du litervolum på kassa? Diameter og lengde på bassporten? Peerless SLS passer best i store lukkede kasser og jeg hadde styrt unna de i party bassrefleks.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.803
Antall liker
18
Skal du ha et seriøst forslag, så ville jeg snakket med gutta på klubben å hørt om de kan anbefale bilbassere fra CV, aner ikke om dette er dobbeltspole 4-ohm eller hva det er, men jeg tror du kommer nærmest med bilbasser fra CV..
Dette har noe med frekvenskurve, motstand osv å gjøre, så snakk med fagfolk om dette..
Best resultat vil du nok få om du holder deg til CV elementer..
 

guss

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
11
Antall liker
0
Har du litervolum på kassa? Diameter og lengde på bassporten? Peerless SLS passer best i store lukkede kasser og jeg hadde styrt unna de i party bassrefleks.
kassen er på 60l, diameteren på bassporten er på 3,5" og lengden av den er 10cm.

takker for svar
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Eltek har noen billige PA basser PA1250 koster 898,- I 60L bassreflekskabinett, avstemt til 35Hz (port 8,8cmx18cm lengde) gir det denne simulerte kurven.

 
Topp Bunn